2014-02-25, 21:02
Medlem
MariaBurgers avatar
Dom får alldeles för mycket ersättning. Dom kommer ju från länder där man bor i hyddor med halmtak och stampade jordgolv, man äter ur en gemensam stor träskål fylld med hirs och lite mask, man sitter och skiter mitt ute på fälten o.s.v.

Sen kommer dom till Sverige och får lyxbostäder med varmt och kallt rinnande vatten, WC, badrum med varmvatten, centralvärme, riktiga golv o.s.v. Det blir ju alldeles för mycket för de nyankomna.

Sen till råga på allt är dom otacksamma. Dom kör sitt "Är du rasist" så fort dom inte får absolut allt dom pekar på. Ordnar med fackeltåg för att kräva högavlönade jobb till alla getvaktare. o.s.v. Aldrig hör man någon neger eller blatte säga att den är tacksam för att få komma till Sverige och utnyttja alla fina förmåner. Nej dom sitter bara på sina kafeer och tuggar khat och spelar bräde och tycker det är fördjävligt rasistiskt att dom inte får några högavlönade jobb, där dom sin vana trogen skulle kunna kräva extra betalt av alla som dom får makt över.
Citera
2014-02-25, 21:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
... en del av bidragen är ömsesidigt uteslutande och en del ställer krav för att maxbidraget ska kunna erhållas.

Citat:
Total månatlig ersättning givet trebarnsexemplet ovan:

Etableringsersättning 6 776 kr
Etableringstillägg 3 000 kr
Barnbidrag 3 754 kr
Underhållsstöd 3 819 kr
Bostadsbidrag 4 900 kr

= 22 249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst.

Vilka av detta - Etableringsersättning, Etableringstillägg, Barnbidrag, Underhållsstöd, Bostadsbidrag - är enl. dig "ömsesidigt uteslutande"?
Citera
2014-02-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vilka av detta - Etableringsersättning, Etableringstillägg, Barnbidrag, Underhållsstöd, Bostadsbidrag - är enl. dig "ömsesidigt uteslutande"?

Jag skrev ett långt inlägg och detta var det enda du fastnade på?

Då år vi alltså överens om resten jag skrev? Att familjen i exemplet är en teoretisk produkt som man tagit fram för att maximera bidragen? Och att det finns en del (hårda) villkor för att kunna maximera bidragen som inte nämns med ett ord i uträkning?

Men jag nappar väl även på din fråga. Personen i exemplet får t.ex. 4.500 i etableringstillägg, 4.500 i bostadsbidrag samt 3.819 underhållsstöd.

Om man får fullt underhållsstöd, vilken man får om fadern är ute i bilden, så minskar etableringstillägget. Man kan bara få max etableringstillägg om man får underhållsstöd till 2 av de 3 barnen. Men man får bara underhållsstöd får 2 av de 3 barnen om fadern betalar underhåll för det tredje. Och gör han det minskar bostadsbidraget.

Så en del av bidragssiffrorna i exemplet är ömsesidigt uteslutande.

Edit:

Lite länkar/källor om ovan.
Om etableringstillägg och underhållsstöd. https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/72e33fb0-623a-43ad-83d8-4eb0eafb43d1/4143-Etableringsers%C3%A4ttning+f%C3%B6r+ny+i+Sverige.p df?MOD=AJPERES
Om bostadsbidrag. http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/cbc7d130-6831-446d-b0e8-f7233d135550/4062-D-bostadsbidrag-barnfamiljer-11-12-15.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=cbc7d130-6831-446d-b0e8-f7233d135550&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0
Senast redigerad av Urmelkotten 2014-02-25 kl. 23:11.
Citera
2014-02-25, 22:38
Medlem
Citat:
Och om man skulle erbjuda familjen ett annat boende så skulle alternativkostnaden vara?

Men det har ju egentligen med denna tråd att göra. Mitt svar handlade om att det hävdades att invandrare FÅR hus till miljonbelopp, med stöd av bifogad länk, vilket visade sig vara rent snömos.

Det mest sorgliga är att alternativet att betala bostad med egna tjänade pengar inte verkar finnas.
Citera
2014-02-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingplongdude
Det mest sorgliga är att alternativet att betala bostad med egna tjänade pengar inte verkar finnas.

Och vad har det med mig att göra eftersom du länkade in mitt inlägg?
Citera
2014-02-26, 00:44
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123

Detta var jag faktiskt inte medveten om, det är inget som jag eller någon annan jag känner har fått när vi har varit arbetslösa, då är det socialen + aktivitetsstöd som gällde samt en eventuell praktikplats.88888

Nä, märkligt. Min son har inte erbjudits detta och förmodligen ingen annan svensk heller. Den arbetsplats han jobbar på innehåller nu nästan enbart polacker (andra avtal?) och araber med olika former av bidrag, t ex p g a språkhinder. Det kommer inte in några svenskar längre och jag antar det är för att de vill ha normal lön och inte har någon form av lönebidrag med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Min åsikt är att om en folkgrupp får mer eller mindre gratis tand och sjukvård samt medicinering så ska alla folkgrupper få det.
En ska inte betala en av världens högsta skatter för att finansiera det för andra.
Flera hundra tusen svenskar avstår årligen tandvård då det helt enkelt är för dyrt, var är då logiken i att dom ska betala den för andra?

Han berättar bara hur det är, du kan ju kolla på regeringens hemsidan angående lagen som gick igenom den 1 juli som gjorde det möjligt för illegala att få tand, sjukvård och medicinering för 50:-.
Och som sagt, även dom som får PUT får ju gratis tandvård då majoriteten är arbetslösa när dom kommer hit och medellängden för att en mena invandrare att komma ut i sysselsättning är 6-9 år om jag inte missminner mig.

I en nation betalar man skatt för att i retur få ett visst mått av välfärd. Om man har betalat skatt men ser en starkt krympande välfärd, d v s man får inte mycket tillbaka av välfärden så blir man ledsen, men om man får veta att människor från andra länder kan komma hit bara (papperslösa) och renovera hela munnen, medan det finns massor av fattiga svenskar som är nästan tandlösa då blir man FÖRBANNAD!

Jag ifrågasätter inte tandläkaren som ringde P1. Den gamla tanten fick ingen protes, men somaliern fick allt han behövde. Helt sjukt. Vad, om inte just sådana här bestämmelser, kan leda till folkligt uppror och dessvärre rasism? Jag är alltid vänlig mot invandrare. Det är ju inte deras fel, men politikerna - är de sjuka i huvudet? Det kokar i folkdjupen och jag undrar hur länge till vi kan ha fred när rättvisan kränks på detta vis?
Citera
2014-02-26, 11:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
... en del av bidragen är ömsesidigt uteslutande och en del ställer krav för att maxbidraget ska kunna erhållas.

Citat:
Total månatlig ersättning givet trebarnsexemplet ovan:

Etableringsersättning 6 776 kr
Etableringstillägg 3 000 kr
Barnbidrag 3 754 kr
Underhållsstöd 3 819 kr
Bostadsbidrag 4 900 kr

= 22 249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst.

Du svarar:

Citat:
Ursprungligen postat av QUOTE=Urmelkotten
Personen i exemplet får t.ex. 4.500 i etableringstillägg, 4.500 i bostadsbidrag samt 3.819 underhållsstöd.

Om man får fullt underhållsstöd, vilken man får om fadern är ute i bilden, så minskar etableringstillägget. Man kan bara få max etableringstillägg om man får underhållsstöd till 2 av de 3 barnen. Men man får bara underhållsstöd får 2 av de 3 barnen om fadern betalar underhåll för det tredje. Och gör han det minskar bostadsbidraget.

Så en del av bidragssiffrorna i exemplet är ömsesidigt uteslutande.

Edit:

Lite länkar/källor om ovan.
Om etableringstillägg och underhållsstöd. https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/72e33fb0-623a-43ad-83d8-4eb0eafb43d1/4143-Etableringsers%C3%A4ttning+f%C3%B6r+ny+i+Sverige.p df?MOD=AJPERES
Om bostadsbidrag. http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/cbc7d130-6831-446d-b0e8-f7233d135550/4062-D-bostadsbidrag-barnfamiljer-11-12-15.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=cbc7d130-6831-446d-b0e8-f7233d135550&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

FEL!

Personen i exemplet får Etableringstillägg 3 000 kr - *inte* 4.500, som du påstår. I exemplet har alltså etableringstillägget minskats enl. Försäkringskassans föreskrifter:"Får du underhållsstöd för tre barn så får du bara etableringstillägg för dina två äldsta barn."

Ditt påstående är därför inte korrekt, att "en del av bidragssiffrorna i exemplet är ömsesidigt uteslutande".

-----

Du hävdar vidare, att det finns "en del (hårda) villkor" för att någon ska få dessa summor. Vilka villkor anser du vara "hårda"?

Niklas Löfgren, Familje- Ekonomisk talesperson vid Försäkringskassan, Nationella Försäkringscenter skriver, att det krävs:

Citat:
att den sökande har en etableringsplan på 100% (som ska vara normalt) och ersättningen ges när den sökande deltar i aktiviteter i etableringsplanen.

http://www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html

Är det, att personen i exemplet har "en etableringsplan på 100% (som ska vara normalt)" och att "den sökande deltar i aktiviteter i etableringsplanen", som du beskriver som "hårda" villkor?
Citera
2014-02-26, 12:04
Medlem
Citat:
Och var vurmar jag för bidrag? Peka ut det är du snäll.

Tror du själv på att vi kan klara kostnaden som uppstår i dagens sverige med alla nyanlända svenskar?
Svara gärna ärligt på det och tala gärna om VART pengarna till utgifterna ska komma ifrån.
Citera
2014-02-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Tror du själv på att vi kan klara kostnaden som uppstår i dagens sverige med alla nyanlända svenskar?
Svara gärna ärligt på det och tala gärna om VART pengarna till utgifterna ska komma ifrån.

Pengarna för staten, och kommunernas, utgifter kommer från skatter och avgifter. Men vad har det med min fråga att göra?

Du har fortfarande inte visat var jag vurmar för bidrag, vilket var vad du anklagade mig för.
Citera
2014-02-26, 12:47
Medlem
Citat:
Du hävdar vidare, att det finns "en del (hårda) villkor" för att någon ska få dessa summor. Vilka villkor anser du vara "hårda"?

Niklas Löfgren, Familje- Ekonomisk talesperson vid Försäkringskassan, Nationella Försäkringscenter skriver, att det krävs:

http://www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html

Är det, att personen i exemplet har "en etableringsplan på 100% (som ska vara normalt)" och att "den sökande deltar i aktiviteter i etableringsplanen", som du beskriver som "hårda" villkor?

Nedan är saxat från mitt inlägg på sidan 1. Hittade du inte det?
Citat:
Den här skiten har ju varit upp en mängd gånger, även här på FB.

Men vad det kokar ner till är att någon kreativ person satt sig ner och designat en fiktiv familj för att teoretiskt kunna maximera de bidrag man kan få.

I detta fall måste man vara enensamstående nyinvandrad kvinna som står till arbetsmarknadens förfogande (har en plan hos arbetsförmedlingen), har 3 barn i specifik ålder (alla över 11 år), får inte erhålla underhållsstöd för barnen, får inte erhålla underhåll från barnens far, ha en hyra på minst 5.700:- för att bara nämna några.
Citera
2014-02-26, 15:07
Medlem
Citat:
Pengarna för staten, och kommunernas, utgifter kommer från skatter och avgifter. Men vad har det med min fråga att göra?

Du har fortfarande inte visat var jag vurmar för bidrag, vilket var vad du anklagade mig för.
Det är lätt att säga att det är skattepengar som ska betala det, men även om det verkar så i era fantasivärldar är inte statens kassa bottenlös. Vi går redan back som det ser ut idag, här är budgetförslaget för 2014:
Citat:
Regeringens förslag till statens budget för 2014
Tusental kronor
Beräknade inkomster för staten 2014: 824 219 318
Summa föreslagna utgifter för staten 2014: 868 914 799
Saldo statens budget för år 2014: -44 695 481
Vi går alltså back 44.5 miljarder, på ett år. Hur länge kommer den taktiken hålla? Speciellt med tanke på att kostnaderna inte ser ut att minska inom en snar framtid. Vi har redan en statsskuld på 1 250 miljarder.

Det är lätt att vara optimist och blunda för verkligheten, men alla som klarade grundskolematten fattar att det här inte funkar för alltid. Samtidigt tycker folk att vi ska öka invandringen? Idioter...
Senast redigerad av hustlerinc 2014-02-26 kl. 15:10.
Citera
2014-02-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Det är lätt att säga att det är skattepengar som ska betala det, men även om det verkar så i era fantasivärldar är inte statens kassa bottenlös. Vi går redan back som det ser ut idag, här är budgetförslaget för 2014:

Vi går alltså back 44.5 miljarder, på ett år. Hur länge kommer den taktiken hålla? Speciellt med tanke på att kostnaderna inte ser ut att minska inom en snar framtid. Vi har redan en statsskuld på 1 250 miljarder.

Det är lätt att vara optimist och blunda för verkligheten, men alla som klarade grundskolematten fattar att det här inte funkar för alltid. Samtidigt tycker folk att vi ska öka invandringen? Idioter...

Nu ska du inte försöka lägga ord i min mun.

Frågan var vart pengarna skulle komma ifrån, vilket var vad jag svarade på. Detta eftersom jag brukar svara på det som frågas och inte som du i ditt inlägg koppla svar till frågor som aldrig ställts.

Jag har aldrig någonstans påstått att statens kassa är bottenlös. Jag har heller aldrig påstått att jag anser att den invandring som sker är bra eller på en lagom nivå. Eller att jag är för fri invandring, vilket jag också blivit beskylld av på FB, fast dock inte av dig.

Så om du ska försöka ställa mig till svars för något så gör ett försök att hålla dig till saker jag faktiskt har sagt istället för att fabulera ihop någon bild av att alla som inte är öppet kritiska till invandring automatiskt är för fri invandring, är kommunister, kvinnor och arbetar i offentlig sektor.

Jag har råkat ut för samtliga ovanstående men inget av det stämmer.

Så det är väl uppenbart vem som är den fantiserande idioten i den här tråden....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in