2014-03-23, 18:38
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Vilken grupp i trafiken anser du kör sämst?!
Är invandrarungdomar mer riskbenägna i trafiken?. (utifrån ditt jobb så måste du haft många bakom ratten)

Ingen generell grupp alls, snarare personligheter. Ensamma i bilen med en lärare försvinner grupptryck och annat som påverkar personerna och dom behöver inte spela coola eller liknande, så ingen grupp kör egentligen sämre än andra.
Men som grupp kör kids från landet bättre än kids från stan, eftersom dom kört sen dom var små hemma på gården med traktor och lite sånt. Men det är personligheten, vissa är ödmjuka och tar det på allvar, andra tycker dom kör bäst av alla.

Invandrare kör inte sämre som grupp än svenskar, men attityden tycker jag är klart sämre hos dom. Attityden hos invandrare mot regler, lagar, staten (inspektörerna) är klart sämre. Många tycker att dom borde få körkort bara för att dom kan växla bilen, och så fungerar det ju inte. Andra kommer från länder som Irak och Afghanistan där inga trafikregler finns, och där elever erkänt att den med störst vapen har rätt vid olyckor. Dom är svåra att få in ett svenskt tänk i trafiken.
Citera
2014-03-23, 18:47
Moderator
Tystnads avatar
Nu var det många år sedan jag tog körkort men minns en väldigt löjlig grej som jag aldrig sett någon utföra i verkligheten.
Man skulle varje ggr innan man började köra kolla om blinkers ,belysning fram och bak, bakspeglar plus lite annat fungerade .

Är detta forfarande ett krav vid trafikskolan ?
Citera
2014-03-23, 19:35
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nu var det många år sedan jag tog körkort men minns en väldigt löjlig grej som jag aldrig sett någon utföra i verkligheten.
Man skulle varje ggr innan man började köra kolla om blinkers ,belysning fram och bak, bakspeglar plus lite annat fungerade .

Nej, det som det är krav på, som mitt namn antyder, är att det inte under några som helst omständigheter görs mellanrum mellan ord och punkt, kommatecken eller frågetecken.

Det andra som du syftar till verkar vara säkerhetskontrollen, och det är något som görs före uppkörning och inte innan varje lektion. Men tänk dock på att det är ditt ansvar som förare att alla ljus och säkerhetsfunktioner fungerar på bilen.
Citera
2014-03-23, 19:54
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Det kallas en säkerhetskontroll som Språkpolisen sa och är obligatorisk att kunna utföra korrekt på en uppkörning och i trafiken med egentligen eftersom sitt fordons lampor ska fungera korrekt.
Jag tror nog det är ännu petigare med säkerhetskontrollen idag än förr för man kan åka på att kolla alla möjliga saker på en uppkörning idag (Tog körkort för 2 månader sedan).

Jag själv fick kolla bilens bromsar det vill säga: Pumpa upp bromspedalen när bilen är i avstängt tillstånd och sedan starta bilen. Om då bromspedalen inte faller mjukt till botten så är det någonting fel med bromsservon.
Sen så skall man dra upp handbromsen och försöka köra iväg med bilen lite lätt med kopplingen för att kolla så att handbromsen fungerar som den ska.
Efter det så skall man helt enkelt köra upp i 0-5km/h och bromsa hårt med bromspedaeln - Bromskontroll utförd.

Det är lite roligt för sådana här saker skulle nog många 30-40+are misslyckas med direkt om de gjorde en uppkörning idag
Citera
2014-03-24, 19:12
Medlem
Har du någon gång blivit erbjuden en muta?
Citera
2014-03-24, 20:13
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabman
Har du någon gång blivit erbjuden en muta?

Muta för vadå?
Citera
2014-03-25, 12:15
Medlem
CygneRouges avatar
Vilka dåliga vanor börjar folk läggas till sig efter fem år med körkort? Efter tio år?
Citera
2014-03-25, 14:21
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Vilka dåliga vanor börjar folk läggas till sig efter fem år med körkort? Efter tio år?

Regler och spegelrutiner. Man glömmer lätt, och kollar på hur alla andra gör, tillslut tror man att det är så man ska göra. Rondeller verkar ingen kunna regler eller placeringar i, inte heller högerregeln. Bara för att ingen annan stannar för bilar från höger, eller kör som dom vill i rondeller betyder inte att du ska göra så.

Spegelrutiner är också en sån sak, kolla döda vinkeln för fan när ni byter fil! Jag har nästan krockat hur många gånger som helst för att folk byter fil helt plötsligt, utan att blinka när jag är bredvid. Samma sak om jag kör om en bil på motorväg, så har jag varit med om att den bilen får för sig att köra om nån annan. så kolla döda vinkeln så slipper man sånt.

Det är väl dom 2 vanligaste, sen att folk inte blinkar det har med lättja och brist på hjärnceller att göra.
Citera
2014-03-25, 16:30
Medlem
Axezzs avatar
Har du något minne att dela med dig om när du vart riktigt arg på en elev under en körlektion?
Citera
2014-03-25, 19:17
Moderator
Tystnads avatar
Hur är det med mobiltelefoner och bilkörning?
Lärs det ut att det är direkt olämpligt och numera olagligt att prata i mobilen under körning.

Inte för att denna lag har haft någon som helst effekt, man ser dagligen massor av folk som pratar i mobil under körning.

Det värsta jag sett var en stor långtradare med släp som körde i en rondell samtidigt som han pratade i mobilen, han styrde med en hand genom att vrida en bit sen släppa ratten och ta tag längre upp på ratten med handen och dra lite till etc.
Helt vansinnigt.

Är punkterna och komma tecken rätt nu?
Citera
2014-03-25, 19:25
Avslutad
Hur ofta låter ni folk köra mer än de egentligen behöver bara för att jävlas och/eller tjäna mer pengar?

Edit: Denna fråga har du fått för. Med andra väldigt berättigad.
Citera
2014-03-25, 21:02
Medlem
VemSaDets avatar
En fråga har jag. Hur funkar gångfartsområde?
Jag har väjningsplikt mot gående och ska köra max 7kmh.
Min fråga är om jag ser en gående som går typ 10meter framför mig ska jag stanna eller fotfarande krypköra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in