2014-12-19, 06:47
Medlem
Oj. När man ser beloppen, blir man förvånat. Min gamlemor (80+) har inte ens pengar till medicinen kvar. Vi barnen måste ställa upp ekonomiskt. Det känns fel.
Citera
2014-12-19, 11:54
Medlem
I år kommer ca 90.000 asylanter + ca 50.000* i övriga grupper (anhöriga,kvot osv) till landet. Vi behöver sålunda bygga ett nytt Norrköping i år igen, liksom även nästa år. Efter detta ska dessa individer försörjas - allt över skattsedeln. Den som inte begriper att detta i längden är en omöjlig samhällsekonomisk ekvation bör ta sin mats till skolan. Sverige lånar 10 mkr i timmen och varje svensk som arbetar betalar 20 tkr i skatt per år enkom för invadringspolitiken - alltmedan skola, sjukvård, försvar osv krackelerar.

"600 000 personer motsvarar 40 svenska normalkommuner om 15 000 invånare. Tänk på vad som krävs i form av infrastruktur, offentliga jobb, bostäder, skolor, bussar, vårdcentraler och liknande som finansieras via skatterna för att driva varje kommun. Då anar man plötsligt magnituden av en så dramatisk samhällsförändring, i synnerhet om man betänker att mediantiden från ankomst till egen försörjning ligger på åtta år.

http://www.dagenssamhalle.se/kronika/taenk-om-jimmie-akesson-blir-statsminister-2018-11913

*Låg siffra. 2004-2013 gav Sverige 465 000 flyktingar och anhöriginvandrare uppehållstillstånd. Dessa fördelade sig på 152 000 flyktingar och 313 000 anhöriginvandrare. Det gick alltså i snitt 2,1 anhöriginvandrare per flykting som beviljats uppehållstillstånd.
Senast redigerad av BastuLasse 2014-12-19 kl. 12:09.
Citera
2015-08-07, 07:31
Medlem
bidragssystemet är sjukt orättvist - oavsett politisk/ideologisk hållning måste man komma till den slutsatsen när man sätter sig in hur den faktiska situationen ser ut.

Jag själv lider av chrons sjukdom (inflammatorisk tarmsjukdom), för att klara mig har jag hankat mig
fram som timanställd; då jag mer eller mindre suttit på toa från 7 - 13 i 5 år.

Hur som helst. Det senaste året har jag dock mått extra för jävligt och tänkte sjukskriva mig;
eftersom jag inte kunnat arbeta till fullo skulle jag förlora en alltför stor del av min inkomst, så det är
inget alternativ. Tänkte sjukskriva mig på 50%, då jag bara kan jobba 50% blir det 25 % och jag får bara arbeta 10 timmar i veckan, vilket leder till ett inkomstbortfall för mig på 3000 kr av mina 9000 kr.

och för att få sjukersättning (som egentligen är pension) ska du aldrig mer kunna arbeta i hela ditt liv - hur fan ska man veta det? det måste finnas 100.000 med kroniska sjukdomar i det här landet som i realiteten inte är berättigade till ett öre av staten/alternativt inte har råd att sjukskriva sig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in