2014-03-01, 14:40
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag rekommenderar att man endast använder zesten från ekologiska citroner i mat, då det är svårt att få bort allt gift från skalet.
Håller med dig där men jag brukar fuska med detta och hoppas på det bästa.
Det trista när man borstar ordentligt är att det försvinner en massa smaker från citronen till ingen nytta.
Citrondoften sprider sig i köket.
Man ska använda en grönsaksborste eller något liknande inte nöja sig med diskborsten.
Mitt val är en nagelborste för citronerna.
Citera
2014-03-01, 15:32
Medlem
Bbobis avatar
Men måste man skrubba SKITHÅRT innan har i skal?

I ett recept för en fiskgryta skulle jag ha i halva citronskivor. Skrubbade lite först som det stod men hela grytan smakade beskt så nästa gång pressade jag istället och sket i att ha i hela bitar.
Citera
2014-03-01, 16:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men måste man skrubba SKITHÅRT innan har i skal?

I ett recept för en fiskgryta skulle jag ha i halva citronskivor. Skrubbade lite först som det stod men hela grytan smakade beskt så nästa gång pressade jag istället och sket i att ha i hela bitar.
Om man skrubbar skithårt så försvinner det gula goda antar jag?
Man får skrubba enligt egen fantasi om besprutningsmedel och hur lätt dessa är att avlägsna med borste och varmt vatten.
Besprutningsmedlen är tyvärr osynliga, kanske det borde propageras för obligatorisk färgsättning av dessa så man ser skiten?
Citera
2014-03-01, 16:38
Medlem
Allmän upplysning: Zest är engelska, på svenska heter det just citronskal.

Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Det är nog bra om jag sätter in en liten reminder om att vanliga o-ekologiska citroner har väldigt giftiga skal på grund av all besprutning.
Finns det någon vederhäftig källa, alltså typ livsmedelsverket eller åtminstone riktiga forskare, på att det faktiskt är så? I synnerhet så vore det ju bra att få reda på om de mängderna man kan få i sig genom att använda citronskal som kryddning skulle vara någon fara eftersom mängden är så liten.
Citera
2014-03-01, 16:50
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Det heter zest på svenska också, kolla i SAOL!
Citera
2014-03-01, 18:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo

Finns det någon vederhäftig källa, alltså typ livsmedelsverket eller åtminstone riktiga forskare, på att det faktiskt är så? I synnerhet så vore det ju bra att få reda på om de mängderna man kan få i sig genom att använda citronskal som kryddning skulle vara någon fara eftersom mängden är så liten.
Citronskal kan vara med det vita, zest är BARA det gula på citronen.
Eller det orangea på apelsinen, eller det gröna på limen.

Zest är ett populärt ord att lägga i wordfude och alfapet, som någon sa finns i SAOL.
Och man säger zest för att det ska vara 100% vad man menar, då citronskal måste ha hjälp ord för vara precist.
Citera
2014-03-01, 18:03
Medlem
klybans avatar
Jag brukar köra YES-diskmedel och varmt vatten när jag tvättar för ta zest.
Sen sköljer jag av i kallt vatten en bra stund, för är skalet varmt så är det svårt att riva.
Citera
2014-03-01, 18:34
Medlem
StigAllans avatar
Om man Googlar "Besprutning av citrusfrukter" så blir man inte speciellt glad.
Det är en hel del onyttigheter som finns på skalen, det gäller även vindruvor och nästan allt annat av grönt.

Så ekologiska frukter och grönsaker får finna sig i att bli favoriserade av mig, precis som tidigare.
Men ibland så finns inte ekologiskt alternativ av t.ex citroner så då får man ta och borsta istället.
Ekologiska citroner kan se väldigt trista ut ibland dessutom.
Om jag ska göra Barley Water och är i butiken för att inhandla citroner och ekologiska ligger bredvid de besprutade så kan det vara svårt att välja de ekologiska alternativet, betydligt mindre och med fult ojämnt skal.
Citera
2014-03-01, 18:42
Medlem
Dirges avatar
Har alltid ner ett par strimlor i min bourgundiska köttgryta lyfter den rejält.
Citera
2014-03-02, 16:11
Medlem
Kariminells avatar
Känns lite som att den här tråden har kommit ur spåret.
Vi ska egentligen diskutera varför man använder ZEST eller CITRONSKAL i sin matlagning.
Hittills har jag fått svar om att det är en väldoftande del av citronen och att den smakar angenämt.

Men.. behövs inte stora kvantiteter av ZEST för att det ska kännas av i smaken, eller är det bara små subtila smaker vi vill ha?

Starta en tråd i språkdelen istället.
Citera
2014-03-02, 17:17
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Känns lite som att den här tråden har kommit ur spåret.
Vi ska egentligen diskutera varför man använder ZEST eller CITRONSKAL i sin matlagning.
Hittills har jag fått svar om att det är en väldoftande del av citronen och att den smakar angenämt.

Men.. behövs inte stora kvantiteter av ZEST för att det ska kännas av i smaken, eller är det bara små subtila smaker vi vill ha?

Starta en tråd i språkdelen istället.

Jag brukar ha den i köttfärssås eller annan sås som har mkt tomat i. Kalla-det-för-vad-fan-ni-vill men det gula utan det vita/beska ger en mild och fin smak till såsen, jag brukar för övrigt även ta lite av saften men balansera upp det genom lite socker i slutet. Brukar nog använda zesten från en citron till en köttfärssås till 6-8 personer, nåt sånt kanske.
Även i bakning av kakor använder man dig av zesten för att inte hålla på med citronsaften som kan göra degen blötare, ett smidigt koncentrat av citrussmak och doft helt enkelt. Tycker det används för lite i mat o bak, maten känns och smakar fräschare med lite riven citron i.
Citera
2014-03-02, 18:25
Medlem
CarolynHaxs avatar
Apropå en annan tråd här, som bestämt blev flyttad...

Lotta Lundgrens "Tio lektioner i matlagning" är underhållande kåserier om mat och matlagning. Jag lånade den på biblioteket och blev road och charmad. Men recepten! Det var vansinnigt mycket aprikoser i vart och vartannat recept, inte så kul, men framför allt var det citronskal och zestjärn i kvadrat.

Där har vi nån som verkligen snöat in på en trend!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in