Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-03, 22:37
  #1
Medlem
groovesnuss avatar
Titt som tätt får man höra hur dålig svensk fotboll är. Allsvenskan rankas i närheten av San Marino och Montenegro, svenska klubbar (med undantag för Blåvitt) är värdelösa i Champions League mm.

Lägg till detta att Häcken (som INTE dominerat SE 2004) går upp i år och ligger nu på stabil plats 2-4 i Allsvenskan. Fan, börjar nästan tro på Solna's fans som säger att deras lag ÄR bra egentligen.....

Så fort någon spelare sticker ut lite, så vips är dom sålda. T ex Rosenborg och Larsen.

Är det så här illa?

Hur tar vi oss ur det?
Citera
2005-08-04, 00:20
  #2
Medlem
tjohos avatar
Svensk klubbfotboll är riktigt kass, men jag tycker mig likväl se en liten förbättring. I vilket fall som helst så är det bra för unga spelare att fd utlandsproffs kommer tillbaka och spelar i Sverige igen.

Tack och lov så är inte Häcken stabila 2-4, just nu 5 och jag tror de kommer köra en Eddie "The Eagle" Edwards genom tabellen. Stoppar nog på 7-9 någonstans.
Citera
2005-08-04, 01:38
  #3
Medlem
Riktigt värdelös.
Citera
2005-08-04, 14:17
  #4
Medlem
sagolandets avatar
kasst...
Citera
2005-08-04, 14:38
  #5
Medlem
Pengar behövs, så lag har möjlighet att behålla talanger som nu
flyr till andra skitligor för bättre betalt.

Spelare som inte platsar i riktigt stora ligor ska inte spela i Danmark,
Norge eller Österrike... eller ens i franska skitlag.

Chippen, Källström, Isaksson, Farnerud-bröderna, Elmander, Martin Ericsson
och spelare i det skiktet borde förgylla Allsvenskan istället för att
spela i mediokra klubbar i halvbra ligor.

Malmö, Blåvitt, Djurgården, Helsingborg, Bajen och AIK borde ha finanser
för att kunna ha en eller ett par spelare av den här kalibern.

Fan om Elfsborg har råd så.

Det ser ju lite positivt ut med de här stora namnen som flyttat hem i sommar,
men många borde inte ha flyttat ut från början.

Den enda lösningen kanske är att ge klubbarna skattemässiga möjligheter
att ge spelare lön som matchar de i t.ex. Danmark.
Citera
2005-08-04, 14:48
  #6
Medlem
VÄÄÄRLDENS BÄSTA LIGA!
Felet ligger ju hos supportrarna. 200 spänn för en biljett och alla tycker det är jättedyrt.
Citera
2005-08-04, 15:15
  #7
Medlem
det är väl inte direkt den bästa om man jämför med de största ligorna precis. men samtidigt är det en massa ligor som är långt efter/lika bra som Svensk fotboll.

klart bättre:
Spanien
england
Italien
Frankrike
Grekland
Tyskland
Holland

ungfär lika (både lite sämre och lite bättre):
Skottland
Polen
Schweiz
Norge
Danmark
Österrike

sämre:
Lettland
litauen
Wales
Irland
Finland
mfl.

grov uppskattning

vad är det som skiljer mest av allt mellan ligorna?
jo, Pengarna. det som löser allt.

Högre löner=bättre spelare=framgångar=publicitet=mer publik

skulle vara guld om Malmö tar sig ut i CL och -även om det skulle vara tråkigt-att malmö dominerar Allsvenskan.

titta på skottland - Celtic och Rangers är bra. resten är mediokra. De drar in framgångar för skotsk fotboll även om ligan är mindre bra.
Citera
2005-08-04, 15:32
  #8
Medlem
Goblins avatar
Jag tror att artistskatten ställer till en del när det gäller att köpa utländska spelare eller att behålla talanger. Klart att det blir svårt att konkurrera med tex danska klubbar som kan betala samma lön med lägre kostnad än den svenska motsvarigheten.
Citera
2005-08-04, 16:13
  #9
Medlem
Fula Gubbens avatar
Allsvenskan är sämre än vad en fotbollsnation som Sverige borde kunna prestera; kanske 2 klasser sämre än landslaget. Att MFF med knapp nöd besegrar en klassisk slagpåse från Israel säger väl allt -- eller att Djurgården med spel på den absoluta toppen av sin förmåga ändå blir utslagna av ett lag från ex-Jugoslavien. GBG:s framgångar på 80-talet var en anomali, sedan dess har de utländska ligorna rusat ifrån.

Hindrar dock inte att det kan vara rätt skoj att följa Allsvenskan.

- F.G
Citera
2005-08-04, 21:07
  #10
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Pengar behövs, så lag har möjlighet att behålla talanger som nu
flyr till andra skitligor för bättre betalt.


Men har andra ligor så mycket mer pengar? Har Alldanskan (OBS ironi) så mycker mer publik och sponsorer?

Handlar det bara om pengar? Finns det inga andra problem i hanteringen av spelare t ex?

Dom 3 liberianska spelarna som gjort mer eller mindre succé i Häcken (Williams, Dixon, Johnson) har klubben fått kontakt med via Gothia Cup. Är andra klubbar blinda eller dementa?
Citera
2005-08-04, 21:39
  #11
Medlem
kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Men har andra ligor så mycket mer pengar? Har Alldanskan (OBS ironi) så mycker mer publik och sponsorer?

Handlar det bara om pengar? Finns det inga andra problem i hanteringen av spelare t ex?

Dom 3 liberianska spelarna som gjort mer eller mindre succé i Häcken (Williams, Dixon, Johnson) har klubben fått kontakt med via Gothia Cup. Är andra klubbar blinda eller dementa?

Jag har för mig att man har skattelättnader som intressanta för klubbar och spelare i danmark Någon form av artistskatt.
Citera
2005-08-04, 21:41
  #12
Medlem
RedXs avatar
Jag förstår inte hur man orkar följa Allsvenskan... Jag älskar fotboll, men jag har aldrig sett en enda riktigt bra match i Allsvenskan. Faktum är att ishockeyns Allsvenska faktiskt är bättre än fotbollens...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback