2007-10-19, 00:18
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Det här ämnet inom den här konspirationen har säkert varit uppe på tapeten många gånger men!

Hur mycket sanning tror ni att JFK filmen av Olivier Stone har med mordet att göra?

Ingenting, se gärna portnoy´s länk.
Visserligen bygger filmen både på Jim Marrs och Jim Garissons uppgifter, så lite sanning kan de faktiskt ligga i det hela , men själva filmen lägger jag väldigt lite sanningsvärde i.

Läs gärna Marrs och Garissons böcker och bilda dig en egen uppfattning
Citera
2007-10-20, 23:51
Medlem
Targenors avatar
Stillbilder från zapruders "orginalfilm" säljes på Christie´s

http://www.christies.com/LotFinder/lfsearch_coa/LotDescription.aspx?intObjectId=4983460

mer info

http://www.amateurphotographer.co.uk/news/Pictures_Worlds_first_supermodel_Original_1963_sti lls_from_JFK_assassination_revaled_news_150431.htm l

Citat:
'A series of stills made from the film by the Associated Press (AP) agency were distributed to the press, with few originals surviving to the present day,' said a spokesman for Christie'
Citera
2007-11-09, 18:11
Medlem
Pubertals avatar
Det finns vissa frågor som jag söker svar på som någon av er kanske kan besvara.

1. Första frågan gäller Oswalds förehavande innan mordet. Vem var det (om någon) som påstod att övervakningsfoto som hade tagits av en falsk Oswald i Mexico verkligen var Oswald?

2. Finns det något som stöder att Garrison inte fick visa bilden på luffarna på TV?

3. Hur ligger det till med kulan som hittades på Connolleys bår, såg den i stort sett ny ut? Och om den såg i stort sett ny ut kan den då ha gjort den skada som den påstås ha gjort?

4. Manipulerade Oliwer Stone fotot från Times (fotot av LHO poserande med ett gevär)? När jag tittar på fotot på internet så ser man tydligt en skugga under LHO:s haka. I JFK-filmen så har LHO en ljus fläck där vilket får det att se ut som om bilden skulle ha varit manipulerad.
Citera
2007-11-09, 18:43
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
Det finns vissa frågor som jag söker svar på som någon av er kanske kan besvara.

1. Första frågan gäller Oswalds förehavande innan mordet. Vem var det (om någon) som påstod att övervakningsfoto som hade tagits av en falsk Oswald i Mexico verkligen var Oswald?
Om jag förstått det hela rätt, så började det med Silvia Odios vittnesmål om att 3 män ringt på hennes dörr, 2 kubaner och 1 vit man, den vite mannen presenterades som Leon, några dagar senare så ringde en av kubanerna upp Silvia och sa att Leon var galen och skulle skjuta presidenten.
När myndigheterna fick höras om detta sa dom att det inte var Oswald eftersom han var i mexico...

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/LHO25.htm

Citat:
2. Finns det något som stöder att Garrison inte fick visa bilden på luffarna på TV?
Nej, inte mer än hans ord, vad jag vet.

Citat:
3. Hur ligger det till med kulan som hittades på Connolleys bår, såg den i stort sett ny ut? Och om den såg i stort sett ny ut kan den då ha gjort den skada som den påstås ha gjort?
Kulan såg i sig oskadad ut, vanligtvis visas bilder på kulan från sidan, den minst skadade delen, dock var den skadad.

Citat:
4. Manipulerade Oliwer Stone fotot från Times (fotot av LHO poserande med ett gevär)? När jag tittar på fotot på internet så ser man tydligt en skugga under LHO:s haka. I JFK-filmen så har LHO en ljus fläck där vilket får det att se ut som om bilden skulle ha varit manipulerad.
Intressant fråga, kan tänka mig två svar.

1) Ja stone manipulerade bilden
2) Någon på internet har manipulerat bilden.

Jag har aldrig sett "orginalet" eller dom bilderna frånsett på filmen samt på nätet, känns dock som att dom på nätet vinner min röst på äkthet.
Citera
2007-11-09, 19:04
Medlem
Pubertals avatar
Tack för dom snabba svaren. Jag ska försöka hitta Silvia Odios vittnesmål nu, det låter intressant. En annan sak slog mig, mannen som visas på bilderna från Mexico måste ju vara något av en världskändis nu (speciellt efter JFK-filmen) är det ingen som har trätt fram och sagt sig vara mannen på bilderna, eller åtminstone någon som påstår sig veta vem det är/var?
Citera
2007-11-09, 19:11
Medlem
Airbuzzs avatar
Det här kanske är gammal skåpmat för er gamla rävar här i tråden, men det finns en bra BBC doku på Google video, 1,5h lång och tämligen allomfattande. Jobbar efter tesen att det inte finns någon stor konspiration.

The Kennedy Assassination: Beyond Conspiracy, heter den.

Finns här:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7184933155238761777
Citera
2007-11-09, 21:05
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Tack för dom snabba svaren. Jag ska försöka hitta Silvia Odios vittnesmål nu, det låter intressant. En annan sak slog mig, mannen som visas på bilderna från Mexico måste ju vara något av en världskändis nu (speciellt efter JFK-filmen) är det ingen som har trätt fram och sagt sig vara mannen på bilderna, eller åtminstone någon som påstår sig veta vem det är/var?

Några länkar om det

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/JFKodioS.htm

http://www.acorn.net/jfkplace/09/fp.back_issues/02nd_Issue/odio.html

http://www.jfk-online.com/odiohsca.html

Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Det här kanske är gammal skåpmat för er gamla rävar här i tråden, men det finns en bra BBC doku på Google video, 1,5h lång och tämligen allomfattande. Jobbar efter tesen att det inte finns någon stor konspiration.

The Kennedy Assassination: Beyond Conspiracy, heter den.

Finns här:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7184933155238761777

Den filmen har jag nämnt flera gånger tidigare i tråden.

Dock är det en sak jag fastnat för i den.
i filmen så förklar man genom att flytta connally och kennedy i bilen , tex satt Kennedy högre än connally, och på så sätt fick man till att det var en singelbullet fact.

var kom då singelbullet theory från ? den om att kulan svänger i luften.
Citera
2007-11-09, 22:02
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Dock är det en sak jag fastnat för i den.
i filmen så förklar man genom att flytta connally och kennedy i bilen , tex satt Kennedy högre än connally, och på så sätt fick man till att det var en singelbullet fact.

var kom då singelbullet theory från ? den om att kulan svänger i luften.

Om jag förstått det hela rätt så presenterades teorin i Warrenrapporten av Arlen Specter. Att det benämndes som en teori kan nog förklaras av att man inte kunde utesluta att det gått till på något annat sätt. Det var dock deras officiella ståndpunkt.
Och nu är jag ute på väldigt djupt vatten, men jag antar att alla dom där "pauses in mid air" och "turns in a 90 degree angel" är taget från en eller flera konspirationsteoretiker som efter egna iaktagelser av Zapruderfilmen har försökt skapa sig en bild av hur kulan färdades (utan vetskapen om hur Connally och JFK faktiskt satt placerade i bilen). Därmed fick teorin ett nytt namn "Magic bullet" och dess magiska egenskaper tillkom.
Jag tror att den där pauseringen i luften på 1,6 sekunder bygger mycket på att Connally av dessa personer inte kunde räknas som träffad förän det att han tappar sin hatt.
Citera
2007-11-09, 22:05
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Om jag förstått det hela rätt så presenterades teorin i Warrenrapporten av Arlen Specter. Att det benämndes som en teori kan nog förklaras av att man inte kunde utesluta att det gått till på något annat sätt. Det var dock deras officiella ståndpunkt.
Och nu är jag ute på väldigt djupt vatten, men jag antar att alla dom där "pauses in mid air" och "turns in a 90 degree angel" är taget från en eller flera konspirationsteoretiker som efter egna iaktagelser av Zapruderfilmen har försökt skapa sig en bild av hur kulan färdades (utan vetskapen om hur Connally och JFK faktiskt satt placerade i bilen). Därmed fick teorin ett nytt namn "Magic bullet" och dess magiska egenskaper tillkom.
Jag tror att den där pauseringen i luften på 1,6 sekunder bygger mycket på att Connally av dessa personer inte kunde räknas som träffad förän det att han tappar sin hatt.

Mjo det stämmer , men när dom i filmen flyttar om JFK och Connally som dom satt, så går kulan rakt, något som jag tycker WC borde ha haft koll på. sen att konspirationstokarna världen över få ut annat är ju inte ovanligt.
Citera
2007-11-09, 22:29
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Mjo det stämmer , men när dom i filmen flyttar om JFK och Connally som dom satt, så går kulan rakt, något som jag tycker WC borde ha haft koll på. sen att konspirationstokarna världen över få ut annat är ju inte ovanligt.

WC kanske hade koll på det, men dom kan ju inte gå ut och dementera alla falska uppgifter som finns, det hade varit ett heltidsjobb. Sedan antar jag att Warrenrapporten inte är direkt späckad med bilder, så det kanske inte är helt lätt att förklara i ord hur kulan färdades (om ens ett försök till det gjordes).
Jag får ta och läsa rapporten nån gång tror jag...

Appropå något helt annat så tycker jag att denna video väldigt intressant (den har säkert varit uppe förr):
http://www.youtube.com/watch?v=XY02Qkuc_f8

Några frågor på den videon:
1. Finns det några uppgifter om var detta är filmat (är dom väldigt nära DP?)

2. Ska man betrakta tillbakadragandet av säkerhetsvakterna från bilen som en extraordinär händelse som enbart inträffade här?

3. Finns det jämförande bilder från andra gånger då JFK åkte i öppen bil genom en gata med folkmassor runt omkring (för att se om säkerhetsvakterna höll avståndet dom gångerna också)?

4. Visserligen spekulation, men skulle man kunna anta att Presidenten själv beordrade den huvudansvariga vakten att låta sitt manskap hålla avståndet när dom närmade sig DP eftersom att han inte ville framställa sig själv som en otillgänglig politiker som var rädd för folket?

5. Finns det intervjuer, förhör eller liknande med vakterna där denna fråga (eller film) tas upp?
Citera
2007-11-09, 22:47
Medlem
Targenors avatar
Citat:
WC kanske hade koll på det, men dom kan ju inte gå ut och dementera alla falska uppgifter som finns, det hade varit ett heltidsjobb. Sedan antar jag att Warrenrapporten inte är direkt späckad med bilder, så det kanske inte är helt lätt att förklara i ord hur kulan färdades (om ens ett försök till det gjordes).
Nu var ju Specter anställd av WC och tog fram teorin om den magiska kulan.

Citat:
Appropå något helt annat så tycker jag att denna video väldigt intressant (den har säkert varit uppe förr):

Love Field Dallas.
Citat:
2. Ska man betrakta tillbakadragandet av säkerhetsvakterna från bilen som en extraordinär händelse som enbart inträffade här?
Min tanke var att livvakterna inte skulle behöva springa bredvid bilen tills dom nåt staden ,utan först när dom kommit fram skulle dom gå bredvid bilen, något som aldrig skedde.
Citat:
3. Finns det jämförande bilder från andra gånger då JFK åkte i öppen bil genom en gata med folkmassor runt omkring (för att se om säkerhetsvakterna höll avståndet dom gångerna också)?
Jag har för mig sett en bild på JFK i öppen bil i tyskland, men kan inte minnas om livvakterna var med.
Citat:
4. Visserligen spekulation, men skulle man kunna anta att Presidenten själv beordrade den huvudansvariga vakten att låta sitt manskap hålla avståndet när dom närmade sig DP eftersom att han inte ville framställa sig själv som en otillgänglig politiker som var rädd för folket?
Fullt möjligt, men inget som vi lär få bekräftat tyvärr.
Citat:
5. Finns det intervjuer, förhör eller liknande med vakterna där denna fråga (eller film) tas upp?
Mej veterligen finns de inga interjuver angående secret service standdown på love field, däremot borde de ju finnas angående saknade av livvakter när dom kom till DP
Citera
2007-11-09, 22:54
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Hittade denna sida då jag googlade på
JFK assassination: Secret Service Standdown
http://www.jfklancer.com/LNE/limo.html

Citat:
AGENTS GO ON RECORD:
JFK DID NOT ORDER SECRET SERVICE OFF DALLAS LIMOUSINE
KENNEDY NEVER ORDERED SECURITY STAND-DOWN OR BUBBLE-TOP REMOVAL
PRESIDENTIAL SECURITY MYSTERIOUSLY "STRIPPED" AND OTHERWISE
COMPROMISED FOR FATAL MOTORCADE
SECRET SERVICE IGNORING OF ADVANCE WARNING OF THREATS DOCUMENTED
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera