2014-02-24, 19:45
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewina
Men det beror väl på vad man trolla ihop?
En del är fiffiga nog att göra smaklökarna tillfredställda med blomkål och falulorv.

Helt befängt att tro att "dyr" mat är bättre för din kropp.
Det handlar om proteiner,kolhydrater,och grönsaker i balans och vatten.
Oavsett om det är hängmörad oxfile eller frysta torskblock.
Broccoli eller blåbär.
Egen gjord pasta eller Coops 3 för 25kr.
Jag väljer det billiga alternativen.
Och åker på semester runt Medelhavet i 4 veckor istället för att slösa pengarna på dyr mat jag ändå inte lyckas tycka är gott.

Jag brukar köpa billig mat också, efter några veckor blir jag dock väldigt sugen på nått som smakar godare.

Eftersom jag inte duger till att göra något riktigt gott så brukar jag äta ute en dag för att tillfredsställa mitt sug efter god mat.

Sen kan jag återgå till köttbullar och kycklingfiléer.
Citera
2014-02-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Och på detta sparar du 45000 om året. Komigen. Räkna själv. Herregud fattar du inte vilka orimliga siffror du presenterar.

Tycker du ska räkna lite själv. Om man köper mat för 2000 kr månaden ist för 5000 kr så har man sparat 45k. Detta förutsätter ju dock att man verkligen köper antingen det DYRASTE eller det BILLIGASTE.
Citera
2014-02-24, 19:50
Bannlyst
Du kan ju inte käka billigaste köttfärsen året om och sen jämföra med någon som äter oxfile varje dag.
Hela jämförelsen blir sne, att äta nyttigt innefattar mer än en portion köttfärs om dagen, rotfrukter, potatis, frukt osv.
Citera
2014-02-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Du kan ju inte käka billigaste köttfärsen året om och sen jämföra med någon som äter oxfile varje dag.
Hela jämförelsen blir sne, att äta nyttigt innefattar mer än en portion köttfärs om dagen, rotfrukter, potatis, frukt osv.
Men är du helt ute och cyklar eller? Du har ju inte greppat sammanhanget alls.
Citera
2014-02-24, 19:53
Medlem
Men om vi tar sånt som det finns fakta om då.

Bananer, vindruvor, kaffe, m.m. Kostar lite mer ekologiskt, men det är ju ren fakta att sånt besprutas så in i helvete, dom som jobbar på bananodlingar föds med missbildningar, får cancer osv, likadant med kaffeodlingar. Där är det värt att betala lite extra, likadant för att du själv inte ska behöva få i dig sånt skit. Spelar ingen roll om man sköljer vissa frukter heller, då vissa medel ligger i hela frukten så att säga.

Sedan kött osv, dansk och polsk har ofta rätt dålig kvalitet, bara köpa så ser du själv, dansk fläskfile som ramlar isär när du tar den ur förpackningen, fullt med hårt fett överallt, som att det är ihoplimmat.

Eller köttfärs ifrån irland, när det är varningar om salmonella så är det fan alltid irländsk köttfärs det gäller.
Citera
2014-02-24, 19:54
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
håller med, ren idioti att spara in pengar på mat och sen gå och köpa massa andra onödiga prylar istället. man är fan vad man äter, ens liv beror av vad man äter, och istället prioriterar folk platt-tv och iphones. dessa förtjänar fan att få cancer....
Citera
2014-02-24, 19:56
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Om ens 1/1000 djur i Danmark hade e coli eller salmonella hade det blivit totalstopp och man hade bränt sönder alla djur till aska likt man gjorde i Storbritannien när galna ko-sjukan var aktuellt
Det är en jäkla skillnad på salmonella som dör vid tillagning och BSE...

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag misstror dig inte men komma här och slå handen i pannan på andra utan att bifoga en källa för sitt påstående.
Kanske lite väl kaxigt av mig, har blivit många händer i pannan i den här tråden då folk kommer med så tokiga påståenden som att de vet vad de pratar om

Salmonella:
http://www.svdhv.org/sv/gris/fakta-om-svensk-grisnaring/nolltolerans-mot-salmonella/
MRSA:
http://www.svdhv.org/upload/documents/Artiklar/131210_sverige_bast_i_eu.pdf
Citera
2014-02-24, 19:59
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Ni är idioter hela bunten. Lättlurade som bävrar. Fattar ni inte att den svenska grisen eller det svenska nötköttet är lika skit som allt annat? Blundande ni igenom hela hästskandalen senast?
Ni kan betala det dubbla - jag bryr mig inte, men klanka inte ner på oss som är smarta nog att inse att priserna bara är lurendrejeri.
Nu handlade ju hela hästskandalen om importerat kött men ändå...
Citera
2014-02-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
håller med, ren idioti att spara in pengar på mat och sen gå och köpa massa andra onödiga prylar istället. man är fan vad man äter, ens liv beror av vad man äter, och istället prioriterar folk platt-tv och iphones. dessa förtjänar fan att få cancer....
Haha, jag ÄLSKAR att du säger "platt-tv" 2014
Citera
2014-02-24, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sancha
Men är du helt ute och cyklar eller? Du har ju inte greppat sammanhanget alls.
På vilket sätt har jag inte greppat?
Du jämför äpplen och päron vilket jag påpekar.
Är detta "ute och cyklar"?
Citera
2014-02-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Nu handlade ju hela hästskandalen om importerat kött men ändå...

Poängen var att sakerna man köper inte är det som det står. Oavsett om du köper svenskt eller utländskt. Kanske inte var tydlig nog med det.
Citera
2014-02-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewina
Men det beror väl på vad man trolla ihop?
En del är fiffiga nog att göra smaklökarna tillfredställda med blomkål och falulorv.

Helt befängt att tro att "dyr" mat är bättre för din kropp.
Det handlar om proteiner,kolhydrater,och grönsaker i balans och vatten.
Oavsett om det är hängmörad oxfile eller frysta torskblock.
Broccoli eller blåbär.
Egen gjord pasta eller Coops 3 för 25kr.
Jag väljer det billiga alternativen.
Och åker på semester runt Medelhavet i 4 veckor istället för att slösa pengarna på dyr mat jag ändå inte lyckas tycka är gott.
Nänänä det handlar om mera än bara proteiner och kolhydrater.
Billiga mat är ofta sk GMO mat, alltså genmodifierat som bevisligen är cancer framkallande. Det handlar om kraftigt besprutade frukter och grönsaker samt djur som matats med usel mat bara för att lägga på sig vikt.
Billigt kött är även ofta hopsatta med sk köttklister, de tar alltså flera dåliga delar och klistrar ihop dem till en hyffsad köttbit med fett och senor, för att sedan injicera den med vatten. Någonsin tänkt ppå att köttbiten krymper 1/3 efter att du lagt den på spisen? Det gör inte en ekologisk köttbit.
Billigt kött är även = dåligt behandlade djur, ta bara de danska "fläskfileerna", deras grisar har skavsår på båda sidorna av kroppen pga att deras burar är så trånga + att de står upp till magen i sin egen avföring.

Jag äter mycket kött, dock ekologiskt där djuren fått röra sig fritt och levt ett hyffsat liv.
Ja, det är lite dyrare men kvaliteten på köttet är väldigt mycket högre!

Meat your meet (danmark)
https://www.youtube.com/watch?v=aq6MxuAfWuk

"Mitt liv som gris" trailer (sverige)
https://www.youtube.com/watch?v=76Tu5eKSzI4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här