2015-08-03, 22:03
Medlem
JustZlatans avatar
Alldeles för lite och för sent.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...att-stockholm/
Citera
2015-08-04, 08:36
Medlem
Puggens avatar
Att lägga trängselskatt på Essingeleden tar bort incitamentet att köra på Essingeleden. Då kan man lika gärna köra igenom city istället. Kostar ju lika mycket. Flyter förmodligen på bättre. Trängseln sprids ut i hela innerstaden ist för att specifikt beröra Essingeleden. Visst, några börjar säkert åka kommunalt men fortfarande kommer trafiken inte att upphöra direkt.

Våra politiker har en hatkärlek till bilismen. Retoriskt vill man helst slippa biltrafiken men en bilägare genererar oerhörda skatteintäkter. Punktskatt på bränsle, trängselskatt, skatt på försäkring, fordonsskatt samt moms... Ca 100 miljarder in i till kulturbidrag, cykelmotorvägar etc etc... Inte fan kommer pengarna tillbaka till vägarna iallafall. Sen tycker jag att det är dags att sluta ställa biltrafiken mot järnvägen tex. Båda har hemskt eftersatt underhåll och kapacitet...
Citera
2015-08-04, 18:24
Medlem
Rooters avatar
Bilismen bidrar med omkring 60 miljarder till statskassan utöver det som går tillbaka till bilismen per år.
Det finansierar cykelvägar, bostäder, järnväg, och kollektivtrafik.
Om vi slutar att åka bil så kommer knappast månadskortet bli billigare och inte heller bostäderna bli fler.
Fin tanke att få en bilfri stad men pengarna skall in oavsett vart ifrån.
Om det är köttskatt, fastighetsskatt eller skatt på luften vi andas spelar ingen roll.
Vi får se hur lång tid det tar innan de som kör gods i Sverige enbart kommer vara människor från fattiga länder som kör för 25:-/h.
Sen att åka i en överfull tunnelbanevagn skall ju lösas med trängselskatt i tunnelbanan... hur tänker man!?
Citera
2015-08-08, 22:04
Medlem
Sammanbrotts avatar
Den kapacitet som finns är väl framförallt i bilarna, som sällan är fulla. Alltså samåkningsstimulerande åtgärder är vad man kanske kan vänta sig framöver om det blir mer bilar i innerstan.
Citera
2015-08-09, 14:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Påverkan på trafiken lär bli liten. Precis som i kollektivtrafiken är det få som åker i rusning om man har möjlighet att välja.

Samåkningsfil tror jag inte heller på då man måste avdela en fil till detta och därmed minska den totala kapaciteten. De som har möjlighet samåker nog i stor utsträckning redan idag.
Citera
2015-08-19, 16:10
Medlem
IanChurchills avatar
Vad jag inte riktigt kan se på Transportstyrelsens sajt är om man även i fortsättningen kommer att kunna åka tullfritt Essingeleden norrgående - Drottningholmsvägen. Då finns ju faktiskt möjligheten att runda trängselskatten genom att åka Väg 279 upp till E18 och därifrån till E4 norr om stan.
Citera
2015-08-21, 22:42
Medlem
Sammanbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Påverkan på trafiken lär bli liten. Precis som i kollektivtrafiken är det få som åker i rusning om man har möjlighet att välja.
Det är väl därför man har trängselskatt, eller har du källor som talar för att trängselskatten inte påverkar när folk åker?
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Samåkningsfil tror jag inte heller på då man måste avdela en fil till detta och därmed minska den totala kapaciteten. De som har möjlighet samåker nog i stor utsträckning redan idag.

Om det är mitt resonemang du syftar på vad gäller samåkning, så var det inte speciella filer jag tänkte på utan andra ekonomiska styrmedel för att öka samåkningen. Det kan ju uppstå idéer till exempel att beskatta bilar som rymmer 7 pers mer än bilar som rymmer 2 pers.

Citat:
Ursprungligen postat av IanChurchill
Vad jag inte riktigt kan se på Transportstyrelsens sajt är om man även i fortsättningen kommer att kunna åka tullfritt Essingeleden norrgående - Drottningholmsvägen. Då finns ju faktiskt möjligheten att runda trängselskatten genom att åka Väg 279 upp till E18 och därifrån till E4 norr om stan.
Jag tror den vägen skulle börja beskattas redan före 2016?
Citera
2015-08-24, 19:19
Bannlyst
Hur vore det om "hela Sverige ska leva" som paroll återinfördes? När Stockholm växer och växer så blir trängseln högre och trivseln mindre. Jag förstår principen med trängselskatten men skatten är dels för låg (trängseln försvinner inte) och den drabbar alla som använder vägarna minst av allt för sitt höga nöjes skull.
Citera
2015-09-20, 16:05
Medlem
Kan säga så här.

Jag åker igenom city varje dag för att jag inte klarar av Essingeleden.
Det är sjukligt hur jävla mycket kö det är där efter 06:15 på vardagarna.
Kör som sagt igenom city på vardagarna till jobbet, sen tar jag Essingeleden hem varje dag.

Kör iofs hoj, så tullen är inte aktuell för mig förens jag ställer av hojen för säsongen och
sätter mig i min skitbil.

Har funderat på hur jag ska göra egentligen. Försöka åka igenom stan på morgonen och
på så sätt försöka passera tullarna innan dom slås på vid 06.29? Eller ska jag börja åka
kommunalt?

We shall see.
Citera
2015-09-30, 04:17
Avstängd
slemhogs avatar
Vilket jävla skit.

Som jag förstår det betyder trängselskatt på essingeleden att man inte kommer kunna åka till sitt jobb i norrort ifall man tex bor i söderort?

Det ser ut som på transportsstyrelsen karta att man inte komma kunna åka på vid tranebergs bron eller ta avfart mot vällingby sen utan att få pröjsa.

Detta blir ju en nettohöjning på över 1000 kr/mån i utgifter för folk som bor och jobbar på andra sidan stan!!
Citera
2015-10-08, 20:42
Medlem
Glöm inte att det är på tal om att införa parkeringsavgifter i närförorter / förorter till Stockholm.
Så där man tidigare parkerat gratis blir det +900kr/mån.

Vi kan tacka miljöpartiet för detta..

Vad man borde göra är att förbättra framkomlighet för bilar.
Hur många vägar är det inte där man gjort om stor yta till ... cykelparkering respektive bussfil.
Bussarna kör endast ett par gånger var 10:e minut, vilket gör att man slösar stor yta.

Dessutom har man plockat bort parkeringar så folk får cirkulera hur länge som helst för att hitta parkering = större påfrestan på vägarna.
Finns massor med p-hus som nu kostar 200kr/h eller mer pga Stockholms stad sålt ut dessa till ocker-hyrare som Qpark mfl.

Anyway, listan kan göras lång. Men sammanfattningen är att nuvarande styrande vill få trafiken att kollapsa så man kan motivera införsel av trängselavgifter, borttagande av pplatser och annat för att sabba för bilister.
Citera
2015-12-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindape
MP i Sthlm stad verkar ha drivit igenom biltullar även på Essingeleden från 1/1, så man inte kan komma förbi utan att betala vardagar dagtid, alla omvägar är långa. Även Göteborg tycks ha något liknande.

I Frankrike och Spanien har det varit och verkar vara så nu med, att en del motorvägar kostar mellan städer, men det finns alltid alternativ gratis och att betalvägarna är gratis runt städerna.

Sthlm gör detta för att betala ny tunnelbana till Nacka och kanske minska trycket lite på leden. Vad bilisterna har med tunnelbanan att göra är oklart.

Man skulle naturligtvis ha byggt Förbifarten först och sedan ta biltullar på leden. Har några andra städer samma galenskap att inte komma förbi en stad utan att betala?

Var det inte Förbifarten som skulle, till stor del, betalas med trängselskatter...?

Självklart går det att säga att pengarna kommer att gå hit eller dit, men man kan ju räkna hur mycket Förbifarten kommer att gå på (räntor inkl.) och dividera med årliga intäkter från trängselskatter. Kommer det att räcka med 100 år?....

Göteborg har trängselskatt på E6 så det finns i praktiken ingen möjlighet att slippa för dem som bara ska förbi. Det är väl landets största flaskhalsar vi talar om så grejen är att få ner trafikvolymerna och trängseln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in