Citat:
Ursprungligen postat av
vonSnaps
Nu har jag med mycken möda och stort besvär tragglat igenom alla 5 avsnitt av Pavlo Khomenkos opus om "A Ukrainian Nationalist View", på en synnerligen knagglig engelska.
Hela opuset var tydligen inte färdigt -- det kom ett 6:e och sista avsnitt: "
Svoboda, the Right Sector, and the Future of Ukrainian Nationalism" (
http://www.theoccidentalobserver.net...n-nationalism/ ). Min sammanfattande "recension" består dock. Avsnitt 6 innehåller förvisso en hel del som kan anses intressant och belysa deras ståndpunkter, men i sin helhet så finns det så många uppenbara felaktigheter att det är svårt för en utomstående att veta vad som är sant och viktigt och vad som är rappakalja.
Khomenko skriver om Svoboda: "
The program of the party is by far the most radical, anti-capitalist, anti-liberal program of any major organization that exists in Europe"!! Ehh..., nu har han väl ändå gått helt överstyr! Det kan ju rimligtvis inte vara sant!? Men han skriver också att Svoboda vill skapa ett alldeles eget operativsystem (alltså för datorer) att användas bara i Ukraina! Om det är sant så är Svoboda i så fall mer än lovligt stolliga. De påstås också vilja helt förbjuda alkohol! Hmm, låter som islamism för mig! Bara Sharia-lagarna fattas. Jag har dock lite svårt för tilltron till det hela...
Dock fortsätter han med lite mer trovärdiga saker, som att Svoboda har ändrat karaktär och besvikna anhängare startade Höger Sektor. Och det är trots allt intressant (och trovärdigt) att han skriver: "
Elites are preparing for Ukraine for a future as part of Western Europe — yet they do it all in secret, hidden from the public eye. And they’ll deny it publically."
Men det spretar betänkligt. Ta bara en sådan fras som "
This is not a civil war. It is viewed by virtually everyone in Ukraine as a Russian invasion". Det är ju helt enkelt inte sant! Läser man Israel Shamirs utmärkta artikel så förstår man att situationen är betydligt mer komplicerad.
Denna del 6 är verkligen den sista, och den har även en
Conclusion som är värd att läsa. Hur förvirrad än denna serie kan anses vara, och med många felaktigheter, så är den nog ändå värdefull som en källa att förstå hur delar av den nationella rörelsen resonerar. Även om de ofta tycks resonera "fel", så är det ändock värdefullt att i alla fall veta
hur de resonerar. Den som vill hjälpa dem att hitta rätt i denna värld av motstridiga intressen kommer att behöva det!
Förut var kommentarer till Avsnitt 5 avstängda, men de är nu öppnade, och signaturen
Askold skrev en ultralång kommentar där. Även avnsitt 6 har kommentarer, för tillfället bara 3 st.
Askold ger sig nu på
Conclusions, där han punkt för punkt smular sönder dem. Läs den! Han är klart skarp!