Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-25, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Priset på Tropikana är löjligt, helt onödigt att dricka juice som ÄR IMPORTERAD FRÅN USA.
Smakar väldigt gott ja, men är pissdyrt. Helt onödigt.
Ja för dyrt är det. Men brämhults clementin juice en smakorgasm. Värt att köpa då och då
Citera
2014-02-25, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Stör mig på folk som tror att svensk mat alltid är bäst. Ibland är det inte den dyraste maten som är bäst.
Ja precis. Folk är så trygga med "svenska" märken. Men vi är inte bäst eller ärligast även om många verkar tro det. Typ här i sverige har vi frigående hönor som vistas fritt ute i naturen. Nja frigående på en yta av någon kvm ja.
Citera
2014-02-25, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Har en kompis som gör lika dant. Köper ica's kaviar när Kalles endast kostar fyra kronor mer. Han köper även blåvits tandkräm. Sanslöst!
Haha skrattade när jag läste detta. Skön kompis. Men finns en lite billigare som även är godare än kalles. Isbjönens kaviar fast icas är inget att hurra för.
Citera
2014-02-25, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Jag har hört att i Tyskland och Irland så säger alla "det ska vara svenskt kött, det är det absolut bästa"
Jasså hmm. Det har jag svårt att tro på. Men ifall det är sant är det ju grymt
Citera
2014-02-25, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Hehe...brukar köpa den allra billigaste frysta kycklingfile´n på Willys och tycker den smakar riktigt bra. Bara för att testa så köpte jag Kronfågels dito en gång och den smakade mycket sämre än den billiga varianten, snacka om att jag blev förvånad.
Jo den är fin. Eldorados basmatiris 2 kg på willys är inte fel heller.
Citera
2014-02-25, 02:34
Medlem
Te.x jag som nyss börjat handla själv vet inte vad som är nice än, samtidigt lär jag mig spara så jag köper bara det billigaste.
Citera
2014-02-25, 03:02
Medlem
Skönt att de Paul står som ett fullt upplyst fyrtorn i den här debatten, redo att lotsa de kantrade i hamn.

Själv köper jag mitt griskött direkt av bonde. En kvart per gång blir lagom. Jag betalar 48 kr/kg inkl. moms. Grisarna går ute hela året och slaktas på gården. Djurhållningen är ljusår över Kravs regelverk. Det är i princip omöjligt att hitta motsvarande smak och kvalité i handeln. 48 kr kilot.

För övrigt, för den som vill betala för ordinär till dålig kvalité och samtidigt känna sig som en matkännare av rang finns ett busenkelt knep. Gå till hyllan på ICA. Leta upp den vara som ligger precis i mitten prismässigt. Välj sedan den vara som är tjugo till femtio procent dyrare. Där finns lika mycket slätstrukna varor som i lågprissegmentet, men den som köper tror det är kvalité.
Citera
2014-02-25, 03:52
Medlem
billinge1992s avatar
Jag köper det mesta av mitt kött som jag lagar på helgerna från en gårdsbutik, dyrare ja men köttet är så mycket godare. Köper jag däremot en fläskfilé på ICA spelar det ingen roll för mig om den är dansk eller svensk eller liknande. Sålänge den ej är fryst så köper jag den (Brukar handla dag för dag så hinner inte tina ordentligt ) Nu gillar jag verkligen mat, och en av mina höjdpunkter på dagen är ifall jag har stått och lagat mat i över en timme och sedan äta den därför lägger jag en del pengar på mat.

Jag stör mig inte på att folk äter billig mat precis som jag hoppas att folk inte tror att jag är snobb.
Citera
2014-02-25, 04:16
Medlem
Tycker nog att TS förringar prisskillnaden mellan att handla billigt och att handla med kvalitet i åtanke. Skulle jag välja smaklösa skitprodukter fulla av benflisor, vatten, socker och senor istället för ärliga, välsmakande kvalitetsprodukter skulle jag säkert kunna unna mig ett par middagar på Frantzén varje månad. Med andra ord, det handlar knappast om växelpengar när vissa kvalitetsvaror kostar upp till 5 gånger mer än den billigaste motsvarigheten.

Men utöver det håller jag med. Ska det ätas ska det ätas gott. Kan lika gärna sleva i mig en skål havregrynsgröt om alternativet är en slemmig, självlysande, fettfri fläskkotlett från Willys.

Ni som anser er ha koll men nitiskt vidhåller att butiker som som Lidl är rena paradiset för matälskare bör förövrigt dömas till offentligt spöstraff. Ni är snåla och ni saknar smak. Det är bara att ställa sig utanför en Lidl och utforska kvaliteten på människorna som kommer ut.
Citera
2014-02-25, 04:27
Medlem
TheBurdens avatar
Det handlar om pengar, även om det bara skiljer några kronor. Vilket alla vuxna individer med en mogen relation till pengar förstår. Många bäckar små, som man brukar säga.
Citera
2014-02-25, 04:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Jo diskmedel märker man skillnad på.

Finns dock en gräns för när man är för beroende av småkronorna.

Tex, hur ofta köper man som ungkarl diskmedel? Kanske en gång varannan månad.

Om då, att spara 4-5kr är viktigt. Köp en öl mindre på krogen så har du sparat in 6ggr dom pengarna.

----------

Många tycker att saker är dyrt i vårat samhälle. Även saker som inte egentligen gör någon skillnad.

Men det är kanske först när man har ordnad ekonomi man inser hur billigt det faktiskt är att leva i våra samhälle.
Citera
2014-02-25, 04:38
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men det är kanske först när man har ordnad ekonomi man inser hur billigt det faktiskt är att leva i våra samhälle.

Trots ett heltidsarbete så är det inte säkert att man har en bra ekonomi. Speciellt inte om man har flera barn att ta hand om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in