2014-03-01, 13:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den asiatiska mat jag testat. Nu har jag ju såklart inte testat all mat i asien, det är ju rätt stort.
Äter inte fisk så mycket av japansk mat går ju bort direkt. Thaikäk verkar ju vara rätt mycket om inte rena fiskrätter så i alla fall kryddat med fisk.
Kinesisk mat är den enda jag käkat "på plats" och det fanns såklart en del goda saker, men det mesta var rätt trist och inte särskilt gott.

Indisk mat är däremot ofta rätt gott.

Men som sagt, asien är skitstort och det finns såklart en jävla massa asiatiska maträtter som säkert är skitgoda.
Men det som folk ofta menar när de pratar om "asiatisk mat" är inget jag gillar. I bästa fall kan jag äta det utan att känna obehag typ.
Det är så mycket mer än fisk i Japansk mat.
Citera
2014-03-01, 13:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är så mycket mer än fisk i Japansk mat.

Helt klart, nackdelen är att även mycket av det som inte är fisk ändå har den där jävla dashi-buljongen.
Inte ens snacks behöver vara fritt från fisk märkte jag olyckligtvis efter en japanska jag bodde med hade varit hemma på jullov och fyllt väskorna med japansk mat.
Citera
2014-03-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag har ätit ganska mycket asiatiskt mat men jag har aldrig tycket att det är speciellt gott. Nu har jag iofs rest i Asien och ätit asiatiskt där. Så mina erfarenheter är begränsade till asiatiska restauranger i Europa och av asiater i Sverige. Ny menar jag då det östasiatiska köket typ kina, thai osv och kanske mest svensk tolkning av asiatisk matlagning. Alla i min omgivning verkar tycka om asiatiskt och för det mesta så verkar det vara ett slabbel av wookade hackade grönsaker och kryddor. Allmänt så känns frånvaron av ungsteknik känns ganska påtaglig.

Sushi förstår jag mig inte på.

Den värsta sorten tycker jag typiska thaihak ala snabbmat med 100 menyrätter men som egentligen är 3-4 variater av samma som smakar just som 3-4 smaker.

Är det bara jag som tycker det?
thaimat är äckligt!! Kinesisk är svingott
Citera
2014-03-01, 13:31
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld

Beror på vad du menar. Västerländsk kinesisk mat eller kinesisk mat ifrån ostasien?
Citera
2014-03-01, 13:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Helt klart, nackdelen är att även mycket av det som inte är fisk ändå har den där jävla dashi-buljongen.
Inte ens snacks behöver vara fritt från fisk märkte jag olyckligtvis efter en japanska jag bodde med hade varit hemma på jullov och fyllt väskorna med japansk mat.
Dom gillar sin fisk, det kan man inte säga nått om
Fått en hel del goda grytor hos Japaner, som är fisk befriade.
Citera
2014-03-01, 18:00
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Allmänt så känns frånvaron av ungsteknik känns ganska påtaglig.

så är det, det finns närliggande metoder som deepfry, claypot, stirfry men just ugn? nej inte mycket.

Vet inte riktigt om just frånvaron av ugn är skäl att dissa kineskäk?

Traditionellt lagades mat med kol eller gas, där just ugnen inte fungerade speciellt bra.
Citera
2014-03-01, 22:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld

Ett otroligt väl underbyggt påstående. Klockren argumentation.
Det känns som en stor förmån att få ta del av dina visdomsord.

OnTopic: Lite naiv trådstart som med en grov generalisering buntar ihop hela Asiens kokkonst som "äcklig". Ungefär lika begåvat som att säga att Europeisk mat är äcklig. För det är en jävla skillnad på surströmming, polska piroger, bearnaise och en Paella.

Och nej, jag tror inte TS är ensam om att tycka "asiatisk" mat är "äcklig".
Det finns väldigt många människor som är inte gillar något annat än kött, potatis och brunsås.
Majoriteten av alla svenskar är fega och värdekonservativa idioter som föredrar "mamma scans köttbullar" framför en vällagad rätt med bra råvaror.
Citera
2014-03-02, 00:45
Medlem
tcfmogs avatar
Äcklig vet jag inte men den asiatiska mat som finns i Sverige är ofta ganska smaklös, inte alls som den mat man får i Asien som i många fall är riktigt god.
Citera
2014-03-02, 00:56
Medlem
Marquesos avatar
Brukar inte käka så mycket asiatiskt, åtminstone inte särskilt varierat, men gillar starkt de flesta av rätterna jag smakat. Anledningen till att många inte gillar det är väl mest att det ofta används smaker som nästan aldrig förekommer i "europeiska" maträtter. Många andra ingredienser som man måste vänja sig vid.

Att alla thairätter skulle smaka i princip likadant är ju självklart skitsnack. Tycker man det saknar man förmodligen smaklökar. Sen är det klart att den asiatiska maten som serveras här i Sverige ändå anpassas lite till svenskar som inte är vana vid maten. Thairätter är inte lika starka här som de skulle vara i Thailand, till exempel.
Citera
2014-03-02, 02:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ett otroligt väl underbyggt påstående. Klockren argumentation.
Det känns som en stor förmån att få ta del av dina visdomsord.

OnTopic: Lite naiv trådstart som med en grov generalisering buntar ihop hela Asiens kokkonst som "äcklig". Ungefär lika begåvat som att säga att Europeisk mat är äcklig. För det är en jävla skillnad på surströmming, polska piroger, bearnaise och en Paella.

Och nej, jag tror inte TS är ensam om att tycka "asiatisk" mat är "äcklig".
Det finns väldigt många människor som är inte gillar något annat än kött, potatis och brunsås.
Majoriteten av alla svenskar är fega och värdekonservativa idioter som föredrar "mamma scans köttbullar" framför en vällagad rätt med bra råvaror.

Fast jag är så långt ifrån värdekonservativ det går.
Mina smaklökar är liksom inte ihopkopplade med min politiska övertygelse. Att jag inte gillar vissa saker beror helt enkelt på att jag faktiskt inte tycker det är gott.
Visst, jag är kräsen i maten, men jag har inget mot att testa nya grejer, tvärtom.
Citera
2014-03-02, 11:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Äcklig vet jag inte men den asiatiska mat som finns i Sverige är ofta ganska smaklös, inte alls som den mat man får i Asien som i många fall är riktigt god.

Att kalla en vällagad Vindaloo eller en Tom Yang Goong "smaklös" är ett ganska märkligt påstående.
Jag vet inte vad du brukar äta på för ställen men jag har inga som helst problem att hitta bra Asiatisk mat i Sverige. Men det är klart, då pratar jag inte den lokala kinakrogen och dess 4 små rätter.

Citat:
Fast jag är så långt ifrån värdekonservativ det går.
Mina smaklökar är liksom inte ihopkopplade med min politiska övertygelse. Att jag inte gillar vissa saker beror helt enkelt på att jag faktiskt inte tycker det är gott.
Visst, jag är kräsen i maten, men jag har inget mot att testa nya grejer, tvärtom.

Jag sa majoriteten - inte alla. Du tillhör nog en minoritet om du "inte gillar asiatiskt" men samtidigt vill testa nya saker. Vilket jag tycker är en väldigt positiv egenskap.
Citera
2014-03-02, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har ätit ganska mycket asiatiskt mat men jag har aldrig tycket att det är speciellt gott. Nu har jag iofs rest i Asien och ätit asiatiskt där. Så mina erfarenheter är begränsade till asiatiska restauranger i Europa och av asiater i Sverige. Ny menar jag då det östasiatiska köket typ kina, thai osv och kanske mest svensk tolkning av asiatisk matlagning. Alla i min omgivning verkar tycka om asiatiskt och för det mesta så verkar det vara ett slabbel av wookade hackade grönsaker och kryddor. Allmänt så känns frånvaron av ungsteknik känns ganska påtaglig.

Sushi förstår jag mig inte på.

Den värsta sorten tycker jag typiska thaihak ala snabbmat med 100 menyrätter men som egentligen är 3-4 variater av samma som smakar just som 3-4 smaker.

Är det bara jag som tycker det?
Problemet med din fråga är att du drar alla asiatiska kök över en kam. Det är som att fråga: "Är det bara jag som tycker att det europeiska köket är ganska äckligt?"

Det är som att jämföra italiensk mat med svensk dito . Inte många likheter där som bekant .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in