2014-03-13, 09:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tesla Motors är knappast en konkurrent till Nevs. Nevs skall primärt sälja elbilar avsedda för den kinesiska marknaden. Det finns också fördelar med att inte vara uppbunda av gammal fossilteknik, vilket ju Tesla visat, eftersom man då kan börja från noll och satsa allt på det man tror är framtidens teknik. Att de stora biltillverkarna redan håller på med liknande verksamhet betyder egentligen inte så mycket. Batteriutvecklingen ligger som regel på externa aktörer, dvs det är inget som biltillverkarna sysslar så mycket med, och här kommer Nevs få tillgång till samma batterier som alla andra.

Källa på att de ska fokusera så hårt på Kina även med senare modeller? Det är väl en grej att den gamla konverteringen inte klarar europeiska krav utan främst kommer gå till Kina. Men det kommer ju inte gälla för Phoenix-bilarna.
Citera
2014-03-13, 09:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Källa på att de ska fokusera så hårt på Kina även med senare modeller? Det är väl en grej att den gamla konverteringen inte klarar europeiska krav utan främst kommer gå till Kina. Men det kommer ju inte gälla för Phoenix-bilarna.

Öh, även med senare modeller? Bolaget har ju för bövelen inte ens presenterat sin första batteridrivna modell så det är ju helt meningslöst att spekulera om ännu senare generationer. Bolagets ledning har klart och tydligt deklarerat att det är Kina som är fokus. Vet du bättre än bolagets ledning vilka planer de har kanske du skall ta anställning på HQ. Sen är det inte särskilt konstigt att bolaget har Kina-fokus. Det är mer eller mindre omöjligt att lansera ett nytt bilmärke i Västvärlden idag, i Kina däremot handlar allt om politiska kontakter och "tilldelning" av marknadsandelar. Den politiska ledningen i Kina har fattat beslut om att fler elbilar skall rulla på de kinesiska vägarna och det är mot den bakgrunden starten av Nevs skall ses.
Citera
2014-03-13, 09:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Öh, även med senare modeller? Bolaget har ju för bövelen inte ens presenterat sin första batteridrivna modell så det är ju helt meningslöst att spekulera om ännu senare generationer.
DU - inte jag - kom med påståenden om vilket marknadsfokus NEVS skulle ha, när jag frågar om det så är det "meningslöst att spekulera"? Hur står det till egentligen?
Deras första egna modell kommer först 2016 enligt uppgift, du vet med dig att NEVS inte blir konkurrent till Tesla med den? Produktionen 2014 är ju bara något för att hålla fabrikerna igång tills dess, och man kan inte uttala sig om NEVS marknadsfokus baserat på den modellen, precis som att man inte kan uttala sig om marknadsfokuset baserat på nuvarande 9-3.
Därför frågade jag om du hade källa på ditt påstående att NEVS inte skulle bli konkurrent till Tesla, eller om du bara baserade det på slutsatser från övergångsmodellen som går till Kina.
Om du inte vill spekulera så kom inte med påståenden, och anklaga inte mig när jag ifrågasätter dina spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Bolagets ledning har klart och tydligt deklarerat att det är Kina som är fokus. Vet du bättre än bolagets ledning vilka planer de har kanske du skall ta anställning på HQ.
Jag frågade endast om en källa till påståendet. Jag har aldrig sagt mig veta bättre än deras ledning, jag vill bara höra vad deras ledning har sagt. Kom inte och lipa om att jag skulle tro mig veta bättre än deras ledning då jag aldrig ifrågasatt ledningen. Besitter du inte enkel läsförståelse?

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sen är det inte särskilt konstigt att bolaget har Kina-fokus. Det är mer eller mindre omöjligt att lansera ett nytt bilmärke i Västvärlden idag, i Kina däremot handlar allt om politiska kontakter och "tilldelning" av marknadsandelar. Den politiska ledningen i Kina har fattat beslut om att fler elbilar skall rulla på de kinesiska vägarna och det är mot den bakgrunden starten av Nevs skall ses.
Ditt resonemang haltar efterblivet på två punkter:
1. Tesla, nytt märke med västfokus, säljer som smör.
2. SAAB, är inte ett nytt märke, etablerat i väst.
__________________
Senast redigerad av -Boris- 2014-03-13 kl. 10:10.
Citera
2014-03-17, 01:05
  #28
Medlem
fiskmasen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
DU - inte jag - kom med påståenden om vilket marknadsfokus NEVS skulle ha, när jag frågar om det så är det "meningslöst att spekulera"? Hur står det till egentligen?
Deras första egna modell kommer först 2016 enligt uppgift, du vet med dig att NEVS inte blir konkurrent till Tesla med den? Produktionen 2014 är ju bara något för att hålla fabrikerna igång tills dess, och man kan inte uttala sig om NEVS marknadsfokus baserat på den modellen, precis som att man inte kan uttala sig om marknadsfokuset baserat på nuvarande 9-3.
Därför frågade jag om du hade källa på ditt påstående att NEVS inte skulle bli konkurrent till Tesla, eller om du bara baserade det på slutsatser från övergångsmodellen som går till Kina.
Om du inte vill spekulera så kom inte med påståenden, och anklaga inte mig när jag ifrågasätter dina spekulationer.


Jag frågade endast om en källa till påståendet. Jag har aldrig sagt mig veta bättre än deras ledning, jag vill bara höra vad deras ledning har sagt. Kom inte och lipa om att jag skulle tro mig veta bättre än deras ledning då jag aldrig ifrågasatt ledningen. Besitter du inte enkel läsförståelse?


Ditt resonemang haltar efterblivet på två punkter:
1. Tesla, nytt märke med västfokus, säljer som smör.
2. SAAB, är inte ett nytt märke, etablerat i väst.

NEVS mål är att till stor del sälja bilar i Kina. En stad i Kina äger en betydlig andel av NEVS, staden har ungefär 9 miljoner invånare vilket skapar en hyfsat stor möjlig marknad.
Citera
2014-04-06, 08:03
  #29
Medlem
CongoCat00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja i nuläget har de bara 9-3. Lite synd att varken 9-4 eller kombimodellen av 9-5 fick komma i ordentlig produktion.

Men Nevs avsikt är ju att framledes producera elbilar så vi får hoppas att det kommer något gott och att Trollhättefabriken kan fortsätta.

Är det helt omöjligt att de får köpa rättigheterna av GM(eller vilka det nu är som äger dom)??
Citera
2014-04-06, 08:21
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CongoCat00
Är det helt omöjligt att de får köpa rättigheterna av GM(eller vilka det nu är som äger dom)??
Så länge GM själva använder plattformen är det nog så.GM hade inga problem med att Saab sålde gamla 9-5, som använder samma bottenplatta som redan nedlagda modeller. Så de får vänta några år. Vissa emerging markets som Ryssland, Brasilien oich Iran har gjort samma sak. Så de är i gott sällskap...om än på fel marknad.
Citera
2014-04-08, 09:30
  #31
Medlem
CongoCat00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så länge GM själva använder plattformen är det nog så.GM hade inga problem med att Saab sålde gamla 9-5, som använder samma bottenplatta som redan nedlagda modeller. Så de får vänta några år. Vissa emerging markets som Ryssland, Brasilien oich Iran har gjort samma sak. Så de är i gott sällskap...om än på fel marknad.

Ok, kul att höra!
Citera
2014-04-19, 01:29
  #32
Medlem
Pajosvs avatar
Det är mycket märkligt att någon människa är beredd att betala närmare 280 000 kronor för en "ny" bil som konstruerades för tolv år sedan. Saab 9-3 var ingen bra bil då när den lanserades och är än mer en sämre bil idag. För 280 000 kronor så får man betydligt bättre bilar än en Saab 9-3.

Saab gick med vinst endast under två år från 1949 fram till slutet. Teknikens Värld-journalisten Mikael Stjerna skrev en ypperlig artikel om Saab när det hela var slut. Den handlade om att Saab hade sig själva att skylla. De vägrade att ha en kombimodell att erbjuda "kombi-landet" Sverige fram till 9-5. Visst, de hade den gamla Saab 95, men det var ju väldigt många år sedan...

De har haft motorproblem, vevhus och spruckna delar i motorn. Första generationen av 900 var egentligen bara en kraftigt "faceliftad" 99:a, speciellt i halvkombitutförandet. De senare modellerna 9-3 och 9-5 låg ganska nära varandra i både pris och storlek. Ingen mindre bil fanns i modellfloran... Motorerna var ju nästan uteslutande på två liter med och utan turbo, inga 6-cylindriga alternativ eller dieselmotorer innan General Motors kom in i bilden... Den enda riktiga succé de kommit med var 900 cab, en fyrsitsig cabriolet som även fungerade som familjebil...

I ett reportage i svenska Auto Motor Sport så intervjuade de VAG-koncernens VW-chef för Europa. Någon fråga handlade de om hur VW tänkte positionera VW Passat prismässigt gentemot konkurrenterna. Bl.a. nämndes Saab...

VW-chefen sa då något om att Saab är inget de över huvud taget funderar på... De eventuella kunder VW kan ta från Saab, eller förlora till Saab, är så få att det inte påverkar prissättningen. Det spelar ingen som helst roll. Han antydde att ingen biltillverkare funderar över Saab som en konkurrent...

Det är väl nästan bara i Sverige, och till viss del England, som Saab haft någon större kundkrets. I övriga länder, där de över huvud taget säljer några bilar, så var Saab en mycket marginaliserad och udda produkt.

Det beror ju på något...

Visst, Saab hade ju några påhittiga ingenjörer som kom med några uppfinningar, men man köper ju knappast en Saab för att de var först med lykttorkare och diverse andra upptåg som den överdrivet uppmärksammade "innovativa" mugghållaren i 9-5 och tändningsnyckeln mellan framstolarna.

Nä... Saab var aldrig ett bilmärke som gjorde några avtryck i bilhistorien.

Ändå måste man ge Wallenberg cred för att i så många år ha drivit Sveriges största "Arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram"... Saab gav ju trots allt jobb åt en hel del invånare i Sverige som konsumerade varor och betalade skatt.

Men "en spelare" på bilmarknaden var de aldrig...

Nu återupplivar NEVS en tolv år gammal relik som de tar löjligt mycket betalt för och det kommer troligen inte sluta så bra. Dock... Får de till en bra elbil som är betydligt bättre än de redan existerande så kanske, kanske det kan bli något... Man kan ju hoppas på det, åtminstone för att det kan ge lite arbetstillfällen i Trollhättan.

De kanske borde byta ut varumärket Saab mot något annat eftersom Saab är inte så känt utomlands som vissa svenskar vill tro...
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2014-04-19 kl. 01:47.
Citera
2014-04-19, 03:35
  #33
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det är mycket märkligt att någon människa är beredd att betala närmare 280 000 kronor för en "ny" bil som konstruerades för tolv år sedan. Saab 9-3 var ingen bra bil då när den lanserades och är än mer en sämre bil idag. För 280 000 kronor så får man betydligt bättre bilar än en Saab 9-3.

Saab gick med vinst endast under två år från 1949 fram till slutet. Teknikens Värld-journalisten Mikael Stjerna skrev en ypperlig artikel om Saab när det hela var slut. Den handlade om att Saab hade sig själva att skylla. De vägrade att ha en kombimodell att erbjuda "kombi-landet" Sverige fram till 9-5. Visst, de hade den gamla Saab 95, men det var ju väldigt många år sedan...

De har haft motorproblem, vevhus och spruckna delar i motorn. Första generationen av 900 var egentligen bara en kraftigt "faceliftad" 99:a, speciellt i halvkombitutförandet. De senare modellerna 9-3 och 9-5 låg ganska nära varandra i både pris och storlek. Ingen mindre bil fanns i modellfloran... Motorerna var ju nästan uteslutande på två liter med och utan turbo, inga 6-cylindriga alternativ eller dieselmotorer innan General Motors kom in i bilden... Den enda riktiga succé de kommit med var 900 cab, en fyrsitsig cabriolet som även fungerade som familjebil...

I ett reportage i svenska Auto Motor Sport så intervjuade de VAG-koncernens VW-chef för Europa. Någon fråga handlade de om hur VW tänkte positionera VW Passat prismässigt gentemot konkurrenterna. Bl.a. nämndes Saab...

VW-chefen sa då något om att Saab är inget de över huvud taget funderar på... De eventuella kunder VW kan ta från Saab, eller förlora till Saab, är så få att det inte påverkar prissättningen. Det spelar ingen som helst roll. Han antydde att ingen biltillverkare funderar över Saab som en konkurrent...

Det är väl nästan bara i Sverige, och till viss del England, som Saab haft någon större kundkrets. I övriga länder, där de över huvud taget säljer några bilar, så var Saab en mycket marginaliserad och udda produkt.

Det beror ju på något...

Visst, Saab hade ju några påhittiga ingenjörer som kom med några uppfinningar, men man köper ju knappast en Saab för att de var först med lykttorkare och diverse andra upptåg som den överdrivet uppmärksammade "innovativa" mugghållaren i 9-5 och tändningsnyckeln mellan framstolarna.

Nä... Saab var aldrig ett bilmärke som gjorde några avtryck i bilhistorien.

Ändå måste man ge Wallenberg cred för att i så många år ha drivit Sveriges största "Arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram"... Saab gav ju trots allt jobb åt en hel del invånare i Sverige som konsumerade varor och betalade skatt.

Men "en spelare" på bilmarknaden var de aldrig...

Nu återupplivar NEVS en tolv år gammal relik som de tar löjligt mycket betalt för och det kommer troligen inte sluta så bra. Dock... Får de till en bra elbil som är betydligt bättre än de redan existerande så kanske, kanske det kan bli något... Man kan ju hoppas på det, åtminstone för att det kan ge lite arbetstillfällen i Trollhättan.

De kanske borde byta ut varumärket Saab mot något annat eftersom Saab är inte så känt utomlands som vissa svenskar vill tro...
Det där med att de inte har gått vinst är något media vridit en aning, tillverkare går väldigt sällan plus på tillverkningen utav bilarna utan det är reservdelarna som tillverkarna tjänar på och där har SAAB gått i vinst...

Sedan har SAAB en helt annan status utomlands än vad det har här i Sverige, i Sverige ser man SAAB och Volvo som lite mellanmjölk medans man i t.ex England jämnför 9-5:an med BMW 5-serie, om du någon gång varit i London så har du garanterat lagt märke till alla 9-3 cabbar som åker runt, det kryllar utav dem och anledningen till att dom inte är så stora utomlands som vi svenskar vill tro är för att SAAB är en extremt liten tillverkara jämnfört med andra och relativt dyr.

280k för en ny 9-3:a är ett kanonpris, ingenting att diskutera! Och SAAB har alltid legat i framkant när det kommer till designen vilket gör att 9-3:an inte ser outdated ut idag.
Sedan tog Top Gear upp en undersökning som hade visat att de mest välutbildade i trafiken körde SAAB, så någonting gjorde dom ju faktiskt helt rätt.
Citera
2014-04-19, 10:16
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
De senare modellerna 9-3 och 9-5 låg ganska nära varandra i både pris och storlek. Ingen mindre bil fanns i modellfloran....

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det är väl nästan bara i Sverige, och till viss del England, som Saab haft någon större kundkrets. I övriga länder, där de över huvud taget säljer några bilar, så var Saab en mycket marginaliserad och udda produkt.

Hade Saab försökt sig på en mindre bil istället för de projekt man genomförde hade undergången kommit snabbare. I Sverige har det ju varit ett jävla tjat om dom där små bilarna. Det är ingen som köper små bilar i Sverige. Blanda inte ihop små bilar med billiga bilar.

Kolla hur mycket Volvo C30 sålde...
Citera
2014-04-19, 12:34
  #35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Det där med att de inte har gått vinst är något media vridit en aning, tillverkare går väldigt sällan plus på tillverkningen utav bilarna utan det är reservdelarna som tillverkarna tjänar på och där har SAAB gått i vinst...

Varför skulle media vrida till sanningen? De ville väl att det skulle bra för Saab?

Det är väl klart att Saab gjorde vinst på sina reservdelar, de var ju inte kända för sin kvalitet. Som koncern gick Saab personbilar med förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Sedan har SAAB en helt annan status utomlands än vad det har här i Sverige, i Sverige ser man SAAB och Volvo som lite mellanmjölk medans man i t.ex England jämnför 9-5:an med BMW 5-serie, om du någon gång varit i London så har du garanterat lagt märke till alla 9-3 cabbar som åker runt, det kryllar utav dem och anledningen till att dom inte är så stora utomlands som vi svenskar vill tro är för att SAAB är en extremt liten tillverkara jämnfört med andra och relativt dyr.

Visst var det så att några högutbildade såsom läkare och advokater körde Saab i både USA och England men även "kultur-folk" körde gärna Saab.

Anledningen till att Saab var en liten biltillverkare var att de inte hade en produkt som tilltalade tillräckligt många bilkunder. De som ville ha en premiumbil funderade aldrig på en Saab... De som ville ha en bra "vanlig" bil hade andra bättre alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
280k för en ny 9-3:a är ett kanonpris, ingenting att diskutera! Och SAAB har alltid legat i framkant när det kommer till designen vilket gör att 9-3:an inte ser outdated ut idag.

Att man haft en "egen" design betyder inte att man legat i framkant när det gäller design. Uppenbarligen fanns det för få bilköpare som uppskattade Saabs design. 9-3:an ser inte ut som en nykonstruerad/nydesignad bil.

Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Sedan tog Top Gear upp en undersökning som hade visat att de mest välutbildade i trafiken körde SAAB, så någonting gjorde dom ju faktiskt helt rätt.

Dock var det så att en gigantisk majoritet av de välutbildade valde någon annan bil än Saab.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2014-04-19 kl. 12:45.
Citera
2014-04-19, 12:43
  #36
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Hade Saab försökt sig på en mindre bil istället för de projekt man genomförde hade undergången kommit snabbare. I Sverige har det ju varit ett jävla tjat om dom där små bilarna. Det är ingen som köper små bilar i Sverige. Blanda inte ihop små bilar med billiga bilar..

Nu skrev jag inte småbil utan en mindre bil. VW Polo kallar jag för en småbil medan VW Golf är en mindre bil. Saab hade ju kunnat lansera en Saab i Golf-klass, den så kallade europaklassen. Den storleken är väldigt populär i Europa. Och det är ju inte så att bilar i Golf-klassen är ovanliga i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Kolla hur mycket Volvo C30 sålde...

"Felet" med Volvo C30 var att den var för liten och trång för att vara ett alternativ till Golf, Opel Astra, Toyota Corolla, BMW 1-serie, Audi A3 m.m. Samtidigt var den inte tillräckligt fräck eller sportig för att konkurrera med sportigare bilar som "vassare" BMW eller Audi.

C30 var tredörrars och trång inuti och helt enkelt tillräckligt fräck...

Nuvarande V40 är riktigt snygg och konkurrerar med bilar i Golf-klassen såsom Mercedes A-klass, BMW 1-serie, Audi A3 och VW Golf.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2014-04-19 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in