Citat:
Ursprungligen postat av
Prostreet32
Men Carl-Peter Forster säger ju att han vid den tiden sa att Saab måste bygga fyra
nya modeller. Kanske menar han fyra helt nya modeller utöver de som de redan har, eller ersättare till 9-3 och 9-5 och sedan ytterligare två nya modeller.
Och då räknar jag inte cab- och kombimodellerna som egna modeller...
Saab hade för få modeller i sitt utbud. Och de sålde alldeles för få exemplar av de modeller de hade...
Carl-Peter Forster, som idag är inblandad i Volvo och Geely, säger i en annan artikel längre ner på samma sida att även Volvo måste få upp volymerna. Och jag vill minnas att Volvo oftast sålde tio gånger fler bilar än Saab under åren.
VW-koncernen säljer ca: två miljoner exemplar årligen av Golf-plattformen med dess olika varianter och olika varumärken, Audi A3, Skoda Octavia och Seat.
Man måste (oftast) ha många olika modeller att erbjuda och man måste sälja många exemplar för att gå med vinst.
Titta på Golf med sina egna olika varianter: Vanlig Golf, Golf Variant (kombi), Golf cab, Golf plus (högbyggd MPV-variant av Golf), Cross Golf ("SUV-version" av Golf Plus), VW Eos (en cab byggd på Golfplattan).
Jetta bygger på Golfplattformen liksom VW Scirocco och jag vill minnas att VW Beetle också bygger på Golf. Tidigare versioner av VW Caddy (liten skåpbil) byggde i alla fall på Golf.