Citat:
Det ryktas att det är relativt svårt att slutföra D på KTH, för att så pass många får bra jobberbjudanden och väljer att dra innan slutförd examen. Vad säger du om det? Har ni för övrigt tillämpning av den teori ni läst, typ i form av projekt och liknande?Jag går ut tredje året på KTH's D-linje nu till sommaren (går civ.ing). Kan ge en liten överblick på upplägget som du bör ta med en nypa salt då jag skriver direkt från hur jag kommer ihåg det.
... (info) ...
I trean är det stor fokus på algoritmer och tidskomplexitet, en riktigt bra kurs som är utmanande men mycket givande. Sen även en kurs i datasäkerhet. Därefter är det i princip bara projekt och kexjobb förutom en mattekurs i Diskret Matematik.
... (info) ...
I trean är det stor fokus på algoritmer och tidskomplexitet, en riktigt bra kurs som är utmanande men mycket givande. Sen även en kurs i datasäkerhet. Därefter är det i princip bara projekt och kexjobb förutom en mattekurs i Diskret Matematik.
Citat:
Hur klarar de D om de inte gillar att programmera? Jag gillar det ju, men vill samtidigt inte fastna som kodslav (om det inte råkar vara roligt och hyfsat välbetalt) utan vill gärna avancera uppåt, kanske som just projektledare. Hur är dina kursare i övrigt, sociala/trevliga/intressen/personlighet? Är dock lite besviken på folket som går på D-linjen, många tycker inte om att programmera är min uppfattning. De ska bli chefer och projektledare tydligen. Men det finns säker en bunt, jag har bara inte träffat de ännu. Skulle vara kul att göra något programmeringsprojekt på fritiden med någon från D, bara för nöjjets skull.
Citat:
UKÄ-enkäten bryr jag mig som sagt inte om. En av huvudanledningarna till att jag är intresserad av I är för att det ger möjlighet till större bredd i framtida arbetsuppgifter medan D är begränsat till mer eller mindre programmering, typ (i olika branscher, javisst, men fortfarande programmering). Det är i alla fall min uppfattning. Hur ser dina framtida planer ut, och dina kursares? Jobbmarknaden? Och innan jag glömmer det, hur fick du bostad i Stockholm?Tillägg: Såg att du velar mellan Industriell Ekonomi och D. Några som går på D-linjen väljer sedan att ta sin master i Industriell Ekonomi, dock måste du läsa 3 extra kurser men det ges tid för det. Vet dock inte hur arbetsgivare och annat ser på detta eller vad man blir efter detta dock.
Citat:
Mjo, lite överkvalificerat är det nog. Men dessa jobberbjudanden, hur ser stimulansen ut? Lönemässigt och i övrigt (företagsmässigt)? Jag skulle nog inte ha något emot web dev eller plattform om det är bra betalt och ett schyst företag.Exempel på kunskaper som efterfrågas är diverse plattformar och bibliotek (Android, .NET, younameit), samt metoder och språk som används vid webbutveckling. Visst har man de kunskaperna, men det räcker med att ta en 7.5hp sommarkurs för att få dem. Inte 300hp ingenjörsutbildning.
Citat:
Tar allt med en nypa salt men en sak jag kan hålla med dig om (från mina egna observationer) är att det verkar finnas mindre efterfrågan på kvalificerade civilingenjörer än vad media gör gällande ('Civilingenjörsbrist!' , 'Företagen skriker efter civilingenjörer!' osv)EDIT:
Det slog mig just att jag har byggt en stor del av min uppfattning av arbetsmarknaden genom samtal/intervjuer/bemanningsföretag. Jag har alltså inte jobbat med något av det jag pratar om här. Jag inser att de personerna man pratar med ofta jobbar med HR, och kanske inte är så insatta i de arbeten som de rekryterar folk för. Det kan förstås ge en skev bild, och det finns en risk att jag har dragit några förhastade slutsatser. Ta allt med en nypa salt, och någon får gärna rätta mig om jag har fel!
Det slog mig just att jag har byggt en stor del av min uppfattning av arbetsmarknaden genom samtal/intervjuer/bemanningsföretag. Jag har alltså inte jobbat med något av det jag pratar om här. Jag inser att de personerna man pratar med ofta jobbar med HR, och kanske inte är så insatta i de arbeten som de rekryterar folk för. Det kan förstås ge en skev bild, och det finns en risk att jag har dragit några förhastade slutsatser. Ta allt med en nypa salt, och någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Tack ska ni båda ha för all info!
Öppen fråga: Vad anser ni om studentlivet på KTH? Inte nödvändigtvis fest varje dag, det förstår jag, men jag menar sammanhållning, lätt att skaffa vänner, lätt att dra ihop ett gäng och bara göra något, plugga tillsammans osv?
De har även en relativt bra ratio mellan kvinnor och män, till skillnad från nästan alla andra ingenjörsutbildningar.