Citat:
Jo det har jag väl kanske. Inget speciellt tillfälle, men när elever inte gör som man säger, eller framförallt inte lyssnar. Man kan bli sur när någon som man ser är duktig och har potential bara skiter i det för att den slarvar, har attityd, skiter i det... då kan man bli sur. Även om det uppstår faror för att elever inte lyssnar när man sagt och varnat för något typ 20 ggr.
Hade en elev som var tyken och otrevlig varje lektion, men eftersom man är lärare kan man ju inte vara likadan tillbaks. En gång uppstod denna konversation:
Jag: *Förklarar någonting*
Hon: va?
Jag *Förklarar allt igen*
Hon: va? Asså... jag lyssnar inte på dig..."
Då sneade jag. Sista lektionen jag hade med henne satt jag och var otrevlig tillbaka HELA lektionen. Det var underbart, hon blev märkbart tagen och förvånad att någon var otrevlig tillbaka. Hon sa något i stil med "värst va du va otrevlig idag då". Då sa jag att hon alltid är det och nu ger jag igen. Hon var tyst resten av lektionen
Iaf. trevligare.
Citat:
Hur är det med mobiltelefoner och bilkörning?
Lärs det ut att det är direkt olämpligt och numera olagligt att prata i mobilen under körning.
Inte för att denna lag har haft någon som helst effekt, man ser dagligen massor av folk som pratar i mobil under körning.
Det värsta jag sett var en stor långtradare med släp som körde i en rondell samtidigt som han pratade i mobilen, han styrde med en hand genom att vrida en bit sen släppa ratten och ta tag längre upp på ratten med handen och dra lite till etc.
Helt vansinnigt.
Är punkterna och komma tecken rätt nu?
Lärs det ut att det är direkt olämpligt och numera olagligt att prata i mobilen under körning.
Inte för att denna lag har haft någon som helst effekt, man ser dagligen massor av folk som pratar i mobil under körning.
Det värsta jag sett var en stor långtradare med släp som körde i en rondell samtidigt som han pratade i mobilen, han styrde med en hand genom att vrida en bit sen släppa ratten och ta tag längre upp på ratten med handen och dra lite till etc.
Helt vansinnigt.
Är punkterna och komma tecken rätt nu?

Det tas upp på riskettan. Inget jag tar upp specifikt i bilen för det känns rätt självklart. Ser man nån sån i trafiken tar man ju upp det. Oftast fattar ju eleverna det själva.
Citat:
Som jag svarat tidigare tjänar jag inget på det, och jag vill inte köra onödiga lektioner för det är jävligt tråkigt. Den frågan skickar jag vidare till någon annan trafiklärare som gärna får svara.
Citat:
Du ska ju som du skrev, väja för gående. Om det kommer en gående ska du ju stanna för den. Finns det ingen risk att köra på personen kan du ju krypköra. Personerna ska ju inte känna sig jagade av dig, det är som ett jättestort övergångsställe.
Men det är inget som man tänker så mycket på i vardagen.