2014-04-19, 12:52
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Varför skulle media vrida till sanningen? De ville väl att det skulle bra för Saab?

Det är väl klart att Saab gjorde vinst på sina reservdelar, de var ju inte kända för sin kvalitet. Som koncern gick Saab personbilar med förlust.

Visst var det så att några högutbildade såsom läkare och advokater körde Saab i både USA och England men även "kultur-folk" körde gärna Saab.

Anledningen till att Saab var en liten biltillverkare var att de inte hade en produkt som tilltalade tillräckligt många bilkunder. De som ville ha en premiumbil funderade aldrig på en Saab... De som ville ha en bra "vanlig" bil hade andra bättre alternativ.

Att man haft en "egen" design betyder inte att man legat i framkant när det gäller design. Uppenbarligen fanns det för få bilköpare som uppskattade Saabs design. 9-3:an ser inte ut som en nykonstruerad/nydesignad bil.

Dock var det så att en gigantisk majoritet av de välutbildade valde någon annan bil än Saab.
Att säga att SAAB inte höll hög kvalité och att det skulle vart därför reservdelstillverkningen gick plus är som att pissa sig själv i munnen, du vet själv att SAAB höll hög kvalité, varenda tillverkare går i vinst på reservdelstillverkningen.
Du kan läsa vidare om varför det ser ut som SAAB gått i förlust i GM:s händer, kolla även på Kalla faktas reportage om all pengaflyttning inom bolaget. http://www.thetruthaboutcars.com/2009/11/swedish-government-saabs-books-were-cooked/
Citera
2014-04-19, 13:56
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Att säga att SAAB inte höll hög kvalité och att det skulle vart därför reservdelstillverkningen gick plus är som att pissa sig själv i munnen, du vet själv att SAAB höll hög kvalité, varenda tillverkare går i vinst på reservdelstillverkningen.

Åsikterna om Saabs kvalitet går ofta isär. Saab-anhängare hävdar gärna att det är en kvalitetsbil. Det är sällan du hör folk ifrågasätta ex. Volvos, Mercedes eller Toyotas kvalitet lika ofta som Saabs.

Hängivna Alfa Romeo-ägare känner till Alfas svagheter. De själva säger att ska man köpa en Alfa så måste man köpa två exemplar så att man kan köra den ena medan den andra står på verkstaden.

De tre stora tyska, dvs Mercedes, BMW och Audi tjänar riktigt bra på varje sålt exemplar, om reservdelsförsäljningen är medräknad vet jag inte. De har vett att ta betalt och kunderna är beredda att betala trots att en Toyota Avensis "gör jobbet lika bra" men dock inte lika sofistikerat...

Citat:
Du kan läsa vidare om varför det ser ut som SAAB gått i förlust i GM:s händer, kolla även på Kalla faktas reportage om all pengaflyttning inom bolaget. http://www.thetruthaboutcars.com/2009/11/swedish-government-saabs-books-were-cooked/

Men... Saab har ändå sålt för få bilar... Hade de gjort tillräckligt attraktiva bilar som tillräckligt många vill köpa så hade Saab funnits kvar. Anledningen till att de var en liten tillverkare var ju att det inte fanns så många kunder som ville ha en Saab. Det finns ju inget egenvärde i att vara en liten "nisch-tillverkare" som ex. Koenigsegg.

Sedan får man aldrig reda på hela sanningen om Saabs vinst eller förlust:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab

http://www.dn.se/ekonomi/saabs-historia-fran-1947-till-dagens-kris/

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saab-har-forlorat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_7044509.svd
Citera
2014-04-19, 15:19
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Åsikterna om Saabs kvalitet går ofta isär. Saab-anhängare hävdar gärna att det är en kvalitetsbil. Det är sällan du hör folk ifrågasätta ex. Volvos, Mercedes eller Toyotas kvalitet lika ofta som Saabs.

Hängivna Alfa Romeo-ägare känner till Alfas svagheter. De själva säger att ska man köpa en Alfa så måste man köpa två exemplar så att man kan köra den ena medan den andra står på verkstaden.

De tre stora tyska, dvs Mercedes, BMW och Audi tjänar riktigt bra på varje sålt exemplar, om reservdelsförsäljningen är medräknad vet jag inte. De har vett att ta betalt och kunderna är beredda att betala trots att en Toyota Avensis "gör jobbet lika bra" men dock inte lika sofistikerat...

Men... Saab har ändå sålt för få bilar... Hade de gjort tillräckligt attraktiva bilar som tillräckligt många vill köpa så hade Saab funnits kvar. Anledningen till att de var en liten tillverkare var ju att det inte fanns så många kunder som ville ha en Saab. Det finns ju inget egenvärde i att vara en liten "nisch-tillverkare" som ex. Koenigsegg.

Sedan får man aldrig reda på hela sanningen om Saabs vinst eller förlust:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab

http://www.dn.se/ekonomi/saabs-historia-fran-1947-till-dagens-kris/

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saab-har-forlorat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_7044509.svd
Självklart är det så, är ingen SAAB anhängare själv då jag faktiskt kör Volvo men den har faktiskt fått mig att snegla över på SAAB.
Det går heller inte som du säger att vara en nisch-tillverkare i dagens läge med allt motstånd från alla gigantiska koncerner, vilket är riktigt tråkigt då sådana bilar oftast blir väldigt unika och roliga.

Sedan tycker jag man inte hör mer skit om SAAB än något annat märke, det var turbon i SAAB 9000 och växellådan på äldre SAAB, rosten på Mercedes vilket har satt sina spår i människor, växellådan på Passats DSG, problem med Volvos 2-liters dieselmotor och skramlande inredning.
Men de klart att de kan vara olika vad man hör beroende på umgänge, märkt att raggare älskar att hitta på skit om SAAB Fast dom kör väl Volvo och det har väl alltid varit en rivalitet mellan Volvo och SAAB.

Men kan väl avsluta diskutionen med att vi har olika syn på SAAB och att precis som du säger att man aldrig riktigt kommer få reda på sanningen bakom de sista åren innan konkursen
Citera
2014-04-19, 16:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Självklart är det så, är ingen SAAB anhängare själv då jag faktiskt kör Volvo men den har faktiskt fått mig att snegla över på SAAB.
Det går heller inte som du säger att vara en nisch-tillverkare i dagens läge med allt motstånd från alla gigantiska koncerner, vilket är riktigt tråkigt då sådana bilar oftast blir väldigt unika och roliga.

Sedan tycker jag man inte hör mer skit om SAAB än något annat märke, det var turbon i SAAB 9000 och växellådan på äldre SAAB, rosten på Mercedes vilket har satt sina spår i människor, växellådan på Passats DSG, problem med Volvos 2-liters dieselmotor och skramlande inredning.
Men de klart att de kan vara olika vad man hör beroende på umgänge, märkt att raggare älskar att hitta på skit om SAAB Fast dom kör väl Volvo och det har väl alltid varit en rivalitet mellan Volvo och SAAB.

Men kan väl avsluta diskutionen med att vi har olika syn på SAAB och att precis som du säger att man aldrig riktigt kommer få reda på sanningen bakom de sista åren innan konkursen

Vi är överens om att vi inte är överens.

Jag måste dock påpeka att den sista 9-5:an var imponerande. Jag kan inte påstå att jag tycker den är snygg, snarare fulsnygg, men den har verkligen en egen design och den ser dyr ut när man ser den i trafiken. Den tar plats, inte bokstavligen utan mer bildligt, och den avviker från andra bilar i trafiken.

Jag håller helt med dig att det vore kul om det fanns små nischtillverkare som gjorde annorlunda och udda bilar och som hade sina hängivna köpare och ändå kunde göra vinst. Citroën blir allt mer mainstream och Alfa har blivit framhjulsdrivna...

Jag som Mercedesägare kan intyga att rostproblemen fanns fr.o.m. Mitten av 90-talet fram till runt 2004. Hade en C-klass från 2002 så helt plötsligt började att rosta. Efter faceliften försvann rostproblemen... Men Mercedes slarvade ordentligt under ca: tio år...

Dock har mina olika Mercedes alltid varit befriade från irriterande småfel och även större fel.

Man kanske ska ta och starta en tråd om "Sanningen Bakom SAAB" i Konspirationsavdelningen på Flashback?

Nää... Det var nog ingen bra idé...
Senast redigerad av Pajosv 2014-04-19 kl. 16:30.
Citera
2014-04-19, 16:41
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Vi är överens om att vi inte är överens.

Jag måste dock påpeka att den sista 9-5:an var imponerande. Jag kan inte påstå att jag tycker den är snygg, snarare fulsnygg, men den har verkligen en egen design och den ser dyr ut när man ser den i trafiken. Den tar plats, inte bokstavligen utan mer bildligt, och den avviker från andra bilar i trafiken.

Jag håller helt med dig att det vore kul om det fanns små nischtillverkare som gjorde annorlunda och udda bilar och som hade sina hängivna köpare och ändå kunde göra vinst. Citroën blir allt mer mainstream och Alfa har blivit framhjulsdrivna...

Jag som Mercedesägare kan intyga att rostproblemen fanns fr.o.m. Mitten av 90-talet fram till runt 2004. Hade en C-klass från 2002 så helt plötsligt började att rosta. Efter faceliften försvann rostproblemen... Men Mercedes slarvade ordentligt under ca: tio år...

Dock har mina olika Mercedes alltid varit befriade från irriterande småfel och även större fel.

Man kanske ska ta och starta en tråd om "Sanningen Bakom SAAB" i Konspirationsavdelningen på Flashback?

Nää... Det var nog ingen bra idé...
Haha trådidén lät ju spännande men skulle nog bli alldeles för mycket tjafs mellan SAAB och Volvo förare.
Mercedes är ju riktigt fina bilar, har en E-klass i familjen och det är ju helt klart finaste bilen i segmentet
Kör själv en Volvo S80 -11 och dör lite inombords när jag ser den nyare 9-5:an på vägen och ångrar att jag inte köpte den istället haha, dock fick jag S80:in till ett bra familjepris så det väger upp endel är tyvärr noll körglädje i klumpen...
Citera
2014-04-19, 21:58
Medlem
Citat:
Nu skrev jag inte småbil utan en mindre bil. VW Polo kallar jag för en småbil medan VW Golf är en mindre bil. Saab hade ju kunnat lansera en Saab i Golf-klass, den så kallade europaklassen. Den storleken är väldigt populär i Europa. Och det är ju inte så att bilar i Golf-klassen är ovanliga i Sverige...

Jag har åkt en del i både Golf och 9-3 och jag skulle säga att dom är ganska likvärda i utrymmen.
Ju mindre (billigare) bil man bygger ju fler behöver man bygga för att det ska gå runt.
Citera
2014-04-19, 22:27
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/carl-peter-forster-jesus-gm-hade-inte-investerat-i-saabs-produkter_8891172.svd

En jävligt stor anledning varför det gick som det gick.
Finns mycket skit GM ligger bakom.
Citera
2014-04-19, 22:32
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag har åkt en del i både Golf och 9-3 och jag skulle säga att dom är ganska likvärda i utrymmen.
Ju mindre (billigare) bil man bygger ju fler behöver man bygga för att det ska gå runt.
Då är Jetta en bättre jämnföring än Golf..
Citera
2014-04-20, 09:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Möjligen Golf kombi, eller vad nu VW kallar sina kombibilar

Citat:

Så sant...
Citera
2014-04-20, 10:30
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/carl-peter-forster-jesus-gm-hade-inte-investerat-i-saabs-produkter_8891172.svd

En jävligt stor anledning varför det gick som det gick.
Finns mycket skit GM ligger bakom.

Men Carl-Peter Forster säger ju att han vid den tiden sa att Saab måste bygga fyra nya modeller. Kanske menar han fyra helt nya modeller utöver de som de redan har, eller ersättare till 9-3 och 9-5 och sedan ytterligare två nya modeller.

Och då räknar jag inte cab- och kombimodellerna som egna modeller...

Saab hade för få modeller i sitt utbud. Och de sålde alldeles för få exemplar av de modeller de hade...

Carl-Peter Forster, som idag är inblandad i Volvo och Geely, säger i en annan artikel längre ner på samma sida att även Volvo måste få upp volymerna. Och jag vill minnas att Volvo oftast sålde tio gånger fler bilar än Saab under åren.

VW-koncernen säljer ca: två miljoner exemplar årligen av Golf-plattformen med dess olika varianter och olika varumärken, Audi A3, Skoda Octavia och Seat.

Man måste (oftast) ha många olika modeller att erbjuda och man måste sälja många exemplar för att gå med vinst.

Titta på Golf med sina egna olika varianter: Vanlig Golf, Golf Variant (kombi), Golf cab, Golf plus (högbyggd MPV-variant av Golf), Cross Golf ("SUV-version" av Golf Plus), VW Eos (en cab byggd på Golfplattan).

Jetta bygger på Golfplattformen liksom VW Scirocco och jag vill minnas att VW Beetle också bygger på Golf. Tidigare versioner av VW Caddy (liten skåpbil) byggde i alla fall på Golf.
Citera
2014-04-20, 10:33
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Då är Jetta en bättre jämnföring än Golf..

Ja, Jetta är nog betydligt närmare Saab 9-3 i storlek än Golfen...
Citera
2014-04-20, 10:51
Medlem
Pajosvs avatar
Peter Augustsson, som var ansvarig för framtagandet av Volvo 850, gick sedan vidare till GM och Saab.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Augustsson

För några år sedan läste jag en artikel i en tidning (har inte hittat artikeln på nätet) om Augustsson, Saab och GM. I artikeln antyddes det att Augustsson varit ganska olydig mot GM. När Saab 9-3 (tror jag det var) skulle tas fram så fick Saab en teknisk plattform från GM att bygga vidare på. Plattformen användes redan till någon Opelmodell och Saab skulle bygga en större modell än Opels på samma plattform.

Saab och Augustsson ska ha fått direktiv från GM om hur mycket av plattformen de fick förändra. Augustsson och hans team ska då tydligen frångått detta och förändrat grundplattformen ordentligt, långt utöver det som GM gett klartecken till.

Detta ledde till att den nya Saab-modellen blev betydligt dyrare att ta fram för GM än vad de egentligen hade räknat med. GM var milt sagt inte så glada över detta...

Detta är vad jag minns av artikeln (jag har för mig att Augustsson blev intervjuad i tidningsartikeln).

Om nu Saab varit så "olydiga" och hittat på egna lösningar så kan man ju förstå att GM härsknar till om kostnaderna skenade iväg...

Å andra sidan kan man förstå Saab som vill göra en riktig Saab (vad det nu är) och inte en Opel med en "Saabifierad" kaross och Saabemblem...
Senast redigerad av Pajosv 2014-04-20 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in