2014-03-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av der-monger
Jag går ut tredje året på KTH's D-linje nu till sommaren (går civ.ing). Kan ge en liten överblick på upplägget som du bör ta med en nypa salt då jag skriver direkt från hur jag kommer ihåg det.

... (info) ...

I trean är det stor fokus på algoritmer och tidskomplexitet, en riktigt bra kurs som är utmanande men mycket givande. Sen även en kurs i datasäkerhet. Därefter är det i princip bara projekt och kexjobb förutom en mattekurs i Diskret Matematik.
Det ryktas att det är relativt svårt att slutföra D på KTH, för att så pass många får bra jobberbjudanden och väljer att dra innan slutförd examen. Vad säger du om det? Har ni för övrigt tillämpning av den teori ni läst, typ i form av projekt och liknande?

Citat:
Är dock lite besviken på folket som går på D-linjen, många tycker inte om att programmera är min uppfattning. De ska bli chefer och projektledare tydligen. Men det finns säker en bunt, jag har bara inte träffat de ännu. Skulle vara kul att göra något programmeringsprojekt på fritiden med någon från D, bara för nöjjets skull.
Hur klarar de D om de inte gillar att programmera? Jag gillar det ju, men vill samtidigt inte fastna som kodslav (om det inte råkar vara roligt och hyfsat välbetalt) utan vill gärna avancera uppåt, kanske som just projektledare. Hur är dina kursare i övrigt, sociala/trevliga/intressen/personlighet?

Citat:
Tillägg: Såg att du velar mellan Industriell Ekonomi och D. Några som går på D-linjen väljer sedan att ta sin master i Industriell Ekonomi, dock måste du läsa 3 extra kurser men det ges tid för det. Vet dock inte hur arbetsgivare och annat ser på detta eller vad man blir efter detta dock.
UKÄ-enkäten bryr jag mig som sagt inte om. En av huvudanledningarna till att jag är intresserad av I är för att det ger möjlighet till större bredd i framtida arbetsuppgifter medan D är begränsat till mer eller mindre programmering, typ (i olika branscher, javisst, men fortfarande programmering). Det är i alla fall min uppfattning. Hur ser dina framtida planer ut, och dina kursares? Jobbmarknaden? Och innan jag glömmer det, hur fick du bostad i Stockholm?

Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Exempel på kunskaper som efterfrågas är diverse plattformar och bibliotek (Android, .NET, younameit), samt metoder och språk som används vid webbutveckling. Visst har man de kunskaperna, men det räcker med att ta en 7.5hp sommarkurs för att få dem. Inte 300hp ingenjörsutbildning.
Mjo, lite överkvalificerat är det nog. Men dessa jobberbjudanden, hur ser stimulansen ut? Lönemässigt och i övrigt (företagsmässigt)? Jag skulle nog inte ha något emot web dev eller plattform om det är bra betalt och ett schyst företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Antt
EDIT:
Det slog mig just att jag har byggt en stor del av min uppfattning av arbetsmarknaden genom samtal/intervjuer/bemanningsföretag. Jag har alltså inte jobbat med något av det jag pratar om här. Jag inser att de personerna man pratar med ofta jobbar med HR, och kanske inte är så insatta i de arbeten som de rekryterar folk för. Det kan förstås ge en skev bild, och det finns en risk att jag har dragit några förhastade slutsatser. Ta allt med en nypa salt, och någon får gärna rätta mig om jag har fel!
Tar allt med en nypa salt men en sak jag kan hålla med dig om (från mina egna observationer) är att det verkar finnas mindre efterfrågan på kvalificerade civilingenjörer än vad media gör gällande ('Civilingenjörsbrist!' , 'Företagen skriker efter civilingenjörer!' osv)

Tack ska ni båda ha för all info!

Öppen fråga: Vad anser ni om studentlivet på KTH? Inte nödvändigtvis fest varje dag, det förstår jag, men jag menar sammanhållning, lätt att skaffa vänner, lätt att dra ihop ett gäng och bara göra något, plugga tillsammans osv?
Citera
2014-03-04, 13:55
Medlem
Jag ska nog söka såhär: 1) D på KTH 2) IT LiTH 3) IT UU. Vad tror ni om det? Vill bli typ systemutvecklare. Sen är det bäst ekonomiskt att bo i Stockholm så därför har jag det som förstaval. Men borde kanske lägga till något annat på KTH om mina betyg är för dåliga för KTH.
Citera
2014-03-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Jag ska nog söka såhär: 1) D på KTH 2) IT LiTH 3) IT UU. Vad tror ni om det? Vill bli typ systemutvecklare. Sen är det bäst ekonomiskt att bo i Stockholm så därför har jag det som förstaval. Men borde kanske lägga till något annat på KTH om mina betyg är för dåliga för KTH.
Varför lägger du inte in U - mjukvaruutveckling på LiTH som ett alternativ? Och varför Uppsala och inte D på LiTH eller D/IT på LTH som nr 3?
Citera
2014-03-04, 23:06
Medlem
Pyramids avatar
Jag lånar tråden lite och vill passa på att fråga Antt eller någon annan med insikt vad de tror om byggteknik och design på KTH? Jag tycker att det låter roligt, de kurser jag kollat. Vill inte hålla på med teori så mycket (varken yrkesmässigt eller studiemässigt) men vill så klart förstå grunderna bra och är beredd att ta mig igenom det om det krävs. Jobbmässigt efter utbildningen kan jag tänka mig allt från att vara med och designa och rita, bygga upp hus, trädgårdar, bygga vatten- och solcellsprylar. Ganska brett än så länge alltså, ser gärna mig själv arbeta på smarta lösningar för vatten- och energiförsörjning (gärna i mindre skala). Vad har ni att säga om utbildningen på KTH? Den låter ju mycket bra med tanke på vad jag söker?
Citera
2014-03-04, 23:34
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Jag lånar tråden lite och vill passa på att fråga Antt eller någon annan med insikt vad de tror om byggteknik och design på KTH? Jag tycker att det låter roligt, de kurser jag kollat. Vill inte hålla på med teori så mycket (varken yrkesmässigt eller studiemässigt) men vill så klart förstå grunderna bra och är beredd att ta mig igenom det om det krävs. Jobbmässigt efter utbildningen kan jag tänka mig allt från att vara med och designa och rita, bygga upp hus, trädgårdar, bygga vatten- och solcellsprylar. Ganska brett än så länge alltså, ser gärna mig själv arbeta på smarta lösningar för vatten- och energiförsörjning (gärna i mindre skala). Vad har ni att säga om utbildningen på KTH? Den låter ju mycket bra med tanke på vad jag söker?
Ledsen, men jag vet ingenting om den utbildningen, annat än att de håller till i Campus Haninge.
Det enda jag kan säga är att folk därifrån är roliga att festa med, och att de anordnar ett av de dräggigaste kalasen på hela KTH. De har även en relativt bra ratio mellan kvinnor och män, till skillnad från nästan alla andra ingenjörsutbildningar.

EDIT: Jag kan ju tillägga att högskoleingenjörsprogrammen ofta har en ganska bra blandning mellan praktik och teori, så det verkar ju passa bra på den fronten.
Senast redigerad av Antt 2014-03-04 kl. 23:37.
Citera
2014-03-05, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Varför lägger du inte in U - mjukvaruutveckling på LiTH som ett alternativ? Och varför Uppsala och inte D på LiTH eller D/IT på LTH som nr 3?

Har inte hört talats om U. Kanske kan ha den som fjärde val. Vill inte flytta till Lund.
Citera
2014-03-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har inte hört talats om U. Kanske kan ha den som fjärde val. Vill inte flytta till Lund.
U på LiTH är väl den närmaste motsvarigheten till D på KTH. I princip ren mjukvaruutveckling och programmering med typ noll hårdvara, om jag uppfattat det rätt.

Citat:
Det ryktas att det är relativt svårt att slutföra D på KTH, för att så pass många får bra jobberbjudanden och väljer att dra innan slutförd examen. Vad säger du om det? Har ni för övrigt tillämpning av den teori ni läst, typ i form av projekt och liknande?

Tar allt med en nypa salt men en sak jag kan hålla med dig om (från mina egna observationer) är att det verkar finnas mindre efterfrågan på kvalificerade civilingenjörer än vad media gör gällande ('Civilingenjörsbrist!' , 'Företagen skriker efter civilingenjörer!' osv)

Öppen fråga: Vad anser ni om studentlivet på KTH? Inte nödvändigtvis fest varje dag, det förstår jag, men jag menar sammanhållning, lätt att skaffa vänner, lätt att dra ihop ett gäng och bara göra något, plugga tillsammans osv?
Bumpar dessa.
Citera
2014-03-05, 14:28
Medlem
Citat:
U på LiTH är väl den närmaste motsvarigheten till D på KTH. I princip ren mjukvaruutveckling och programmering med typ noll hårdvara, om jag uppfattat det rätt.

Bumpar dessa.

Okej då kan jag ta den som fjärde val kanske?
Citera
2014-03-05, 19:18
Medlem
Citat:
Det vet jag inget om just nu, har tänkt att undersöka om det finns något nu till sommaren eller eventuellt något deltid under andra halvåret. Har en kompis som fick ett sådant bra jobb att han hoppade av temporärt men är nu tillbaka då och då för att försöka slutföra sin examen.

Citat:
Hur klarar de D om de inte gillar att programmera? Jag gillar det ju, men vill samtidigt inte fastna som kodslav (om det inte råkar vara roligt och hyfsat välbetalt) utan vill gärna avancera uppåt, kanske som just projektledare. Hur är dina kursare i övrigt, sociala/trevliga/intressen/personlighet?
Ja de släpar väl i några kurser så vi får väl se hur de går för dessa personer vid examen. Personerna i sig brukar vara trevliga och sociala, intressen brukar vara sport och gaming.

Citat:
Hur ser dina framtida planer ut, och dina kursares? Jobbmarknaden? Och innan jag glömmer det, hur fick du bostad i Stockholm?
Jag har ingen tydlig framtidsplan, jag är osäker på om jag vill stanna kvar i Stockholm, jag trivs inte här särskillt bra, tycker det är en rövhåla rent ut sagt. Boendemarknaden ger mig en dålig avsmak i munnen för den är så genomrutten här. Det enda jag kan få när jag är färdigutbildad är en studentlägenhet (och de är med 6 år på bostad Stockholm), så det enda för mig som gäller är att hoppa på massa onödiga utbildningar för att behålla lägenheten. Jag skulle hellre vilja bege mig utomlands eller andra delar i landet. Jobbmässigt så skulle jag väl vilja börja som utvecklare, men helst inte inom web dev även om jag är bra på det.

Bostad var bara ren flyt, jag skulle i princip ge upp och åka hem från Stockholm när det dök upp ett rum som inneboende, dyrt som as för de man fick (4000 kr + el). Detta var när jag skulle börja årkurs 1. Nu har jag väl uppgraderat mig till en ny bostad som jag också fick med ren flyt (sista minuten) på Tempus, men det är ingen höjdare att bo här. Lyhört och konstant ljud från grannar och ljud utifrån (även under nätterna), det är motsatsen till lugnt och lummigt som de påstår på sin hemsida. Ska försöka skaffa något nytt genom SSSB efter sommaren.
Citera
2014-03-06, 10:27
Medlem
Citat:
Det vet jag inget om just nu, har tänkt att undersöka om det finns något nu till sommaren eller eventuellt något deltid under andra halvåret. Har en kompis som fick ett sådant bra jobb att han hoppade av temporärt men är nu tillbaka då och då för att försöka slutföra sin examen.
Du vill inte berätta vilken typ av jobb/varför det var så bra?

Citat:
Ja de släpar väl i några kurser så vi får väl se hur de går för dessa personer vid examen. Personerna i sig brukar vara trevliga och sociala, intressen brukar vara sport och gaming.
Okej, så inte riktigt stereotypen av asociala och inbitna nördar. Bra att veta!

Citat:
Jag har ingen tydlig framtidsplan, jag är osäker på om jag vill stanna kvar i Stockholm, jag trivs inte här särskillt bra, tycker det är en rövhåla rent ut sagt. Boendemarknaden ger mig en dålig avsmak i munnen för den är så genomrutten här. Det enda jag kan få när jag är färdigutbildad är en studentlägenhet (och de är med 6 år på bostad Stockholm), så det enda för mig som gäller är att hoppa på massa onödiga utbildningar för att behålla lägenheten. Jag skulle hellre vilja bege mig utomlands eller andra delar i landet. Jobbmässigt så skulle jag väl vilja börja som utvecklare, men helst inte inom web dev även om jag är bra på det.
Jo, som stockholmare vet jag ju att bostadssituationen inte är något att heja över men en stor del av IT-branschen ligger ju som sagt i Sthlm, blir det inte problematiskt på något vis att bege sig till någon annan del av Sverige? Och utomlands, hur ser möjligheterna ut där, om du vet? Är det vanligt att D:are drar utomlands?

Citat:
Bostad var bara ren flyt, jag skulle i princip ge upp och åka hem från Stockholm när det dök upp ett rum som inneboende, dyrt som as för de man fick (4000 kr + el). Detta var när jag skulle börja årkurs 1. Nu har jag väl uppgraderat mig till en ny bostad som jag också fick med ren flyt (sista minuten) på Tempus, men det är ingen höjdare att bo här. Lyhört och konstant ljud från grannar och ljud utifrån (även under nätterna), det är motsatsen till lugnt och lummigt som de påstår på sin hemsida. Ska försöka skaffa något nytt genom SSSB efter sommaren.
Och här har vi en anledning till att jag är sugen på att flytta från Stockholm. Vill inte bo hemma och vill inte slängas ut i kaotisk bostadssituation. Hur ser det ut för dina kursare, bor de hemma eller i andrahand eller flyttandes mellan studentlägenhet?
Citera
2014-03-06, 19:38
Medlem
Citat:
Det där argumentet förstår jag inte. Du väljer själv om du vill hoppa av och ta ett erbjudande, och det är inte direkt så att du blir mindre eftertraktad efter din examen. Det är dock ett erkänt problem på alla större lärosäten.

Att inte bry sig om UKÄ:s undersökningar alls kan även tyckas vara underligt, de är ändå de som har det yttersta ansvaret för kontrollen av universitetsstudier, och de har hittat brister i många utbildningar vilket jag inte tycker man ska ignorera.

I övrigt tror jag inte det spelar någon större roll vart du väljer att studera D, eller I. Man kan inte säga att KTH är bäst på D bara så där så som du skriver i ditt första inlägg. KTH och Lund har dock ett bättre rykte och anseende internationellt, så det får man ta med i beräkningarna, men utbildningsmässigt skulle jag vilja påstå att alla tre är väldigt lika.

Citat:
Jo, som stockholmare vet jag ju att bostadssituationen inte är något att heja över men en stor del av IT-branschen ligger ju som sagt i Sthlm, blir det inte problematiskt på något vis att bege sig till någon annan del av Sverige? Och utomlands, hur ser möjligheterna ut där, om du vet? Är det vanligt att D:are drar utomlands?.

Nej det är absolut inte problematiskt att plugga på en annan ort än Stockholm. Stora företag tenderar att placera sig nära universitetsstäder, och det finns ingenting som säger att du måste göra ditt exjobb på samma ort som du pluggar. Både Lund och Linköping har har stora företag med kontakter hos universiteten, Ericsson till exempel är ju baserat i Linköping och jag vet att de har ett visst inflytande i hur utbildningen utvecklas.
Senast redigerad av hithereyou 2014-03-06 kl. 19:48.
Citera
2014-03-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hithereyou
Det där argumentet förstår jag inte. Du väljer själv om du vill hoppa av och ta ett erbjudande, och det är inte direkt så att du blir mindre eftertraktad efter din examen. Det är dock ett erkänt problem på alla större lärosäten.
Alltså, jag argumenterar ju inte för att det är en dålig sak. Det är snarare så att om företag lockar med så pass bra jobb att man väljer att skjuta upp sin examen, trots att man bara är inne på år 3, så är det ett tecken på att man är eftertraktad på marknaden. Likväl behöver inte det motsatta, dvs att inga företag raggar på en innan man har tagit examen, innebära att man inte är eftertraktad på marknaden. Det förstnämnda är bara en tydligare signal.

Citat:
Att inte bry sig om UKÄ:s undersökningar alls kan även tyckas vara underligt, de är ändå de som har det yttersta ansvaret för kontrollen av universitetsstudier, och de har hittat brister i många utbildningar vilket jag inte tycker man ska ignorera.
Bryr mig gör jag ju, bara inte i så hög grad som vissa andra verkar göra. Anledningen till det är att jag har läst en hel del om just den undersökningen, dess metodik osv. som gör att den för min del är mindre relevant. Senast här om dagen kom ju denna debattartikel, för att ta ett exempel.

Citat:
I övrigt tror jag inte det spelar någon större roll vart du väljer att studera D, eller I. Man kan inte säga att KTH är bäst på D bara så där så som du skriver i ditt första inlägg. KTH och Lund har dock ett bättre rykte och anseende internationellt, så det får man ta med i beräkningarna, men utbildningsmässigt skulle jag vilja påstå att alla tre är väldigt lika.
Jo, man kan visst säga att D på KTH är bäst. För det första borde det vara tydligt att det är min egna uppfattning. Den som tycker något annat får gärna (!) visa varför det skulle vara så. För det andra tycker jag mig ha visst befog för att påstå det (NADA, forskning, programmeringstävlingar, näringslivskontakter, placement i branschen, egna upplevelser), trots att det egentligen gör mitt val svårare. Det är inte så att min kompis polares brorsa sa "KTH är bäst" och så står jag lydigt och rapar upp hans ord, utan det är tyvärr något jag har kommit fram till efter mycket research. Eftersom jag helst vill flytta från Stockholm hade det varit fördelaktigt att säga att D på LiTH var bäst, men det stämmer ju inte.

Citat:
Nej det är absolut inte problematiskt att plugga på en annan ort än Stockholm. Stora företag tenderar att placera sig nära universitetsstäder, och det finns ingenting som säger att du måste göra ditt exjobb på samma ort som du pluggar. Både Lund och Linköping har har stora företag med kontakter hos universiteten, Ericsson till exempel är ju baserat i Linköping och jag vet att de har ett visst inflytande i hur utbildningen utvecklas.
Givetvis känner jag till att det finns företag i Linköping med omnejd (med t.ex Saab) och säkert även i Lund-området, även om jag inte känner till detaljerna. Jag pratar dock inte om att plugga på annan ort, utan om att jobba på annan ort. Visst, har man redan fixat ett jobb på Saab spelar det ingen roll, men annars är en flytt till Linköping lika med en nedgång i sannolikheten att få jobb, helt enkelt för att det finns färre arbetsgivare än i Sthlm. Är dock nyfiken på hur det ser ut i Lund (och Öresundsområdet), tydligen ska Köpenhamn vara ett bra ställe i sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in