2015-01-14, 10:23
Medlem
Sanktionerna, det politiska klimatet och nedgången i rysk ekonomi har ju fått till följd att allt fler ryssar flyttar utomlands, då främst dom med bra utbildning som inte ser en framtid i Ryssland. Än så länge en liten ström av ryska emigranter, viktiga personer för Ryssland framtid som nu förloras till väst. Sanktionerna verkar även i det lilla ända ner till familjenivå.
Citera
2015-01-14, 10:43
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Sanktionerna, det politiska klimatet och nedgången i rysk ekonomi har ju fått till följd att allt fler ryssar flyttar utomlands, då främst dom med bra utbildning som inte ser en framtid i Ryssland. Än så länge en liten ström av ryska emigranter, viktiga personer för Ryssland framtid som nu förloras till väst. Sanktionerna verkar även i det lilla ända ner till familjenivå.

Och skrämmande är, precis som i Donbass, att det är de extrema och outbildade nötterna som blir kvar. Knappast en ljus framtid för Ryssland. Det är nog viktigt att tvinga fram en hyffsat snabb lösning på detta problem som omvärlden har med Rysslands Imperelistiska drömmar. Kan sanktionerna och det allmänna tonläget mot Ryssland bidra till en eskalation, den skadade ryska björnen kommer bita hårdare och hur skulle ett framtid kunna bli? Och vad är alternativet? Slopa Sanktioner mot Ryssland och låta de få sitt Imperium, mot alla länders och folks viljor?

Bör länder i Väst neka Ryssar uppehållstillstånd för att minimera spioner och uppviglare som vi sett i så många länder nu, som startar krig med sina husockupationer och stadsbelägringar? Själv håller man ju koll på ifall det dyker upp Ryssar IRL...ryssnojjan är nästan total
Citera
2015-01-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter1984
Skådespel för galleriorna... Tröttsamt att man ska behöva läsa nyheter ifrån ryskt håll för att få en riktig bild.
Rekomenderar dessa nyhetssajter för att få hela bilden istället för att bara matas av CNN/BBC-propaganda:
http://swedish.ruvr.ru/news/2014_03_17/Obama-har-infort-sanktioner-mot-ryska-politiker-2946/
http://english.pravda.ru/news/

Rysk media är ju en lightversion av nordkoreansk, propaganda för deras ledare.
Citera
2015-01-14, 11:32
Medlem
fitz-humes avatar
Ryske finansministern Siluanov är optimistisk och tror på en kostnad på 240 miljarder dollar för sanktioner och oljeprisfallet detta år. Det ska lösas genom att skära i budgeten med 10% men hålla militären fortsatt stark. Med andra ord, ryska folket får betala för Putins galna maktspel, som väntat. Resultatet blir utökad fattigdom, sämre levnadsstandard och snabbt stigande arbetslöshet. Inflationen tar också fart ordentligt och rubeln fortsätter att dyka. Endast 500 miljarder rubel (8 miljarder dollar) ska enligt honom användas ur valutareserven för att stödköpa rubeln, vilket ju inte lär räcka på långa vägar.

http://www.di.se/artiklar/2015/1/14/finansminister-siluanov-sa-mycket-backar-ryssland/
Citera
2015-01-14, 13:26
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Bör länder i Väst neka Ryssar uppehållstillstånd för att minimera spioner och uppviglare som vi sett i så många länder nu, som startar krig med sina husockupationer och stadsbelägringar? Själv håller man ju koll på ifall det dyker upp Ryssar IRL...ryssnojjan är nästan total
Ja, eftersom Ryssland för en okonstruktiv, aggressiv och fientlig politik med allt vad det innebär mot flera europeiska länder, även Sverige, så bör landet behandlas som en fientlig stat och dess medborgare därefter.
Citera
2015-01-14, 13:33
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinchen2014
Hur kommer folket att reagera när deras pengar inte är värda någonting och det är brist på det mesta?
De biter ihop, odlar grönsaker på datjorna, köper undermåliga produkter och betalar dyrt för smuggelgods. Huvudsaken för dessa jordträlar är att de har en stark ledare som får dem att tro att de är jordens herrefolk.
Citera
2015-01-14, 13:56
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Ja, eftersom Ryssland för en okonstruktiv, aggressiv och fientlig politik med allt vad det innebär mot flera europeiska länder, även Sverige, så bör landet behandlas som en fientlig stat och dess medborgare därefter.

Hehe nja nog måste ryska turister få komma och bränna sina surt förvärvade slantar i nordiska länder. Tyvärr märks redan hur mycket färre dessa turister är. Jul&nyår i Helsingfors exempelvis märkte en nergång med 50% av ryska firare, många uteblivna miljoner dessvärre..
Citera
2015-01-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Och skrämmande är, precis som i Donbass, att det är de extrema och outbildade nötterna som blir kvar. Knappast en ljus framtid för Ryssland. Det är nog viktigt att tvinga fram en hyffsat snabb lösning på detta problem som omvärlden har med Rysslands Imperelistiska drömmar. Kan sanktionerna och det allmänna tonläget mot Ryssland bidra till en eskalation, den skadade ryska björnen kommer bita hårdare och hur skulle ett framtid kunna bli? Och vad är alternativet? Slopa Sanktioner mot Ryssland och låta de få sitt Imperium, mot alla länders och folks viljor?

Välutbildade är ju ofta också upplysta självständiga personer så dom är nog en tillgång för samhället dom emigrerar till. Välutbildade ryssar är säkert attraktiva i USA eller på den Europa arbetsmarknaden. Är ganska säker på att Putins popularitet snart huserar i källaren tillsammans med rubeln om inget positivt sker med rysk ekonomi. Tyvärr gäller inte normala demokratiska spelregler i Ryssland så ryssen i gemen lär få dra åt svångremmen många hack innan bägaren rinner över.
Citera
2015-01-14, 15:26
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
De biter ihop, odlar grönsaker på datjorna, köper undermåliga produkter och betalar dyrt för smuggelgods. Huvudsaken för dessa jordträlar är att de har en stark ledare som får dem att tro att de är jordens herrefolk.
När var du i Ryssland sist?
Så såg det inte ut i höstas iaf. Folket lever ganska väl. Det är som med väder (om du vet något om det?)

Det väder vi märker av sker nästan enbart i "homosfären", det politiker och banker sysslar med sker mest i "stratosfären". Visserligen påverkar rörelserna i stratosfären vädret vid marknivå, homosfären, men indirekt. Och de flesta Ryssar är bra folk, lever väl och skiter i vad som händer i Moskva.

Eller har du någon annan direkt erfarenhet?
Citera
2015-01-14, 15:47
Medlem
Xeliouss avatar
Artikel i DI om Putins prioriteringar och de 12-18 månader landet har på sig till bankrutt (om inte oljepriset stiger)
Citat:
Ryssland riskerar bankrutt inom ett år. President Vladimir Putin står nu inför valet mellan stridsflyg och pensioner. Hittills har vapnen prioriterats.
http://www.di.se/artiklar/2015/1/13/putin-moter-bankrutthot-med-mera-vapen/

Orsakerna är som vi sagt så många gånger, oljan och sanktionerna:
Citat:
Prisfallet på olja i kombination med ekonomiska sanktioner mot Ryssland, som ett resultat av kriget i Ukraina, håller på köra landets ekonomi i botten.

Enda valet är att lämna Ukraina:
Citat:
”Jag kan lova er att 2015 kommer bli ett krisår i rysk realekonomi”, sa Torbjörn Becker, som menar att det enda sättet för Putin att rädda landets finanser är att lämna Krim och östra Ukraina.

Det är dock inte så troligt, Putin fortsätter att skramla med vapnen som är det enda han kan. Pensionerna kommer inte höjas, trots tvåsiffrig inflation. Nationalism och hot mot grannländer gillar av de fascistiskt lagda ryssarna tydligen, men matbrist och icke utbetalda pensioner kan snabbt vända opinionen.

Förlusterna i siffror:
Citat:
Rysslands finansminister Anton Siluanov uppgav på måndagen att oljeprisfallet åsamkar motsvarande 180 miljarder dollar i uteblivna intäkter för landet. Det rapporterar Dow Jones Newswires.
Dessutom åsamkar de internationella sanktionerna från väst motsvarande 40-60 miljarder dollar i uteblivna intäkter.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-14 kl. 15:57.
Citera
2015-01-15, 23:12
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
På tal om Apple och Ryssland: Såg av en slump ett inslag på tysk TV igår som gjorde mig fundersam.

Den senaste modellen av den ryska smartphonen med dubbeldisplay, Yotaphone 2,
spöade rent tekniskt Apples senaste produkt iphone6 i ett jämförelsetest. Men någon köprekommendation gavs inte pga alltför högt pris, 700 € vilket är precis lika dyrt som iphone. Och vad jag kan se är det ett genuint ryskt företag, även om flytt till Kanada planeras:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yota

Att man inte prissätter i rubel förstår jag, men är det inte lite väl kaxigt att prissätta i klass med de dyraste konkurrenterna innan man ens fått fotfäste på marknaden? Jämför med kinesiska Huawei som ligger på bara halva priset, om än med något sämre produkter.
Någon mer som tycker att inställningen känns väldigt rysk, typ att kunden ska vara glad över att få köpa våra produkter? Tror de skulle kunna sälja riktigt mycket om de sänkte priset, men jag tror inte det tänket finns på kartan för dem.

Två funderingar relaterat till sanktionerna: Det är ju precis sådant här ryssarna ska satsa på istället för olja/gas! Om de slipper sanktionerna kommer det låga olja/gaspriset snarare att gynna liknande teknikutveckling. Putin (som såklart är ett stort fan av Yotaphone) borde därför ha allt att vinna på att avsluta engagemanget i Donbass helt.

Den andra funderingen, som jag haft redan innan krisen började, är vad den här bristen på kundorientering beror på? Visst, kommunism i drygt 70 år, men det förklarar inte allt. Ryssland tänkte, som ett annat exempel på denna inställning, före krisen ta efter Kina och införa visumfri transit under 72 timmar på sina 11 största flygplatser, så långt allt väl, skulle stimulera turismen rejält. Sedan börjar kraven komma, det ska vara med ryskt bolag både till och från flygplatsen, man ska ha översatt intyg på sjukförsäkring och till slut var det inte så mycket kvar av förslaget för man hade mer eller mindre strypt sig själv. Som jag ser det finns det en klar koppling till prissättningen på mobiltelefonen och det är både ofattbart och irriterande om det är en så enkel och dum sak som hindrar andra sektorer än olja/gas från att växa. Jag drar samma slutsats här, oljepriskriget skulle faktiskt gynna Ryssland på sikt genom att de tvingas underlätta för andra sektorer och återigen verkar det enda Kreml behöver göra, vara att klippa alla former av stöd till upproren i östra Ukraina.

Jag kan faktiskt inte se någon som har så mycket att vinna på så lite, men jag vet heller inte någon som är så jävla tjurskallig som Putin. För några år sedan kunde det vara ganska underhållande, men nu har han passerat bäst före-datum och börjat surna rejält.
Intressant inlägg! Brasilien har ju som bekant väldigt höga tullar på importerad elektronik (och en hel del annat som jag inte känner till kan jag tänka mig). Om ryssarna, precis som du föreslår, sänkte priset och fick möjligheten att sälja den tullfritt eller för låga tullavgifter på den brasilianska marknaden, skulle den kunna med lätthet slå ut sina konkurrenter där.
Citera
2015-01-16, 00:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Intressant inlägg! Brasilien har ju som bekant väldigt höga tullar på importerad elektronik (och en hel del annat som jag inte känner till kan jag tänka mig). Om ryssarna, precis som du föreslår, sänkte priset och fick möjligheten att sälja den tullfritt eller för låga tullavgifter på den brasilianska marknaden, skulle den kunna med lätthet slå ut sina konkurrenter där.
Vilken strålande idé, lite hopp i mörkret. Bara nu brassarna köper denna "ryska" made-in-china telefon (som de flesta andra) så är nog Ryssland räddat från finansiell härdsmälta. Med ett pris på 5-7000 kr så är det väl flera miljoner brasilianare som kommer rusa till affärerna! Ryska staten får säkert en tia per telefon, behövs bara en försäljning på ett par miljarder enheter per år så är saken biff!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in