• 1
  • 2
2014-03-04, 18:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dratada
Ok.

Så i grunden är materialistiskt och idealistiskt två skilda världar.

Frånsett att dom i sina polariserade versioner delar 'absolut' metafysik.

Citat:
Man kan med sagor, skådespel eller konst "påverka" den idealiska världen.

Åtminstone BESKRIVELSEN av den idealistiska värld.

Citat:
Den idealiska världen kan "hitta på" något som sedan kan sättas ihop till en saga, skådespel eller konstverk och det är så den idealiska världen kan ha inflytande på den materiella världen. Och det är allt?

Det beror på om denna idealiska värld anses vara 'absolut' eller inte. I fallet av en 'absolut' idealistisk världsbild kan denna antingen illustreras med hjälp av allegorier eller man kan introducera analogier i försök på att skapa en resonemangskädja, som mer eller mindre är anpassat till vanligt rationellt resonerande.

Citat:
Med "idealiska" menar jag "Idealism".

För min del refererar jag till filosofisk idealism.
Citera
2014-03-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Åtminstone BESKRIVELSEN av den idealistiska värld.
Ok. Man beskriver den idealiska världen. Det har inget med materiella ting eller hur man nämner materiella ting eller verben hur man hanterar materiella ting att göra. Man kan använda samma ord i båda "världar" men orden kommer ha olika betydelser.
Citat:
Frånsett att dom i sina polariserade versioner delar 'absolut' metafysik.
Citat:
Det beror på om denna idealiska värld anses vara 'absolut' eller inte. I fallet av en 'absolut' idealistisk världsbild kan denna antingen illustreras med hjälp av allegorier eller man kan introducera analogier i försök på att skapa en resonemangskädja, som mer eller mindre är anpassat till vanligt rationellt resonerande.
Du återkommer till om något är absolut eller inte. I det materiella är en sten en sten. I den idealistiska världen är det mer spektrum. Han är ganska snäll. Endast när man drar spektrumen till extrema världen, absolutvärlden, som man kan resonera från idealistiska världen till materiella världen med "vanligt rationellt resonerande".
Citat:
För min del refererar jag till filosofisk idealism.
Sure

Förstod jag dig korrekt?

Så man kan egentligen inte genom tanke bevisa idé? Skulle vara ett relativt bevis i såndant fall.
Senast redigerad av Dratada 2014-03-04 kl. 19:18.
Citera
2014-03-17, 11:58
Medlem
kaffelattes avatar
Det svävade iväg en hel de här. Är ju som sagt nybörjare inom filosofin, så en sammanfattning vore ju schysst att få ta del av.
Någon som enkelt kan beskriva vad ett ting "egentligen" är?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in