Nu var ju Specter anställd av WC och tog fram teorin om den magiska kulan.
Jag vet att han arbetade för WC, men det var single bullet-teorin som han tog fram och inte Magic bullet-teorin.
Magic bullet-teorin var namnet som konspiratörer gav single bullet-teorin efter att dom gjort egna beräkningar på hur kulan borde ha färdats (beräknat efter felaktiga förutsättningar).
Jag vet som sagt var inte hur bra som Single bullet-teorin beskrivs i WR, men det är inte svårt att se hur konspirationsteoretiker fick det till en "magisk kula" då dom med stor säkerhet inte kände till att Connally satt både nedanför JFK och snett framför JFK.
Den filmen har jag nämnt flera gånger tidigare i tråden.
Dock är det en sak jag fastnat för i den.
i filmen så förklar man genom att flytta connally och kennedy i bilen , tex satt Kennedy högre än connally, och på så sätt fick man till att det var en singelbullet fact.
var kom då singelbullet theory från ? den om att kulan svänger i luften.
Kan tänka mig att den behandlats här ja, sorry about that! Orkade inte kolla igenom hela tråden!
The magic bullet är en jävligt skum teori. På ett väldigt basalt plan ser man ju om inte annat, i Zapruderfilmen, att JFK och Connally träffas av samma kula. Sen kan man väl kalla det magiskt om man vill.
Men hur de (konspirationsteoretikerna) kom fram till att den måste ha svängt i luften och stannat till en stund... DET är ett mysterium.
Men hur de (konspirationsteoretikerna) kom fram till att den måste ha svängt i luften och stannat till en stund... DET är ett mysterium.
Som jag skrev tidigare så tror jag att svängningen beror på okunskap om hur JFK och Connally satt i relation till varandra. Dessutom så finns det olika åsikter om var JFK blev träffad och från vilken vinkel.
När det gäller pratet om att kulan stannade i luften så bygger nog det på att vissa inte räknar Connally som träffad förän han tappade sin hatt (jag måste erkänna att jag inte kan se honom tappa hatten hur mycket jag än kisar).
I filmen JFK så visas ju kulans färd genom att två personer (Garrisons assistenter) sitter direkt bakom varandra i samma höjd, och hade dom suttit så i verkligheten så hade ju kulan verkligen varit magisk.
Jag vet att han arbetade för WC, men det var single bullet-teorin som han tog fram och inte Magic bullet-teorin.
Magic bullet-teorin var namnet som konspiratörer gav single bullet-teorin efter att dom gjort egna beräkningar på hur kulan borde ha färdats (beräknat efter felaktiga förutsättningar).
Jag vet som sagt var inte hur bra som Single bullet-teorin beskrivs i WR, men det är inte svårt att se hur konspirationsteoretiker fick det till en "magisk kula" då dom med stor säkerhet inte kände till att Connally satt både nedanför JFK och snett framför JFK.
Jag ber om ursäkt då jag blandat ihop dessa två.
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jo det håller jag med om, skulle gärna veta varifrån det kom från första gången.
Troligen kom det från någon som var totalt okunnig om JFK/connallys placerngar i bilen.
Som jag skrev tidigare så tror jag att svängningen beror på okunskap om hur JFK och Connally satt i relation till varandra. Dessutom så finns det olika åsikter om var JFK blev träffad och från vilken vinkel.
När det gäller pratet om att kulan stannade i luften så bygger nog det på att vissa inte räknar Connally som träffad förän han tappade sin hatt (jag måste erkänna att jag inte kan se honom tappa hatten hur mycket jag än kisar).
I filmen JFK så visas ju kulans färd genom att två personer (Garrisons assistenter) sitter direkt bakom varandra i samma höjd, och hade dom suttit så i verkligheten så hade ju kulan verkligen varit magisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Jo det håller jag med om, skulle gärna veta varifrån det kom från första gången.
Troligen kom det från någon som var totalt okunnig om JFK/connallys placerngar i bilen.
Jag antar att det är detta som är pudelns kärna när det handlar om konspirationsteorier, att dess upphovsmän drar slutsatser om vad som har hänt innan de satt sig in i problematiken och fakta i händelserna de "analyserar".
Konstigt bara att dessa felaktiga teorier blir så cementerade i folkmedvetandet, som the magic bullet till exempel. Väldigt många som verkar tro att det var något skumt med den kulan, men ser man på filmmaterialet och läser om de faktiska omständighterna kring placeringar av offer och gärningsman t.ex så faller teorin platt väldigt fort.
Lockelsen måste ligga i det spänningsfyllda med en eventuell konspiration och mörkläggning.
Detta forum är fyllt av pålästa människor som alla är helt säkra på att det handlar om flera skyttar. Jag har försökt hävda annat där, men det gick ju inte som en dans direkt.
Jag antar att det är detta som är pudelns kärna när det handlar om konspirationsteorier, att dess upphovsmän drar slutsatser om vad som har hänt innan de satt sig in i problematiken och fakta i händelserna de "analyserar".
Konstigt bara att dessa felaktiga teorier blir så cementerade i folkmedvetandet, som the magic bullet till exempel. Väldigt många som verkar tro att det var något skumt med den kulan, men ser man på filmmaterialet och läser om de faktiska omständighterna kring placeringar av offer och gärningsman t.ex så faller teorin platt väldigt fort.
Lockelsen måste ligga i det spänningsfyllda med en eventuell konspiration och mörkläggning.
Mycket väl kan de vara så, men samtidigt finns det också en del obesvarade frågor angående mordet som anses vara skumma.
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Kan tänka mig att den behandlats här ja, sorry about that! Orkade inte kolla igenom hela tråden!
The magic bullet är en jävligt skum teori. På ett väldigt basalt plan ser man ju om inte annat, i Zapruderfilmen, att JFK och Connally träffas av samma kula. Sen kan man väl kalla det magiskt om man vill.
Finns det uppgifter varifrån den historien kommer ifrån?
Har för mig att jag någonstans hört att det var Specter på uppdrag av Wc som tog fram den teorin
Detta forum är fyllt av pålästa människor som alla är helt säkra på att det handlar om flera skyttar. Jag har försökt hävda annat där, men det gick ju inte som en dans direkt.
Så Klart att det var flera skyttar! Man skulle Aldrig ha riskerat att bomma ett sådant lysande tillfälle genom att bara ha en LHO på boklagret!
Precis som med OP (Nej, CRIP va r inte ensam), C-Fredrik Algernon och dom som som "sänkte" Estonia. För säkert resultat krävs det flera konspiratörer!
Så Klart att det var flera skyttar! Man skulle Aldrig ha riskerat att bomma ett sådant lysande tillfälle genom att bara ha en LHO på boklagret!
Precis som med OP (Nej, CRIP va r inte ensam), C-Fredrik Algernon och dom som som "sänkte" Estonia. För säkert resultat krävs det flera konspiratörer!
;-)
nip
Massa OT, nip. ajajaj. Du vet ju inte va du snackar om. LHO/en ensam person hade klarat av det, med en fruktansvärd tur på "huvudskottet"...
Specter tog fram single bullet teorin, som sedan perverterades till magic bullet av... Garrisons team, kanske?
Mycket möjligt , behövdes någon som kunde få det att slå igenom iaf.
obesvarade frågor
* Varför fanns det SS män på DP när SS chefen säger att det inte fanns några alls där tills han anlände en timme till en och halvtimme efter mordet
Dom som åkte med presidenten fortsatte till sjukhuset.
* Bilden på Buddy Walthers stående på gräset inne på DP tillsammans med en ljushårig man som ser ut som han plockar upp en hylsa.
<event start="Fri Nov 22 1963 12:15:00 GMT-0600" title="Oswald seen having lunch">
Carolyn Arnold sees Oswald eating lunch on the second floor lunchroom.
"Oswald was sitting in one of the booth seats on the right hand side
of the room as you go in. He was alone as usual and appeared to be
having lunch. I did not speak to him but I recognized him clearly."
<i>ref. Crossfire, p 49; Conspiracy - Who Killed Kennedy?, p 108</i>
<event start="Fri Nov 22 1963 12:15:00 GMT-0600" end="Fri Nov 22 1963 12:20:00 GMT-0600" title="TSBD sixth floor empty">
TSBD employee Bonnie Ray Williams leaves the sixth floor after eating
his lunch, he saw nobody.
<i>ref. Crossfire, p 49; Conspiracy - Who Killed Kennedy?, p 106
<event start="Fri Nov 22 1963 12:15:00 GMT-0600" title="Man with rifle seen in TSBD">
Witness Arnold Rowland observes man with rifle at the Western end
of TSBD. <i>ref. Treachery in Dallas, p 300
Och om det var Oswald så var han ganska nonchalant med att inta positionen, visst kortegen var planlagd till 12.30, men den kunde ju likaväl kommit tidigare/senare.
En medarbetare såg LHO i matsalen före skotten och polisman baker möter LHO i matsalen efter skotten. Minns dock inte hur lång tid de tog för baker att rusa in.
Har också läst (ja, det är garrisson) att polisen skulle ha kommit ner med 2 gevär innan dom kommit ner med LHOs merlicher carcano, har sökt på nätet om detta men inte hittat något.
Massa OT, nip. ajajaj. Du vet ju inte va du snackar om. LHO/en ensam person hade klarat av det, med en fruktansvärd tur på "huvudskottet"...
Vad jag hörde , så var förespråkarna på den "extra" skytten inne på att det var ett typiskt mafia mord, man hyr in en som mördar offret samt en som mördar mördaren.
Minns dock inte var jag hörde detta, troligen något klipp på youtube , återkommer om det.