• 1
  • 2
2014-02-28, 23:33
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag har ätit ganska mycket asiatiskt mat men jag har aldrig tycket att det är speciellt gott. Nu har jag iofs rest i Asien och ätit asiatiskt där. Så mina erfarenheter är begränsade till asiatiska restauranger i Europa och av asiater i Sverige. Ny menar jag då det östasiatiska köket typ kina, thai osv och kanske mest svensk tolkning av asiatisk matlagning. Alla i min omgivning verkar tycka om asiatiskt och för det mesta så verkar det vara ett slabbel av wookade hackade grönsaker och kryddor. Allmänt så känns frånvaron av ungsteknik känns ganska påtaglig.

Sushi förstår jag mig inte på.

Den värsta sorten tycker jag typiska thaihak ala snabbmat med 100 menyrätter men som egentligen är 3-4 variater av samma som smakar just som 3-4 smaker.

Är det bara jag som tycker det?
Citera
2014-02-28, 23:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Nej.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den asiatiska mat jag testat. Nu har jag ju såklart inte testat all mat i asien, det är ju rätt stort.
Äter inte fisk så mycket av japansk mat går ju bort direkt. Thaikäk verkar ju vara rätt mycket om inte rena fiskrätter så i alla fall kryddat med fisk.
Kinesisk mat är den enda jag käkat "på plats" och det fanns såklart en del goda saker, men det mesta var rätt trist och inte särskilt gott.

Indisk mat är däremot ofta rätt gott.

Men som sagt, asien är skitstort och det finns såklart en jävla massa asiatiska maträtter som säkert är skitgoda.
Men det som folk ofta menar när de pratar om "asiatisk mat" är inget jag gillar. I bästa fall kan jag äta det utan att känna obehag typ.
Citera
2014-02-28, 23:50
Medlem
ascHacks avatar
Nej, det är inte bara du.
Jag har alltid undrat varför det är sådan "hype" kring det hela, mina polare älskar asiatiskt. Jag beställer mycket hellre in en saftig köttbit (gärna på amerikanskt vis) som man får serverad på EN tallrik än att ha en miljon rätter framför sig.

Tappar aptiten direkt när någon nämner något asiatiskt, förutom friterade räkor.
Citera
2014-02-28, 23:51
Medlem
BigFatCones avatar
Du är förmodligen inte ensam, eller garanterat inte ensam. Jag tycker dock att wokade nudlar, grönsaker och någon form av protein är fantastiskt trevligt och en autentisk biff med bambu är något i världsklass. Sushi är också fantastiskt gott och det indiska köket äger i regel. Som Cog säger så är det egentligen jävligt svårt att generalisera om "asiatisk mat" eftersom Asien börjar "typ" i runt Turkiet och slutar nånstans utan för Japans östra kust.
Citera
2014-03-01, 01:35
Medlem
Akilles-själs avatar
Jag tycker om typ all vällagad mat iofs.
Asiatisk mat varierar dock enormt mellan sig själva + att majoriteten av mänskligheten bor i Asien.
Något borde du ju hitta bland alla dessa kryddor, råvaror och tillagningsätt som finns i öst?
Citera
2014-03-01, 02:54
Medlem
christerys avatar
popie (vårrullar) är ju supergott, Tom yum Kung (syrlig räksoppa) likaså eller varför inte en wokad schezuanbiff med ris.

3 exempel på käk som jag i alla fall gillar, men visst kan jag bli less på att äta gris/kyckling och ris med chili varje dag åxå. Då får jag laga till stekt fläsk med löksås och kokt potatis för att muntra upp smaklökarna (ingen annan käkar dock denna rätt, kanske för salt - vad vet jag).

Biff (helt köttstycke alltså) är ett vågspel att beställa härnere, har fått en bra grönpepparbiff i Chiang Mai och en skosula i Surat Thani. Men jag tror det beror på att dom inte lagar den rätten själva vidare ofta eller på att köttet var från en uråldrig oxe på 100bast.
Citera
2014-03-01, 08:45
Medlem
batiktrojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
popie (vårrullar) är ju supergott, Tom yum Kung (syrlig räksoppa) likaså eller varför inte en wokad schezuanbiff med ris.

3 exempel på käk som jag i alla fall gillar, men visst kan jag bli less på att äta gris/kyckling och ris med chili varje dag åxå. Då får jag laga till stekt fläsk med löksås och kokt potatis för att muntra upp smaklökarna (ingen annan käkar dock denna rätt, kanske för salt - vad vet jag).

Biff (helt köttstycke alltså) är ett vågspel att beställa härnere, har fått en bra grönpepparbiff i Chiang Mai och en skosula i Surat Thani. Men jag tror det beror på att dom inte lagar den rätten själva vidare ofta eller på att köttet var från en uråldrig oxe på 100bast.

Ingen annan? Jag älskar fläsk med löksås och potatis det gör många!
Citera
2014-03-01, 08:51
Medlem
junkbords avatar
Du har mao bara ätit asiatiskt mat som är Svenskifierad? Ja, det kan jag hålla med om är vidrigt. Den asiatiska maten som serveras till 99% i Sverige är vidrig eftersom den är anpassad efter svenskarnas mesiga smaklökar. Om du någonsin testar autentisk asiatisk mat som kommer du inse att det är en helt annan smakupplevelse och helt andra maträtter.

Wookade frysgrönsaker med kyckling och ris är inte riktig kinamat. Bambuskott i sötsur sås är inte heller kinamat. Och friterade räkor med sötsur sås är inte heller kinamat.
Citera
2014-03-01, 10:46
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Du har mao bara ätit asiatiskt mat som är Svenskifierad? Ja, det kan jag hålla med om är vidrigt. Den asiatiska maten som serveras till 99% i Sverige är vidrig eftersom den är anpassad efter svenskarnas mesiga smaklökar. Om du någonsin testar autentisk asiatisk mat som kommer du inse att det är en helt annan smakupplevelse och helt andra maträtter.

Wookade frysgrönsaker med kyckling och ris är inte riktig kinamat. Bambuskott i sötsur sås är inte heller kinamat. Och friterade räkor med sötsur sås är inte heller kinamat.
Håller med dig. Har levt med några asiatiska kvinnor och umgås ofta med asiater från olika länder och deras hemlagade mat är överlägsen blasket som serveras på restauranger. Nu mera är jag vegetarian och då har de asiatiska köken mycket att erbjuda, speciellt det indiska.

Men jag har några vänner som inte är så förtjusta i asiatisk mat, likt TS är deras erfarenhet mest från svenskanpassad restaurangmat. När de kom hem till oss har de däremot ätit som besatta. För några veckor sedan kom en kompis hem och gick direkt till köket och kylskåpet för att se om mitt ex hade lämnat lite mat som hon brukar göra.
Citera
2014-03-01, 10:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batiktroja
Ingen annan? Jag älskar fläsk med löksås och potatis det gör många!

Thailändare är konstiga, tjejen smakade men sen rörde ingen mer i min mat.
Citera
2014-03-01, 11:08
Medlem
Gosifs avatar
Ur en hygienisk synvinkel så lagar jag hellre lite asiatisk mat själv. Äggnudlar med kyckling och wok. God stark sås på.
Citera
2014-03-01, 12:57
Medlem
CygneRouges avatar
Man måste i princip vara på plats för att det skall bli intressant och äkta. Chinatown i San Francisco var ett steg i rätt riktning.

The Oatmeal sammanfattar problemet rätt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in