2014-03-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
"Bromsen är en dyr pedal" brukar man säga. I ett scenario där all övrig trafik beter sig förutsägbart ska du kunna köra från 30 km/h och uppåt helt utan att använda bromspedalen, endast motorbromsa ned till önskad hastighet.

MEN

Det innebär inte nödvändigtvis att man måste/bör göra det exakt varje gång, kör man på en 90-väg och ska svänga vänster är det bättre att bromsa ordentligt när man närmar sig korsningen, så att man inte bildar en lång kö bakom sig som kan bli benägen att köra om. Och ECO-driving får aldrig gå före säkerheten heller, man motorbromsar inte ned till 1:an vid ett övergångsställe om man inte har väldigt god tid och uppsikt på sig.

Kör man på landsväg och har bilar strax bakom får man, mig veterligen, inte svänga vänster, pga risken för bristande uppmärksamhet hos de bakomvarande. Istället ska man hitta första lämpliga plats att svänga av till höger på, för att sedan vända.
Citera
2014-03-31, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
T-korsning där A som kör rakt fram har högerregeln för B på den anslutande vägen till höger MEN då B i sin tur har högerregeln mot C, som kommer ute på raksträckan (C som kommer körandes mot A), så får alltså B lämna företräde åt både A och C. Han får inte köra ut och blockera vägbanan för A... trafiken ska flyta på. A ska fortsätta köra i detta fall men som i alla korsningar ska man iaktta försiktighet.

Låt säga att sedan C ska svänga vänster... ja då har vi fått med alla tre reglerna (högerregeln, blockeringsregeln och svängningsregel). B har högerregeln mot C och får inte blockera körbanan för A när han nu inte kommer fram. C korsar A:s körbana och får vänta så A får då underlätta situationen och köra först trots denne har högerregeln mot B.

Alltså de flesta sådana här situationer går att lösa på ett lätt sätt om man nu får magknip över dem. Ha god uppsikt framåt, planera körningen och släpp lite på gasen om det finns möjlighet till det så löser sig situationen oftast av sig själv tills du hinner fram och alla behöver inte träffas upp i korsningen. Givetvis ska du inte köra på ett sätt som hindrar övrig trafik - sunt förnuft råder ju alltid.

Exakt så resonerar jag. Det märkliga är att vissa då "A" stannar trots att "B" inte kan köra pga trafiken från "C"..?

Vem har lärt dem de ska stanna och vänta i stället för att köra då "B" ändå inte kan köra?
Och det är ett vanligt fenomen ska tilläggas...

Slutar trafikljusen i tex Södertälje att fungera så kan man ge sig fan på att det blir en krock för de inte klarar av en korsning. Såg även polisen i S-tälje som i en T-korsning gör som jag skrev -de stannade och väntade, man undrar hur de utreder olyckor när de inte ens klarar av att köra själva...

Verkar ju brinna i skallen på folk när det kommer till korsningar.
Senast redigerad av Michael-Short 2014-03-31 kl. 03:48.
Citera
2014-03-31, 09:23
Medlem
frozendragons avatar
Har du varit med om att en elev orsakat en olycka i så fall vilken är den värsta olyckan du varit med i när en elev kört?
Citera
2014-04-03, 23:29
Medlem
tant-astrids avatar
Hej
På teorin för bil har jag krånglat
Med axeltryck och boggietryck idag.
Har inte det med lastbil att göra bara? Förstår inte varför jag ska krångla med det när jag bara ska ha B kort
Citera
2014-04-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Regler och spegelrutiner. Man glömmer lätt, och kollar på hur alla andra gör, tillslut tror man att det är så man ska göra. Rondeller verkar ingen kunna regler eller placeringar i, inte heller högerregeln. Bara för att ingen annan stannar för bilar från höger, eller kör som dom vill i rondeller betyder inte att du ska göra så.

Spegelrutiner är också en sån sak, kolla döda vinkeln för fan när ni byter fil! Jag har nästan krockat hur många gånger som helst för att folk byter fil helt plötsligt, utan att blinka när jag är bredvid. Samma sak om jag kör om en bil på motorväg, så har jag varit med om att den bilen får för sig att köra om nån annan. så kolla döda vinkeln så slipper man sånt.

Det är väl dom 2 vanligaste, sen att folk inte blinkar det har med lättja och brist på hjärnceller att göra.

Jag kör enligt hastighetsgränsen på en tvåfilig motorväg. Två bilar framför mig i höger körfält med 15m avstånd som kör under hastighetsbegränsningen. Jag blinkar vänster och byter fil i god tid. När jag närmar mig de två bilarna så byter en av bilarna, som fortfarande kör under hastighetsbegränsningen, fil och jag kör in i bakdelen på bilen. Vems är felet?

Har jag som bilist i vänsterfilen på en tvåfilig motorväg en skyldighet att sakta in om en bil framför mig högerfilen blinkar vänster? Självklart håller man uppsikt över bilen så att denne inte svänger ut precis framför en. Men om jag nu mot allt förmodat ignorerar denne person som blinkat i god tid innan filbyte och bara kör på, har jag brutit mot någon lag?
Citera
2014-04-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markzzi
Jag kör enligt hastighetsgränsen på en tvåfilig motorväg. Två bilar framför mig i höger körfält med 15m avstånd som kör under hastighetsbegränsningen. Jag blinkar vänster och byter fil i god tid. När jag närmar mig de två bilarna så byter en av bilarna, som fortfarande kör under hastighetsbegränsningen, fil och jag kör in i bakdelen på bilen. Vems är felet?

Har jag som bilist i vänsterfilen på en tvåfilig motorväg en skyldighet att sakta in om en bil framför mig högerfilen blinkar vänster? Självklart håller man uppsikt över bilen så att denne inte svänger ut precis framför en. Men om jag nu mot allt förmodat ignorerar denne person som blinkat i god tid innan filbyte och bara kör på, har jag brutit mot någon lag?
Så du höll alltså på att köra om en bil (1), som precis då svängde ut för att köra ytterligare en bil (2)?
Då var du troligtvis i bil (1):s döda vinkel, och därför upptäckte han inte dig. Den som ska göra ett körfältsbyte är ansvarig för att det sker på ett säkert sätt, och därför är bil (1) vållande som du har beskrivit det!
Citera
2014-04-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
Så du höll alltså på att köra om en bil (1), som precis då svängde ut för att köra ytterligare en bil (2)?
Då var du troligtvis i bil (1):s döda vinkel, och därför upptäckte han inte dig. Den som ska göra ett körfältsbyte är ansvarig för att det sker på ett säkert sätt, och därför är bil (1) vållande som du har beskrivit det!

Exakt, ber om ursäkt om jag var otydlig. Är det fortfarande bil (1) fel, även fast jag kör in i bakdelen på honom och inte han som kör in i min sida?

Tack för svaret!
Citera
2014-04-04, 17:54
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Exakt, ber om ursäkt om jag var otydlig. Är det fortfarande bil (1) fel, även fast jag kör in i bakdelen på honom och inte han som kör in i min sida?

Tack för svaret!
Stopp och belägg här lite nu va…

Jag uppfattar inte alls ditt inlägg som att du menar att bilen i högra körfältet varken blinkar eller tar notis om dig och bara kör rätt ut. Här låter det snarare som någon besserwisser attityd ihop med någon tjurig småbarnsfason om att ”jag har minsann rätt och då ska jag också få köra på” från din sida. Inget som hör hemma i trafiken överhuvudtaget! Nu frågade du i och för sig bara en fråga och skrev ”mot förmodan” i ditt alternativa mer omogna agerande att ignorera föraren till höger om dig. Så riktigt så illa kanske det inte är men ändock…

Citat:
Men om jag nu mot allt förmodat ignorerar denne person som blinkat i god tid innan filbyte och bara kör på, har jag brutit mot någon lag?

När det gäller trafikärenden kan det skilja sig hur polis på plats gör sin bedömning och senare också eventuell åklagare/domare i domstol. Ditt försäkringsbolag kan också se på och bedöma felansvaret annorlunda. Så att utsätta sig för något sådant här bara av rent jävelskap mot någon annan i trafiken, då man tror man har rätten på sin sida, är ett vågat och otroligt dumt spel att köra på.

Detta hör egentligen hemma i juridikdelen eller någon annan tråd än just trafiklärar-tråden för det finns säkert andra som är bättre lämpade att svara på denna fråga än vad jag är. Men here we go i alla fall…

Vad som är ”rätt” och fel är omöjligt att säga här över nätet då det helt beror på hur det hela gått till och var krocken tog m.m. när det hände samt vittnesuppgifter osv… Vad jag däremot tänker gå in på är att du som förare har ett ansvar att även förhindra olyckor som kan tänkas uppstå om du ser dem komma. Du kan alltså i ett sådant scenario som du beskriver (om det vill sig riktigt jävla illa) bli medskyldig och även du dömd för grov vårdslöshet i trafiken och dessutom kanske vållande till annans död och sitta i fängelse för vad du gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Enligt TBL (lagen om straff för vissa trafikbrott) kan du i 1§ läsa om vårdslöshet i trafiken:
Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

Vad betyder då detta? Man talar inte här om att trafikanten brustit i sin ouppmärksamhet tillfälligt eller bedömt en trafiksituation felaktigt eller gjort någon oavsiktlig manövreringsmiss. Nä, här talar man om medvetet risktagande, sätta dit dem med trafikfarligt beteende som ska hållas ansvariga för sin totala vårdslöshet i trafiken där de fullständigt skiter ett gott stycka i alla människor runtomkring som de utsätter för fara när de kör på det sätt de nu gör.

Vållande till annans död samt vållande till kroppsskada eller sjukdom kan du läsa om i 3 kap 7-8§§ Brb. Du kan då läsa om risktagandet som du utsatt dessa personer för och att det kan ge fängelse allt från några månader till ett par år.

Tar vi då och tittar på det du tagit upp i din frågeställning... där du uppger
- Att vi befinner oss på en tvåfilig motorväg vilket tyder på att vi rör oss i de högre hastigheterna som är tillåtna.
- Att föraren till höger kör ut och du kör på denne bakifrån (inte från sidan så därför kan vi utesluta att du befunnit dig i döda vinkeln!)
- Dessutom så nämner du att du ser han blinka vänster i god tid och därmed visat viljan att ta sig ut i ditt körfält. Alltså kan vi fortfarande utesluta att du inte hade någon som helst aning om vad han var på väg att göra och du inte hade god tid på dig att släppa på gasen för att iaktta stor försiktighet. Detta inför en trafiksituation som du nu har framför dig som du bör tolka som en måhända trafikfara som kan sluta illa.

När det smäller på motorvägar i höga hastigheter (vilket vi kan anta att det rör sig om när det är tvåfilig motorväg) så smäller det rejält. Andra medtrafikanter runtom kanske inte ens hinner reagera och det kan skapa en stor seriekrock med många skadade där det även kan finnas dödsfall om det vill sig riktigt illa och det ska ganska lite till för det.

Allt detta för att du anser dig ha någon form av rätt att köra på för att den till höger om dig vid ett körfältsbyte eller ändring av fordonets placering i sidled måste förvissa sig om att inte andra vägtrafikanter utsätts för fara. Men om du nu läser lagparagrafen jag förklarat för dig ovan så kan du nog förstå att du också bär skuld i det hela.

Du körde på trots riskerna du fick indikation om kunde ske. Han blinkar i god tid och vill ut i ditt körfält – ja, det finns folk som slår på blinkers i tid och otid när det inte finns möjlighet att göra byte MEN du får ändå förutsätta att denna person tänker göra ett byte oavsett. Du har tagit en medveten risk genom att bara skita i denna persons signaler. Och därmed utsatt dina medtrafikanter för stor fara när du kör på denne i röven i dessa höga hastigheter. Bilen kan snurra och det finns inte en suck i världen att de bakom kan göra en undanmanöver på det. Kaos, skadade, dödsfall… pga någon som anser sig hålla på sin rätt.

I trafiken hjälps man åt och det finns inga rättigheter utan bara skyldigheter då vi alla måste värna om varandras liv.

Nu var det bara en fråga och jag hoppas att det stannar vid det med. Ha en trevlig helg!
Citera
2014-04-04, 17:58
Medlem
Citat:

Tack för svaret!
I det här fallet "krockar" två regler; den som utför en omkörning har skyldigheten att se till att detta kan ske på ett säkert sätt, och den som genomför ett filbyte har precis samma skyldighet. Troligtvis är det bil 1 (den som byter fil) som torde vara helt ansvarig eftersom den är vållande, men det kan också röra sig om ett delat ansvar. Ser du en bil som vinglar, kör sakta och du ser vad som liknar en siluett av att föraren håller en mobil mot örat och du väljer att köra om och det resulterar i en olycka är du medskyldig eftersom du tydligt såg att föraren inte körde säkert.

Det blir dessutom svårt att bevisa att du är helt oskyldig just med tanke på att skadan blir bakifrån. Har man inga vittnen ser det ut som om du brustit i uppmärksamheten.

EDIT:
Om två bilar ligger väldigt nära varandra på motorvägen i lägre hastighet är det mycket troligt att den bakomvarande bilen tänker köra om. Detta är en risk man måste vara medveten om när man ska köra om. Döda vinkeln är en dödlig vinkel.
Citera
2014-04-04, 23:20
Medlem
Benke.Johanssons avatar
Du råkar inte veta ifall trafiklärare brukar påstå att elever är klar för uppkörning även fast hen inte är det?

Vet såklart att du inte kan svara för alla trafiklärare utan undrar mest ifall du hört talas om detta fenomen.
Citera
2014-04-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tant-astrid
Hej
På teorin för bil har jag krånglat
Med axeltryck och boggietryck idag.
Har inte det med lastbil att göra bara? Förstår inte varför jag ska krångla med det när jag bara ska ha B kort

För att det kan vara aktuellt även om du "bara" har B. Hästsläp brukar ha boggieaxel - då kan det vara aktuellt. Det är en av anledningarna till att du ska kunna det, även om det tyvärr i alla exempel är lastbils-/ och bussvikter som visas.

Du kan ju passera ett vägmärke som säger att maximalt axeltryck får vara 1 ton. Helt plötsligt skulle det kunna bli (jävligt) relevant för din fortsatta färd.
Senast redigerad av Trafikpedagogen 2014-04-07 kl. 08:55.
Citera
2014-04-18, 14:20
Medlem
Redors avatar
Har du eller någon kollega råkat ut för någon olycka/krock i samband med en övningskörning och där eleven varit vållande?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in