På tal om Apple och Ryssland: Såg av en slump ett inslag på tysk TV igår som gjorde mig fundersam.
Den senaste modellen av den ryska smartphonen med dubbeldisplay, Yotaphone 2,
spöade rent tekniskt Apples senaste produkt iphone6 i ett jämförelsetest. Men någon köprekommendation gavs inte pga alltför högt pris, 700 € vilket är precis lika dyrt som iphone. Och vad jag kan se är det ett genuint ryskt företag, även om flytt till Kanada planeras:
http://en.wikipedia.org/wiki/Yota
Att man inte prissätter i rubel förstår jag, men är det inte lite väl kaxigt att prissätta i klass med de dyraste konkurrenterna innan man ens fått fotfäste på marknaden? Jämför med kinesiska Huawei som ligger på bara halva priset, om än med något sämre produkter.
Någon mer som tycker att inställningen känns väldigt rysk, typ att kunden ska vara glad över att få köpa våra produkter? Tror de skulle kunna sälja riktigt mycket om de sänkte priset, men jag tror inte det tänket finns på kartan för dem.
Två funderingar relaterat till sanktionerna: Det är ju precis sådant här ryssarna ska satsa på istället för olja/gas! Om de slipper sanktionerna kommer det låga olja/gaspriset snarare att gynna liknande teknikutveckling. Putin (som såklart är ett stort fan av Yotaphone) borde därför ha allt att vinna på att avsluta engagemanget i Donbass helt.
Den andra funderingen, som jag haft redan innan krisen började, är vad den här bristen på kundorientering beror på? Visst, kommunism i drygt 70 år, men det förklarar inte allt. Ryssland tänkte, som ett annat exempel på denna inställning, före krisen ta efter Kina och införa visumfri transit under 72 timmar på sina 11 största flygplatser, så långt allt väl, skulle stimulera turismen rejält. Sedan börjar kraven komma, det ska vara med ryskt bolag både till och från flygplatsen, man ska ha översatt intyg på sjukförsäkring och till slut var det inte så mycket kvar av förslaget för man hade mer eller mindre strypt sig själv. Som jag ser det finns det en klar koppling till prissättningen på mobiltelefonen och det är både ofattbart och irriterande om det är en så enkel och dum sak som hindrar andra sektorer än olja/gas från att växa. Jag drar samma slutsats här, oljepriskriget skulle faktiskt gynna Ryssland på sikt genom att de tvingas underlätta för andra sektorer och återigen verkar det enda Kreml behöver göra, vara att klippa alla former av stöd till upproren i östra Ukraina.
Jag kan faktiskt inte se någon som har så mycket att vinna på så lite, men jag vet heller inte någon som är så jävla tjurskallig som Putin. För några år sedan kunde det vara ganska underhållande, men nu har han passerat bäst före-datum och börjat surna rejält.