2014-02-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Det är svårt att tro att 3900 kronor skulle vara det maximala bostadsbidraget, eftersom vissa familjer får BO I villor värda miljoner. Boendet i en sån här villa måste vara värt åtminstone 25000 per månad.

(FB) Somalisk tiobarnsfamilj får hus för 4 miljoner kronor, kommunen betalar allt

Även en normalbegådad FB-idiot fattar att dom inte fått huset och att huset juridiskt inte skrivits över på somalie-familjen! Men som vissa i tråden påfört så är det FANIMEJ BÄTTRE ATT BARA BRUKA HUSET HELT UTAN KOSTNAD än att ÄGA det på riktigt då man slipper underhåll, uppvärmning och annan skötsel! ALLA fattar detta utom somaliekramaren Urmelkotten!

En till fåne som verkar sakna läsförståelse.

Det jag har hävdat är att det är en lögn att familjen i länken några inlägg ovan fick huset utan att det istället är så att kommunen numera äger det. Något även en FB-idiot som du (enligt egen utsago) är överens med mig om.

Det som är lite skoj med ditt inlägg är att vi bägge hävdar samma sak men när jag gör det så är jag en somailekramare. Stringens är inte din starka sida va?
Citera
2014-02-25, 14:29
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Det jag har hävdat är att det är en lögn att familjen i länken några inlägg ovan fick huset utan att det istället är så att kommunen numera äger det.

Den somaliska familjen får bo i huset utan kostnad. Att hyra ett sådant hus hade säkert kostat 20000-40000 per månad för en svensk familj.
Citera
2014-02-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det är svårt att tro att 3900 kronor skulle vara det maximala bostadsbidraget, eftersom vissa familjer får villor värda miljoner. Boendet i en sån här villa måste vara värt åtminstone 25000 per månad.

(FB) Somalisk tiobarnsfamilj får hus för 4 miljoner kronor, kommunen betalar allt

Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Den somaliska familjen får bo i huset utan kostnad. Att hyra ett sådant hus hade säkert kostat 20000-40000 per månad för en svensk familj.

Snygg pudel där, men i ditt första inlägg påstod du att familjen FÅTT en villa för 4 miljoner kronor tills du fick mothugg.

Kanske ska läsa dina egna inlänkade källor i fortsättningen.

Sen är spannet för vad det "säkert" skulle kosta en svenska familj att bo i huset spännande. Kan du visa hur du räknat ut det eller gissar du bara igen?
Citera
2014-02-25, 15:48
Medlem
Citat:
SFI är 0, 6.000, 8.000 eller 12.000 beroende på dels om du genomför kursen samt vilken grupp du tillhör. C:a 30% fick den högsta bonusen 2011. Men det är en bonus och inget bidrag.

Vilka bidrag för invandrare behålla när dom börja jobba? Förutom sådana som även svenskar får behålla som t.ex bostadsbidrag?

Ja, och arbetslösa svenskar får istället nystartsjobb eller särskilt anställningsstöd. Samma sak, olika namn.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=3
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=1
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=4

De skattefria zonerna (nystarts zoner) är inte för invandrarna. Det är för FÖRETAG som är etablerade i vissa zoner. Det är inget som hindrar ett företag att etablera sig där och sedan anställa 100% svenskar.

Så din åsikt är att ju mer man har skattat desto bättre vård ska man ha? Känns lite elitistiskt.

Anekdotisk bevisföring är alltid kass. Har du inget annat?

Den här skiten har ju varit upp en mängd gånger, även här på FB.

Men vad det kokar ner till är att någon kreativ person satt sig ner och designat en fiktiv familj för att teoretiskt kunna maximera de bidrag man kan få.

I detta fall måste man vara enensamstående nyinvandrad kvinna som står till arbetsmarknadens förfogande (har en plan hos arbetsförmedlingen), har 3 barn i specifik ålder (alla över 11 år), för inte erhålla underhållsstöd för barnen, får inte erhålla underhåll från barnens far, ha en hyra på minst 5.700:- för att bara nämna några.

Men dom gjorde ett halvkass jobb eftersom en del av bidragen är ömsesidigt uteslutande och en del ställer krav för att maxbidraget ska kunna erhållas.

Om du ska jämföra kanske du ska jämföra vad en ensamstående invandrad sjukpensionär med 2 barn hemma får i bidrag?

Vet inte vilken man som brukar säga det. Jag är svensk sen väldigt många generationer tillbaka och det här landet är definitivt bra för mig.

Men jag antar att bittra rasister jobbar hårt för att komma på klämmiga slogans.

Även du som vurmar för alla dessa bidrag borde ju inse att det inte fungerar när flödet in i landet är som det är.
Visst svenskar får också bidrag men man får ju trots allt hoppas att dom eller deras föräldrar någon gång bidragit med någonting till statskassan.
Fortsätter det som det gjort senaste åren så kan vi ju lägga på en extra skatt för alla som vill ge till allt och alla. Så kan vi som inser att detta är ohållbart slippa med den här idiotin.
Citera
2014-02-25, 16:05
Medlem
Citat:
SFI är 0, 6.000, 8.000 eller 12.000 beroende på dels om du genomför kursen samt vilken grupp du tillhör. C:a 30% fick den högsta bonusen 2011. Men det är en bonus och inget bidrag.

Vilka bidrag för invandrare behålla när dom börja jobba? Förutom sådana som även svenskar får behålla som t.ex bostadsbidrag?

Bidrag, bonus, spela roll.
Kommer man till ett land ska det vara obligatoriskt att lära sig språket och inget man ska få betalt för.

Citat:
Ja, och arbetslösa svenskar får istället nystartsjobb eller särskilt anställningsstöd. Samma sak, olika namn.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=3
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=1
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=4

Detta var jag faktiskt inte medveten om, det är inget som jag eller någon annan jag känner har fått när vi har varit arbetslösa, då är det socialen + aktivitetsstöd som gällde samt en eventuell praktikplats.

Citat:
Så din åsikt är att ju mer man har skattat desto bättre vård ska man ha? Känns lite elitistiskt.

Min åsikt är att om en folkgrupp får mer eller mindre gratis tand och sjukvård samt medicinering så ska alla folkgrupper få det.
En ska inte betala en av världens högsta skatter för att finansiera det för andra.
Flera hundra tusen svenskar avstår årligen tandvård då det helt enkelt är för dyrt, var är då logiken i att dom ska betala den för andra?

Citat:
Anekdotisk bevisföring är alltid kass. Har du inget annat?

Han berättar bara hur det är, du kan ju kolla på regeringens hemsidan angående lagen som gick igenom den 1 juli som gjorde det möjligt för illegala att få tand, sjukvård och medicinering för 50:-.
Och som sagt, även dom som får PUT får ju gratis tandvård då majoriteten är arbetslösa när dom kommer hit och medellängden för att en mena invandrare att komma ut i sysselsättning är 6-9 år om jag inte missminner mig.

Citat:
Men jag antar att bittra rasister jobbar hårt för att komma på klämmiga slogans.

Varför kallar du mig för rasist?
Om man är mot orättvisorna i Sverige som ställer folkgrupper mot varandra, en invandring som äter upp välfärden samt markant försämrar brottsstatistiken och snabbt ökar tillväxten av stenåldersideologin islam så är man per automatik en rasist enligt dig?
Herrn kanske borde kolla upp innebörden av ett ord innan han använder det.
Senast redigerad av Plopp123 2014-02-25 kl. 16:10.
Citera
2014-02-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Även du som vurmar för alla dessa bidrag borde ju inse att det inte fungerar när flödet in i landet är som det är.
Visst svenskar får också bidrag men man får ju trots allt hoppas att dom eller deras föräldrar någon gång bidragit med någonting till statskassan.
Fortsätter det som det gjort senaste åren så kan vi ju lägga på en extra skatt för alla som vill ge till allt och alla. Så kan vi som inser att detta är ohållbart slippa med den här idiotin.

Och var vurmar jag för bidrag? Peka ut det är du snäll.
Citera
2014-02-25, 16:20
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Snygg pudel där, men i ditt första inlägg påstod du att familjen FÅTT en villa för 4 miljoner kronor tills du fick mothugg.

Kanske ska läsa dina egna inlänkade källor i fortsättningen.

Sen är spannet för vad det "säkert" skulle kosta en svenska familj att bo i huset spännande. Kan du visa hur du räknat ut det eller gissar du bara igen?

Mellan 13.500 - 15.000:- exkl underhåll slitage, vid 2% ränta på 3,8 miljoner inkl driftkostnader El/Vatten/Värme (lågt räknat 72.000:-/per år för familj 10 personer. ) Detta är självkostnadspris och utan reparationer och underhåll - slitage på en familj på ca 10-11 personer. Det betyder att den svenska familjen behöver dra in 40.000 - 50.000 i månaden rent för att kunna bo i en sådan villa, då man rekommenderar att boendekostnaden ej ska överstiga 30% av den disponibla inkomsten.

Så 20.000 i månaden är inte omöjligt i slutändan. Men istället för en höginkomstfamilj så fick Strängnäs en bingolott i form av en 100% bidragsfamilj från Somalia.

Inget dåligt "etableringsbidrag"!
Senast redigerad av Thunderace 2014-02-25 kl. 16:24.
Citera
2014-02-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Bidrag, bonus, spela roll.
Varför kallar du mig för rasist?
Om man är mot orättvisorna i Sverige som ställer folkgrupper mot varandra, en invandring som äter upp välfärden samt markant försämrar brottsstatistiken och snabbt ökar tillväxten av stenåldersideologin islam så är man per automatik en rasist enligt dig?
Herrn kanske borde kolla upp innebörden av ett ord innan han använder det.

Jag kallar inte dig för rasist. Jag kallar de personer som hittar på slogans som den du nämnde för rasister.

Sen är inget av det du hävdar i meningen ovan någonsin bevisat. Det är dock något som folk som hetsar upp sig över invandringen gärna vill försöka hävda. I alla fall den del av kritikerna som "vet" hur det är med invandringen och därför inte tycker att dom behöver något faktastöd.
Citera
2014-02-25, 16:45
Medlem
Citat:
Mellan 13.500 - 15.000:- exkl underhåll slitage, vid 2% ränta på 3,8 miljoner inkl driftkostnader El/Vatten/Värme (lågt räknat 72.000:-/per år för familj 10 personer. ) Detta är självkostnadspris och utan reparationer och underhåll - slitage på en familj på ca 10-11 personer. Det betyder att den svenska familjen behöver dra in 40.000 - 50.000 i månaden rent för att kunna bo i en sådan villa, då man rekommenderar att boendekostnaden ej ska överstiga 30% av den disponibla inkomsten.

Så 20.000 i månaden är inte omöjligt i slutändan. Men istället för en höginkomstfamilj så fick Strängnäs en bingolott i form av en 100% bidragsfamilj från Somalia.

Inget dåligt "etableringsbidrag"!

Surfade runt lite och tittade bl.a. på en del trådar här: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/171704-driftkostnader-bostadsratt-vs-villa.html

Utöver en månadskostnad på c:a 5.500 så går räntan på lånet på 76.000 per år, dvs knappt 6.500 i månaden. Så en månadskostnad på 12.000:- verkar väl rimligt, inklusive reparationer och underhåll.

Eftersom det vi diskuterar här ( i alla fall jag) är vilken månadskostnad Strängnäs kommun "bjuder" den aktuella familjen på är det skit samma vad en familj "måste" tjäna för att få lån på ett motsvarande boende.
Citera
2014-02-25, 16:57
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Surfade runt lite och tittade bl.a. på en del trådar här: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/171704-driftkostnader-bostadsratt-vs-villa.html

Utöver en månadskostnad på c:a 5.500 så går räntan på lånet på 76.000 per år, dvs knappt 6.500 i månaden. Så en månadskostnad på 12.000:- verkar väl rimligt, inklusive reparationer och underhåll.

Eftersom det vi diskuterar här ( i alla fall jag) är vilken månadskostnad Strängnäs kommun "bjuder" den aktuella familjen på är det skit samma vad en familj "måste" tjäna för att få lån på ett motsvarande boende.

Amorteringsfritt också på min ära... Annars kan du lägga på 10.000:- per månad i 30 år. Om du vill bjuda på det så kan du i alla fall räkna fram ett förmånsvärde på förmånen att låna amorteringsfritt utan säkerhet (den står kommunen för).

Fast du kan lägga av - vad jag ser är en person som saknar konsekvenstänk och förankring i verkligheten. Allt ordnar sig när någon annan betalar, visst! - det är ointressant för vissa , speciellt vissa stats- och kommunalanställda att behöva inse hur de verkliga människorna ser ut som betalar in skatt för att finansiera hela skiten ser ut? Därför är det skit samma vad en familj måste tjäna in! Bra där - blir enklare så. Trivs du bra på ditt statliga jobb?
Senast redigerad av Thunderace 2014-02-25 kl. 17:06.
Citera
2014-02-25, 18:56
Medlem
Citat:
Amorteringsfritt också på min ära... Annars kan du lägga på 10.000:- per månad i 30 år. Om du vill bjuda på det så kan du i alla fall räkna fram ett förmånsvärde på förmånen att låna amorteringsfritt utan säkerhet (den står kommunen för).

Nu pratade vi ju om boendeKOSTNADEN, men jag antar att man faktiskt måste kunna åtminstone lite ekonomi för att veta att låneamorteringar inte är en kostnad.

Du kanske skulle Googla begreppsparen:

Utgift - Inkomst
Kostnad - Intäkt
Utbetalning - Inbetalning

så kommer du lära dig något du uppenbarligen inte kan.

Citat:
Fast du kan lägga av - vad jag ser är en person som saknar konsekvenstänk och förankring i verkligheten. Allt ordnar sig när någon annan betalar, visst! - det är ointressant för vissa , speciellt vissa stats- och kommunalanställda att behöva inse hur de verkliga människorna ser ut som betalar in skatt för att finansiera hela skiten ser ut? Därför är det skit samma vad en familj måste tjäna in! Bra där - blir enklare så. Trivs du bra på ditt statliga jobb?

Om det är vad du ser rekommenderar jag en optiker.

Jag har aldrig påstått att allt ordnar sig om andra betalar. Det är något du hittat på själv. Precis som det mesta i dina inlägg.

Och precis som du verkar sakna kunskaper om ekonomi så verkar du även inte riktigt förstå hur man ser vilka andra trådar en person skrivit i. För i så fall hade du sett att jag är ganska aktiv i ekonomiforumen och det i en del trådar där finns information om vad jag jobbar med. Ett ledtråd är att det inte är i den offentliga sektor. Samt att det är ett ekonomijobb.

Men jag antar att det är lättare för dig att göra som du brukar, skriva ihop något om ett ämne eller en person utan att bry dig stort om sanningshalten i det du skriver.
Citera
2014-02-25, 20:26
Medlem
Thunderaces avatar
Vad det gäller uträkning om kostnaden är den korrekt och förmodligen i underkant. Övrigt gällande dig är spekulation och en åsikt. Att kolla upp dig och göra efterforskningar om dig är helt ointressant. Jag är egen företagare sedan över 20 år, egnahemsägare sedan 30 år så jag har ganska bra koll på kostnader och intäkter. Jag skriver inte i ett ekonomiforum och utger mig inte för att vara ekonom.

Milo hävdade mellan 20.000 och 40.000 i månaden och du bad om en uträkning. 20.000 i månaden är ingen omöjlighet utan att ta del av specifik dokumentation gällande den aktuella fastigheten.

Gällande vad en vanlig (svensk eller annan) familj måste ha i inkomst för att kunna finansiera ett liknande boende är kanske som du påpekade irrelevant, men jag angav det som ett PERSPEKTIV på vad som krävs för att en "normal" familj skall kunna bo i fastigheten.

Slutligen, Milo ligger närmare sanningen gällande den totala boendekostnaden än dig, oavsett hur mycket ekonom i den privata sektorn du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in