2014-03-04, 08:40
Medlem
Ördögs avatar
Jag är vådligt intresserad av en FB-fördjupning kring den här lilla pikanta nyheten, och jag ser inte någon redan existerande tråd i ämnet. Vem vet mer om hur det förgripliga plagget ser ut? Finns det bilder?

Rasistisk T-shirt dras in efter kritik
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5799615

Citat:
Igår eftermiddag lade hiphop-duon Mohammed Ali upp en bild på twitter med texten "Vem betalar 1499kr för en rasistiskt t-shirt? Vem på NK godkänner ens det här för försäljning?". T-shirtens tryck föreställer vad som kan uppfattas som en rasistisk nidbild av svarta personer.

Många reagerade starkt på T-shirten och NK beslöt att omedelbart plocka bort den ur sortminentet. NK:s pressansvariga Karolina Solberg säger till nyheter 24 att varuhuset självklart inte ska sälja produkter som har eller kan uppfattas ha rasistiskt innehåll. De beklagar det som har hänt och ska se över sina rutiner.

Jag ääälskar förklaringen "se över rutinerna". Min farsa uppmärksammade redan på 80-talet hur man i Sverige alltid lovade att "se över rutinerna" när något missöde inträffat, till exempel då en värdetransportbil stulits då dess förare tog sin lagstadgade fikapaus.

EDIT:

Jaha, det är så den ser ut ... Tur att världen (eller åtminstone Stockholms innerstad) är uppfylld med klarsynta observatörer som Mohammed Ali, som noterar rasistiska yttringar på en halvmils avstånd. Jag är dessvärre alldeles för trögtänkt och blaserad för att reagera, det hade krävts att det stod DETTA ÄR EN RASISTISK FRAMSTÄLLNING under bilden för att jag skulle haja till.

Jag skulle bli långt mer förskräckt över priset.
Senast redigerad av Ördög 2014-03-04 kl. 09:10.
Citera
2014-03-04, 08:42
Medlem
ragingcows avatar
Bild på t-shirten i fråga?
Citera
2014-03-04, 08:43
Medlem
Perriss avatar
Bild finns här: http://www.flashback.se/artikel/3839...istisk-t-shirt
Citera
2014-03-04, 08:45
Medlem
Prollus avatar
http://www.dsquared2.com/us/short-sl...7530888tc.html

Det är den som det gäller, kanske blir en beställning därifrån
Citera
2014-03-04, 08:46
Medlem
epost72s avatar
Bild på plagget ifråga.
Citera
2014-03-04, 08:50
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Bild på t-shirten i fråga?

Här finnss faktiskt en Flashback-nyheter artikel med bild inkluderad:

http://www.flashback.se/artikel/3839...istisk-t-shirt

Jag tycker också den är sjukt rasistisk. Notera att det föreställer en vit tjej med rumpan bar som är slav (hon har kedja runt handen) åt en neger som matar sin vita slavinna med bananer han plockar från en klase som hänger vid kuken på honom. Anti-vit rasism av värsta sort. Usch!
Citera
2014-03-04, 09:01
Medlem
Gorillabass avatar
Pga av att den är rasistisk? Löjligt att läsa detta men idagens samhälle är snart allt rasistiskt. Den tröjan är ful och borde inte få kostat 1499:- där är en vettig anledning att ta bort den, priset.
Citera
2014-03-04, 09:04
Medlem
Någon som vet var man kan köpa den nu?
Citera
2014-03-04, 09:08
Medlem
smakupplevelsens avatar
Borde det inte vara lika rasistiskt mot vita att ha en vit på tröjan som det är mot svarta att ha en svart på tröjan?
Citera
2014-03-04, 09:25
Medlem
Artikel: NK stoppar rasistisk t-shirt (flashback.se)

Tråkigt att dessa nyheter når ut efter att det tagits bort ur deras sortiment.
Jag hade köpt märkeströjan bara för att provocera.
Citera
2014-03-04, 10:03
Medlem
sowahs avatar
Då blir det fortsatt bojkott av NK. (Är ändå för fattig för att handla där)
Citera
2014-03-04, 10:05
Medlem
Strawberryns avatar
Förstår inte på vilket vis den skulle vara rasistisk? Det är ju en ljus och en mörk så vad fan är problemet? Det finns ju ljusa och mörka människor?! Herregud vart i helvete är världen på väg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in