2014-03-26, 10:36
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axezz
Har du något minne att dela med dig om när du vart riktigt arg på en elev under en körlektion?

Jo det har jag väl kanske. Inget speciellt tillfälle, men när elever inte gör som man säger, eller framförallt inte lyssnar. Man kan bli sur när någon som man ser är duktig och har potential bara skiter i det för att den slarvar, har attityd, skiter i det... då kan man bli sur. Även om det uppstår faror för att elever inte lyssnar när man sagt och varnat för något typ 20 ggr.

Hade en elev som var tyken och otrevlig varje lektion, men eftersom man är lärare kan man ju inte vara likadan tillbaks. En gång uppstod denna konversation:
Jag: *Förklarar någonting*
Hon: va?
Jag *Förklarar allt igen*
Hon: va? Asså... jag lyssnar inte på dig..."
Då sneade jag. Sista lektionen jag hade med henne satt jag och var otrevlig tillbaka HELA lektionen. Det var underbart, hon blev märkbart tagen och förvånad att någon var otrevlig tillbaka. Hon sa något i stil med "värst va du va otrevlig idag då". Då sa jag att hon alltid är det och nu ger jag igen. Hon var tyst resten av lektionen Iaf. trevligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hur är det med mobiltelefoner och bilkörning?
Lärs det ut att det är direkt olämpligt och numera olagligt att prata i mobilen under körning.

Inte för att denna lag har haft någon som helst effekt, man ser dagligen massor av folk som pratar i mobil under körning.

Det värsta jag sett var en stor långtradare med släp som körde i en rondell samtidigt som han pratade i mobilen, han styrde med en hand genom att vrida en bit sen släppa ratten och ta tag längre upp på ratten med handen och dra lite till etc.
Helt vansinnigt.

Är punkterna och komma tecken rätt nu?

Det tas upp på riskettan. Inget jag tar upp specifikt i bilen för det känns rätt självklart. Ser man nån sån i trafiken tar man ju upp det. Oftast fattar ju eleverna det själva.

Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Hur ofta låter ni folk köra mer än de egentligen behöver bara för att jävlas och/eller tjäna mer pengar?

Edit: Denna fråga har du fått för. Med andra väldigt berättigad.

Som jag svarat tidigare tjänar jag inget på det, och jag vill inte köra onödiga lektioner för det är jävligt tråkigt. Den frågan skickar jag vidare till någon annan trafiklärare som gärna får svara.

Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
En fråga har jag. Hur funkar gångfartsområde?
Jag har väjningsplikt mot gående och ska köra max 7kmh.
Min fråga är om jag ser en gående som går typ 10meter framför mig ska jag stanna eller fotfarande krypköra?

Du ska ju som du skrev, väja för gående. Om det kommer en gående ska du ju stanna för den. Finns det ingen risk att köra på personen kan du ju krypköra. Personerna ska ju inte känna sig jagade av dig, det är som ett jättestort övergångsställe.
Citera
2014-03-27, 01:17
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Hur ofta låter ni folk köra mer än de egentligen behöver bara för att jävlas och/eller tjäna mer pengar?

Edit: Denna fråga har du fått för. Med andra väldigt berättigad.
Som anställd trafiklärare hade jag fast lön så jag tjänade ju inget på att låta någon köra mer än de egentligen behövde. Har aldrig fått något sånt underförstått samtal från någon ägare heller. Så jag håller med Sprakpolisen där.

Vad ni på andra sidan kanske inte förstår är att alla trafikskolor har koll på sig hur många elever de släpper upp till uppkörning och hur många som failar eller klarar sig. Är det många som inte klarar det så kommer Transportstyrelsens inspektörer och knackar på och säger ajabaja vad försiggår här? Så att ni klarar uppkörningarna svettas vi också lite för Men det är inget som man tänker så mycket på i vardagen.

Som lärare tänker man en del på att vissa elever dippar något otroligt i självförtroendet om man släpper upp dem för tidigt och de kuggar. Att plocka upp det självförtroendet igen kan ta en del onödiga lektioner som hade kunnat besparas genom att bara ta någon extra lektion till innan uppkörning. Känna sig och faktiskt vara redo för uppkörning.

Jag kan inte tala för alla trafiklärare men jag umgås ju ändå med en hel del kolleger och skulle nog ändå våga drista mig till att säga att de verkligen vill ha igenom sina elever. Man engagerar sig mycket i eleven och får en relation när man kämpar ihop för att gå framåt i körningen. Man lär känna varandra bra och får även vara lite av en extra kurator ibland när man ser att något är på tok och humöret påverkar bilkörningen. Självklart vill man då att det ska gå så bra som möjligt för de man släpper upp.

Man kan inte skylla ALLT på trafiklärarna bara för att de får betalt för att lära ut att köra bil. Det är ingen garanti att du får körkort utan det är helt och hållet upp till dig som elev att ta det. Vi som trafiklärare kan bara ge en så bra grund som möjligt att stå på inför uppkörningen. Vi har utbildning, vet vad som krävs för att klara sig, kan bedöma och pedagogiskt nå fram till elever men som Sprakpolisen var inne på så kan man inte göra speciellt mycket om eleven slår dövörat till och gör vad den själv känner för. Vi kan bara LÄRA UT… eleven måste också lägga manken till och LYSSNA, TA TILL SIG, PRESTERA och HÅLLA NERVERNA I STYR PÅ UPPKÖRNINGEN.

Citat:
Ursprungligen postat av Axezz
Har du något minne att dela med dig om när du vart riktigt arg på en elev under en körlektion?
Jag har ett gott humör och ett bra tålamod så blir så gott som aldrig sur men jag kommer ihåg en gång då jag blev arg och sa åt eleven att köra in till sidan, hoppa av och sätta sig som passagerare. Jag avbröt lektionen och körde tillbaka till skolan.

Vi körde i stan, in bland smågator med en del trafikanter på så uppmärksamhetsnivån skulle ligga på topp. Han börja köra svajigt vilket förvånade mig så jag påpeka det och han skärpte sig. Så när jag sitter och ber han förklara vad det är han ser som risker av vad vi har runtom oss och då vill ha något svar såsom barnen längre fram på trottoaren som kan sticka ut, cyklister som kan vingla till m.m. så får jag inget svar heller. Han svajar till igen men nu såg jag vad som var på gång… han försökte köra på duvor på vägen invid torget. Han hade bara fokus på dessa duvor som han ville döda och ingen koll på något runtom eller bilen. Vi hade ett snack resterande tiden han egentligen skulle varit ute och kört. Lektionerna efter stötte vi inte på det problemet igen…

Det brukar oftast vara roligare saker man råkar ut för på lektionerna så jag är glad över att de är i majoritet och inte sådana här fall...
Citera
2014-03-27, 04:01
Medlem
Vad kör du för bil privat?

Tycker du om att köra bil på fritiden?

Är du bilentusiast vanligtvis?

Ser du motorsport, bilrace och drifting som något intressant om det sker på bana?

Vad föredrar du mellan muskelstarka eller bränslesnåla fordon?

Är 0 till 100 km/h viktigt för dig?

Vad anser du vara det mest patetiska som går att göra med bil? Bränna däck, rivstarta, sladda, tuta på fotgängare, köra med väldigt hög musik och så vidare?

Ta hand om dig!
Citera
2014-03-27, 05:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
Som anställd trafiklärare hade jag fast lön så jag tjänade ju inget på att låta någon köra mer än de egentligen behövde. Har aldrig fått något sånt underförstått samtal från någon ägare heller. Så jag håller med Sprakpolisen där.

Vad ni på andra sidan kanske inte förstår är att alla trafikskolor har koll på sig hur många elever de släpper upp till uppkörning och hur många som failar eller klarar sig. Är det många som inte klarar det så kommer Transportstyrelsens inspektörer och knackar på och säger ajabaja vad försiggår här? Så att ni klarar uppkörningarna svettas vi också lite för Men det är inget som man tänker så mycket på i vardagen.

Som lärare tänker man en del på att vissa elever dippar något otroligt i självförtroendet om man släpper upp dem för tidigt och de kuggar. Att plocka upp det självförtroendet igen kan ta en del onödiga lektioner som hade kunnat besparas genom att bara ta någon extra lektion till innan uppkörning. Känna sig och faktiskt vara redo för uppkörning.

Jag kan inte tala för alla trafiklärare men jag umgås ju ändå med en hel del kolleger och skulle nog ändå våga drista mig till att säga att de verkligen vill ha igenom sina elever. Man engagerar sig mycket i eleven och får en relation när man kämpar ihop för att gå framåt i körningen. Man lär känna varandra bra och får även vara lite av en extra kurator ibland när man ser att något är på tok och humöret påverkar bilkörningen. Självklart vill man då att det ska gå så bra som möjligt för de man släpper upp.

Man kan inte skylla ALLT på trafiklärarna bara för att de får betalt för att lära ut att köra bil. Det är ingen garanti att du får körkort utan det är helt och hållet upp till dig som elev att ta det. Vi som trafiklärare kan bara ge en så bra grund som möjligt att stå på inför uppkörningen. Vi har utbildning, vet vad som krävs för att klara sig, kan bedöma och pedagogiskt nå fram till elever men som Sprakpolisen var inne på så kan man inte göra speciellt mycket om eleven slår dövörat till och gör vad den själv känner för. Vi kan bara LÄRA UT… eleven måste också lägga manken till och LYSSNA, TA TILL SIG, PRESTERA och HÅLLA NERVERNA I STYR PÅ UPPKÖRNINGEN.

Tack för ett bra svar!
Citera
2014-03-29, 10:02
Moderator
Tystnads avatar
Lärs det ut nuförtiden att man skall börja bromsa in och sakta ner låångt innan korsningar, övergångställe, järnvägsövergångar kommer?
Är det en ny regel?

Kör mycket dagligen i samhällen och här är numera högsta tillåtna hastighet 40 km/t mot tidigare 50. Samt 30km/t vid skolor och i vissa bostadsområden.

Har inga problem med detta.
Däremot har jag märkt vissa yngre förare börjat bromsa ner enligt ovan, speciellt körskola bilar gör det alltid.

Blir väldigt mycket krypkörande pga av detta.
Citera
2014-03-29, 10:20
Medlem
Hej du,
En fråga ang högerregeln:

När du står i en T-korsning och den anslutande vägen är från höger så att säga.
Bilar kommer från motstående sida, och bilen från (mitt) höger ska svänga vänster.

Varför stannar många då, han kan ändå inte köra pga den andra trafiken från hans höger så då är det ju bara att köra, men då står vissa kvar och väntar??!

Är detta något ni lär ut, har t.o.m sett en trafikskole bil göra så, dock inte så länge så läraren kanske sa till eller för att jag tutade (enda gången jag brukar vara snäll mot bilskolor)?

Tycker jag mig se det lite överallt att folk inte verkar klara detta och det är inga enstaka företeelser heller.

Tycker det är vanligt att folk inte verkar kunna navigera korsningar alls, i tex Södertälje slår det ju slint när trafikljusen inte fungerar och sker ju alltid nån krock då...
Citera
2014-03-29, 17:05
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Lärs det ut nuförtiden att man skall börja bromsa in och sakta ner låångt innan korsningar, övergångställe, järnvägsövergångar kommer?
Är det en ny regel?

Kör mycket dagligen i samhällen och här är numera högsta tillåtna hastighet 40 km/t mot tidigare 50. Samt 30km/t vid skolor och i vissa bostadsområden.

Har inga problem med detta.
Däremot har jag märkt vissa yngre förare börjat bromsa ner enligt ovan, speciellt körskola bilar gör det alltid.

Blir väldigt mycket krypkörande pga av detta.

Ja det lärs ut men det handlar inte om säkerhet utan om bränsleförbrukning.
Det man gör är att om man kör på till exempel en 50-väg och ser röda trafikljus i korsningen framför sig så bromsar man lite, lägger i 3:an, rullar ett tag, lägger i 2:an och rullar hela tiden tills man når trafikljuset.

Under tiden man gör detta så drar bilen ingen bensin och har man tur så slår det om till grönt när man når trafikljusen vilket sparar ytterligare energi som hade gått åt om man bara hade kört fram till trafikljusen i 50km/h och bromsat då bränsle såklart förbrukas när man står still samt att man då behöver förbruka en hel del bränsle till att starta från 0km/h än om man rullar förbi i 20km/h.

Sen så kan man ju såklart inte göra detta felaktigt och bromsa ner alldeles för tidigt/för hårt men det är ju en annan femma.
Det här är inte en ny "regel" per se men man måste köra ekonomiskt på en uppkörning, det är en av punkterna som bedöms.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2014-03-29 kl. 17:36.
Citera
2014-03-29, 23:57
Medlem
"Bromsen är en dyr pedal" brukar man säga. I ett scenario där all övrig trafik beter sig förutsägbart ska du kunna köra från 30 km/h och uppåt helt utan att använda bromspedalen, endast motorbromsa ned till önskad hastighet.

MEN

Det innebär inte nödvändigtvis att man måste/bör göra det exakt varje gång, kör man på en 90-väg och ska svänga vänster är det bättre att bromsa ordentligt när man närmar sig korsningen, så att man inte bildar en lång kö bakom sig som kan bli benägen att köra om. Och ECO-driving får aldrig gå före säkerheten heller, man motorbromsar inte ned till 1:an vid ett övergångsställe om man inte har väldigt god tid och uppsikt på sig.

Jämför med att du kör på en väg där det ofta skiftar mellan 50/70/90 och 110, måste du använda bromspedalen hårt varje gång 20 meter innan skylten kommer nog inte körskolläraren att kalla det planerad/miljövänlig körning. Då är det bättre att släppa av ett tag innan, så att bilen själv rullar ned i en lägre hastighet, även om det inte innebär att du kör 90 de sista 50/100/200 meterna som du får det.

Samma sak om du närmar dig en rondell, såvida du inte störs av plötsligt inkommande trafik inuti rondellen ska du klara dig igenom denna utan att använda fotbromsen, i de bästa av världar! Bortsett från vissa idiotiska E4-rondeller som är skyltade som 80, där behöver man använda fotbromsen om man inte har väääldigt god framförhållning och inte bryr sig om att bilen bakom (Michael-Short) tittar snett på en

Ibland, framför allt i stadstrafik, kan det rekommenderas att ibland dutta till med foten på bromsen när du börjar motorbromsa, så att bakomvarande bil varslas om att du sänker farten med hjälp av bromsljusen som tänds. Och som sagt, säkerhet före miljötänk, kör du i en bilkö kan det vara bättre att följa trafikrytmen än att släppa av 50 meter före alla andra, vilket inbjuder till farliga filbyten och arga bakomvarande förare.

När man motorbromsar har man av förklarliga skäl inte foten på gasen, då är det bättre att flytta över den till på bromsen istället, så att man är fullt beredd att bromsa lite extra om omständigheterna ändras, eller att man känner att man har gjort en missbedömning. Se dock upp om du kör i kuperad terräng så att du inte ligger med en fot på bromsen i varje nedförsbacke där du måste sänka farten. Annars kan bromsarna överhettas och sluta fungera.

Over and out
Citera
2014-03-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-Short
Hej du,
En fråga ang högerregeln:

När du står i en T-korsning och den anslutande vägen är från höger så att säga.
Bilar kommer från motstående sida, och bilen från (mitt) höger ska svänga vänster.

Varför stannar många då, han kan ändå inte köra pga den andra trafiken från hans höger så då är det ju bara att köra, men då står vissa kvar och väntar??!

Är detta något ni lär ut, har t.o.m sett en trafikskole bil göra så, dock inte så länge så läraren kanske sa till eller för att jag tutade (enda gången jag brukar vara snäll mot bilskolor)?

Tycker jag mig se det lite överallt att folk inte verkar klara detta och det är inga enstaka företeelser heller.

Tycker det är vanligt att folk inte verkar kunna navigera korsningar alls, i tex Södertälje slår det ju slint när trafikljusen inte fungerar och sker ju alltid nån krock då...
Kan du rita en enkel paintbild? Hjälper mycket
Citera
2014-03-30, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
Kan du rita en enkel paintbild? Hjälper mycket

Är kass på datorer tyvärr...
Säg A och C är på samma väg (de är många bilar inte en alltså) och möter varandra och B är en anslutande väg från A:s höger, vilket blir C:s vänster

Men säg att jag (A) kör på en väg och har en anslutande väg från mitt höger och det är högerregeln som gäller. Han som kör på den anslutande vägen (B) ska svänga vänster men har bilar som kommer från sitt höger (C) och kan alltså inte köra ut.

Ändå stannar folk som kör A trots att B inte kan köra ut för han har bilar från sitt höger C -C som alltså är mötande bilar för A...

Underlättade detta eller vart det ännu krångligare..?
Citera
2014-03-30, 06:27
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-Short
Är kass på datorer tyvärr...
Säg A och C är på samma väg (de är många bilar inte en alltså) och möter varandra och B är en anslutande väg från A:s höger, vilket blir C:s vänster

Men säg att jag (A) kör på en väg och har en anslutande väg från mitt höger och det är högerregeln som gäller. Han som kör på den anslutande vägen (B) ska svänga vänster men har bilar som kommer från sitt höger (C) och kan alltså inte köra ut.

Ändå stannar folk som kör A trots att B inte kan köra ut för han har bilar från sitt höger C -C som alltså är mötande bilar för A...

Underlättade detta eller vart det ännu krångligare..?

T-korsning där A som kör rakt fram har högerregeln för B på den anslutande vägen till höger MEN då B i sin tur har högerregeln mot C, som kommer ute på raksträckan (C som kommer körandes mot A), så får alltså B lämna företräde åt både A och C. Han får inte köra ut och blockera vägbanan för A... trafiken ska flyta på. A ska fortsätta köra i detta fall men som i alla korsningar ska man iaktta försiktighet.

Låt säga att sedan C ska svänga vänster... ja då har vi fått med alla tre reglerna (högerregeln, blockeringsregeln och svängningsregel). B har högerregeln mot C och får inte blockera körbanan för A när han nu inte kommer fram. C korsar A:s körbana och får vänta så A får då underlätta situationen och köra först trots denne har högerregeln mot B.

Alltså de flesta sådana här situationer går att lösa på ett lätt sätt om man nu får magknip över dem. Ha god uppsikt framåt, planera körningen och släpp lite på gasen om det finns möjlighet till det så löser sig situationen oftast av sig själv tills du hinner fram och alla behöver inte träffas upp i korsningen. Givetvis ska du inte köra på ett sätt som hindrar övrig trafik - sunt förnuft råder ju alltid.
Senast redigerad av omedelbumsnu 2014-03-30 kl. 07:15.
Citera
2014-03-30, 08:33
Medlem
buffalos avatar
Hur gör ni med elever som är lite rädda för att köra i trafiken?

Genom att läsa i tråden så har jag förstått att ni lärare kan vara rädda för att bli ihjälkörda av eleven, men elever kan ju också vara rädda för att göra fel i trafiken, reta upp andra trafikanter eller köra ihjäl nån.

Jag har på grund av det gått och skjutit upp körkortstagandet i flera år nu därför att jag drar mig lite för att övningsköra och möta dessa rädslor.

Vad ska man göra och hur ska man tänka för att ta sig förbi den tröskeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in