• 1
  • 2
2014-02-25, 11:46
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Jonas Häger, grundare av den uppmärksammade nättjänsten Lexbase, är misstänkt för brott mot folkbokföringslagen. Det framgår av den framställan om förordnande av offentlig försvarare som inkommit till Stockholms tingsrätt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18435324.ab

Spännande. Nu när Jonas Häger är en misstänkt brottsling så kommer alltså Häger själv att få en "röd prick" på sitt hus, har jag förstått saken rätt då?
Citera
2014-02-25, 12:00
Medlem
Ja han förekommer ju i ett rättsligt dokument hos domstolen så han ska väl vara med i Lexbaseregistret då
Lite konstigt bara att det kommit in en framställan om förordnande av offentlig försvarare för brott mot folkbokföringslagen. Det ger bara penningböter och vid sådana brott får man ingen offentlig försvarare...
Citera
2014-02-25, 12:03
Medlem
SmexXs avatar
Folk som var ostraffade fanns på lexbase så lär även han göra, Frågan är om han inte vill det samtidigt?
Citera
2014-02-25, 12:07
Medlem
Tror det enligt BRÅ-data framkommit att ingen person nånsin har blivit dömd för brott mot folkbokföringslagen. Häger kanske blir den förste? Ett billigt trick från etablissemanget som inte kommer kunna stoppa LB eller andra sajter av samma slag.
Citera
2014-02-25, 13:41
Medlem
Spännande. Kan tänka mig att brottet är så komplicerat (inte allvarligt) att det anses motiverat att förordna en offentlig försvarare av den anledningen. Men DrBrasa eller någon mer lagkunnig kanske har en bättre förklaring.
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2014-02-25, 18:55
Moderator
Det här är en tråd specifikt om misstankarna mot Jonas Häger om brott mot folkbokföringslagen. Andra delgivna brottsmisstankar mot eller stämningar av Jonas Häger personligen i anledning av Lexbases verksamhet han också avhandlas här. Tråden handlar däremot inte om hur media täcker Lexbase-affären eller vilka medier som därför förtjänar att DDOSas, och den handlar heller inte om Häger i största allmänhet. Vill man posta om sånt, finns det andra trådar i andra delfora.

/Mod.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-03-04 kl. 23:21.
2014-02-26, 11:14
Medlem
Bara för att man ansöker om offentlig försvarare betyder det inte att man får
en sådan. Men Häger bör ha råd att bekosta en advokat oavsett vilket med
tanke på hur sajten var i inledningsskedet.
Citera
2014-02-26, 13:14
Medlem
Han kommer knappast att dömas - bara en enda person i modern tid har dömts för detta "brott". Det handlar då om ett bötesbelopp. Jag tror det är Skatteverket som beslutar, alltså att det inte är ett brottmål i vanlig mening.
Citera
2014-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Han kommer knappast att dömas - bara en enda person i modern tid har dömts för detta "brott". Det handlar då om ett bötesbelopp. Jag tror det är Skatteverket som beslutar, alltså att det inte är ett brottmål i vanlig mening.

http://www.vf.se/node/18547

Skatteverket har anmält en hel massa människor för brott mot folkbokföringslagen. Ett bötesbrott i normalfallet där böterna ligger runt 4000 kronor.

Man kan åtalas för osant intygande i grova fall och i Jonas fall så får vi se hur man väljer att agera. Man kan tänkas väga in det faktum att han valt att fubba med folkbokföringen för att förvilla sina nya fans efter lanseringen av Lexbase.se - och då utsatt tredje part för fara. Betänk, tjejen på adressen fick skyddade personuppgifter på några timmar, känns som man hållt någorlunda jämna steg med tomtarna bakom sajten.

Ska bli intressant att se vad som händer.
Citera
2014-03-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomenserruatt
http://www.vf.se/node/18547

Skatteverket har anmält en hel massa människor för brott mot folkbokföringslagen. Ett bötesbrott i normalfallet där böterna ligger runt 4000 kronor.

Man kan åtalas för osant intygande i grova fall och i Jonas fall så får vi se hur man väljer att agera. Man kan tänkas väga in det faktum att han valt att fubba med folkbokföringen för att förvilla sina nya fans efter lanseringen av Lexbase.se - och då utsatt tredje part för fara. Betänk, tjejen på adressen fick skyddade personuppgifter på några timmar, känns som man hållt någorlunda jämna steg med tomtarna bakom sajten.

Ska bli intressant att se vad som händer.

Sju personer uppges i din länkade artikel ha blivit anmälda. Om det motsvarar "en hel massa" vet jag inte om jag kan hålla med om. Sedan återstår det att se om de fälls.
Citera
2014-03-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Sju personer uppges i din länkade artikel ha blivit anmälda. Om det motsvarar "en hel massa" vet jag inte om jag kan hålla med om. Sedan återstår det att se om de fälls.

Det är runt om i hela landet - men de är inne på linjen att ta krafttag mot felaktigheter i folkbokföringen. Googlar du hittar du fler artiklar från olika delar av Sverige.

Det blir nog bötesstraff och strafföreläggande vilket gör det svårare att följa.
Senast redigerad av Jomenserruatt 2014-03-01 kl. 12:47.
Citera
2014-03-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomenserruatt
Det är runt om i hela landet - men de är inne på linjen att ta krafttag mot felaktigheter i folkbokföringen. Googlar du hittar du fler artiklar från olika delar av Sverige.

Det blir nog bötesstraff och strafföreläggande vilket gör det svårare att följa.

Ja, det kan bli böter på någon tusenlapp för Häger. Och? Det är tveksamt, om han kommer att betala, nolltaxerare som han är...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in