2014-03-06, 23:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Alltså, jag argumenterar ju inte för att det är en dålig sak. Det är snarare så att om företag lockar med så pass bra jobb att man väljer att skjuta upp sin examen, trots att man bara är inne på år 3, så är det ett tecken på att man är eftertraktad på marknaden. Likväl behöver inte det motsatta, dvs att inga företag raggar på en innan man har tagit examen, innebära att man inte är eftertraktad på marknaden. Det förstnämnda är bara en tydligare signal.

Bryr mig gör jag ju, bara inte i så hög grad som vissa andra verkar göra. Anledningen till det är att jag har läst en hel del om just den undersökningen, dess metodik osv. som gör att den för min del är mindre relevant. Senast här om dagen kom ju denna debattartikel, för att ta ett exempel.

Jo, man kan visst säga att D på KTH är bäst. För det första borde det vara tydligt att det är min egna uppfattning. Den som tycker något annat får gärna (!) visa varför det skulle vara så. För det andra tycker jag mig ha visst befog för att påstå det (NADA, forskning, programmeringstävlingar, näringslivskontakter, placement i branschen, egna upplevelser), trots att det egentligen gör mitt val svårare. Det är inte så att min kompis polares brorsa sa "KTH är bäst" och så står jag lydigt och rapar upp hans ord, utan det är tyvärr något jag har kommit fram till efter mycket research. Eftersom jag helst vill flytta från Stockholm hade det varit fördelaktigt att säga att D på LiTH var bäst, men det stämmer ju inte.

Givetvis känner jag till att det finns företag i Linköping med omnejd (med t.ex Saab) och säkert även i Lund-området, även om jag inte känner till detaljerna. Jag pratar dock inte om att plugga på annan ort, utan om att jobba på annan ort. Visst, har man redan fixat ett jobb på Saab spelar det ingen roll, men annars är en flytt till Linköping lika med en nedgång i sannolikheten att få jobb, helt enkelt för att det finns färre arbetsgivare än i Sthlm. Är dock nyfiken på hur det ser ut i Lund (och Öresundsområdet), tydligen ska Köpenhamn vara ett bra ställe i sammanhanget?

Kör på kth då. Rätt uppenbart att du redan bestämt dig när du väljer vad du vill höra på alla punkter...
Citera
2014-03-07, 10:12
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hithereyou
Kör på kth då. Rätt uppenbart att du redan bestämt dig när du väljer vad du vill höra på alla punkter...
Tyvärr är D på KTH bättre i förhållande till resten av det Sverige har att erbjuda, åtminstone enligt mina kriterier. Däremot är själva anledningen till att jag skapade denna tråden att jag ville bolla lite idéer angående huruvida det är värt att "byta ner" sig en aning, D-mässigt, men byta upp sig socialt och personligt genom att flytta till t.ex. Linköping/Lund. De öppnar ju även upp för kombinationen I/D, vilket KTH definitivt inte gör. Alltså ännu mer att ta i beaktande. Jag är även öppen för argumentation kring påståendet att D på KTH > resten, det är ju min uppfattning, men jag reviderar den gärna då det bara hade underlättat mitt val ytterligare!

I nuläget lutar jag något mer åt en I/D-kombination, främst på LiTH. Det kan också bero på att jag har dålig koll på Lund, vilket jag ska försöka förbättra inom kort. Är nyfiken på hur arbetsmarknaden ser ut i Lund och Öresundsområdet för både I och D/IT - tydligen ska Köpenhamn vara ett populärt ställe att jobba på?

Om någon programansvarig för D/IT/I på LTH läser detta: skärpning! Det är beklämmande hur dålig närvaro ni har på internet.
Citera
2014-03-11, 22:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Tyvärr är D på KTH bättre i förhållande till resten av det Sverige har att erbjuda, åtminstone enligt mina kriterier. Däremot är själva anledningen till att jag skapade denna tråden att jag ville bolla lite idéer angående huruvida det är värt att "byta ner" sig en aning, D-mässigt, men byta upp sig socialt och personligt genom att flytta till t.ex. Linköping/Lund. De öppnar ju även upp för kombinationen I/D, vilket KTH definitivt inte gör. Alltså ännu mer att ta i beaktande. Jag är även öppen för argumentation kring påståendet att D på KTH > resten, det är ju min uppfattning, men jag reviderar den gärna då det bara hade underlättat mitt val ytterligare!
Då var det dags för en bump.

Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
I nuläget lutar jag något mer åt en I/D-kombination, främst på LiTH. Det kan också bero på att jag har dålig koll på Lund, vilket jag ska försöka förbättra inom kort. Är nyfiken på hur arbetsmarknaden ser ut i Lund och Öresundsområdet för både I och D/IT - tydligen ska Köpenhamn vara ett populärt ställe att jobba på?

Om någon programansvarig för D/IT/I på LTH läser detta: skärpning! Det är beklämmande hur dålig närvaro ni har på internet.
Om man ska sammanfatta observationerna så verkar det egentligen till sist handla om egenskaperna hos staden/universitetet/studenterna, snarare än utbildningen i sig, pga att utbildningarna är relativt likvärdiga. Tankar på det?
Citera
2014-03-12, 15:19
  #28
Medlem
Idag och i framtiden så är orelevant att gå efter vilken skola som är mest prestige på grund av att det är inte skolan som kommer att forma dig till en speciell student eller människa utan det är du själv. Vi ser redan idag att flera topp företag går efter egenskaper/personlighet hos jobbsökande därefter utbildningen.
Du kan till exempel föreställa dig själv som du har eget företag och letar efter människor.
Citera
2014-03-12, 17:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Idag och i framtiden så är orelevant att gå efter vilken skola som är mest prestige på grund av att det är inte skolan som kommer att forma dig till en speciell student eller människa utan det är du själv. Vi ser redan idag att flera topp företag går efter egenskaper/personlighet hos jobbsökande därefter utbildningen.
Du kan till exempel föreställa dig själv som du har eget företag och letar efter människor.
Det är klart att man inte blir en helt annorlunda supermänniska av att gå på LiTH jämfört med KTH osv, det fattar jag ju. Men poängen är ändå att vissa skolor är bättre än andra inom vissa områden. Det vet arbetsgivarna rimligen och då känns det som att gå över ån för vatten när man egentligen har möjligheten att redan nu välja rätt. Dessutom kommer prestige alltid att spela in, kanske inte särskilt mycket jämfört med andra faktorer men återigen, om man har möjligheten - vem skulle inte vilja ha det "bättre" alternativet?

Nu har jag svamlat redigt mycket, ville bara skriva av mig egentligen. Jag är medveten om att staden/studenterna/utbildningens och universitetets upplägg spelar större roll än universitetets namn. Känner att KTH flyter iväg allt mer till förmån för LiTH/LTH, frågan är bara vilken av dom som jag väljer...
Citera
2014-03-16, 12:51
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Det är klart att man inte blir en helt annorlunda supermänniska av att gå på LiTH jämfört med KTH osv, det fattar jag ju. Men poängen är ändå att vissa skolor är bättre än andra inom vissa områden. Det vet arbetsgivarna rimligen och då känns det som att gå över ån för vatten när man egentligen har möjligheten att redan nu välja rätt. Dessutom kommer prestige alltid att spela in, kanske inte särskilt mycket jämfört med andra faktorer men återigen, om man har möjligheten - vem skulle inte vilja ha det "bättre" alternativet?

Nu har jag svamlat redigt mycket, ville bara skriva av mig egentligen. Jag är medveten om att staden/studenterna/utbildningens och universitetets upplägg spelar större roll än universitetets namn. Känner att KTH flyter iväg allt mer till förmån för LiTH/LTH, frågan är bara vilken av dom som jag väljer...

Du kommer allt närmare min position i detta skolproblem. Jag har det snäppet enklare med tanke på att jag redan bestämt mig för Ind.ek men sedan slår ångesten till när jag funderar på KTH/LiTH eller LTH. Det finns också chans för sabbatsår för att få perspektiv på livet men det har jag tid att tänka på tills den faktiska skolstarten så det är inget problem just nu.

Som du själv sist skrev har KTH börjat tyna bort för mig med men om vi ändå ska föra en fin diskussion kan vi bära in den i flödet. Jag har läst ganska mycket om skolorna, programmen och städerna och därför har min sammanfattning just nu, tillsammans med faktorer som företagskontakt och frågan: hur viktigt är studentliv ens?, blivit ungefär:

KTH:
Helvete vad det var läskigt att besöka skolan. Hela dagen kändes som en hemsk mardröm i tv-serien Big Bang Theory och den absoluta majoriteten var uppenbarligen ultranördar. Jag har hört att studentlivet ändå vägs upp lite med hjälp av kårengagemang etc men om kåren består av sådana medmänniskor dör jag hellre ensam.

Sedan ligger skolan i Stockholm och det är då frågan om hur viktigt ett studentliv som i LiTH eller Lund ens är viktigt kommer upp. Ja, det är trevligt med folk och fester allmänt, lära känna människor som kan vara den som rekommenderar dig till ditt drömjobb etcetc men jag pluggar för att plugga och då bortprioriteras överflödigt nöje. Sedan står man på egna ben också som är en bra grej att lära sig men hur viktigt är det och är det värt eventuella lån? En svår fråga som sagt, andra får gärna hjälpa till.

KTH har fördelen i närheten till företag och nu tänker jag inte på ICA eller LIDL utan de som ligger högst upp. Men hur viktig är den närheten? Det är inte så att McKinsey söker efter kaffehämtare och plockar in de som ligger närmast utan de söker efter skarpa och engagerade människor och för dessa människor är det värt att åka till Linköping eller Lund lika ofta som man besöker KTH. Jag har haft kontakt med både LiTH och LTH och ingen av de uttryckte någon särskild brist på kontakt med de stora företagen. Dock vet jag inte om KTH har sjukt nära kontakt med dessa företag ändå eftersom att jag inte än fått träffa någon äldre student på KTH som är insatt i ämnet. Sedan är det lite jobbigt att flytta ut från familjen också efter nästan 20 år.

LiTH:
Än så länge det starkaste alternativet. Det enda som skrämmer är att den inte är lika känd som KTH och LTH men rekryterarna som är insatta i Ind.ek vet att LiTH är på samma nivå. Det LiTH däremot vinner stort på är att programmet I har existerat så pass länge att de tekniska inriktningarna och de ekonomiska masterprofilerna är många fler och mer passande för mig faktiskt. Man pumpar årligen ut 250-300 Ind.ek studenter så någon av de kommer förmodligen bli din biljett ut i världen samtidigt som att I:are har utbildats där sedan 50 år tillbaka så det finns antagligen många trevliga prickar ute i näringslivet som själva har där läst på LiTHoch ger gärna de nyexaminerade en särskild chans. Det ligger också nära hem till Stockholm så man får både uppleva ansvaret och känslan av självständighet men kan ändå hinna hem inom 2 timmar ifall något händer.

LTH:
Väldigt lååångt bort. Jag är inte säker på om mina betyg räcker med tanke på att jag har GY-11 och vi har inget som indikerar på ett visst intervall utan BI-gränsen kan sjunka hur mycket som helst. Allt från 0.1 till 1 på grund av den senaste betygsinflationen som var i nivå med Zimbabwes statsvaluta. Jag tror att jag ändå kommer in med tanke på mina betyg men det skulle inte kännas bra att pröjsa så mycket pengar och tid för att dra till andra änden av Sverige på besök, älska stället och inte bli antagen... Det enda som attraherar med Lund är den höga BI-gränsen som får mig att tänka på att det måste finnas något speciellt med stället men problemet är ju att man har så få utbildningsplatser och stället är en samlingspunkt för hela Skåne med omnejd så den höga gränser kan lika gärna bero på det. Annars har jag bara fått höra om det väldigt starka studentlivet där borta och inte så mycket om utbildningen i sig, vet bara att de har mer obligatorisk matte, jag tror att kvaliten är densamma på alla tre.
__________________
Senast redigerad av Xathgor 2014-03-16 kl. 12:55.
Citera
2014-03-16, 14:44
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
KTH:
Helvete vad det var läskigt att besöka skolan. Hela dagen kändes som en hemsk mardröm i tv-serien Big Bang Theory och den absoluta majoriteten var uppenbarligen ultranördar. Jag har hört att studentlivet ändå vägs upp lite med hjälp av kårengagemang etc men om kåren består av sådana medmänniskor dör jag hellre ensam.

Sedan ligger skolan i Stockholm och det är då frågan om hur viktigt ett studentliv som i LiTH eller Lund ens är viktigt kommer upp. Ja, det är trevligt med folk och fester allmänt, lära känna människor som kan vara den som rekommenderar dig till ditt drömjobb etcetc men jag pluggar för att plugga och då bortprioriteras överflödigt nöje. Sedan står man på egna ben också som är en bra grej att lära sig men hur viktigt är det och är det värt eventuella lån? En svår fråga som sagt, andra får gärna hjälpa till.
Är det så pass illa? Har alltid trott att KTH = storstadsfolk (åtminstone på I), känner ju folk där. Men resten av programmen/KTH kanske har sin beskärda del av nördar? Studentliv för mig innebär att lära känna människor, att ha sköna och ambitiösa kursare, knyta kontakter osv. för framtiden. Inte nödvändigtvis fest 24/7 Det är ganska viktigt för mig, den personliga utvecklingen som följer med studentlivet/att stå på egna ben och KTHs oförmåga att leverera dessa är egentligen de enda skälen till att KTH är nedprioriterat. Givetvis värderas studierna högst, inget snack om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
LiTH:
Än så länge det starkaste alternativet. Det enda som skrämmer är att den inte är lika känd som KTH och LTH men rekryterarna som är insatta i Ind.ek vet att LiTH är på samma nivå. Det LiTH däremot vinner stort på är att programmet I har existerat så pass länge att de tekniska inriktningarna och de ekonomiska masterprofilerna är många fler och mer passande för mig faktiskt. Man pumpar årligen ut 250-300 Ind.ek studenter så någon av de kommer förmodligen bli din biljett ut i världen samtidigt som att I:are har utbildats där sedan 50 år tillbaka så det finns antagligen många trevliga prickar ute i näringslivet som själva har där läst på LiTHoch ger gärna de nyexaminerade en särskild chans. Det ligger också nära hem till Stockholm så man får både uppleva ansvaret och känslan av självständighet men kan ändå hinna hem inom 2 timmar ifall något händer.
Detta är mer eller mindre problemet jag har med LiTH också. Inom Ind.ek-kretsar är det ganska välkänt men inte utanför, vilket är ett problem om man nu ska söka sig utanför dessa kretsar. Likaså om man ska söka sig utomlands, där är KTH>LTH>LiTH, vilket är ytterligare ett problem. Allt annat är verkligen toppen med LiTH, speciellt alumninätverket!

Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
LTH:
Väldigt lååångt bort. Jag är inte säker på om mina betyg räcker med tanke på att jag har GY-11 och vi har inget som indikerar på ett visst intervall utan BI-gränsen kan sjunka hur mycket som helst. Allt från 0.1 till 1 på grund av den senaste betygsinflationen som var i nivå med Zimbabwes statsvaluta. Jag tror att jag ändå kommer in med tanke på mina betyg men det skulle inte kännas bra att pröjsa så mycket pengar och tid för att dra till andra änden av Sverige på besök, älska stället och inte bli antagen... Det enda som attraherar med Lund är den höga BI-gränsen som får mig att tänka på att det måste finnas något speciellt med stället men problemet är ju att man har så få utbildningsplatser och stället är en samlingspunkt för hela Skåne med omnejd så den höga gränser kan lika gärna bero på det. Annars har jag bara fått höra om det väldigt starka studentlivet där borta och inte så mycket om utbildningen i sig, vet bara att de har mer obligatorisk matte, jag tror att kvaliten är densamma på alla tre.
Ja, anledningen till att LTH ens är med i min beräkning är mer eller mindre studentlivet (och renommé). Har även ett par polare som ska dit, de hjälper (tyvärr) med dragningskraften. Utbildningen vet jag inte ett smack om, eller jo, att I på LTH är starka på finans som jag inte alls är intresserad av... Tror definitivt att utbildningen är likvärdig på dessa tre om man inte bryr sig om nischområden.

Gör HP vet jag, det är en bra backup om betygen skulle gå åt skogen.
Citera
2014-03-19, 17:37
  #32
Medlem
Uppdaterar med mina senaste tankar (baserat på det jag hört, tar gärna emot kritik!):

Studentliv: Fördel LTH. Det finns fler studenter i Lund, det är en större blandning mellan olika studenter, främst på nationerna osv. vilket gör att man får en bredare vänkrets. Lund som stad genomsyras av studentandan, nästan hälften av alla invånare är studenter. Folket där är väldigt trevliga och vänliga, är mitt intryck. LiTH är "mindre" på nåt sätt, visserligen finns det fler I-studenter men dessa beblandar sig för det mesta med andra I-studenter (har jag hört), vilket inte är helt optimalt.

Industriell ekonomi: Fördel LiTH. I startades där, och alumninätverket med I:are från LiTH ute i arbetslivet är större än vid nåt annat lärosäte. De har flest nuvarande I-studenter, största I-sektionen och anordnar troligtvis fler I-speficika evenemang än andra lärosäten. LiTH ska dessutom vara bra på att slussa folk till management consulting (MC) och/eller industrin, vilket är det jag är intresserad av. Dessutom har de en teknisk inriktning mot datateknik som tilltalar mig väldigt mycket, bra kursutbud och är erkänt bra på datateknik i allmänhet. LTHs datateknik-inriktning är inte lika intressant då de verkar vara mer inne på hårdvara/telekom (förståeligt med tanke på industrin i närheten) och sen är de inte "erkänt" bra på datateknik vad jag vet.

Näringsliv: Oklart. Mitt intryck är att Linköping är mer inriktat på konsult/industri/maskin-/datateknik medan Lund lutar åt finans/telekom/life sciences/medicin. För mig är de förstnämnda mer tilltalande, främst konsult/datateknik. Lund har närhet till Öresundsregionen och ffa Köpenhamn vilket öppnar upp möjligheter, men å andra sidan har Linköping också närmare till Stockholm. Oklart som sagt.

Status (universitet): Fördel LTH. LTH är mer "status"/välkänt och högre rankat än LiTH, möjligen pga att hela Lunds universitet bakas in i rankingen. Detta har större betydelse utomlands jämfört med Sverige, och att jobba internationellt i framtiden är faktiskt ett intresse. Frågan är hur stor betydelse det har i förhållande till andra faktorer kring utbildningen?

Status (industriell ekonomi): Oklart. De som är insatta i industriell ekonomi rankar LiTH lika högt eller rentav högre än LTH, särskilt inom branscherna jag är mest intresserad av. De som inte är lika insatta rankar dock LTH högre än LiTH, främst pga draghjälp från LU (se ovan). Överlag är det ganska jämnt.

Diverse: Linköping har fördel i bostadssituationen, men det ska tydligen ordna sig med Lund ändå. LTH har haft nedskärningar/finansiella problem sen en viss tid tillbaka, hittills har det inte haft särskilt stor påverkan men det är oklart hur det ser ut om fem år från idag, dvs när det är dags att söka jobb. Linköping ligger bara 2 timmar från hemstaden Stockholm, till skillnad från Lund som ligger 4 timmar bort. Det är både en fördel och en nackdel, i och med att det blir enklare att åka hem (dvs färre stannar i Linköping medan fler stannar i Lund = påverkar sammanhållningen). Dessutom ökar risken för Stockholms-typer i Linköping, fast Lund kanske har motsvarande Malmö-typer?

Pudelns kärna är alltså frågan om huruvida LTHs bättre studentliv och status som universitet väger tyngre än I på LiTHs bättre utbildning och status.
Citera
2014-03-20, 01:07
  #33
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
fast Lund kanske har motsvarande Malmö-typer?
Det är väldigt blandat på LTH. Du har alla olika dialekter, väldigt stor skara från sthlm, Uppsala, en del från Växjö, Göteborg, Borås, Blekinge, Helsingborg, Malmö, Trelleborg, Lund, Lomma, väldigt många från Östergötland, Halland, Småland och några från Norrland.

Men det är jämnt skägg mellan skåningar, sthlm-are och östgötar. Varför det är så högt söktryck beror på att Skåne är en LTH-magnet och mest reklam om LTH görs på olika skolor runtom i Skåne. LTH:are åker ut och presenterar lärosätet för grund- och gymnasieelever. Men om jag inte minns fel så drar de sig även utanför Skånes gränser som Blekinge, Halland och Småland.
Citera
2014-03-20, 11:12
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Det är väldigt blandat på LTH. Du har alla olika dialekter, väldigt stor skara från sthlm, Uppsala, en del från Växjö, Göteborg, Borås, Blekinge, Helsingborg, Malmö, Trelleborg, Lund, Lomma, väldigt många från Östergötland, Halland, Småland och några från Norrland.

Men det är jämnt skägg mellan skåningar, sthlm-are och östgötar. Varför det är så högt söktryck beror på att Skåne är en LTH-magnet och mest reklam om LTH görs på olika skolor runtom i Skåne. LTH:are åker ut och presenterar lärosätet för grund- och gymnasieelever. Men om jag inte minns fel så drar de sig även utanför Skånes gränser som Blekinge, Halland och Småland.
Schyst inlägg! Med Stockholms-typer, liksom Malmö-typer, menar jag alltså jobbiga såna, stereotypiskt dryga/hala översittare. Har iofs inte erfarenhet av att det skulle finnas såna i Malmö, men här i Stockholm har vi vår beskärda del av dryga/korkade/allmänt osköna personer. Gör ingen skillnad på om någon kommer från Jukkasjärvi eller Ystad så länge de är vettiga
Citera
2014-03-27, 20:46
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Pudelns kärna är alltså frågan om huruvida LTHs bättre studentliv och status som universitet väger tyngre än I på LiTHs bättre utbildning och status.
Då har jag funderat ytterligare lite mer. Frågeställningen är fortfarande mer eller mindre den ovan, om LTHs bättre studentliv väger tyngre än LiTHs bättre I och D.

Men en till fråga tillkom under dagarna, nämligen frågan om D. Ska man bli en ordentlig ingenjör och satsa på D eller duger I med inriktning D även för utvecklarjobb? Å ena sidan vill jag inte förpassa mig till golvet i all evighet (D) men å andra sidan vill jag också bidra med något konkret och inte bara smörja kunder för att öka försäljning (I).

Funderar på om jag inte ska gå D och skaffa ett någorlunda bra jobb som utvecklare, med bra lön och bra tider, istället för att karriärhetsa med I, som dock erbjuder potentiellt bättre löner men troligtvis också sämre tider. Svårt, det här med val..
Citera
2014-03-27, 21:50
  #36
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Schyst inlägg! Med Stockholms-typer, liksom Malmö-typer, menar jag alltså jobbiga såna, stereotypiskt dryga/hala översittare. Har iofs inte erfarenhet av att det skulle finnas såna i Malmö, men här i Stockholm har vi vår beskärda del av dryga/korkade/allmänt osköna personer. Gör ingen skillnad på om någon kommer från Jukkasjärvi eller Ystad så länge de är vettiga
De som har näsan upp i vädret hittar du främst på Juridicum och Ekonomiska högskolan. Så håll dig borta från Malmö Nation och Göteborgs Nation om du vill slippa se sådana typer.
LTH:are brukar främst skriva in sig på Helsingkrona, Krischan, Sydskånska, Västagöta eller Hallands. De håller till inom Tornanationernas gränser som ligger väldigt nära LTH och LUNA. Citynationerna och främst Malmö och Göteborgs präglas av dryga typer, speciellt utav stockholmare. Stockholms nation i Uppsala och Malmö Nation i Lund samarbetar med varandra. Lika snobbar leka bäst. Lunds nation har dock lite mer blandat folk, liksom Östgöta.

Däremot finns det en nation som är vänsterpräglat och där brukar hänga många veganer, miljöpartiflummare, hipsters med dreads, osv. och den är Smålands nation. Och ja, det finns även såna typer på LTH. Du kommer nog märka vilket program de kommer ifrån om du börjar på LTH.

Annars så tycker jag ingen är direkt dryg på LTH förutom de som läser I. Där hittar du snobbarna och snobbarna light är väl de som läser V och L. Folk som bara har pengar som motivation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in