2014-02-25, 16:24
Medlem
Snubchurps avatar
Mat är som elektronik, man får det man betalar för.
Citera
2014-02-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Det är uppenbart att det är dyrare med "logisk" (fyndigt värre ) mat eftersom alla exempel ni kommer med involverar att man väljer bort något annat för att få samma summa över i slutet av månaden. Ekologisk mat blir inte billigare för att jag slutar köpa chips eller gå ut på krogen. Varför skall man välja bort något annat för något som man själv inte tycker ger en något värde?

Uppenbart är att "ekologisk" mat gör att man blir helt jävla ologisk.
Klockrent formulerat.
Kan skriva under på alltihopa.
Citera
2014-02-25, 16:27
Medlem
Muertosans avatar
tl;dr "Se på mig jag är så jävla redig och äter bara biologiskt närodlat sjögräs för jag är lite bättre än alla andra"
Citera
2014-02-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Jasså hmm. Det har jag svårt att tro på. Men ifall det är sant är det ju grymt
Ironin gick visst inte hela vägen genom skärmen.
Självklart så tycker alla andra att deras eget kött är det bästa.
Någonstans i Tyskland står en mamma och pratar med grannen om hur hon alltid köper tysk fläskfile istället för polsk.
Och du kan ge dig fan på att på något irländskt forum så skriver någon, i detta nu, att "jag förstår inte hur folk kan köpa det där billiga danska baconet, dom har aldrig smakat en bit lokalproducerat fint bacon från granngården"
Citera
2014-02-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Mat är som elektronik, man får det man betalar för.
Betydligt enklare att avgöra/jämföra kvalitén på elektronik.
Ett blindtest med 2 köttbitar säger mig ingenting.
Senast redigerad av Kaymano 2014-02-25 kl. 16:37.
Citera
2014-02-25, 16:48
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Precis. Hatar EMV. Om man kollar i vilken hylla som helst i en så kallad välsorterad affär nu för tiden så finns det ett märke och sen några olika varianter av EMV (ICA ECO, ICAs egna och ICA basic), vidrigt. Och så vet man att det är något stackars företag som har gått bra ända till Ica kommer och säger: om ni inte dumpar priserna och märker produkten som ICAs egna så får ni inte sälja till oss längre. Två alternativ liksom, lägga ner verksamheten eller fortsätta med väldigt liten marginal och ta in sämre råvaror.
Ica, Coop och Axfood tar fan död på konkurrensen med sina egna jävla varor som smakar skit.

Till viss del kan jag hålla med, dock är det i princip samma vara med annan förpackning på flera EMV-varor. Coop's smör (riktiga) tillverkat av Arla, Coops bordsmargarin tillverkat av Arla. Vissa EMV varor är i stort sätt samma produkt bara att man skippar mellanhanden typ som Coopmjölk där man går direkt till bonden istället för via Arla (nej mjölken smakar inte annorlunda)

Förstår också kedjorna på ett sätt, deras mest lönsamma EMV-varor har en marginal som kan ligga ca 40% över tex Findus, Arla, Guldfågeln osv där har man dock antagligen fått varorna via Tyskland eller nåt.

Tycker en blandning vore bra, hatar precis som dig när de tar bort en "originalvara" från findus, arla och ersätter med en EMV.

Edit: Såg att du tog upp de där med att vissa EMV varor är producerade av de större leverantörerna, my bad
Citera
2014-02-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Till viss del kan jag hålla med, dock är det i princip samma vara med annan förpackning på flera EMV-varor. Coop's smör (riktiga) tillverkat av Arla, Coops bordsmargarin tillverkat av Arla. Vissa EMV varor är i stort sätt samma produkt bara att man skippar mellanhanden typ som Coopmjölk där man går direkt till bonden istället för via Arla (nej mjölken smakar inte annorlunda)

Förstår också kedjorna på ett sätt, deras mest lönsamma EMV-varor har en marginal som kan ligga ca 40% över tex Findus, Arla, Guldfågeln osv där har man dock antagligen fått varorna via Tyskland eller nåt.

Tycker en blandning vore bra, hatar precis som dig när de tar bort en "originalvara" från findus, arla och ersätter med en EMV.

Edit: Såg att du tog upp de där med att vissa EMV varor är producerade av de större leverantörerna, my bad
Jag vet inte var du handlar men hur man kan klaga på utbudet i dagens supermarkets övergår mitt förstånd. Där jag handlar, oavsett om det är på Coop eller ICA Maxi, så är problemet snarare det motsatta. Livsmedelsbutikerna är så sjukt stora att man knappt hittar längre. X antal hyllmeter med olika sorters olivolja och bara brödavdelningarna påminner om en mindre butik. Tycker det mesta finns i överflöd.
Citera
2014-02-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Detta är intressant. Varenda kotte hittar sin egen sanning om saker dom inte har någon jävla aning om.

Mindre gifter i kroppen som påverkar oss negativt av att köpa mer ekologiskt? Kanske, troligen. Bevisat? Nope! Inse att ni inget vet. Sluta skriv vad ni tror som sanningar. Citatet: "Ju mer jag läser och förstår, desto mindre inser jag att jag vet". Eller hur det går.

Fast detta har gjorts i flera försök bland t.ex råttor, där man har sett dessa effekter. Sedan finns det en hel del dokumentärer som du kan se på för att få mer information. Tips: Underkastelse, Dokument inifrån: Förgiftad kompromiss.

Citat: Det är lättare att blunda för verkligheten än att ta till sig den.
Citera
2014-02-25, 17:15
Medlem
MasketPuppeteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?
Liksom dig så köper jag inte skitprodukter. Är ett riktigt "matvrak" som söker efter kvalitetskrubb. Men det jag kan säga till deras försvar är att dom kanske inte har så mycket cash. 2-3 kronor gånger kanske 10 i veckan säger vi? Vi säger att personen tjänar 4-5 kronor om dagen på detta, då är jag väldigt "snål" på vad hin tjänar. Det är ca 150 kronor i månaden. Det blir 1450 om året. Detta kan för en person som inte har det så flott vara en hel massa pengar.

Okunskap är också en bov i dramat. Förvånansvärt många vet inte hur stor skillnad dessa två kronor gör. Många är inte van vid annat än det och har då svårt att jämföra.

God mat åt folket!
Citera
2014-02-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasketPuppeteer
Liksom dig så köper jag inte skitprodukter. Är ett riktigt "matvrak" som söker efter kvalitetskrubb. Men det jag kan säga till deras försvar är att dom kanske inte har så mycket cash. 2-3 kronor gånger kanske 10 i veckan säger vi? Vi säger att personen tjänar 4-5 kronor om dagen på detta, då är jag väldigt "snål" på vad hin tjänar. Det är ca 150 kronor i månaden. Det blir 1450 om året. Detta kan för en person som inte har det så flott vara en hel massa pengar.

Okunskap är också en bov i dramat. Förvånansvärt många vet inte hur stor skillnad dessa två kronor gör. Många är inte van vid annat än det och har då svårt att jämföra.

God mat åt folket!
En normal person av manligt släkte äter för ca 2000-2500 kr/månad (enligt konsumentverket). Kort sagt, det går att spara betydligt mer än 150 kr/månad genom att välja prisvärd kost. Okunskap är att inte kunna räkna.
Senast redigerad av Kaymano 2014-02-25 kl. 17:34.
Citera
2014-02-25, 17:34
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Det är oftast inte precis lika bra kvalitet men framförallt har djuren i de flesta fall blivit mycket sämre behandlade i t.ex. Danmark. I vissa länder pumpas det in diverse mediciner i djuren för att de ska vara friska och växa sig onormalt stora. Dessutom har köttet ofta transporterats mycket långa sträckor innan det kommit hit.

Man är egoistisk, snål och dum om man köper utländskt kött.

Man är ganska korkad och naiv om man tror att den svenska grisen lever ett bättre liv än annat lands grisar bara för att svensk köttlobby lägger enorma pengar för att övertyga er att så är är fallet. Dessutom är svenskt kött generellt sett magert segt skitkött! Fettsprängt kött är ju onyttigt enligt svensk livsmedelsmaffia.
Senast redigerad av fotokillen 2014-02-25 kl. 17:42.
Citera
2014-02-25, 17:35
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Det är fan inge dyrare att handla logiskt framför ologiskt! Det finns nyttiga produkter som en kan nyttja som snacks om en så vill, samt bränna hemma så har du spart in på spritkontot.

Jag gick över till helt ekologiskt från att ströhandla och vårt matkonto blev billigare att handla logiskt framför det ologiska handlandet. Varför ? Jo för du köper inte onödiga produkter, samt att det känns så jävla bra att ge pengarna till en lokal bonde än att mellanhänder tar mina pengar på Ica och en irländsk bonde ska få mina skattade pengar i slutändan.

Det finns ingen logik i att köpa utländskt kött eller mejeriprodukter, absolut inget argument är logiskt i det agerandet!

Underbart hur du envist försöker hävda att det till och med är billigare att handla ekologiskt, ja om man nu slutar köpa andra saker. Du vet det blir billigare rent generellt om man handlar mindre. Men bränn du hemma istället, logiskt värre.

I många fall är utländska kött eller mejeriprodukter bättre, jag föredrar personligen kvalité framför moralisk högfärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in