• 1
  • 2
2014-03-04, 11:52
Medlem
kaffelattes avatar
Hur ska man beskriva ett ting utifrån olika verklighetsuppfattningar, och ge förklaringar till vad tinget egentligen är ?

Sitter och tragglar med en filosofiuppgift jag har fått. Någon som kan ge mig en skjuts så jag kommer igång??
Citera
2014-03-04, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelatte
Hur ska man beskriva ett ting utifrån olika verklighetsuppfattningar, och ge förklaringar till vad tinget egentligen är ?

Sitter och tragglar med en filosofiuppgift jag har fått. Någon som kan ge mig en skjuts så jag kommer igång??

Det är en sak som Chris Langan jobbar med
Citera
2014-03-04, 12:25
Medlem
Sa inte Ludwig Wittgenstein att det inte gick och däri ligger filosofins varande.
Alltså att filosofi endast är ett medel för oss att prata om dessa ting. Och våra olika verklighetsuppfattningar gör det så omständigt.
Citera
2014-03-04, 14:37
Medlem
morpdeuss avatar
Beskriv tinget utifrån ett materialistiskt och ett idealistiskt perspektiv.
Citera
2014-03-04, 15:49
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus

I så fall borde det vara roligare att beskriva tinget ur diametralt motsatta verklighetsuppfattningar. Dvs. Materialistiskt och Spirtualistiskt som exempel.

Annars blir det kanske lite väl enahanda.
Citera
2014-03-04, 15:59
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
I så fall borde det vara roligare att beskriva tinget ur diametralt motsatta verklighetsuppfattningar. Dvs. Materialistiskt och Spirtualistiskt som exempel.

Annars blir det kanske lite väl enahanda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idealism
Citera
2014-03-04, 16:11
Medlem
Citat:
Finns det några vedertagna filosofier som beskriver dessa 2 perspektivs relation?
Senast redigerad av Dratada 2014-03-04 kl. 16:13.
Citera
2014-03-04, 16:18
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dratada
Finns det några vedertagna filosofier som beskriver dessa 2 perspektivs relation?
Platon, hans grottallegori är ett välkänt exempel.

edit: *missade i:et i filosofier. Det beror lite på vad du menar med vedertagna, men i stort sett alla religioner har ett dualistiskt synsätt.
Senast redigerad av morpdeus 2014-03-04 kl. 16:41.
Citera
2014-03-04, 16:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

En sån dikotomi riskerar att låsas i oppositionella 'absoluter', båda p.g.a. materialismens och idealismens engagemang i 'absolut' filosofi och materialismens och idealismens historiska konfrontation som för det mesta ledar direkt till polariserade positioner.

Objektivism/subjektivism eller 'absolut'-filosofi/relativism är mer funktionella dikotomier.
Citera
2014-03-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ok snyggt. Hittar ingen kritik mot den. Anses den beskriva sanning? Eller är det bara en ett sätt för att att binda ihop hans "idévärld" med det materiella, alltså ett sätt för honom att förklara "idévärlden"?

Det jag försöker säga. Är metaforen för att få folk att förstå hans teori om idévärlden eller är metaforen ett försök att förklara skillnaden mellan det materialistiska och det idealistiska perspektiven.
Senast redigerad av Dratada 2014-03-04 kl. 16:52.
Citera
2014-03-04, 16:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dratada
Ok snyggt. Hittar ingen kritik mot den. Anses den beskriva sanning? Eller är det bara en ett sätt för att att binda ihop hans "idévärld" med det materiella, alltså ett sätt för honom att förklara "idévärlden"?

Fair is fair. Morpdeus skrev "allegori" så hans Platon-referens är tydligen endast en illustration, inte en "förklaring".
Citera
2014-03-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fair is fair. Morpdeus skrev "allegori" så hans Platon-referens är tydligen endast en illustration, inte en "förklaring".
Ok.

Så i grunden är materialistiskt och idealistiskt två skilda världar. Man kan med sagor, skådespel eller konst "påverka" den idealiska världen. Den idealiska världen kan "hitta på" något som sedan kan sättas ihop till en saga, skådespel eller konstverk och det är så den idealiska världen kan ha inflytande på den materiella världen. Och det är allt?

Med "idealiska" menar jag "Idealism".
Senast redigerad av Dratada 2014-03-04 kl. 17:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in