2014-02-24, 15:26
Medlem
Kluffs avatar
Det värsta är billig pasta. Coop X-tra-pastan som kostar ett par kronor mindre än de bättre märkena. Smak- och texturskillnaden är enorm! Fy i helvete säger jag.

När det kommer till kött, särskilt kycklingfilé, är det oftast mindre prisvärt att köpa de billigare märkena då säkert 20% av vikten är vatten. Tar man kilopriset efter att vattnet kokat bort är det plötsligt lika dyrt som "finkyckling" . För att inte tala om tillsatser och fula bitar etc.
Citera
2014-02-24, 15:31
Medlem
T51-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Visst sparar du pengar. Men det handlar ju också om att gynna svensk handel. Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.
Precis, finns många bönder som har svårt att få det gå runt p.g.a. importerad skit. Bland annat har antalet svenska mjölkbönder halverats de senaste året. Varför ska vi importera allt om det finns i Sverige?

Men bara för det behöver inte allt dyrt vara bra, även om priset ofta spelar in på kvalitén.
Citera
2014-02-24, 15:31
Moderator
sm910difs avatar
Att det görs en bedömning upplevd nytta per betald krona för mat utifrån främst empiriska erfarenheter för de flesta som handlar lågpris har ju de flesta pekat ut för TS, och jag delar såklart den uppfattningen. Många som handlar lågpris kan ju ofta ändå t.ex undvika vissa lågprisvaror till förmån för dyrare i de fall de upplever ett tillräckligt stort kvalitetsglapp. Alternativt att man går för något substitut, i de fall man inte har budgetutrymme för en dyrare vara. Och ja, jag antar att även om det inte alltid hör samman högt pris med bra kvalité så finns det i alla fall i grova drag en viss korrelation.

Jag tycker dock det finns en till dimension på det hela man inte får försumma. Ibland kan man tycka att det i och för sig är mer värt att betala för lite dyrare mat än för lägre kvalité hos billigare mat, men att det finns ytterligare något annat i livet som är ännu mer värt att prioritera. Ett tag under min studietid levde jag t.ex på en extremt tight månadsbudget för att kunna investera så stor andel av mina studiemedel och övriga tillgångar i ett sidoprojekt - ett sidoprojekt som idag genererar tillräckligt med pengar för att jag ska kunna äta precis vad jag känner för utan ekonomisk oro under resterande studietid. Andra kanske vill lägga pengarna på en hobby, en relation, sparande eller något annat.
Citera
2014-02-24, 15:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?

Svensk bacon är inte mycket att hurra över, rökarom istället för äkta rökt som Tulip har.
Citera
2014-02-24, 15:32
Medlem
Att köpa den dyraste maten är inte heller en garanti för att den är hälsosammast och miljövänligaste. Finns bra många undantag där lågprisvaror är betydligt bättre än de dyrare alternativen. Man får ha koll helt enkelt.

Men generellt är dyrare mat bättre och med lite planering med matsedel varje vecka och håller koll på erbjudande så kan man spara väldigt mycket. 8-12k om året per person är inte omöjligt om man handlar osmart innan. Rätt bra timpenning egentligen för det extremt lilla merarbetet.
Senast redigerad av sunnis 2014-02-24 kl. 15:34.
Citera
2014-02-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HamWorth
De kanske är fattiga.
Kött är alltid det dyraste, varje djur innebär en lång process av lidande/åtgång av resurser.
När man väl äter kött så bör det vara ekologiskt och fint, typ en gång i veckan. Ärtsoppa, bönor, linser, falaflar, hampafrön, etc. kan vara väl så gott om man bara lär sig tillagningen, för att inte nämna billigare.
Citera
2014-02-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
Så du menar alltså att du hellre köper färskpressad tropikana juice istället för Bravo fejkjuice från koncentrat.

Fattar inte heller hur folk kan vara så dumsnåla. Det handlar ju för fan om mat. Bra och nyttig mat är avgörande för hälsan. Fråga Jamie Oliver. Han vet.

Kul att du hänvisar till Jamie Oliver som din kostrådsexpert.
Ännu roligare att du också jämför bravo juice och Tropicana (som du garanterat väljer bara för att du tycker den är godare)
Läs det finstilta om hur deras "färskpressade" juice tillverkas. Med tillsatt fruktkött, pastöriserad m.m
Tack för dagens skratt lilleman.
Citera
2014-02-24, 15:41
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Svensk bacon är inte mycket att hurra över, rökarom istället för äkta rökt som Tulip har.
Tulip och Scan röker i samma fabrik nere i Polen
Däremot är det skillnad på råvaran då den svenska inte innehåller några sjukdomar...
Senast redigerad av DTWK 2014-02-24 kl. 15:44.
Citera
2014-02-24, 15:46
Medlem
Manboiiis avatar
Jag har det gott ställt, och jag är inte dumsnål, kan slösa pengar på världens mest onödiga saker.. Men är det något jag hatar så är det handla mat, jag går inte efter vilken typ av märke på produkter, vill jag ha bacon tar jag första förpackningen jag ser, åker hem å steker det på det första smöret jag hitta i hyllan.

Sedan går jag ut och lever livet och tänker inte mer på vilken jävla mat jag åt. Jag åt för jag var hungrig... Har väl andra bekymmer än att fundera på vilken jävla mat jag äter..
Citera
2014-02-24, 15:48
Medlem
Snubchurps avatar
Tror det beror på att det man inte ser (tillsatser, kemikalier, plågade djur osv.) det har människan svårt att påverkas av. När sedan en vara ser trevligt inpackad ut i affären så går priset före då man inte ser någon skillnad på den billigare varan och den något dyrare.

Tycker dock det är tråkigt att man inte väljer att måna om den svenska livsmedelsproduktionen och de svenska bönderna som inom ett tiotal år kommer vara borta från Sverige.

Folk lägger pengar på mycket skit normalt men när det kommer till de där ynka kronorna i affären så blir det helt plötsligt viktigt, rätt komiskt :P
Citera
2014-02-24, 15:49
Medlem
Jestermedgesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?

Vad man väljer att köpa för varor tror jag har mycket med den personliga ekonomin att göra. En student köper ju inte färsk kycklingfilé på saluhallen för 150:- per kilo när han kan köpa frusen kycklingfilé på ICA för 80:- kilot. Hur ska denne student ha råd att leva resten av månaden om alla pengar ska gå till mat? Många bäckar små..

Samma sak gäller ju äver låginkomsttagare som måste vända på varenda krona för att få det att gå runt. Dock såg jag på Rapport att svenskar köper mer "lyxmatvaror" nu för tiden, så det är väl på väg att vända i alla fall. DN har också skrivit om det;

http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-koper-dyrare-mat/
Citera
2014-02-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Stödjer väl knappast bönderna utan uppköparna av råvarorna från bönderna som får uselt betalt.
Just idag så får den svenska bonden ca 16kr/kg och den danska 14kr/kg så nog får bönderna mer. Men det kostar den svenska bonden ca 2,5kr extra per kilo producerad gris jämfört med den danska så det är en ren förlustaffär. Dock så är den största vinsten att du bidrar till öppna landskap och mångfald i naturen i Sverige. I händelse av konflikt så är det inte heller fel att ha en större andel självförsörjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in