Citat:
Ursprungligen postat av
Crokabler
Det hela är faktiskt inte så skumt som många får det att låta här i tråden.
Det enda arbetsgivaren ska passa sig för är att betala in för lite skatt för sina anställda. Betalar du 30% i skatt (det är också en gammal praxis med att dra 30% om man tex på ett företag vill göra det lätt för sig och slippa hålla på med lönetabeller etc.) varje månad kommer du få en trevlig återbäring nästa sommar. Den skatt du betalar nu (som din chef alltså drar från din lön) är bara ett förskott du betalar till dig själv till skatteverkets konto. Den riktiga skatten räknas ut föst när året är slut och betalas med dessa pengar.
Men se till att du får ett lönebesked för varje utbetalning. Och kolla så att du inte blir lurad på semesterersättningen på ca 12%.
Hm okej. Det känns surt att jag betalade nästan 15% mer i "skatt" när jag jobbade svart dock. Lär ju förlorat en hel del pengar på detta för att arbetsgivaren hade fel.
Semesterersättningen är inkluderad i mina 140:- i timmen. 125 + 12%.
Eftersom min skatt ligger på 17.5% för det jag tjänade denna månad, och arbetsgivaren ifråga drog av 30% så ska jag framföra det imorgon och se till att jag får in resterande summa, då jag trots allt "förlorat" ca 2000:- pga detta.
Samt kräva att få skriva på anställningsavtal (?) även om jag jobbar timme. För då blir jag även försäkrad när jag jobbar, om jag förstått det rätt?
Är lite trött nu. Men tror detta stämmer.