2014-03-03, 02:57
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
För det första så lägger väl inte SvP som parti några resurser på de frivilliga, utan det är ett fristående (nåja) projekt som finansieras helt av de berörda? Tror SvP satsar stenhårt på valkampanjen, oavsett vad vissa medlemmar har för sig.

Ja, det var min uppfattning också. Att detta var något separat även om det finns dubbelanslutna.

Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Sedan är det väldigt svårt att säga vad som är "rätt" sida att ställa upp för, eftersom det som sagt är en väldigt komplex situation. Vi kan inte säga vad som är rätt i nuläget, utan man kan endast utgå från principer, om man nu bestämt sig för att välja sida.

Rätt sida eller valet att inte alls ta ställning är ju det som gynnar oss i Sverige bäst. Av alla alternativ verkar stödet till ukrainska nationalister inte vara särskilt bra. Ur ett större perspektiv får man anta att det jämnar ut sig något av att många inte stödjer dem eller tar ställning i frågan. Så att svenska nationalister har ett finger med i spelet i alla läger så att säga.
Citera
2014-03-03, 03:35
Medlem
Ahrkantoss avatar
Hoppas att de ukrainafrivilliga blivit informerade om detta innan avresan:

Citat:
The HIV/AIDS epidemic in Ukraine is one of the fastest growing in the world.[1][2][3][4][5][6] Experts estimated in August 2010 that 1.3 percent of the adult population of Ukraine was infected with HIV, the highest in all of Europe.[7][8] Late 2011 Ukraine numbered 360,000 HIV-positive persons (increase in the rate close to zero compared with 2010).[8] Between 1987 and late 2012 27,800 Ukrainians died of AIDS.[1] In 2012 tests revealed 57 new cases of HIV positive Ukrainians each day and 11 daily AIDS-related deaths (on a population of roughly 45 million at the time).[1][9]

http://en.wikipedia.org/wiki/HIV/AIDS_in_Ukraine
Citera
2014-03-03, 03:54
Medlem
Judessons avatar
http://www.nationell.nu/2014/03/02/adl-stodjer-hogersektorn/
Högersektorn i Ukraina får nu stöd av Abe Foxman och Edl fy fan .
Citera
2014-03-03, 04:19
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judesson
Kul att judarna gick på den lätte, är ju som att lägga brödsulor framför gaskammaren. "'försäkrat' att man kommer bekämpa antisemitism".
Citera
2014-03-03, 07:43
Medlem
Operationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Din starka avsky mot Skillt/Söderman kan inte betraktas som sund, du kanske borde kontakta en psykolog?
Förstår inte att du alltid måste vara så elak mot alla. Jag tänker att du blandar ihop min inställning med din egen. Du håller ju ständigt på med grova hatattacker mot andra nationella, t.ex. Langeen. Och som svar på posten kommer alltid massa angrepp på SvP från Langeens supportrar. På så sätt drar du ständigt olycka över SvP, och blir en skadlig person för partiet.

Jag å andra sidan har ingenting emot t.ex. Söderman och Skillt som personer. De är säkert jättesnälla människor som privatpersoner. De är duktiga på att starta upp grejer till exempel hemsidor. När det gäller Skillt verkade han dessutom ha skärpt till sig mycket på sistone, distanserat sig ifrån Jesus-kulten och börjat tala smart politikerspråk, innan han nu återigen verkar ha spårat ur och försöker gå med i något sorts Brotherhood of Nod. Jag tycker bara inte att det är någon bra ide att offentliga företrädare för svensk nationalism t.ex. tvittrar om att de klipper fingrarna av folk, publicerar böcker om att svenskarna är de rätta israelerna, döms för våld och bedrägerier och sådant. Förstår du hur jag menar? Sådant förstör ju för oss svenska nationalister och gör allt svårare för oss.

Istället för att låta judisk media välja vilka som ska vara våra offentliga företrädare borde varje organisation lyfta ut en eller ett par mediaexperter som får sköta detta, t.ex. Daniel Höglund i SvP och Per Öberg i SMR. Sedan ska alla övriga medlemmar veta att det är deras förbannade plikt att hålla käften om saker. Tyvärr är de flesta nationalister alltför påverkade av fiendens propaganda, och tror att allas åsikter har något viktigt att tillföra.
Citera
2014-03-03, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det hade funnits en helt annan möjlighet att vara kritisk till delar av Svobodas politik om SvP som parti inte hade allierat sig så tydligt med dem genom resan till Ukraina. Nu märker man på grindvakternas retorik att det inte handlar om att diskutera för och emot, utan att försvara en position man har insett är för sent att ändra.
Det tycker jag också att jag har varit, som exempelvis deras naiva och positiva inställning till NATO. Givetvis ska man kritisera det som är mindre bra och försöka påverka partiet i en ännu sundare riktning om man har möjlighet, samtidigt ska man dock vara försiktig och inte gå på judisk eller rysk propaganda i syfte att minska stödet till Ukraina från ryska och europeiska nationalister. I så hög utsträckning som möjligt bör man gå på förstahandsuppgifter från ukrainska nationalister eller andra på plats.

Sedan vet jag inte riktigt om du är rätt person att prata om "grindvakternas retorik" när du ju tidigare förkunnat att det inte spelar någon som helst roll vilka kontakter Ryssland och Putin har med den organiserade judenheten - de har "rätt" ändå. Det är väl en apologetisk inställning om något?

Det fanns och finns fortfarande möjlighet för skeptiker att åka ner till Ukraina för att bilda sig en egen uppfattning och själv prata med de olika nationalistiska organisationerna på plats, fler uttalade svenska nationalister borde kanske utnyttja den möjligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Judesson
Här har du originalkällan. Tydligen oroar sig den organiserade judenheten för att Oleksandr Sych från Svoboda utsetts till vice-premiärminister, och att denne motsätter sig såväl europeisk liberalism som rysk judekommunism.
http://www.huffingtonpost.com/abraham-h-foxman/in-ukraine-new-government_b_4875833.html

Högra Sektorn har jag personligen inte haft någon kontakt med, men jag har läst lite om dem. Bland annat då just att deras ledare ska ha försäkrat att judarna i landet ska känna sig trygga. Vilket i sig kanske inte är ett jättekonstigt uttalande i dagsläget, även om det inte är optimalt.

Paraplyorganisationen som företräder väldigt många olika röster blir alltid svåra att få ett ordentligt grepp om.
Citera
2014-03-03, 08:42
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Tycker man ska vara försiktig med att döma ut en hel organisation baserat på vad främst enskilda personer är ansvariga för. Det är inte konstruktivt och riskerar inte minst att cementera den berörda organisationens åsikt om en fråga när det inte alls är önskvärt.
Det är möjligt att du har rätt, men min uppfattning är absolut att många personer inom SvP men utanför Ukrainainsatsen har sett insatsen som en SvP-aktion och därför ansträngt sig för att på olika sätt rättfärdiga den. Det är de, snarare än jag, som riskerar att cementera organisationens åsikt.
Citera
2014-03-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Man kanske bör erinra om att "västra Ukraina" är en ganska ny skapelse.

Stora delar därur hörde historiskt till det forna "mångkulturella" kejsarriket Habsburg som mycket riktigt kollapsade efter WWI. Denna mångkulturella skapelse till statsbildning kallades stundtals för "nationernas fängelse" och mycket riktigt har de många ultranationalisterna under WWII sin uppväxt i denna statsbildning och då tänker jag mest på Hitler, men även många andra ledande nazister och främst från tyska Österike men även slavisktättade personer från folkgrupper som traditionellt stått på Tysklands sida, men även andra nationellt sinnade slaviska folkgrupper.

Innan WWI fanns det tre kejsardämen här och de gränsade med varann, Habsburg, Tsarimperiet och det tyska kejsardömet. De polska staten som inte funnits sen 1795 återföddes och stora delar av "västra Ukraina" som förr hörde till Kejsardömet Habsburg tillföll Polen under mellankrigstiden.
Vid freden vid Brest-Litovsk med bolsjevikerna efter den ryska revolutionen tillföll dessa områden det tyska kejsardömet men freden revs upp och ändrades vid Versailles 1919. Detta område underställdes Polen.

Detta var anledningen till Hitler och Stalin senare delade på Polen och Stalin lade då under sig större delen av "västra Ukraina". Efter WWII tillföll "västra Ukraina" inte Polen utan sammanfogades med det sovjetiska Ukraina. Polen kompenserades genom att få stora delar av forna tyska provinser längre västerut.

Denna del har historiskt till stor del hört till Centraleuropa (Österike-Ungern). Att de vill återförenas med Centraleuropa och sina historiska rötter är inte så underligt men detta innebär inte att de är för EU utan främst mot Ryssland.

Denna del av Ukraina hade tyskarna inga som helst problem med att få rekryter till sina SS-förband mot Stalin och mycket riktigt lät många ukrainare tagna som sovjetiska krigsfångar låta sig värvas till vaktpersonal i tyska KZ-läger under WWII.

Ukraina är alltså med andra ord ett konstgjort fejkland och det existerar inte heller något enhetligt "ukrainskt folk".
Citera
2014-03-03, 14:23
Medlem
Citat:
Mikael Skillt deltar i frivillig-projektet, ett projekt där SvP-medlemmar är drivande. Men mer än så är det inte, projektet sker inte i partiets regi eller med ekonomisk hjälp från partiet. Att Skillt har kontakt med Högersektorn är inte så konstigt eftersom det är dem och Svoboda som de frivilliga främst vill understödja, det är dem två organisationerna som betraktas som ledande för den nationalistiska sidan i sammanhanget.

Nej, detta projekt med "Ukrainafrivilliga" påverkar nog inte alls bilden av SvP, precis som Radio Framåt/Motgift inte alls har påverkat bilden av SvP och SvP:s politik...
Citera
2014-03-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rilind
Ska de slåss mot ryssar? Finns inga MENA att slås mot där nere. Lite förvirrad.

De kanske ska slåss med MENA mot vita ryssar? De ukrainska nationalisterna har ju tidigare krigat med icke-vita muslimer mot vita ryssar, samarbetar idag med NWO och gynnar i första hand dessa krafter genom sitt agerande.
Citera
2014-03-03, 14:29
Medlem
Citat:
Din starka avsky mot Skillt/Söderman kan inte betraktas som sund, du kanske borde kontakta en psykolog?

Fast det som påstås av "Operations" och en del andra är väl i stora drag sant?
Citera
2014-03-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Högra Sektorn har jag personligen inte haft någon kontakt med, men jag har läst lite om dem. Bland annat då just att deras ledare ska ha försäkrat att judarna i landet ska känna sig trygga. Vilket i sig kanske inte är ett jättekonstigt uttalande i dagsläget, även om det inte är optimalt.

Tycker du att det vore optimalt om han istället lät judarna förstå att de ska känna sig otrygga? Låter knäppt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in