• 2
  • 3
2014-03-02, 20:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Problemet med din fråga är att du drar alla asiatiska kök över en kam. Det är som att fråga: "Är det bara jag som tycker att det europeiska köket är ganska äckligt?"

Det är som att jämföra italiensk mat med svensk dito . Inte många likheter där som bekant .

~Paul~

Det är väl till och med så att TS även drar all svenskt eller italiensk mat över en kam.
Bara för man har ätit dålig svensk mat i en skolmatsal så betyder inte det att all svensk mat är äcklig.
Eller bara för att man inte tycker om en "billy pizza" (italienskt) så behöver det inte innebära att att alla osso buco (italienskt) är äckliga.
Citera
2014-03-04, 03:02
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Du har mao bara ätit asiatiskt mat som är Svenskifierad? Ja, det kan jag hålla med om är vidrigt. Den asiatiska maten som serveras till 99% i Sverige är vidrig eftersom den är anpassad efter svenskarnas mesiga smaklökar. Om du någonsin testar autentisk asiatisk mat som kommer du inse att det är en helt annan smakupplevelse och helt andra maträtter.

Wookade frysgrönsaker med kyckling och ris är inte riktig kinamat. Bambuskott i sötsur sås är inte heller kinamat. Och friterade räkor med sötsur sås är inte heller kinamat.

Nej inte bara, jag har blivit bjuden av kollegors thaifruar matlagning och de ska ha varit riktiga höjdare i köket. Alla sitter där och verkar att det är jättegott, vilket de faktiskt verkar tycka. Själv håller jag god min och säger inte att det är godare än vad som sig bör enligt svensk sed, innerst inne undrar jag vad det är som är så gott.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ett otroligt väl underbyggt påstående. Klockren argumentation.
Det känns som en stor förmån att få ta del av dina visdomsord.

OnTopic: Lite naiv trådstart som med en grov generalisering buntar ihop hela Asiens kokkonst som "äcklig". Ungefär lika begåvat som att säga att Europeisk mat är äcklig. För det är en jävla skillnad på surströmming, polska piroger, bearnaise och en Paella.

Och nej, jag tror inte TS är ensam om att tycka "asiatisk" mat är "äcklig".
Det finns väldigt många människor som är inte gillar något annat än kött, potatis och brunsås.
Majoriteten av alla svenskar är fega och värdekonservativa idioter som föredrar "mamma scans köttbullar" framför en vällagad rätt med bra råvaror.

Där kom den ja. Gillar man inte asiatiskt så gillar man bara potatis och brunsås.

Ett otroligt väl underbyggt påstående. Klockren argumentation.
Det känns som en stor förmån att få ta del av dina visdomsord.

Sedan så tycker jag det är ett väldigt märklig tankegång generellt gällande matlagning och det är att det skall ätas på naturligtvis ett genuint och äkta sett. Äter man sushi men två pinnar så skulle de enligt många vara en synd en hädelse. Som om smaken sitter i pinnarna. Jag förstår inte varför jag ska bli sedd som ett grottmongo för jag använder inte pinnarna som jag knappt kan använda. Men det är väl ett tecken på att kan är kulturell bara för man kan äta med pinnar.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är väl till och med så att TS även drar all svenskt eller italiensk mat över en kam.
Bara för man har ätit dålig svensk mat i en skolmatsal så betyder inte det att all svensk mat är äcklig.
Eller bara för att man inte tycker om en "billy pizza" (italienskt) så behöver det inte innebära att att alla osso buco (italienskt) är äckliga.

Fast så är det inte så du kan ta dina "Det är väl till och med så att TS." Jag har inte yttrat mig om varken europerisk eller italiensk eller brunsås över huvud taget, så vad du får det ifrån vet jag inte. Är nog ganska normal i mina smakpreferenser och erfarenheter som svensk i min ålder.

Trodde i min enfald att det såklart är underförstått att man inte kan dra alla asiatiska rätter över en kam, och att man inte uttryckligen behöver reservera sig för sådana kommentarer. Men ack så fel jag hade. Det är ju i regel alltid en sådan kommentar i varje matlagningstråd här på forumet. Du kan göra en tråd om vatten och då kommer något och säger att man inte kan dra allt vatten över en kam och att TS minsann skall smaka källan i ldfgshdfgsstan för där vet de hur man häller upp ett glas med vatten. Mest för de vill på ett annat sett vill tala om att d har rest i just landet X och därmed skall ett objekt för beundran och avund.

Sedan så förstår jag inte tankegången att bra för man gillar att testa mat så är det underförstått att man måste också tycka OM allt man testar.

Det blir också lite märkligt när bara personer som har har varit i varenda obskyra by och ätit massa konstig skit har rätt till en åsikt. Jag kan väl bara utgå ifrån mina egna erfarenheter eller?

Jag förstår inte varför folk blir provocerade av när folk inte tycker någonting är gott som de själva tycker är gott. Smaken sitter ju för det mesta inte i argumentation och om det hade varit så hade knappast personliga påhopp varit sättet att vinna över personen på rätt smak-sida.
Citera
2014-03-04, 19:34
Medlem
Finns alldeles för många taffliga thaibuffeer och sötkladdiga wokar för att trådskaparens åsikter ska vara irrelevanta.

Det finns mycket gott asiatiskt också men gillar man det inte så gillar man det inte. Ungefär som att orda fram och åter om utseende på olika fruntimmer. Man ska vara väldigt glad att det finns de som uppskattar det man själv försmår.

Man ska inte prata skit om olika svenska maträtter heller. Köttbullar med kokt potatis och brunsås och lingonsylt är väldigt gott om det är väl lagat med goda råvaror. Samma med stekt fläsk och löksås, pytt-i-panna, Wallenbergare osv. För att inte tala om Biff Rydberg. I nutiden underskattar vi gärna den mångsidiga användningen av pepparrot som fanns förr. Den svenska chilin. Ger bra sting om den är färsk och använd på rätt sätt.

Och sist men definitivt inte minst: Det går att få en sup till också.
Citera
2014-03-04, 20:58
Medlem
Germanofils avatar
Antar att vi pratar om östra delen av Asien här? Indien/Mellanöstern/Turket/Centralasien är ju en helt annan diskussion.

Av det jag testat så ogillar jag japansk/koreansk mat och detsamma gäller för den större delen av de kinesiska köken. Finns dock vissa guldkorn.

Thaimat känns väldigt ojämn, ibland äcklig och ibland riktigt god. Den bästa maten i regionen finner man enligt mig i Vietnam. Goda kryddningar med färska örter och deras sommarrullar äger de kinesiska vårrullarna totalt.

Har även testat indonesiskt men minns inte att det var något speciellt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in