2023-11-26, 19:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Från Nallis studie:
The presented areas of the projectile may be estimated from its diameters at skull entrance and exit. Because the Carcano bullet is extremely stable during normal flight through air, the entrance diameter 𝑑0 is simply the cross- sectional diameter of an unfired bullet, which is known to be 0.67 cm.

https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S2405-8440%2817%2933188-2

Samtidigt som obduktionsrapporten säger att samma ingångshål var:
"15 x 6 mm"

https://history-matters.com/archive/jfk/arrb/master_med_set/md3/html/Image4.htm
Litar inte Nalli på obduktionsrapporten, menar du?
Ja, han litar på obduktionsrapporten.
Du verkar tyvärr ha missuppfattat texten och vilken roll den spelar för uträkningarna i studien.

The presented areas of the projectile may be estimated from its diameters at skull entrance and exit. Because the Carcano bullet is extremely stable during normal flight through air, the entrance diameter d0 is simply the cross-sectional diameter of an unfired bullet, which is known to be 0.67 cm.

Att det står så har ingenting med Kennedys ingångshål att göra, utan nämns eftersom alla kulor inte uppvisar samma typ av egenskaper när de skjuts ut från ett vapen.

Exempelvis 5.56x45 NATO (som bl.a. används i svenska AK5) har en tendens att tumla runt, vilket i sin tur skapar större sårkanaler hos fienden. Ingångshålet för någon som träffas med denna kaliber antas därför ha en mycket större diameter än själva kulan.

En 6,5mm Carcano däremot är tillverkad för att ha en stabil kulbana, varför ingångshålet istället antas ha samma diameter som kulan.

Varför detta anges i studien är för att ange kulans diameter vid anslaget för de matematiska beräkningar som görs för att bestämma hur såret i Kennedy uppstod och varifrån skottet kom.
Att använda ingångshålets diameter som grund för beräkningarna blir fel, eftersom det är kulans diameter som används vid beräkningarna, inte ingångshålet.

När man skriver"the entrance diameter d0 is simply the cross-sectional diameter of an unfired bullet" så handlar det alltså om ett generellt antagande på grund av kulans extrema stabilitet, och det refererar inte till Kennedys specifika ingångshål.

Om du istället vill läsa om Kennedys specifika ingångshål så får du istället titta på Warrenkommissionens rapport, där man ger en logisk förklaring till varför ingångshålets diameter är större än kulans diameter:
The dimensions of that wound were consistent with having been caused by a 6.5-millimeter bullet fired from behind and above which struck at a tangent or an angle causing a 15-millimeter cut. The cut reflected a larger dimension of entry than the bullet's diameter of 6.5 millimeters, since the missile, in effect, sliced along the skull for a fractional distance until it entered.150 The dimension of 6 millimeters, somewhat smaller than the diameter of a 6.5-millimeter bullet, was caused by the elastic recoil of the skull which shrinks the size of an opening after a missile passes through it.151
Lt. Col. Pierre A. Finck, Chief of the Wound Ballistics Pathology Branch of the Armed Forces Institute of Pathology, who has had extensive experience with bullet wounds, illustrated the characteristics which led to his conclusions about the head wound by a chart prepared by him. This chart, based on Colonel Finck's studies of more than 400 cases, depicted the effect of a perforating missile wound on the human skull.152 When a bullet enters the skull (cranial vault) at one point and exits at another, it causes a beveling or cratering effect where the diameter of the hole is smaller on the impact side than on the exit side. Based on his observations of that beveling effect on the President's skull, Colonel Finck testified: "President Kennedy was, in my opinion, shot from the rear. The bullet entered in the back of the head and went out on the right side of his skull ... he was shot from above and behind."153

https://www.archives.gov/research/jfk/warren-commission-report/chapter-3.html#head

Citat:
Varför ska jag förklara det?
Eftersom ett större hål på framsidan är beviset för att kulan lämnade huvudet på framsidan, medans ett mindre hål på baksidan är beviset för att kulan penetrerade huvudet på baksidan.

Citat:
Igen. Vad händer med Nallis tjusiga beräkningar om du ersätter träff-arean 0,67 cm i diameter med träff-arean 1,5 x 0,6 cm?
Blir det då fortfarande så att JFKs huvudkast snett bakåt kan förklaras med sagda "jet-effekt"?
Som sagt, det finns ingen anledning att använda ingångshålets diameter när man skall beräkna kulans effekt. Det viktiga är att ta med kulans diameter när man gör beräkningnara, in och utgångshål är enbart resultatet av kulans effekt.
Senast redigerad av kato85 2023-11-26 kl. 19:45.
Citera
2023-11-26, 19:19
Avstängd
READ THIS!!

Abraham Lincoln was elected to Congress in 1846.
- John Kennedy was elected to Congress in 1946.
Abraham Lincoln was elected President in 1860.
- John F. Kennedy was elected Presidentit 1960.
Both were particularly concerned with civil rights.
- Both wives lost a child while living in the White House.
Both Presidents were shot on a Friday.
- Both Presidents were shot in the head.
Lincoln's secretary was named Kennedy.
Kennedy's Secretary wa snamed Lincoln.
Both were assassinated by Southemers
Both were succeeded by Southerners named Johnson.
Andrew Johnson who succeeded Lincoln was born in 1808.
- Lyndon Johnson, who succeeded Kennedy was bomin 1908
John Wilkes Booth, who assassinated Lincoln, was born in 1839,
- Lee Haney Oswald, who assassinated Kennedy, was born in 1939.
Both assassins were known by their three names
- Both names ere composed of fiiteen letters.
Lincoln was shot at the theater named "Ford"
- Kennedy was shot in a car caled "Lincoln" made by"Ford.
Boothand Oswald were assassinated before their trials.
A week before Lincoln was shot, he was in Monroe, Maryland.
- A week before Kennedy was shot, he was with Marilyn Monroe.
Lincoln was shot in a theater and the assassin ran to a warehouse.
- Kennedy was shot from a warehouse and the assassin ran to a theater... THATS CRAZY! SHARE!

Subscribe for more:
https://t.me/HoaxExposed
Citera
2023-11-26, 19:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Det kommer, lugn och fin.
En dag, en vecka, en månad, ett år?

Citat:
Vilken "jet-effekten" ska jag motbevisa?
Den som bevisas i studien.

Citat:
Jag har uppmärksammat dig på att Nalli "estimated" att träff-ytan i JFKs bakhuvud är 0,67 cm i diameter, samtidigt som han vet att obduktionsrapporten säger att samma träff-yta är 0,6 x 1,5 cm.

Vad händer med Nallis tjusiga beräkningar om du petar in "0,6 x 1,5 cm" som träff-yta istället för dennes "estimated" "0,67 cm i diameter"?

Kastas då JFKs huvud fortfarande snett bakåt av en s.k. "jet-effect"?

Citat:
Men varför väljer då Nalli att INTE gå på den obduktionsrapport som finns i Warrenkommissionens rapport, när det kommer till träff-ytan i JFKs bakhuvud?

Det står ju där?
"6 x 15 mm"
Kan det bero på att med den ytan så faller hela Nallis teori med alla tjusiga formler platt till marken och att det då liksom inte bidde någon "jet-effect"? Alls?

Vad tror du?
Du har missuppfattat texten och antar det är Kennedys ingångshål som anges, jag har gett dig en förklaring i mitt senaste inlägg.
Citera
2023-11-26, 19:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Men det syns ju tydligt att ett av skotten kommer framifrån.
Jag får inte ihop det. Tror du inte på vad du själv ser?
"Ser"? Jag var inte där när det hände för nästan exakt 60 år sen, och det var nog inte du heller.

Hur mycket kan du egentligen se på en film? I en annan tråd tror du dig t ex kunna se att en rörelse stannar helt på exakt noll sekunder, i en film med bara några få bilder per sekund. Att något med massa stannar på exakt noll sekunder är förstås en fysikalisk omöjlighet (enl Newtons krafttag, F=ma), och från det drar du slutsatsen att filmen omöjligt kan visa det den påstås visa. Men med bara några få bilder per sekund, kan man INTE se om något faktiskt stannar på exakt noll sekunder. Det är DET som är den fysikaliska omöjligheten i det fallet.

Men även om man står alldeles bredvid en händelse kan man inte se detaljerna i förlopp som går snabbare än att t ex synnerverna hinner ladda om och att hjärnan hinner med att processa iaf någon del av informationen. Hur lång tid är det (när jag googlar verkar det iaf inte gå på kortare tid än på 0.1 sekunder) jmf m t ex en kula som går genom ett huvud, och effekterna från det, som bl a skulle kunna handla om en jeteffekt?

Dessutom är vi ännu sämre på att uppfatta snabba förlopp som vi inte är förberedda på -- dvs om du faktiskt hade varit där på en perfekt position för att se själv vad som hände.

Det Alvarez och Nallis mer avancerade analys visar är att det är fysikaliskt möjligt att en jeteffekt får det träffade målet att s a s rekylera åt fel håll. Om detta faktiskt är vad som hände med JFK VET inte jag -- och det har jag naturligtvis heller aldrig sagt. Men jag vet att det iaf är fysikaliskt möjligt. Bara exakt det var det som jag från början ville tala om i denna tråd.

Att jag hellre tror på Nobelpristagaren i fysik, Alvarez, än på någon random foliehatt utan meriter, beror på att jag inte själv är en foliehatt.
Senast redigerad av nerdnerd 2023-11-26 kl. 19:31.
Citera
2023-11-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Citat:
När man...
När han (Nalli)....

Citat:
...skriver"the entrance diameter d0 is simply the cross-sectional diameter of an unfired bullet" så handlar det alltså ett generellt antagande på grund av kulans extrema stabilitet, och det har inget med Kennedys ingångshål att göra.
"...which is known to be 0.67 cm."

Så, om han nu enligt dig INTE går på kulans diameter (0,67 cm), vilket värde går han då istället på i sina beräkningar, menar du?

Citat:
Eftersom ett större hål på framsidan
Hur vet Nalli det, menar du?

Citat:
är beviset för att kulan lämnade huvudet på framsidan, medans ett mindre hål på baksidan är beviset för att kulan penetrerade huvudet på baksidan.
Det brukar bli så, ja.

Citat:
Som sagt, det finns ingen anledning att använda ingångshålets diameter när man skall beräkna kulans effekt.
Om det ska bli en "jet-effekt" så måste kraften i den effekten överstiga den effekt som uppstår när den inkommande kulan träffar kraniet (och huden) och här spelar träff-ytan en helt avgörande roll.

Du säger nu att Nalli INTE använde sig av värdet 0,67 cm i diameter på den ytan, så vilket värde gick han på istället, menar du?

Citat:
Det viktiga är att ta med kulans diameter när man gör beräkningnara, in och utgångshål är enbart resultatet av effekten.
Vilken "effekten"?
Citera
2023-11-26, 20:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
"...which is known to be 0.67 cm."
Så, om han nu enligt dig INTE går på kulans diameter (0,67 cm), vilket värde går han då istället på i sina beräkningar, menar du?
Han gjorde det, jag missuppfattade först din fråga.

Citat:
Hur vet Nalli det, menar du?
Att hålet på framsidan är större? Det framgår i obduktionsrapporten.

Citat:
Det brukar bli så, ja.
Du är alltså enig i att skottet kom bakifrån, eftersom obduktionsrapporten anger ett större hål frampå skallen och ett mindre hål bakpå skallen.

Citat:
Om det ska bli en "jet-effekt" så måste kraften i den effekten överstiga den effekt som uppstår när den inkommande kulan träffar kraniet (och huden) och här spelar träff-ytan en helt avgörande roll.
Som sagt, Carano 6,5 har en stabil projektilbana.
Ingångshålet behöver inte ha exakt samma diameter som kulan, det beror på vilket material man skjuter på. Olika material ger olika typer ingångshål, även om kulan har en stabil projektilbana.
Det viktiga för beräkningarna är att kulan har en stabil projektilbana när den träffar målet, och det hade den.
Senast redigerad av kato85 2023-11-26 kl. 20:46.
Citera
2023-11-26, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
"Ser"? Jag var inte där när det hände för nästan exakt 60 år sen, och det var nog inte du heller.

Hur mycket kan du egentligen se på en film? I en annan tråd tror du dig t ex kunna se att en rörelse stannar helt på exakt noll sekunder, i en film med bara några få bilder per sekund. Att något med massa stannar på exakt noll sekunder är förstås en fysikalisk omöjlighet (enl Newtons krafttag, F=ma), och från det drar du slutsatsen att filmen omöjligt kan visa det den påstås visa. Men med bara några få bilder per sekund, kan man INTE se om något faktiskt stannar på exakt noll sekunder. Det är DET som är den fysikaliska omöjligheten i det fallet.

Men även om man står alldeles bredvid en händelse kan man inte se detaljerna i förlopp som går snabbare än att t ex synnerverna hinner ladda om och att hjärnan hinner med att processa iaf någon del av informationen. Hur lång tid är det (när jag googlar verkar det iaf inte gå på kortare tid än på 0.1 sekunder) jmf m t ex en kula som går genom ett huvud, och effekterna från det, som bl a skulle kunna handla om en jeteffekt?

Dessutom är vi ännu sämre på att uppfatta snabba förlopp som vi inte är förberedda på -- dvs om du faktiskt hade varit där på en perfekt position för att se själv vad som hände.

Det Alvarez och Nallis mer avancerade analys visar är att det är fysikaliskt möjligt att en jeteffekt får det träffade målet att s a s rekylera åt fel håll. Om detta faktiskt är vad som hände med JFK VET inte jag -- och det har jag naturligtvis heller aldrig sagt. Men jag vet att det iaf är fysikaliskt möjligt. Bara exakt det var det som jag från början ville tala om i denna tråd.

Att jag hellre tror på Nobelpristagaren i fysik, Alvarez, än på någon random foliehatt utan meriter, beror på att jag inte själv är en foliehatt.
Jag tror alla som skjutit med gevär någon gång ser att skottet kommer framifrån.
Jag fattar inte varför du har fått för dig att det kommer bakifrån? Tror du att filmen är fejk?
Citera
2023-11-26, 20:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag tror alla som skjutit med gevär någon gång ser att skottet kommer framifrån.
Jag fattar inte varför du har fått för dig att det kommer bakifrån? Tror du att filmen är fejk?
Eftersom obduktionsrapporten visade ett större hål framtill (2,5-3cm diameter) och ett mindre hål baktill (6x15mm)
https://www.archives.gov/files/research/jfk/warren-commission-report/appendix-09.pdf
https://www.archives.gov/research/jfk/warren-commission-report/chapter-3.html#head
Senast redigerad av kato85 2023-11-26 kl. 20:39.
Citera
2023-11-26, 20:24
Bannlyst
Citat:
Eftersom obduktionsrapporten visade ett större hål baktill (2,5-3cm diameter) och ett mindre hål framtill (6x15mm)
https://www.archives.gov/files/research/jfk/warren-commission-report/appendix-09.pdf
Ja det blir ett större hål baktill när man skjuter någon framifrån.
Citera
2023-11-26, 20:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ja det blir ett större hål baktill när man skjuter någon framifrån.
Blev fel. Har nu redigerat inlägget.
Citera
2023-11-26, 20:48
Medlem
Citat:
En dag, en vecka, en månad, ett år?
Jag hittade ett inlägg av mig där jag diskuterar om en människoskalle, död eller levande, överhuvudtaget (no pun) under några som helst förutsättningar kan uppvisa en jet-effect från en inkommande gevärskula och min källa är en studie utförd av Tony Szamboti: (FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963

Tyvärr så går länkarna till den nu avsomnade siten JFKLancer.com vilket förklarar varför jag inte kunde hitta den på nätet.

Jag vet att Szamboti drar slutsatsen att eftersom att skalet + tejpen av en tejpad vattenmelon (Alvarez) ger en "shear strength" på endast ca 70 psi vs ett mänskligt huvud som har en dito på hela ca 17000 psi, flera storleksordningar starkare, så är det i princip omöjligt att en jet-effekt i motsatt riktning kan uppstå givet att kulan alltid måste överföra så mycket rörelsemängd till huvudet i motsatt riktning att en sådan jet-effekt omöjligt att uppstå.

Vare sig i teorin eller den fysiska verkligheten.

(Något som i synnerhet även gäller exemplet med JFK.)

Som sagt, jag kollar runt lite till för att se om jag kan hitta studien så att du kan försäkra dig om att det jag säger stämmer med fakta.
Citera
2023-11-26, 20:51
Bannlyst
Citat:
Blev fel. Har nu redigerat inlägget.
Läkarna som jobbade med honom säger att det var ett mycket större hål i bakhuvudet och att kulan kom framifrån.
En av dom fick flytta från Texas efter att han sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in