• 1
  • 2
2005-08-03, 17:36
Medlem
Mysonoxens avatar
Var just inne och kikade i debattforumet.

Tyckte idén var bra när den presenterades men efter nästan 2 månader ser jag bara en enda aktiv debatt där.

Vad beror detta på? Teorier?

(min teori är att de flesta nöjer sig med att diskutera öppet på vanliga FB, och att det känns lite "anti-Flashback" med modererade debatter där en viss ordning råder).
Citera
2005-08-03, 20:07
Bannlyst
Hur går det egentligen i FB' s debattforum?

Det tar en väldig tid att skriva debattinlägg. Jag har inte tid eller ork att göra det just nu, men jag skulle gärna vilja. Mina två inlägg i cannabis-debatten tog säkert fem timmar att skriva. Jag visste vad jag ville skriva, men efterosm man måste backa upp sina påståenden med källhänvisningar så måste man bläddra i böcker, leta efter gamla hemsidor och så visare. Dessutom måste man se till att det finns en röd tråd i inlägget, och så vidare...

När det blir höst och det stormar ute så tror jag att debattforumet tar fart igen.
Citera
2005-08-03, 20:20
Medlem
FetFulElaks avatar
Haha.. Jag har tänkt samma sak! Verkar inte vara någon JÄTTEHIT precis.. Jag var ju otidlig och kritiserade Debattforat när det var nytt, då jag ansåg att det var "elitistiskt", samt ifrågasatte varför man inte kunde diskutera [vad som nu skulle diskuteras] i det "vanliga" forumet. Tydligen behövde FB:arna inte en speciell debattdel, skild från diskussionsdelen.

Nåja, jag tror som S.E.. Det tar för lång tid att sätta sig in i något som bara är en debatt på Internet (jmfr: "som att tävla i Paralympics"-vitsen) och som inte leder någon vart. Många av oss pluggar ju dessutom och måste lägga sitt krut där. Samma sak hände ju med "Expedition Flashback" där många hoppade av då det tog för mycket tid (däribland jag,men det var kul så länge det varade).
Citera
2005-08-03, 20:26
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Haha.. Jag har tänkt samma sak! Verkar inte vara någon JÄTTEHIT precis.. Jag var ju otidlig och kritiserade Debattforat när det var nytt, då jag ansåg att det var "elitistiskt", samt ifrågasatte varför man inte kunde diskutera [vad som nu skulle diskuteras] i det "vanliga" forumet. Tydligen behövde FB:arna inte en speciell debattdel, skild från diskussionsdelen.

Nåja, jag tror som S.E.. Det tar för lång tid att sätta sig in i något som bara är en debatt på Internet (jmfr: "som att tävla i Paralympics"-vitsen) och som inte leder någon vart. Många av oss pluggar ju dessutom och måste lägga sitt krut där. Samma sak hände ju med "Expedition Flashback" där många hoppade av då det tog för mycket tid (däribland jag,men det var kul så länge det varade).

Vem vann egentligen i denna "Expedition Flashback"?

Vad gäller debattforumet tror jag den är för ambitiös för flashback. Tror nog mest folket här ser det som avkoppling där ett inlägg snabbt kan slängas iväg.
Citera
2005-08-03, 20:29
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Det tar en väldig tid att skriva debattinlägg. Jag har inte tid eller ork att göra det just nu, men jag skulle gärna vilja. Mina två inlägg i cannabis-debatten tog säkert fem timmar att skriva. Jag visste vad jag ville skriva, men efterosm man måste backa upp sina påståenden med källhänvisningar så måste man bläddra i böcker, leta efter gamla hemsidor och så visare. Dessutom måste man se till att det finns en röd tråd i inlägget, och så vidare...

När det blir höst och det stormar ute så tror jag att debattforumet tar fart igen.

Där tror jag du har slagit huvudet på spiken!
Citera
2005-08-03, 20:32
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime

Vad gäller debattforumet tror jag den är för ambitiös för flashback. Tror nog mest folket här der det som avkoppling där ett inlägg snabbt kan slängas iväg.

Minns ej, men det går väl att söka, eller PM:a PolarenPär om man är nyfiken. Jag var också en av de som hoppade av. Det var lite samma debattanke som Debattforumet. Jag hade hoppats att EF hade varit mer av snabbtänkthet, t ex att man fått debattera ett hemligt ämne under två timmar för att sedan utse en vinnare. Tyvärr blev det att man hade ett dygn eller två på sig att skriva och det lag som skrev mest vann. Väldigt stressande eftersom man kunde lägga ner precis all tid på det om man ville. (Vilket jag inte ville och det var ena anledning till att jag hoppade av.)

Alltså, att ha två timmar på sig, eller fyra att svara på ett inlägg är en sak, men om man får längre tid på sig (flera dygn), som i Debattforumet tror jag det skapar en press att skriva otroligt långa inlägg, och det är väldigt få som orkar lägga ner den tiden.
Citera
2005-08-03, 20:52
Medlem
Fet-Everts avatar
Som den gode Enver säger, SkepticEnquirer har helt rätt.

Det krävs väldigt mycket av debattörerna för att platsa i debattforumet. Den som läst cannabisdebatten mellan SkepticEnquirer och fnu inser att det här är ruggigt bra debatt.
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=218663

Titta på källhänvisningarna bara! Man blir alldeles tårögd av att se detta . Hur många trådar på FB börjar med endast en inklistrad tidningsartikel av typ TT utan att trådskaparen har en endaste egen tanke? Det är en viss skillnad på att producera debatt på riktigt hög nivå med källhänvisningar än att klistra in en artikel med rubriken "23-årig neger våldtog en 14-årig flicka" hämtad direkt från Info 14. Den typen av spammare bör nog inte ens tänka på debattforumet. Låt debattforumet leva även om det inte alltid är full aktivitet där.
Citera
2005-08-03, 20:58
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Som den gode Enver säger, SkepticEnquirer har helt rätt.
Som den gode Fet-Evert säger, som Enver säger har SkepticEnquirer helt rätt.

Ibland kan jag vara beredd att lägga ned ganska mycket tid på ett inlägg, trots att det inte ligger i debattforumet. Jag skulle nog dra mig lite för att lägga en välarbetad brandfackla just där, inte för att jag skyr källhänvisningar utan av den anledningen att jag inte tror att den skulle synas lika väl. Inte lika många förbipasserande i debattforumet som i de vanliga forumen, och då är det inte lika lockande för rabulisten i mig.
Citera
2005-08-04, 21:19
Medlem
Bishops Armss avatar
Det finns flera anledningar till att jag hittils inte skrivit något Debatt. Som SkepticEnquirer skriver så tar det tid att skriva ett inlägg. Personligen så har jag varken tid eller ork att sitta och skriva i flera timmar. Ett annat problem som jag ser det är att har man väl gett sig in i en debatt så kan man inte bara dra sig ur bara så där. I övriga forum kan man svara mer fritt, man svarar på det man vill svara på. Vad jag förstått så ska man svara inom 24h i Debatt, det gör att man omedelbart får en viss press på sig.

Avslutar med en fråga gällande Debatt, kan man starta trådar i forumet som fler personer en två kan delta i samt utan någon form utav deadline?
Citera
2005-08-04, 21:23
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime

Vad gäller debattforumet tror jag den är för ambitiös för flashback. Tror nog mest folket här ser det som avkoppling där ett inlägg snabbt kan slängas iväg.
Citera
2005-08-04, 21:51
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Tror också att det är korrekt, men det ena behöver väl nödvändigtvis inte utesluta det andra?
Citera
2005-08-11, 19:05
Medlem
MrNiceGuys avatar
När skall RB kommentera detta då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto