2021-11-01, 00:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Ja, man skulle ju kunna tro det. Och även dictabelt inspelningen borde från och med idag vara förpassad till historiens skräphög. Baker och McLain är, enligt onoponos egen källa, ca 60 meter för långt bak för att dictabelt inspelningen ska var gjord på någon av deras mikrofoner.
Mina egna amatörmässiga beräkningar hamnade på 30 meter.
Här är du nog för snäll mot dig själv igen, PekkariP1.
1. WC påstår att det tog ca 15 sekunder för Baker att från och med det första skottet ta sig från sin position på Houston Street fram till entrédörrarna.

2. Baker, däremot, säger klart och tydligt att han accelererade fram till entrén först efter det han hörde ett tredje och sista skott.

3. Det tar enligt WC minst 5 sekunder att avlossa tre skott med det påstådda mordvapnet (Carcano).

5. Logiken tvingar dig därmed att subtrahera sagda 5 sekunder från de 15 sekunderna = 10 sekunder.
Dvs, vi följer WC's egna publicerade bevisning för att visa att den INTE ger stöd åt dess påstående om att det tog "15 sekunder" för Baker att ta sig från sin position på Houston Street, där han hörde det sista skottet, fram till TSBD's entrédörrar.

Att det istället tog 15 - 5 = 10 sekunder.

Men inte nog med det:
1. WC utgår ifrån den av två rekonstruktioner där Baker promenerar de olika delsträckorna mellan sin parkerade MC och 2a våningens lunchrum = ca 90 sekunder.

2. Detta trots att den tillgängliga bevisningen i form av film och vittnesmål säger att Baker sprang de olika delsträckorna vilket i sin tur säger att det är den andra av de två rekonstruktionerna som gäller, där Baker sprang de olika delsträckorna = 75 sekunder.

3. Det här i sin tur ger att även delsträckan MC'n ---> entrédörrarna måste justeras ned och jag menar att ett par sekunders skillnad tycks vara ett rimligt överslag: ca 15 - ca 5 - ca 2 = ca 8 sekunder.

4. Det är också så att WC hävdar att det tog mellan 5 - 7 sekunder för Oswald att avlossa tre skott mot JFK, vilket ger ytterligare stöd till en reducering av antalet sekunder det tog för Baker att ta sig till entrédörrarna direkt efter det att han hörde ett tredje och sista skott.

Summering:
1. Den sammanlagda bevisningen säger att det tog ca 8 sekunder för Baker att direkt efter det att han hör ett tredje och sista skott, ta sig från sin position på Houston Street (helt oavsett exakt var han befann sig) till entréns yttre dörrar. INTE "15 sekunder".

2. Den sammanlagda bevisningen säger att Baker genomgående sprang sträckan mellan sin parkerade MC till 2a våningens lunch rum (OM han sprang till 2a våningens lunchrum) och att det därför är rekonstruktion nummer 2, där han sprang de olika delsträckorna, som är den relevanta och som klockade ca 75 sekunder - ca 5 sekunder = ca 70 sekunder. INTE "90 sekunder".
Hade du något mer på lilla hjärtat?
Citera
2021-11-01, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Prudent börjar som vanligt i fel ände.

Det ursprungliga påståendet är WC's som säger att det tog 15 sekunder för Baker att ta sig till huvudentréns yttre dörrar från det att han hörde det första skottet:
1. WC gör fel när de startar klockan vid det första skottet eftersom Baker säger att han accelererade iväg först efter det att han hör det sista (tredje) skottet.

2. Eftersom att det tar minst ca 5 sekunder att avlossa tre skott så måste minst 5 sekunder subtraheras från WC's "15 sekunder" = 10 sekunder.

3. WC utgår även ifrån den 'rekonstruktion' där Baker gick och inte sprang, vilket även inbegriper delsträckan MC'n ---> entrédörrarna.

4. Det finns ingen känd rekonstruktion där Baker ibland springer och ibland går/promenerar, endast en där han genomgående springer samt en där han genomgående promenerar.

5. Givet att det tillgängliga film- och vittnesmaterialet uteslutande indikerar en springande Baker och inte en promenerande Baker + att Baker var inbegripen i sitt livs mördarjakt, så är valet av det senare alternativet (gående = 90 sekunder) givetvis felaktigt och att det istället är det förra, där han springer, som ligger närmare verkligheten = 75 sekunder minus 5 sekunder = 70 sekunder.

6. Det här gäller även delsträckan: MC'n ---> entrédörrarna, även om endast 6 sekunder är synliga i det tillgängliga filmmaterialet.

7. Dvs, jag gör ett ungefärligt överslag på ca 2 sekunders skillnad mellan att promenera sträckan vs att springa den: ca 15 sekunder minus ca 5 sekunder minus ca 2 sekunder = ca 8 sekunder.
Givet att det även finns en osäkerhetsfaktor i WC's beräkningar av den tid det tog för mördaren att avlossa WC's "tre skott", ca 5 sekunder - 7 sekunder", så är mitt ursprungliga påstående om att det istället för WC's "15 sekunder" tog ca "8-10 sekunder" helt berättigat.

Här erbjuder materialet således både hängslen och bälte till mitt påstående om "8-10 sekunder".

Säg till om du hittar någon film och/eller något vittne som säger att Baker promenerade den del av sträckan MC'n ---> entrédörrarna som inte är dokumenterad i den filmsekvens på 6 sekunder jag postade tidigare i tråden.

Igen: https://www.youtube.com/watch?v=l7p1ntLF--s
Fel ände?
Enligt WC tog det Baker 15 sekunder att köra 60 meter, parkera motorcykeln och springa 15 meter till entrén på TSBD
Baker required 15 seconds after the simulated shot to ride his motorcycle 180 to 200 feet, park it, and run 45 feet to the building.

(WC-R, sid. 152)
I reached the recessed door of the Texas School Book Depository Building fifteen seconds after the time of the simulated shot.

(WC-R Volym 7, sid. 592/93)

Enligt dig tog det 8 sekunder och det är dina 8 sekunder jag synar.

Du skrev:
Citat:
det tog som mest 10 sekunder för Baker att ta sig från Houston Street, parkera MC'n, kliva av och nå fram till huvudentréns yttre dörrar.

Om han dessutom sprang mellan MC'n och entrén så tog det ännu mindre tid, låt säga 8 sekunder.
och:
Citat:
= ca 8 sekunder från det att Baker hör det sista skottet till det att han är framme vid entréns ytterdörr.
och jag gjorde ett överslag för att se om dina "låt säga 8 sekunder" är en rimlig tid för Baker "att ta sig från Houston Street, parkera MC'n, kliva av och nå fram till huvudentréns yttre dörrar."

Som sagt:
1. 6 sekunder långt filmklipp där en joggande Baker syns i 5 sekunder från avstigen från motorcykeln till just innan trappan upp mot entren.
2. Baker har stigit av motorcykeln när filmklippet startar och proceduren att från stillastående motorcykel ställa ned stödet och kliva av torde lågt räknat ta minst 1 sekund.
3. Trappan (4-6 trappsteg?) full med folk bör ta åtminstone 1 sekund och ytterligare 1 sekund att passera entredörren = 2 sekunder.

-> 5+1+2 = 8 sekunder från stillastående motorcykel till innanför entrédörren.

Till de 8 sekunderna ska läggas körsträckan på ca 60 meter bland springande människor inklusive inbromsning till stillastående.
Exakt hastighet är inte känd, men onoponos 8 sekunder är slut redan innan körsträckan på 60 meter räknas in...
Med tanke på att det tar ca 3 sekunder att köra 45 meter i en snitthastighet av 55 km/h (15 m/s) och ca 2 sekunder att bromsa från 55 km/h till 0 på 15 meter så är nog 5 sekunders körtid för Baker en lågt räknat uppskattning.

8 + 5 = 13 sekunder och det är alltså låga uppskattningar.

Jag tror du förstår att WC:s "15 sekunder" gäller klockningen av tiden att förflytta sig aktuell sträcka och är medveten om att "låt säga 8 sekunder" är en orimlig underdrift.
Om du vidhåller:
Citat:
det tog som mest 10 sekunder för Baker att ta sig från Houston Street, parkera MC'n, kliva av och nå fram till huvudentréns yttre dörrar.

Om han dessutom sprang mellan MC'n och entrén så tog det ännu mindre tid, låt säga 8 sekunder.
får du redovisa var jag räknar fel.

5-sekunders språngmarschen från att mellan motorcykeln och fram till strax innan trappan har du redovisat film på så det är bara övriga 3 sekunder du behöver fördela på 60 meter körsträcka bland springande människor inklusive inbromsning till stillastående, fälla ut stödet, kliva av motorcykeln, jogga uppför trappan samt i trängseln ta sig innanför yttre entrédörren.

Fråga:
Du du får här friheten att bortse från WC:s beräkning.
Ungefär hur länge skulle du själv uppskatta att det kan ha tagit för Baker att i rådande förhållanden köra ca 60 meter, bromsa in till stillastående, parkera motorcykeln ca 15 meter från TSBD och joggande ta sig fram till innanför yttre entrédörren på TSBD? Ca 8-10 sekunder eller ca 15 sekunder?

Var snäll och fatta dig kort och utan att upprepa listan från förra inlägget.
1. Redovisa om och i så fall var jag räknar fel.
2. Svara på frågan jag ställer i slutet.
Citera
2021-11-01, 02:51
Avstängd
Citat:
Finns det mer?
Visst finns det mer.

Vi ser hur WC liksom tääännnjer ut tiden det tog (ska ha tagit) för Baker att ta sig från Houston Street där han hörde det sista skottet, till 2a våningens lunchrum och en konfrontation med (en hypotetisk) Oswald och det för att ge samme Oswald tillräckligt med tid för att ta sig från det s.k. 'snipers nest' på 6e våningen och ner 4 våningar till sagda lunchrum = postumt beröva Oswald dennes alibi.

Hur?
1. Man inleder tidtagningen vid det tillfälle när Baker hör det första skottet, trots att Baker klart och tydligt säger att han agerade först efter det tredje och sista skottet och adderar därmed falskeligen minst 5 sekunder till den tid det ska ha tagit = ca 90 sekunder. Självklart är det även så att timingen av Baker måste starta precis samtidigt som timingen av Oswald och Oswald kan ju näppeligen ha börjat fly från det s.k. 'snipers nest' innan han ha avlossat samtliga sina tre skott.

2. Man ignorerar den tillgängliga bevisningen i form av film och vittnesmål som säger att Baker genomgående sprang sträckan från sin parkerade MC till TSBD's lunchrum och som enligt 'spring-rekonstruktionen' tog ca 75 sekunder, inte som 'promenad-rekonstruktionen', ca 90 sekunder.
Det här ger sammantaget att det tog Baker ca 70 sekunder från det sista skottet att ta sig till 2a våningens lunchrum, inte de ca 90 sekunder som WC felaktigt påstår.

Det här i sin tur ger i så fall även (en hypotetisk) stackars Oswald endast 70 sekunder att efter sitt tredje och sista skott ta sig till den lilla 'vestibul' utanför 2a våningens lunchrum där Baker säger att han såg en "glimt" av honom innan han försvann in i lunchrummet där Baker ska konfronterat honom någon sekund senare.

Så, vad ska Oswald ha hunnit med på dessa ca 70 sekunder?
Citera
2021-11-01, 03:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fel ände?
Ja.

Citat:
Enligt WC tog det Baker 15 sekunder att köra 60 meter, parkera motorcykeln och springa 15 meter till entrén på TSBD
Baker required 15 seconds after the simulated shot to ride his motorcycle 180 to 200 feet, park it, and run 45 feet to the building.

(WC-R, sid. 152)
I reached the recessed door of the Texas School Book Depository Building fifteen seconds after the time of the simulated shot.

(WC-R Volym 7, sid. 592/93)
Det "simulated shot" som WC utgår ifrån är det första av de tre skott som Baker säger att han hörde:
1. Enligt Baker så var det först efter de tredje och sista skottet som han accellererade iväg mot TSBD's entré.

2. Om rekonstruktionen av Bakers tidslinje ska ha någon bäring på en hypotetisk Oswalds tidslinje så måste de starta i samma tidpunkt = direkt efter det påstått tredje och sista skottet, givet att Oswald näppeligen kan ha börjat 'fly' från 'snipers nest' innan han har avlossat skott nr 2 och nr 3.
Ergo. Minst 5 sekunder måste subtraheras från Bakers tidslinje givet att det enligt WC tog minst 5 sekunder att avlossa tre skott med det påstådda mordvapnet (Carcano).

Citat:
Enligt dig tog det 8 sekunder och det är dina 8 sekunder jag synar.
Nja, det tog enligt det bevismaterial i form av vittnesmål och film som finns publicerat i WC's rapport, ca 8 sekunder och inte som WC säger, ca 15 sekunder.

Citat:
Du skrev:

och:
= ca 8 sekunder från det att Baker hör det sista skottet till det att han är framme vid entréns ytterdörr.
och jag gjorde ett överslag för att se om dina "låt säga 8 sekunder" är en rimlig tid för Baker "att ta sig från Houston Street, parkera MC'n, kliva av och nå fram till huvudentréns yttre dörrar."

Som sagt:
1. 6 sekunder långt filmklipp där en joggande Baker syns i 5 sekunder från avstigen från motorcykeln till just innan trappan upp mot entren.
2. Baker har stigit av motorcykeln när filmklippet startar och proceduren att från stillastående motorcykel ställa ned stödet och kliva av torde lågt räknat ta minst 1 sekund.
3. Trappan (4-6 trappsteg?) full med folk bör ta åtminstone 1 sekund och ytterligare 1 sekund att passera entredörren = 2 sekunder.

-> 5+1+2 = 8 sekunder från stillastående motorcykel till innanför entrédörren.

Till de 8 sekunderna ska läggas körsträckan på ca 60 meter bland springande människor inklusive inbromsning till stillastående.
Exakt hastighet är inte känd, men onoponos 8 sekunder är slut redan innan körsträckan på 60 meter räknas in...
Med tanke på att det tar ca 3 sekunder att köra 45 meter i en snitthastighet av 55 km/h (15 m/s) och ca 2 sekunder att bromsa från 55 km/h till 0 på 15 meter så är nog 5 sekunders körtid för Baker en lågt räknat uppskattning.

8 + 5 = 13 sekunder och det är alltså låga uppskattningar.

Jag tror du förstår att WC:s "15 sekunder" gäller klockningen av tiden att förflytta sig aktuell sträcka och är medveten om att "låt säga 8 sekunder" är en orimlig underdrift.
Om du vidhåller:

får du redovisa var jag räknar fel.

5-sekunders språngmarschen från att mellan motorcykeln och fram till strax innan trappan har du redovisat film på så det är bara övriga 3 sekunder du behöver fördela på 60 meter körsträcka bland springande människor inklusive inbromsning till stillastående, fälla ut stödet, kliva av motorcykeln, jogga uppför trappan samt i trängseln ta sig innanför yttre entrédörren.
Jag förstod hur Prudent tänkte/räknade redan första gången Prudent postade sitt 'räknande' och jag kan bara repetera:

I. WC lät genomföra två rekonstruktioner av förloppet:
1. Baker promenerar hela vägen från sin parkerade MC till den påstådda konfrontationen i lunchrummet på 2a våningen = 90 sekunder.

2. Baker små-/springer samma sträcka = 75 sekunder.

II. WC väljer nu den första rekonstruktionen som den giltiga i beskrivningen av Bakers (och därmed Oswalds) tidslinje från det sista skottet fram till sagda konfrontation = 90 sekunder:
1. Det här innebär att de ca 15 sekunder det enligt 90 sekund-rekonstruktionen tog för Baker att ta sig från sin position vid det första skottet fram till entrédörrarna skedde gående, inte springande.

2. Givet att all bevisning i form av film och vittnesmål som finns publicerad WC's rapport säger att Baker genomgående sprang från det han klev av MC'n och upp till konfrontationen i 2a våningens lunchrum så är det fel rekonstruktion som WC går efter. Det är istället 'spring-rekonstruktionen' som måste användas och den säger att Baker små-/sprang samtliga delsträckor, MC'n ---> entrédörrarna inkluderad.

3. Om nu Baker istället för att promenera, sprang den sträckan så borde tiden det tog reduceras med x antal sekunder. Jag gör då ett ungefärligt överslag på ca 2 sekunder. Jag har inte gått in och mätt något i detalj, men det känns rimligt utifrån det ungefärliga avståndet.
Hur skattar du själv skillnaden i tid det tar att springa vs promenera sagda delsträcka?

Citat:
Fråga:
Du du får här friheten att bortse från WC:s beräkning.
Ungefär hur länge skulle du själv uppskatta att det kan ha tagit för Baker att i rådande förhållanden köra ca 60 meter, bromsa in till stillastående, parkera motorcykeln ca 15 meter från TSBD och joggande ta sig fram till innanför yttre entrédörren på TSBD? Ca 8-10 sekunder eller ca 15 sekunder?

Var snäll och fatta dig kort och utan att upprepa listan från förra inlägget.
1. Redovisa om och i så fall var jag räknar fel.
2. Svara på frågan jag ställer i slutet.
1. Jag vet inte var exakt på Houston Baker befann sig när han hörde det sista skottet (ej det första). Vet du?

2. Du räknar definitiv fel om du utgår ifrån den plats du tror att Baker befann sig när han hörde det första skottet, vilket ju är irrelevant eftersom det är den plats som han befinner sig när han hör det tredje och sista skottet 5-7 sekunder senare som du måste räkna ifrån.
Citera
2021-11-01, 05:06
Avstängd
Citat:
Så, vad ska Oswald ha hunnit med på dessa ca 70 sekunder?

Även Oswalds påstådda förflyttning från 'snipers nest' till 'lunchrummet' rekonstruerades i två versioner av WC:
1. Personen (Secret Service Agent John Howlett) promenerade sträckan i "normal" takt = 78 sekunder.

2. Personen promenerade sträckan i "snabb" takt = 74 sekunder.
Det här innebär de facto att Oswald omöjligt kan ha hunnit ner till lunchrummet innan Baker & Truly, även om den "snabba" versionen används. Det här innebär i sin tur att det inte finns något stöd i rekonstruktionerna + övrig bevisning för att Baker & Truly ska timat sin färd upp i byggnaden så att den påstådda konfrontationen i lunchrummet tidsmässigt ska ha varit möjlig.

Men låt oss säga att Oswald istället sprang sagda sträcka, hur snabbt måste han ha sprungit? Svårt att säga, men följande brister i de två rekonstruktionerna måste belysas innan någon skattning kan göras:
1. Rekonstruktionerna inkluderar inte den tid det tar att efter det sista skottet dra tillbaka slutstycket så att tomhylsan flippas ut och därpå trycka in den nya patronen i pipan och som fanns där, ej avfyrad, när Capt Fritz tog emot vapnet direkt efter att det hittades av poliserna Boone och Weitzman. Jag har för mig att det ska ha tagit minst ca 2.3 sekunder i de tester som genomfördes. 70 sekunder minus 2 = 68 sekunder som återstår till 'förflyttningen'.

2. Rekonstruktionerna tog ej heller hänsyn till att kartongerna i 'snipers nest' var placerade på ett sätt så att de poliser som först tog sig in i 'nästet' var tvungna att pressa sig i sidled för att komma in. En försiktig skattning här ger ytterligare 2 sekunder som måste läggas till. 68 sekunder minus 2 sekunder = 66 sekunder som återstår till 'förflyttningen'.

3. För att i rekonstruktionerna simulera gömmandet av vapnet nöjde sig personen (Howlett) med att han...
"leaned over as if he were putting a rifle there [near the stair landing at the northwest corner of the sixth floor]"

(WC 3H253).
... men det var knappast representativt för hur geväret hittades av Deputy Sheriff Eugene Boone:
As I got to the west wall, there were a row of windows there, and a slight space between some boxes and the wall. I squeezed through them. . . . I caught a glimpse of the rifle, stuffed down between two rows of boxes with another box or so pulled over the top of it.

(WC 3H293)
Det här innebär att Oswald i så fall måste ha pressat sig in mellan ett antal staplar av lådor, lagt ner geväret långt in och ner mellan två lådstaplar, placerat en eller fler lådor partiellt ovanpå och därpå pressat sig ut från lådstaplarna igen. Svårt att säga hur lång tid det här tog, men en försiktig gissning ligger på, låt säga, minst 7 sekunder?! 68 sekunder minus 7 = 59 sekunder som återstår till 'förflyttningen'

Dvs, Oswald måste ha sprungit sträckan 'snipers nest' ---> andra änden (västra) av våning 6 ---> trappan fyra våningar ned ---> dyka in i vestibulen där Baker ska ha sett en skymt av honom på ca 60 sekunder effektiv springtid.
Givet att det vid den "snabba" rekonstruktionen av förloppet tog personen (Howlett) att i rask takt gå sträckan (utan att inkludera faktorerna här ovan) ca 74 sekunder, så torde han ha tvingats pinna på rätt bra för att klara samma sträcka (utan att inkludera faktorerna här ovan) på endast ca 60 sekunder effektiv springtid.

Utan ökad andhämtning. Utan spår av stress: "calm and collected". Sekunderna efter det att han har skjutit skallen av landets omåttligt populära president.

Pyttsan.

Summering:
- För oss som finner WC's 90 sekunder om än teoretiskt möjligt, hyfsat osannolikt, så blir de mer verklighetsnära 70 sekunderna rent av löjligt.

- Visst, det är fortfarande teoretiskt möjligt, men som med så mycket annat i WC's rapport, snudd på skrattretande osannolikt.

- Och, viktigast, det blir än en gång glasklart hur WC hade klart för sig vad man ville ha för resultat redan innan man började 'utreda' enskildheterna i mordet på JFK. Varpå man helt ogenerat tänjer och pressar materialet med snudd på oändlig kreativitet så att bollarna ska passera igenom de fyrkantiga hålen.

Det här har varit en kul liten avstickare i relation till Oswalds alibi. Det finns andra bevis för att han hade ett alibi och att WC & co falskeligen berövade honom det.

Och då talar vi inte längre om vad som är teoretiskt möjligt/omöjligt.
Senast redigerad av onopono 2021-11-01 kl. 05:13.
Citera
2021-11-01, 09:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Citat:

Det "simulated shot" som WC utgår ifrån är det första av de tre skott som Baker säger att han hörde:[indent]1. Enligt Baker så var det först efter de tredje och sista skottet som han accellererade iväg mot TSBD's entré.

Ja Baker behövde 15 sekunder på sig från skottet till byggnaden.
Oavsett vilket skott man börjar mäta ifrån tar det förstås lika lång tid från den tidpunkten - dvs du kan inte på något vis försöka få det till att du ska dra av 5 sekunder om du inte menar att Baker ljuger när han säger att han i verkligheten började accelerera först efter tredje skottet..

Baker kom fram till byggnaden 15 sekunder efter, och till lunchrummet 75/90 sekunder efter att han började accelerera motorcykeln – I rekonstruktionen mättes detta från första skottet (sköts ens fler skott i denna rekonstruktion?) - men i verkligheten var det alltså (enligt Baker) efter sista skottet. Det förändrar ju bara ankomsttiden till de olika platserna - inte hur lång tid det tog Baker att komma dit från accelerationen. Bakers 90 sekunder börjar alltså precis samtidigt som Oswalds 78 sekunder, efter det tredje skottet.

Sen faller ju resten av ditt efterkonstruerade tidsklippande på det enkla faktumet att Baker flera gånger i förhöret säger att det i verkligheten tog längre tid än de simulerade tiderna – dvs han säger att 90 sekunder är att betrakta som ett minimum för den tid det tog honom att komma fram till lunchrummet och Oswald.

sid 252:
Mr Baker. We simulated the shots and by the time we got there, we did everything that I did that day, and this would be the minimum, because I am sure that I, you know, it took me a little longer.
sid 253:
Mr Belin. Would you estimate that what we did on March 20 was the maximum or minimum as for the time you took?
Mr Baker. I would say it would be the minimum.
Citera
2021-11-01, 16:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Hur får onopono ihop sittpåståenden om att Oswald ska ha stått på trappan och gått in i vestibulen sekunden före polismannen Baker med påståendet att Oswald ska ha kommit uppifrån byggnaden och vara på väg ut när han stötte ihop med samme Baker?
Är det Oswald eller Holmes som ljuger eller har fel om vad som hände?

Citat:
[indent]Mr Holmes: Then he said when all this commotion started, “I just went on downstairs.” And he didn’t say whether he took the elevator or not. He said, “I went down, and as I started to go out and see what it was all about, a police officer stopped me just before I got to the front door, and started to ask me some questions, and my superintendent [Truly] of the place stepped up and told the officers that I am one of the employees of the building, so he told me to step aside for a little bit and we will get to you later. Then I just went on out in the crowd to see what it was all about.”…

Citat:
Det stämmer att Prayer Man verkar stå frusen i tid och rum i det tillgängliga filmmaterialet, men det finns inget som säger att han inte lugnt och fint vände på klacken och gick in i vestibulen sekunderna innan Baker följd av Truly kommer in i densamma.
Citera
2021-11-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur får onopono ihop sittpåståenden om att Oswald ska ha stått på trappan och gått in i vestibulen sekunden före polismannen Baker med påståendet att Oswald ska ha kommit uppifrån byggnaden och vara på väg ut när han stötte ihop med samme Baker?
Är det Oswald eller Holmes som ljuger eller har fel om vad som hände?
Dubbelgångar Oswald rycker närmare gissar jag. En skytte-Oswald uppe på 6:e våningen och en patsy-Oswald längre ned i huset.
Citera
2021-11-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ja.

Det "simulated shot" som WC utgår ifrån är det första av de tre skott som Baker säger att han hörde:
1. Enligt Baker så var det först efter de tredje och sista skottet som han accellererade iväg mot TSBD's entré.

2. Om rekonstruktionen av Bakers tidslinje ska ha någon bäring på en hypotetisk Oswalds tidslinje så måste de starta i samma tidpunkt = direkt efter det påstått tredje och sista skottet, givet att Oswald näppeligen kan ha börjat 'fly' från 'snipers nest' innan han har avlossat skott nr 2 och nr 3.
Ergo. Minst 5 sekunder måste subtraheras från Bakers tidslinje givet att det enligt WC tog minst 5 sekunder att avlossa tre skott med det påstådda mordvapnet (Carcano).
I konceptet minitid eller snabbast möjliga tid eller ideal tid ingår acceleration, retardation, parkering och språngmarsch. Allt är inkluderat. Denna tid är uppgiven av mc polisen Baker som 15 sekunder. Och att det i verkligheten när det begav sig tog längre tid än just 15 sekunder.

I filmen som är länkad tidigare syns en annan polis, förmodligen Marshall Smith, som förflyttar sig västerut längs Elm Street.
I filmen syns förmodligen Lovelady och Shelley som förflyttar sig åt samma håll.
Mot dessa herrar och mot TSBD, förflyttar sig en kvinna, förmodligen Gloria Calvary.
Med ledning av dessa personers vittnesmål, gissar jag att mc polisen Baker når ytterdörrarna ca 30 sekunder efter sista skottet.

(Värt att notera är att onopono nu är inne på att det är tre skott, inte fem eller sex som han brukar försöka med).
Citera
2021-11-02, 03:41
Avstängd
Citat:
I konceptet minitid eller snabbast möjliga tid eller ideal tid ingår acceleration, retardation, parkering och språngmarsch. Allt är inkluderat. Denna tid är uppgiven av mc polisen Baker som 15 sekunder.
Så, varför utgår då WC ifrån den rekonstruktion där Baker promenerar samtliga delsträckor efter det att han parkerar MC'n = 90 sekunder.

Finns det någon av oss andra okänd rekonstruktion där Baker springer delsträckan mellan MC'n och entrédörrarna, men där han därefter promenerar resten av sträckan till 2a våningens lunchrum?

Nej.

Det här innebär att "15 sekunder" måste gälla inom ramarna för den rekonstruktion som WC valde att gå på, där Baker promenerar hela sträckan, inklusive den mellan MC'n och entrédörrarna.

Givet att vi nu vet att Baker springer mellan MC'n och fram till entrédörrarna så måste tiden "15 sekunder" justeras nedåt. givet att det mindre tid att springa sträckan än att promenera den.

Jag menar att ca 2 sekunder är en rimlig skattning av den skillnaden, vilket ger: 15 - 2 = 13 sekunder.

Utöver den reduktionen i tid måste även läggas den tid det enligt WC tar att avlossa tre skott med det påstådda mordvapnet (Carcano) = ca 5 sekunder.

Varför? Därför att båda rekonstruktionerna startar från det att Baker hör det första av tre skott, inte det sista, som ju enligt WC utgör startpunkten för Oswalds färd från 'snipers nest' på 6e våningen ner till 2a våningens lunchrum och en konfrontation med sagde Baker: 13 - 5 = 8 sekunder.

Slutsats:
1. Sträckan Houston Street till entrédörrarna tog ca 8 sekunder, inte 15 sekunder.

2. Hela sträckan Houston Street till lunchrummet tog: 75 - 5 = 70 sekunder, inte 90 sekunder.
Om du har specifika invändningar och/eller frågor så citerar du relevant text och förklarar vad.

Citat:
Och att det i verkligheten när det begav sig tog längre tid än just 15 sekunder.
Enligt vilken rekonstruktion då?

Enligt den rekonstruktion som WC valde att gå på så promenerar Baker samtliga delsträckor, inklusive sträckan mellan MC'n och entrédörrarna = 15 sekunder.

Menar du nu att det finns en hemlig rekonstruktion där Baker istället kröp sträckan?

Är den här filmen en förfalskning? https://www.youtube.com/watch?v=l7p1ntLF--s

Citat:
I filmen som är länkad tidigare syns en annan polis, förmodligen Marshall Smith, som förflyttar sig västerut längs Elm Street.
Och?

Citat:
I filmen syns förmodligen Lovelady och Shelley som förflyttar sig åt samma håll.
Mot dessa herrar och mot TSBD, förflyttar sig en kvinna, förmodligen Gloria Calvary.
Med ledning av dessa personers vittnesmål, gissar jag att mc polisen Baker når ytterdörrarna ca 30 sekunder efter sista skottet.
Citera relevanta vittnesmål.

Citat:
(Värt att notera är att onopono nu är inne på att det är tre skott, inte fem eller sex som han brukar försöka med).
Jag har aldrig påstått att det med säkerhet avlossades sex skott. Jag hävdar däremot att det är vetenskapligt bevisat att det avlossades minst fem gevärsskott. Fyra stycken bakom JFK och ett, det dödande huvudskottet, från det vita staketet på 'grassy knoll'.

Med det sagt så handlar nuvarande diskussion om huruvida Baker (och Truly) kan ha hunnit med att konfrontera en hypotetisk Oswald i 2a våningens lunchrum även om man (hypotetiskt) går på WC's egna 'bevisning'.

Dvs, om WC hävdar att det avlossades endast tre skott mot JFK så måste samma WC i konsekvensens namn starta stoppuret precis efter det att Baker hör det han menar är det tredje och sista skottet han hörde.

Om man nu som WC istället startar stoppuret redan vid det första skottet så s.a.s. tjuvstartar man Bakers timing med den tid det enligt samma WC minst tar att avlossa tre skott med det av samma WC påstådda mordvapnet = minst 5 sekunder.

Det är även så att samma WC säger att det tog Oswald mellan 5-8 sekunder att avlossa de tre skotten mot JFK, vilket i konsekvensens namn även det ska läggas till WC's rekonstruktion av Bakers färd till lunchrummet = ca 5-8 sekunder, som ska dras från tidslinjen helt oavsett vilken av de två rekonstruktionerna WC väljer att gå på:
1. 90 sekunder minus 5-8 sekunder = 82-85 sekunder.

2. 75 sekunder minus 5-8 sekunder = 67-70 sekunder.
Men vi ska inte vara knussliga, så minus ca 5 sekunder duger bra.
Senast redigerad av onopono 2021-11-02 kl. 03:45.
Citera
2021-11-02, 06:40
Avstängd
Citat:
Dubbelgångar Oswald rycker närmare gissar jag. En skytte-Oswald uppe på 6:e våningen och en patsy-Oswald längre ned i huset.
Vad får dig att tro att det fanns en "skytte-Oswald uppe på 6e våningen"?

Har du något som helst bevis för det?

Låt se.
Citera
2021-11-02, 07:24
Avstängd
Det verkar som att trådens begåvningsreserv fortfarande inte hänger med, så jag ska försöka vara ännu tydligare:
1. Tidtagningen i båda rekonstruktionerna startade vid den tidpunkt Baker säger att han hörde det första av tre skott.

2. WC säger att det avlossades tre skott mot JFK, varav samtliga från 'snipers nest' på TSBD's 6e våning och att det tog ca 5-8 sekunder.

3. Enligt WC's testresultat så var ett minimum av tid det tog att avlossa tre skott från det föregivna mordvapnet, ca 5 sekunder.

4. Det innebär att om man istället startar stoppuret direkt efter det sista skottet, så har Baker på sin MC hunnit minst 5 sekunder/x meter närmare sitt slutmål, än om man startar stoppuret direkt efter det första skottet.

5. Om det nu ska gå att synka Oswalds rörelser efter det att han avlossade de tre skotten, med Bakers (och Trulys) diton, så krävs det att tidtagningen av dessa inleds vid samma tidpunkt. Som ju nödvändigtvis måste vara direkt efter det sista skottet eftersom att Oswalds rörelser efter skotten mot JFK näppeligen kan ha inletts innan han avlossar de två sista skotten.

6. Det här ger i sin tur att de båda rekonstruktionerna av Bakers tidslinje inleddes tre skott för tidigt, minst 5 sekunder före det att Oswald hade avlossat det sista skottet.

7. Det här kräver, slutligen, att man antingen lägger till minst 5 sekunder på Oswalds tidslinje eller att man drar bort minst 5 sekunder från Bakers, där jag väljer det senare alternativet eftersom Baker själv, klart och tydligt hävdar att han reagerade/accelererande MC'n direkt efter det tredje och sista skottet.

Det här ger följande:
1. Rekonstruktionen där Baker promenerar de olika delsträckorna: 90 - 5 = 85 sekunder.

2. Rekonstruktionen där Baker springer de olika delsträckorna: 75 - 5 = 70 sekunder.
Dvs, minst 5 sekunder måste subtraheras från Bakers tidslinje helt oavsett vilken av de två rekonstruktionerna man väljer att gå på:
1. Promenerar = 85 sekunder.

2. Springer = 70 sekunder.

Så, väljer WC rätt när de går på den första rekonstruktionen där Baker promenerar de olika delsträckorna? Eller är det den andra rekonstruktionen där Baker springer desamma som har mest stöd i samma WC's bevismaterial?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in