Citat:
Ursprungligen postat av
markzzi
Exakt, ber om ursäkt om jag var otydlig. Är det fortfarande bil (1) fel, även fast jag kör in i bakdelen på honom och inte han som kör in i min sida?
Tack för svaret!
Stopp och belägg här lite nu va…
Jag uppfattar inte alls ditt inlägg som att du menar att bilen i högra körfältet varken blinkar eller tar notis om dig och bara kör rätt ut. Här låter det snarare som någon besserwisser attityd ihop med någon tjurig småbarnsfason om att
”jag har minsann rätt och då ska jag också få köra på” från din sida. Inget som hör hemma i trafiken överhuvudtaget! Nu frågade du i och för sig bara en fråga och skrev ”mot förmodan” i ditt alternativa mer omogna agerande att ignorera föraren till höger om dig. Så riktigt så illa kanske det inte är men ändock…
Citat:
Ursprungligen postat av markzzi
Men om jag nu mot allt förmodat ignorerar denne person som blinkat i god tid innan filbyte och bara kör på, har jag brutit mot någon lag?
När det gäller trafikärenden kan det skilja sig hur polis på plats gör sin bedömning och senare också eventuell åklagare/domare i domstol. Ditt försäkringsbolag kan också se på och bedöma felansvaret annorlunda. Så att utsätta sig för något sådant här bara av rent jävelskap mot någon annan i trafiken, då man tror man har rätten på sin sida, är ett vågat och otroligt dumt spel att köra på.
Detta hör egentligen hemma i juridikdelen eller någon annan tråd än just trafiklärar-tråden för det finns säkert andra som är bättre lämpade att svara på denna fråga än vad jag är. Men here we go i alla fall…
Vad som är ”rätt” och fel är omöjligt att säga här över nätet då det helt beror på hur det hela gått till och var krocken tog m.m. när det hände samt vittnesuppgifter osv… Vad jag däremot tänker gå in på är att
du som förare har ett ansvar att även förhindra olyckor som kan tänkas uppstå om du ser dem komma. Du kan alltså i ett sådant scenario som du beskriver (om det vill sig riktigt jävla illa) bli medskyldig och även du dömd för grov vårdslöshet i trafiken och dessutom kanske vållande till annans död och sitta i fängelse för vad du gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Enligt TBL (lagen om straff för vissa trafikbrott) kan du i 1§ läsa om vårdslöshet i trafiken:
Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.
Vad betyder då detta? Man talar inte här om att trafikanten brustit i sin ouppmärksamhet tillfälligt eller bedömt en trafiksituation felaktigt eller gjort någon oavsiktlig manövreringsmiss. Nä, här talar man om
medvetet risktagande, sätta dit dem med trafikfarligt beteende som ska hållas ansvariga för sin totala vårdslöshet i trafiken där de fullständigt skiter ett gott stycka i alla människor runtomkring som de utsätter för fara när de kör på det sätt de nu gör.
Vållande till annans död samt vållande till kroppsskada eller sjukdom kan du läsa om i 3 kap 7-8§§ Brb. Du kan då läsa om risktagandet som du utsatt dessa personer för och att det kan ge fängelse allt från några månader till ett par år.
Tar vi då och tittar på det du tagit upp i din frågeställning... där du uppger
- Att vi befinner oss på en tvåfilig motorväg vilket tyder på att vi rör oss i de högre hastigheterna som är tillåtna.
- Att föraren till höger kör ut och du kör på denne bakifrån (inte från sidan så därför kan vi utesluta att du befunnit dig i döda vinkeln!)
- Dessutom så nämner du att du ser han blinka vänster i god tid och därmed visat viljan att ta sig ut i ditt körfält. Alltså kan vi fortfarande utesluta att du inte hade någon som helst aning om vad han var på väg att göra och du inte hade god tid på dig att släppa på gasen för att iaktta stor försiktighet. Detta inför en trafiksituation som du nu har framför dig som du bör tolka som en måhända trafikfara som kan sluta illa.
När det smäller på motorvägar i höga hastigheter (vilket vi kan anta att det rör sig om när det är tvåfilig motorväg) så smäller det rejält. Andra medtrafikanter runtom kanske inte ens hinner reagera och det kan skapa en stor seriekrock med många skadade där det även kan finnas dödsfall om det vill sig riktigt illa och det ska ganska lite till för det.
Allt detta för att du anser dig ha någon form av rätt att köra på för att den till höger om dig vid ett körfältsbyte eller ändring av fordonets placering i sidled måste förvissa sig om att inte andra vägtrafikanter utsätts för fara. Men om du nu läser lagparagrafen jag förklarat för dig ovan så kan du nog förstå att du också bär skuld i det hela.
Du körde på trots riskerna du fick indikation om kunde ske. Han blinkar i god tid och vill ut i ditt körfält – ja, det finns folk som slår på blinkers i tid och otid när det inte finns möjlighet att göra byte MEN du får ändå förutsätta att denna person tänker göra ett byte oavsett. Du har tagit en medveten risk genom att bara skita i denna persons signaler. Och därmed utsatt dina medtrafikanter för stor fara när du kör på denne i röven i dessa höga hastigheter. Bilen kan snurra och det finns inte en suck i världen att de bakom kan göra en undanmanöver på det. Kaos, skadade, dödsfall… pga någon som anser sig hålla på sin rätt.
I trafiken hjälps man åt och det finns inga rättigheter utan bara skyldigheter då vi alla måste värna om varandras liv.
Nu var det bara en fråga och jag hoppas att det stannar vid det med. Ha en trevlig helg!