2024-02-24, 15:31
Medlem
Ostepopss avatar
Jag köper mitt kött direkt från en bonde, 12KG varje månad.

Inte så värst dyrt (jmf med ICA) och garanterad svensk ekologisk kvalité
Citera
2024-02-24, 15:37
Medlem
zombie-nations avatar
Vissa saker är det ingen skillnad på. Det är en märkesvara som gör butiksvarorna, fast med annan etikett.

Annars köper man väl billig mat för att man är fattig.
Citera
2024-02-24, 18:31
Medlem
Vi svenskar tenderar att ha något romantiserande bild över hur våra grisar strövar runt fritt i enorma hagar, medan kossorna enbart betar gräs och fördriver dagarna med att leva loppan i bästa Astrid Lindgren anda.

Visst finns det fördelar med svensk kött, exempelvis att vi använder mindre antibiotika och även att vår livsmedelskontroll är bättre än många andra länder. Inget av detta säger dock särskilt mycket om köttets kvalitet på tallriken.

Att köpa kött från andra länder är sannolikt ett försök av många att spara pengar, men vet man vad man letar efter och vad som faktiskt avgör kvaliteten hos en styckningsdetalj är ursprungslandet inte det viktigaste.

Några av de godaste fläskkotletter jag tillagat kom från Polen, men knappast de du hittar på din lokala Ica-nära butik, eller för den delen på den lokala polska motsvarigheten.

Tyvärr är kunskapen om köttkvalitet ganska låg hos allmänheten. Finns en orsak till att det gärna hamstras oxfilé, men att flertalet aldrig smakat, än mindre tillagat exempelvis Flat Iron eller njurtapp trots dess överlägsna smak och billigare pris än både oxfilé och entrecote.

Köp gärna svenskt, men välj kvalitet framför ursprung.
Senast redigerad av Fcuko 2024-02-24 kl. 18:35.
Citera
2024-02-25, 23:31
Avslutad
100% svenskt.
Citera
2024-02-26, 12:06
Medlem
Sladdarens avatar
När man tittar på mattester och matlabbtester både på halv å helfabrikat inkl råvara så
är det sällan den som är dyrast som vinner inkl ganska ofta märken som inte ens kommer
ifrån sverige utan istället med mellanhänder tex tyskland, danmark mm

Kan vara högst personligt ochså.. vad som smakar bra och inte samt på bekostnad av onyttigheter eller vinning på nyttigheter

Tex så köpte jag sill i burk (färdig) på Lidl till halva priset och inte abbas.. Abbas sill är inte bra.. tycker jag.. Bara ett exempel av 1000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in