2008-08-22, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Att skjuta två av tre träff i ett långsamt rörligt mål på 80 meter är inga som helst problem med kikarsikte. Mormor skulle kanske inte klara av det, men har man den minsta lilla skytteträning och förhållandena är normala (ingen hård vind t ex), så är ett ganska enkelt skott.

Hur lång tid var det mellan första och tredje skottet?
har för mig det bara var 5 -8 sekunder mellan skotten, en i bröstet en i huvudet och en miss, e rätt bra gjort
Citera
2008-08-22, 19:41
Medlem
portnoys avatar
Hävdar ändock att huvudskottet är väldigt "tursamt"..
Citera
2008-08-22, 23:54
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Berg
Fastnat någonstans förslagsvis? Sju hål är många hål.

Har du undersökt om den det är ovanligt att kulor beter sig så från den vapentypen och på det avståndet? Jag menar, om du skall ha ett case så måste du ju kunna påvisa att beteendet är ovanligt eller märkligt.

För mig som vanlig lekman verkar det inte så märkligt att en kula kan göra sju hål om det passar in på banan. Men jag är beredd att ändra mig, allt jag kräver är som vanligt lite handfast bevisning.
Citera
2008-08-23, 01:19
Medlem
D.Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Har du undersökt om den det är ovanligt att kulor beter sig så från den vapentypen och på det avståndet? Jag menar, om du skall ha ett case så måste du ju kunna påvisa att beteendet är ovanligt eller märkligt.

För mig som vanlig lekman verkar det inte så märkligt att en kula kan göra sju hål om det passar in på banan. Men jag är beredd att ändra mig, allt jag kräver är som vanligt lite handfast bevisning.

Okej, jag ser din poäng.
Nej, jag har inte undersökt detta närmre och jag är troligtvis minst lika mycket lekman som du. Dock är det min spontana uppfattning att det krävs väldigt mycket kraft bakom en kula avfyrad från ett postordergevär för att orsaka sju in- och utgångshål och passera rakt genom två vuxna mäns ben, vävnad och muskler. Som sagt min personliga uppfattning, i likhet med din bara att den är den motsatta.
Citera
2008-08-23, 14:20
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Även om kulan inte behövde ändra riktning är det väl ändå praktiskt taget omöjligt att den kan ha orsakat de sju in- och utgångssåren i JFK och Connally? Om nu bara tre skott avfyrats, varav ett missat samt ett var "the kill shot" mot JFKs huvud.

Vissa källor hävdar att ännu en kula hittades vid the Triple Overpass, vilket i så fall betyder att minst fyra skott ska ha avlossats.
Vid triple overpass?
Jag har hört teorier om ett kulhål i stemmons freeway skylten, likaså att Vice Sheriff Buddy Walters hittade en kula på gräset på "innerplan", det finns bilder på Walters och en oidentifierad man som ser ut att plocka upp något som ser ut som en kula.
Dessutom finns det bilder på ett "kulhål" i vindrutan på limousinen.
Den tredje skadade den dagen James Tauge får man heller inte glömma bort.

Citat:
Sen har vi ju även oklarheterna kring Connallys högra handled. På Zapruderfilmen ses guvernören hållandes sin hatt i höger hand vid den tidpunkt då hans handled, enligt Warrenkomissionen, skulle ha varit krossad, eller i alla fall skadad av "the magic bullet".

Jag är inte helt säker att zapruder filmen filmades i realtid, utan kan ha varit en viss tids fördröjning i filmen, dock tror ja inte den är förfalskad.

Citat:
Ursprungligen postat av MaaX59

har för mig det bara var 5 -8 sekunder mellan skotten, en i bröstet en i huvudet och en miss, e rätt bra gjort

Lägg till att inget magasin hittades till geväret, vilket innebär att LHO fått ladda kula för kula inga problem egentligen, men det tar ändå någon sekund extra för laddningen.
Citera
2008-08-23, 16:46
Medlem
D.Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Vid triple overpass?
Jag har hört teorier om ett kulhål i stemmons freeway skylten, likaså att Vice Sheriff Buddy Walters hittade en kula på gräset på "innerplan", det finns bilder på Walters och en oidentifierad man som ser ut att plocka upp något som ser ut som en kula.
Dessutom finns det bilder på ett "kulhål" i vindrutan på limousinen.
Den tredje skadade den dagen James Tauge får man heller inte glömma bort.

En väldig massa mystiska kulor där den dagen
James Tague var den jag syftade på, om jag inte missminner mig så påstod han sig ha blivit skadad av splitter från kulas som hittades vid the Triple Overpass. Även vindrutan har jag hört ska ha berott på splitter.
Citera
2008-08-23, 17:11
Medlem
Targenors avatar
Citat:
En väldig massa mystiska kulor där den dagen
James Tague var den jag syftade på, om jag inte missminner mig så påstod han sig ha blivit skadad av splitter från kulas som hittades vid the Triple Overpass. Även vindrutan har jag hört ska ha berott på splitter.

Vad jag har förstått så ska kulan som missat bilen, slagit i trottoarstenen och splitter ska ha träffat Tauge. Men ingen förklaring på vart kulan till slut hamnade.
Citera
2008-08-24, 01:38
Medlem
D.Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Vad jag har förstått så ska kulan som missat bilen, slagit i trottoarstenen och splitter ska ha träffat Tauge. Men ingen förklaring på vart kulan till slut hamnade.

Jaha okej Du menar det man tror är första skottet? Har för mig att det var den som hittades i närheten av Triple Overpass där James Tague befann sig.
Citera
2008-08-24, 10:39
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Jaha okej Du menar det man tror är första skottet? Har för mig att det var den som hittades i närheten av Triple Overpass där James Tague befann sig.

Kan vara den som Buddy Walthers ska ha hittat på innerplan.
Citera
2008-08-24, 12:34
Medlem
Pads avatar
Citat:
Okej, jag ser din poäng.
Nej, jag har inte undersökt detta närmre och jag är troligtvis minst lika mycket lekman som du. Dock är det min spontana uppfattning att det krävs väldigt mycket kraft bakom en kula avfyrad från ett postordergevär för att orsaka sju in- och utgångshål och passera rakt genom två vuxna mäns ben, vävnad och muskler. Som sagt min personliga uppfattning, i likhet med din bara att den är den motsatta.

Med skillnaden att du började med frasen "praktiskt taget omöjligt". Man skulle lätt kunna få intrycket av att du ansåg dig ha mer koll än vad du nu utger dig för att ha. Men all respekt för att du förtydligade dig.

Någon vapentomte som har lite koll på kulans energi som kan svara på om det är rimligt eller orimligt med sju in/utgångshål?
Citera
2008-08-24, 12:49
Medlem
D.Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Med skillnaden att du började med frasen "praktiskt taget omöjligt". Man skulle lätt kunna få intrycket av att du ansåg dig ha mer koll än vad du nu utger dig för att ha. Men all respekt för att du förtydligade dig.

Någon vapentomte som har lite koll på kulans energi som kan svara på om det är rimligt eller orimligt med sju in/utgångshål?

Då tar jag tillbaka det. Dock är det fortfarande min personliga uppfattning men jag kan som sagt ha heeelt fel
Citera
2008-08-24, 22:53
Medlem
Pads avatar
Citat:
Då tar jag tillbaka det. Dock är det fortfarande min personliga uppfattning men jag kan som sagt ha heeelt fel

Helt ok, man får givetvis tro vad man vill. Jag kan ju inte heller säga varken bu eller bä med någon slags säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in