• 1
  • 2
2014-03-06, 01:21
Medlem
Det hela är faktiskt inte så skumt som många får det att låta här i tråden.

Det enda arbetsgivaren ska passa sig för är att betala in för lite skatt för sina anställda. Betalar du 30% i skatt (det är också en gammal praxis med att dra 30% om man tex på ett företag vill göra det lätt för sig och slippa hålla på med lönetabeller etc.) varje månad kommer du få en trevlig återbäring nästa sommar. Den skatt du betalar nu (som din chef alltså drar från din lön) är bara ett förskott du betalar till dig själv till skatteverkets konto. Den riktiga skatten räknas ut föst när året är slut och betalas med dessa pengar.

Men se till att du får ett lönebesked för varje utbetalning. Och kolla så att du inte blir lurad på semesterersättningen på ca 12%.
Citera
2014-03-06, 02:18
Medlem
v0dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crokabler
Det hela är faktiskt inte så skumt som många får det att låta här i tråden.

Det enda arbetsgivaren ska passa sig för är att betala in för lite skatt för sina anställda. Betalar du 30% i skatt (det är också en gammal praxis med att dra 30% om man tex på ett företag vill göra det lätt för sig och slippa hålla på med lönetabeller etc.) varje månad kommer du få en trevlig återbäring nästa sommar. Den skatt du betalar nu (som din chef alltså drar från din lön) är bara ett förskott du betalar till dig själv till skatteverkets konto. Den riktiga skatten räknas ut föst när året är slut och betalas med dessa pengar.

Men se till att du får ett lönebesked för varje utbetalning. Och kolla så att du inte blir lurad på semesterersättningen på ca 12%.

Hm okej. Det känns surt att jag betalade nästan 15% mer i "skatt" när jag jobbade svart dock. Lär ju förlorat en hel del pengar på detta för att arbetsgivaren hade fel.

Semesterersättningen är inkluderad i mina 140:- i timmen. 125 + 12%.

Eftersom min skatt ligger på 17.5% för det jag tjänade denna månad, och arbetsgivaren ifråga drog av 30% så ska jag framföra det imorgon och se till att jag får in resterande summa, då jag trots allt "förlorat" ca 2000:- pga detta.

Samt kräva att få skriva på anställningsavtal (?) även om jag jobbar timme. För då blir jag även försäkrad när jag jobbar, om jag förstått det rätt?

Är lite trött nu. Men tror detta stämmer.
Citera
2014-03-06, 03:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v0dka
Eftersom min skatt ligger på 17.5% för det jag tjänade denna månad, och arbetsgivaren ifråga drog av 30% så ska jag framföra det imorgon och se till att jag får in resterande summa, då jag trots allt "förlorat" ca 2000:- pga detta.

Varför är din skatt 17,5%?

Det är inte konstigt om arbetsgivaren bara betalar in 30% rakt av. Har han betalat in så får du nog vänta på skatteåterbäringen innan du ser dom pengarna. Men din skattesats är inte 17,5% så vad spelar det för roll.

Vänta på återbäringen bara. Ingen ide att vara jobbig för en sån sak.

Sen om du under året får kapital som ska beskattas får du ändå betala in dom pengarna igen. Bättre att låta det ligga.
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-06 kl. 03:53.
Citera
2014-03-06, 04:06
Medlem
Passepartouts avatar
För ett korrekt svar:

Skatteupplysningen
0771–567 567

Telefontider

Måndag–torsdag 08:00–18:00
Fredag 08:00–16:00
http://www.skatteverket.se/omoss/tem...800098293.html
Citera
2014-03-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v0dka
Hm okej. Det känns surt att jag betalade nästan 15% mer i "skatt" när jag jobbade svart dock. Lär ju förlorat en hel del pengar på detta för att arbetsgivaren hade fel.

Semesterersättningen är inkluderad i mina 140:- i timmen. 125 + 12%.

Samt kräva att få skriva på anställningsavtal (?) även om jag jobbar timme. För då blir jag även försäkrad när jag jobbar, om jag förstått det rätt?

Är lite trött nu. Men tror detta stämmer.

Alltså jag vet inte hur reglerna ser ut. Men när jag arbetade som timvik i typ 3 år aå fick jag anställningsavtal med 3-6 mån intervall. Där stod det att jag jobbade 0-40 h/månaden.
Citera
2014-03-10, 22:06
Medlem
Japp, jag betalar också för mkt skatt. Arbetsgivaren drar 30% men den egentliga skattesatsen ligger på 25%. Det betyder att min arbetsgivare drar 1000 kr för mkt i skatt varje månad. Vill jag få dessa extra kronorna får jag skattejämka, annars får jag tillbaka dessa 5%en nästa sommar.

Vill du få rätt pengar, skattejämka. Annars får du tillbaka en fin summa till skatteåterbäringen nästa sommar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in