Nu ska jag söka till antingen civilingenjör Datateknik eller Industriell ekonomi (där jag ska gå datateknik-inriktning). Men vilket ska jag välja?
D
När jag skriver D menar jag främst programmering och utveckling av mjukvara. Är inte särskilt intresserad av hårdvaran i nuläget. Har alltid varit bra på datorer och teknik, på sistone även programmering. Jag vet att D på KTH skiljer sig från D på LTH som i sin tur skiljer sig från D på LiTH, vilket inte gör valet lättare. De utbildningar som känns mest aktuella är D på KTH och U (mjukvaruutveckling) och D på LiTH. Samtidigt som KTH är högst rankat ligger det tyvärr i Stockholm och U är ett helt nytt program med allt vad det innebär. LTH har jag inte hört nåt om, så vet inte hur de ligger till.
Fördelar:
Nackdelar:
I
Det har alltid funnits i tankarna men det var inte förrän jag jobbade ett par år inom en ekonomi-roll som jag verkligen fick upp ögonen för att ekonomi (och I) kunde vara intressant. Jag har alltid vetat att jag vill jobba med teknik men ju mer jag tänker efter så inser jag att summan av delarna teknik+ekonomi är större än delarna var för sig. Är mindre intresserad av finans och mer intresserad av att gå mot konsult/MC eller industrin.
Fördelar:
Nackdelar:
Lärosäte
För min del är det LTH och LiTH som gäller för I, och KTH, LTH och LiTH som gäller för D/U. Jag har tröttnat på Stockholm och tror att det skulle göra mig gott att flytta till en studentstad som Lund eller Linköping.
KTH
Fördelar: Bäst på D. Nära till företagen.
Nackdelar: Ligger inte i studentstad.
LTH
Fördelar: Ligger i studentstad. Är bra rankat utomlands. Bra på I.
Nackdelar: D-programmet syns och hörs inte, vet väldigt lite om det.
LiTH
Fördelar: Ligger i studentstad. Först med I/D/U. Bra på dessa, särskilt I.
Nackdelar: Lägre rankat, även utomlands?
Så, vad gör jag?
TL;DR: I eller D? Lund eller Linköping (eller KTH för D)?
D
När jag skriver D menar jag främst programmering och utveckling av mjukvara. Är inte särskilt intresserad av hårdvaran i nuläget. Har alltid varit bra på datorer och teknik, på sistone även programmering. Jag vet att D på KTH skiljer sig från D på LTH som i sin tur skiljer sig från D på LiTH, vilket inte gör valet lättare. De utbildningar som känns mest aktuella är D på KTH och U (mjukvaruutveckling) och D på LiTH. Samtidigt som KTH är högst rankat ligger det tyvärr i Stockholm och U är ett helt nytt program med allt vad det innebär. LTH har jag inte hört nåt om, så vet inte hur de ligger till.
Fördelar:
- Väldigt god arbetsmarknad i nuläget och en bit framöver?
- Möjlighet till bra löner.
- Möjlighet att jobba internationellt (programmering är ju inte landsspecifikt), vilket jag värderar väldigt högt.
Nackdelar:
- Risk att bli kodslav, vilket jag absolut inte vill bli.
- Risk för framtida outsourcing till Kina/Indien.
- Väldigt specifik civilingenjörsutbildning, till skillnad från t.ex. I, vilket gör att man inte riktigt kan flytta mellan olika jobbområden?
I
Det har alltid funnits i tankarna men det var inte förrän jag jobbade ett par år inom en ekonomi-roll som jag verkligen fick upp ögonen för att ekonomi (och I) kunde vara intressant. Jag har alltid vetat att jag vill jobba med teknik men ju mer jag tänker efter så inser jag att summan av delarna teknik+ekonomi är större än delarna var för sig. Är mindre intresserad av finans och mer intresserad av att gå mot konsult/MC eller industrin.
Fördelar:
- Eftertraktad utbildning på arbetsmarknaden i nuläget och en bit framöver?
- Möjlighet till bra lön.
- Mer variation i arbetsroller och möjlighet att jobba inom många områden.
Nackdelar:
- Mindre bra möjligheter att jobba internationellt jämf. med t.ex. D.
- Risk att inte anses lika bra på varken det ena eller det andra (kan inte koda lika bra som renodlad D, kan inte ekonomi lika bra som renodlad I).
Lärosäte
För min del är det LTH och LiTH som gäller för I, och KTH, LTH och LiTH som gäller för D/U. Jag har tröttnat på Stockholm och tror att det skulle göra mig gott att flytta till en studentstad som Lund eller Linköping.
KTH
Fördelar: Bäst på D. Nära till företagen.
Nackdelar: Ligger inte i studentstad.
LTH
Fördelar: Ligger i studentstad. Är bra rankat utomlands. Bra på I.
Nackdelar: D-programmet syns och hörs inte, vet väldigt lite om det.
LiTH
Fördelar: Ligger i studentstad. Först med I/D/U. Bra på dessa, särskilt I.
Nackdelar: Lägre rankat, även utomlands?
Så, vad gör jag?
TL;DR: I eller D? Lund eller Linköping (eller KTH för D)?
__________________
Senast redigerad av jollenstollen 2014-03-01 kl. 10:37.
Senast redigerad av jollenstollen 2014-03-01 kl. 10:37.


