2014-12-31, 08:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nu gjorde jag mig faktiskt besväret att läsa igenom majoriteten av beskrivningarna.

Sedan gjorde jag mig besväret att googla efter lite förklaringar. Nedan följer några godtyckligt handplockade länkar och kommentarer från en av dom mer strukturerade sidorna:

För det första så verkar man dra väldigt stora växlar på att direktöversätta "occipital" till baksidan av huvudet, vilket inte alls verkar vara praxis:
http://mcadams.posc.mu.edu/occipital.htm
Har du verkligen läst redogörelserna rapporterade av Aguilar?

McAdams är här som vanligt djupt ohederlig:

1. Att de forensiska panelerna (WC/Clark/HSCA) menar en sak när de skriver en annan är tyvärr ett genomgående inslag i deras arbete.

2. Det finns lyckligtvis inte någon indikation på att någon av de som vittnar lider av samma brist på heder i sin ursprungliga rapportering. Rätta mig om jag har fel.

3. Var finns referens till att det var "praxis" utanför sagda paneler att kalla t.ex. parietal för occipital eller andra namn för andra ben än vad som lärs ut på de medicinska fakulteterna världen över?

4. Varför säger man att foton från obduktionen väger tyngre än samtliga medicinska vittnen från Parkland, om dessa samtidigt egentligen bekräftar det som syns på fotografierna.

5. Varför säger HSCA:s medicinska panel att samtliga 26 obduktionsvittnen från Bethesda är överens med vad som syns på fotografierna, när det senare visar sig att ingen av dessas vittnesmål styrker vad som syns i samma fotografier?

6. Varför hemligstämplas dessa 26 vittnesmål i 50 år om de faktiskt bekräftar det som syns i fotografierna?

Som sagt, var försiktig med McAdams, han har inte rent mjöl i påsen ...

Citat:
Beskrivningarna stämmer dåligt överens med obduktionsbilderna... Ändå säger flera av läkarna att bilderna överensstämmer med vad dom bevittnade:
http://mcadams.posc.mu.edu/novadocs.htm
Inte i sina ursprungliga rapporter, vilka är mer tillförlitliga än 'minnen' från 20 - 30 - 40 ... år tillbaka i tiden. De flesta höll fast vid sina ursprungliga iakttagelser. De som ändrade sig gjorde så i tron att fotografierna från obduktionen stämde överens med de 26 vittnenas iakttagelser på Bethesda, något som ändrades tillbaka igen när dessa vittnesmål kom till allmänhetens kännedom tack vare ARRB:s arbete mitten 90-talet.

Citat:
Det här är vad vittnena på plats beskriver:
http://mcadams.posc.mu.edu/dpwound.htm
Dom verkar inte alls prata om någon stor skada i bakhuvudet utan bara om skada på höger sida och upptill.
Att i princip samtliga expertvittnen (43) på två sjukhus vittnar om en kraftigt avulsion höger bakhuvud måste nog anses väga tyngre än chockade lekmän som ser något explodera för att därpå försvinna ner i mörkret under en bro. Förutom typiskt back spatter (halo) så ser man även fragment skjutas rakt upp från höger ovansida av huvudet, vilket kan förklaras med strålfrakturer och cirkulära frakturer som uppstår millisekunder efter det att kulan träffar kraniet. Kanske var vinkeln fel, eller bakgrunden, svårt att avgöra. Säkert är dock att majoriteten bevittnade attentatet bakifrån vilket kan förklara att framåtstänket inte var lika synligt.

Citat:
Här däremot finns en bildförklaring som stämmer med din:
http://grandsubversion.com/jfkAssassination/atpyspg1.htm
Det enda man behöver göra är att fantisera ihop att presidentens hår är ett utgångshål och att den blodiga explosionen på andra sidan där hjärnan väller ut är ett ingångshål. Man behöver inte bara vara färgblind utan troligen totalt dum i huvudet för att köpa den förklaringen. Till råga på allt så går det inte ihop med vinkeln till grassy knoll.
Jag förstår antagligen inte ett smack av det du försöker säga här. Förtydliga gärna.

Citat:
Så vad drar du för slutsatser egentligen?

A. Att obduktionsbilderna är fejkade?
B. Att läkarna på sjukhuset först inte ingick i konspirationen men senare värvades och ljög för att dölja A?
C. Att grassy knoll flyttade på sig?
D. Att JFK sköts från minst 3 olika riktningar?
E. Att dom ännu inte värvade läkarna på sjukhuset valde att förtiga förekomsten av flera ingångshål och flera utgångshål? Varför skulle dom i så fall göra det när dom inte var värvade ännu?
F. Att man glömde att på förhand värva läkarna till konspirationen? Men löste det senare?
G. Man trodde inte på förhand att någon obduktion skulle göras av en mördad president, som därmed skulle avslöja om man sköt från flera olika riktningar?
H. Man var helt värdelösa på att planera hur man skulle sitta dit en oskyldig men lyckades ändå sy ihop en superkonspiration med exakt hur många inblandade? Damage control FTW!
I. Att skador på bilen doldes av alla som hanterade den efter händelsen?

Det är bara att inse. Om det var en konspiration så var den:
A. Extremt välplanerad eftersom man klarat sig undan från ansvar i över 50 år.
B. Kompletta idioter kan inte genomföra en sådan plan.
C. Man måste vara komplett idiot för att planera och genomföra en så stor konspiration det på det inkompetenta sätt som konspirationsteoretiker föreställer sig.
D. Om man verkligen hade haft resurser (inklusive hans livvakter) och kompetens till att genomföra mordet enligt dom mer exotiska teorierna, så hade man rimligen valt en mycket enklare mordplan under mycket mer kontrollerade omständigheter.

Hur svårt hade det t ex varit för hans livvakter att ge honom en "hjärtattack"?
Hur svårt hade det varit för någon av spökskyttarna som försvann i tomma intet efter mordet att göra samma trolleritrick vid en tid och plats med färre vittnen? Speciellt om hans livvakter hade instruktioner att inte skydda honom?
Här går du händelserna i förväg. En sak i taget.
Citera
2014-12-31, 19:30
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nja, knappast godtyckligt. Tvättsvampar/sponges används genomgående som standard vid videoanalys av blodstänk i laboratorier. Om du tittar på videon här: https://www.youtube.com/watch?v=YN0AcjspTto&spfreload=10
… så ser du följande forskares namn:

Vilka samtliga forskar på Blood Spatter Analyses. Deras forskning, inkl videor, är i dag sedan länge en etablerad del av:

… och därmed en giltig referens för professionella forensiker både i US och internationellt.
Så du menar att man använder en platt tvättsvamp för att avgöra ingångshålblodskvätt från ett klotformat huvud inneslutet i ett kranium? Eller är det möjligen i andra sammanhang som denna metod duger för ändamålet?

Citat:
1. Är det säkert att just den kulan har ett utgångshål?
Är vi tillbaka på teorin om multipla skottvinklar och olika vapen med olika ammunition nu? Bestäm dig gärna för hur många vapen som var inblandade så kan vi sedan diskutera från den utgångspunkten. Om svaret skulle råka vara fler än ett och samtidiga träffar döljer varandra så får du gärna komplettera med svårighetsbedömning av att synkronisera dessa skott eller sannolikhetsbedömning för att det skulle bli så av en slump.

Citat:
2. Bakåtstänk har observerats med hastigheter upp till 4 ggr hastigheten hos den inkommande kulan. Framåtstänk färdas genomgående mycket snabbare (2 ggr) än bakåtstänk, vilket parat med en mycket snävare kon kan göra det svårt att detektera optiskt. Lägg därtill annan bakgrund och vinkel med helt olika kontrastverkan så ser du att situationen kompliceras ytterligare.
Tror du verkligen på det där? Att blodet fanns men inte fastnade på film på grund av dessa egenskaper?

Citat:
3. Någon har pillat med zapruder-filmen, och maskerat utgångshål och framåtstänk, något jag gärna återkommer till.
Ja gör gärna det. Ena stunden fastnar det inte på bild och i nästa stund måste man pilla bort det från filmen.

Citat:
En sak i taget.
Väldigt gärna.
Citat:
En del forskare menar att rörelsen framåt är en illusion skapad av att ruta 313 är suddig, men här verkar vi vara överens, bra.
Ja vi är överens om du inte tror att på dom där forskarna som påstår att det är en illusion skapad av suddighet, vilket borde vara extremt enkelt att undersöka och avfärda.

Citat:
Så här skriver Fiester bl.a … (Fiester, 2012)

"When the bullet strikes the skull the velocity is suddenly slowed, thereby transferring some kinetic energy to the target. This initial transfer of energy causes the target to move minutely into the force, and against the line of fire, prior to movement with the force of the moving bullet (Karger, 2008)."

Du får gärna komplettera det med ett förtydligande av exakt hur mycket "move minutely" handlar om? Är det ens praktiskt märkbart? Har du någonsin sett en film (utom Zapruder då) där man kan observera detta fenomen? Om du inte sett någon sådan film... Vad kan det bero på tror du?

Citat:
Nja, här tar du i lite. Huvudet slungas snabbt bakåt vartefter överkroppen följer och faller snett bakåt.
Men inte utan att ännu snabbare slungas framåt först... Är vi helt överens om att den initiala framåtrörelsen är orsakad av en kula? och att det bara förekommer EN kula i dom relevanta bildrutorna?

Citat:
Järnplåten är som du säkert ser monterad mitt i dockans tyngdpunkt, vilket ger att kulans kinetiska energi måste flytta hela dess massa. Ett vuxet manshuvud väger cirka 5 kilo vilket utgör cirka 6% av kroppens totala vikt. Om man dessutom tar hänsyn till att huvudet vilar på en kotpelare, överkroppen likaså, bilen färdas framåt och därpå accelererar, så är dess rörelse i Zapruder helt i linje med ett skott framifrån.
Om man sedan tar hänsyn till att han är lutad framåt, att huvudet inte är gjort av metall, att kulan passerade igenom huvudet, att det var en mycket mindre kula och att hela poängen var att kulor i människor helt enkelt har en väldigt liten rörelsepåverkan, så kommer man fram till att det stämmer bra överens med den lilla rörelsen framåt.

Citat:
Sherry P. Fiester är forensisk expert med över 30 års erfarenhet som yrkesverksam kriminaltekniker:
(Bio i Amazon)

Och så här skriver bland andra William (Billy) LeBlanc om ”kärringen” (Fiester, 2012):

Vem är William (Billy) LeBlanc (Fiester, 2012)?

Duger det?

Jo, det är imponerande resuméer... Men det finns även NASA-forskare som är kreationister och kläcker ur sig riktigt fåniga saker också. Så tyvärr räcker inte resuméer ensamt för att övertyga mig, utan jag vill gärna se lite substans i påståendena också. Men visst ökar det trovärdigheten enormt mycket med en seriös resumé...

Citat:
Du menar först att den lilla rörelsen framåt omöjligen kan ha orsakats av skott framifrån, för att därpå hävda att den mycket häftigare och större rörelsen bakåt, inte heller den är konsekvent med att bli skjuten framifrån. Är det bara jag som ser en logisk motsättning här?
Japp, den lilla rörelsen framåt är inte konsekvent med en kula framifrån men den är konsekvent med en kula bakifrån.

Den stora rörelsen bakåt kan mycket väl vara delvis orsakad av en kula framifrån, men i så fall en annan kula än den som orsakade framåtrörelsen. Om kulorna träffade samtidigt så borde dessa negera varandra och den senare kulan borde definitivt inte ha flera gånger större effekt. Det är dock hopplöst att diskutera flera motsägelsefulla teorier på samma gång så när du bestämt dig för om du tror på zapruder-filmen visar en eller flera samtidiga kulor så kan vi diskutera utifrån det.

Citat:

Som ett utav alternativen som orsak till samma rörelse?
Fast nu är det så enkelt att rörelsen bakåt kan förklaras utan en kula framifrån. Alltså är en kula framifrån redundant för rörelsen och alltså är rörelsen inget bevis för en kula framifrån.
Citera
2014-12-31, 21:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Har du verkligen läst redogörelserna rapporterade av Aguilar?
Ja majoriteten av dom. Noggrannheten i läsningen avtog ju längre jag kom, då dom precis som du säger, var väldigt lika varandra.

Citat:
McAdams är här som vanligt djupt ohederlig:

1. Att de forensiska panelerna (WC/Clark/HSCA) menar en sak när de skriver en annan är tyvärr ett genomgående inslag i deras arbete.
Jag väljer att lita på dig här.

Citat:
2. Det finns lyckligtvis inte någon indikation på att någon av de som vittnar lider av samma brist på heder i sin ursprungliga rapportering. Rätta mig om jag har fel.
Framför allt saknas det väl motiv för dom att ljuga både då och sen?

Citat:
3. Var finns referens till att det var "praxis" utanför sagda paneler att kalla t.ex. parietal för occipital eller andra namn för andra ben än vad som lärs ut på de medicinska fakulteterna världen över?
Dom kanske helt enkelt har lärt sig följande tumregler:
Sidan av skallen: Temporal
Ovansidan av skallen: Parietal
Baksidan av skallen: Occipital

Sedan kanske dom helt enkelt inte är så pedanta med exakt var gränsen går.
Dom kanske till och med är direkt dåliga på att positionera dessa gränser när dom skall göra det på ett liggande huvud med hud, hår, blod och hjärna i vägen samt tillhörande förvrängningar på grund av att delar saknas?

Prova att göra följande lilla experiment själv:
1. Forma handen som om du håller en osynlig tennisboll.
2. Placera handen med fingerspetsarna mot ditt eget huvud där du tror att den stora skadan fanns.
3. Vrid huvudet några cm i olika riktningar.

Hur många cm behövde du egentligen vrida huvudet i olika riktningar för att träffa in samtliga officiella påståenden och konspirationsteoretiska påståenden om var skadan befann sig?

När jag gör det experimentet så kommer jag fram till att det enbart är om hålet skulle vara helt baktill som det krävs någon stor rörelse alls. Annars handlar det om ytterst små förändringar för att placera hålet "rätt".

Citat:
4. Varför säger man att foton från obduktionen väger tyngre än samtliga medicinska vittnen från Parkland, om dessa samtidigt egentligen bekräftar det som syns på fotografierna.
Troligen därför att icke manipulerade foton i allmänhet är betydligt mer trovärdiga än vittnesuppgifter. Kanske trodde man, rätt eller fel, att det var sådana foton?

Citat:
5. Varför säger HSCA:s medicinska panel att samtliga 26 obduktionsvittnen från Bethesda är överens med vad som syns på fotografierna, när det senare visar sig att ingen av dessas vittnesmål styrker vad som syns i samma fotografier?
Det kanske var lättare än att försöka förklara vad motsatsen kan bero på?

Citat:
6. Varför hemligstämplas dessa 26 vittnesmål i 50 år om de faktiskt bekräftar det som syns i fotografierna?
För att man skulle slippa förklara den föregående motsatsen?

Citat:
Som sagt, var försiktig med McAdams, han har inte rent mjöl i påsen ...
Men hur brunt är mjölet då? Är han medkonspiratör eller bara väldigt enögd?

Citat:
Inte i sina ursprungliga rapporter, vilka är mer tillförlitliga än 'minnen' från 20 - 30 - 40 ... år tillbaka i tiden. De flesta höll fast vid sina ursprungliga iakttagelser. De som ändrade sig gjorde så i tron att fotografierna från obduktionen stämde överens med de 26 vittnenas iakttagelser på Bethesda, något som ändrades tillbaka igen när dessa vittnesmål kom till allmänhetens kännedom tack vare ARRB:s arbete mitten 90-talet.
Vänta lite här nu... Om man sett baksidan av presidentens huvudet bortsprängt och sedan presenteras inför en bild med ett runt fint hål i storlek med en pennas tjocklek... Då spelar det ingen större roll om det var 20-30-40 år tillbaka i tiden man ser skillnad i alla fall. Vi pratar inte skillnad på en tioöring eller en krona här utan mer en tioöring och knytnäve.

Alternativt så var kanske skillnaden i observationer och foton inte riktigt så stor som Aguilar vill ge sken av? (Gör gärna det föreslagna experimentet i föregående stycke om du inte redan gjort det)

MEN vittnen som ändrar den typen av betraktelser baserat på VAD ANDRA PÅSTÅS HA IAKTTAGIT har i mina ögon ingen trovärdighet alls och det väcker istället helt andra misstankar.

Hur är det ens möjligt att sådana vittnen existerar i plural?

Citat:
Att i princip samtliga expertvittnen (43) på två sjukhus vittnar om en kraftigt avulsion höger bakhuvud [+sida och ovansida (kotte anm.)] måste nog anses väga tyngre än chockade lekmän som ser något explodera för att därpå försvinna ner i mörkret under en bro.
Inte om flera av dessa vittnen är mytomaner som baserar sina vittnesmål på vad dom tror att andra tror.

I det läget ser jag direkt tre möjliga förklaringar:
A. Det har uppstått någon slags sektbeteende på sjukhusen där man rättar in sig och anpassar sina minnesbilder utifrån vad den stora ledaren säger. I ett sådant läge är det enda trovärdiga vittnet det där vittnet som säger att skadan var på vänster sida. 42 sekterister och 1 som minns fel. Jag litar hellre på den som har fel i det läget.

Eller

B. Skillnaden i det dom ursprungligen försöker beskriva och bilderna är inte är större än att dessa beskrivningar baseras på exakt samma sak som fotografierna visar. Dvs att dom till skillnad från kameran gjort bristfälliga observationer som sedan förstoras upp helt ur proportion.

Eller

C. Dom har gjort bristfälliga observationer och sedan pratat ihop sig till konsensus som sedan förstoras upp helt ur proportion.

Jämför man då detta med vittnen som stod på höger sida och såg skottet träffa, varav en till och med filmade sin observation så framstår dessa sistnämnda vittnen som mer trovärdiga. Detta helt oavsett om bilen senare åkte ner i skuggan av en bro.

Citat:
Förutom typiskt back spatter (halo) så ser man även fragment skjutas rakt upp från höger ovansida av huvudet, vilket kan förklaras med strålfrakturer och cirkulära frakturer som uppstår millisekunder efter det att kulan träffar kraniet. Kanske var vinkeln fel, eller bakgrunden, svårt att avgöra. Säkert är dock att majoriteten bevittnade attentatet bakifrån vilket kan förklara att framåtstänket inte var lika synligt.
Men dom som stod helt perfekt med rätt vinkel och ljus, vad såg dom? Finns det någon anledning av misstro dom? Var dom medkonspiratörer?

Citat:
Jag förstår antagligen inte ett smack av det du försöker säga här. Förtydliga gärna.
Att det finns helt värdelösa teorier om kula framifrån. T ex att mördaren tittade upp obemärkt ur en brunn i trottoaren och sköt snett uppåt. Eller att det faktum att presidenten har hår på bakhuvudet skulle vara ett bildbevis på att en kula kom framifrån. Om jag inte misstar mig innefattar den länkade teorin båda dessa komponenter.

Citat:
Här går du händelserna i förväg. En sak i taget.
Det är just det som är problemet. Teorierna flaxar hej vilt åt alla håll utan ett spår av röd tråd eller sammanhängande logik.

Såhär upplever jag argumentationen:
A är konstigt.
B är konstigt.
C är konstigt.
C utesluter A men det är inte konstigt.
B utesluter C men det är inte konstigt.
A utesluter B men det är inte konstigt.

Alltså är allting konstigt och alltså är det okej att plocka russin ur kakan och ena stunden påpeka A, i nästa B och sedan C så länge man hela tiden är överens om att den enda rimliga slutsatsen är konspiration.

Kan du inte bestämma dig för EN teori? Det var X antal skyttar i Y antal riktiningar med Z antal vapen. Sedan när denna teori är fastlagd så kan man titta närmare på vad som talar för och emot.

Om denna teori inte är tillräckligt välgrundad för att utesluta övriga motsägelsefulla teorier så är den troligen inte välgrundad nog för att utesluta den officiella heller...
Citera
2014-12-31, 21:54
Medlem
Personligen fattar jag ej varför detta bör diskuteras.
CIA heter lösningen.
Att vara vänlig emot kommunister var en dödssynd då och även idag.
😉
Citera
2014-12-31, 22:20
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shike33
Personligen fattar jag ej varför detta bör diskuteras.
CIA heter lösningen.
Att vara vänlig emot kommunister var en dödssynd då och även idag.
Var det måntro grisbuktsinvasionen som avslöjade denna kommunistvänlighet?
Citera
2015-01-01, 00:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Du har angett en källa, en pensionerad kriminaltekniker som skrivit en bok där hon påstår något som ingen annan påstår som jobbar aktivt med kriminalteknik eller ball[i]estik.
Vilket av hennes påståenden är det som du ifrågasätter just här?

Citat:
Faktum är att hon inte är någon auktoritet inom området, …
Inte?

Sherry P. Fiester är forensisk expert med över 30 års erfarenhet som yrkesverksam kriminaltekniker:
(Bio i Amazon)
Citat:
In 1993, I was a Certified Senior Crime Scene Analyst and court certified expert in Louisiana, Mississippi, and Florida, totaling in over 30 Judicial Districts and Louisiana State Federal Court. My areas of expertise included Crime Scene Investigation, Crime Scene Reconstruction and Blood Spatter Analysis. I was published in these fields and recognized as an instructor at state and national levels.

Och så här skriver bland andra William (Billy) LeBlanc om ”kärringen” (Fiester, 2012):
Citat:
Having observed her investigative techniques, and impressive ability in reconstructing crime scenes, I expected Enemy of the Truth to reflect the same precise attention to detail I observed when Fiester was investigating homicides in the field. I was not disappointed.

The ballistics, blood spatter pattern interpretation, and trajectory reconstruction procedures used by Fiester are spot on.

Enemy of the Truth: Myths, Forensics and the Kennedy Assassination is so comprehensive in its approach, this work should be used in the instruction of all new crime scene investigators nationwide.

Vem är då William (Billy) LeBlanc (Fiester, 2012)?
Citat:
… a Law Enforcement Officer with almost 40 years of experience, has been a member of the Board of Directors for the International Crime Scene Investigators Association since 1998. LeBlanc is a Certified Forensic Crime Scene Investigator, a certified FBI instructor, and an Instructor at The Criminal Justice Institute. A Court qualified Latent Print Examiner, Crime Scene Reconstructionist, Footwear and Tire Track Examiner, and Blood Stain Analyst, LeBlanc currently instructs crime scene related courses to Law Enforcement agencies nationally and abroad. He has been an Instructor of Forensic Crime Scene Courses for Crime Scene Certification at the University of Arkansas since 2008.

Duger det?

Citat:
har inte forskat eller skrivit forskningsrapporter inom ämnet.
Inte?

Citat:
I was published in these fields and recognized as an instructor at state and national levels.
Dessutom finns det ingen generell regel som säger att all expertis oavsett område måste publicera sig för att anses som sådan.

Citat:
Jag har dessutom länkat till ett dokument som beskriver hur kulor med hög hastighet skapar för ingångshål och utgångs hål, stora men få blodsdroppar normalt sett från ingångshålet, ingen blodsdimma. Utgångshålet karaktäriseras av att kulans hastighet sänks skapas ett större utgångshål och den karaktäristiska blodsdimman som berstår av mer blod men finare droppar. Alltså motsatsen vad du påstår!
Som sagt, jag hittade två meningar med bäring på det vi diskuterar i ditt dokument:
Citat:
(3) Typically, forward spatter is a fine mist and back spatter is larger and fewer drops.

(1 - 2) Gunshot injuries - mist-like spatter caused by bullets entering and exiting the body.

Vad, precist, menar du emotsäger det jag hävdat hittills?

1. Mist/dimma vid både in- och utgångshål

2. Mist/dimma vid skador från skjutvapen (pga mycket stor kinetisk energi per kubikcentimeter).

3. Här är det oklart vad som menas. Är dimman större vid ingångshålet, eller är dropparna större?

Jag föreslår att du konsulterar dina källor igen för en mer detaljerad och precis redogörelse. Så här långt imponerar det föga.
Citat:
Sedan verkar du inte orka leta vidare på andra som beskriver just detta …
Vad vet du om det?

Citat:
utan du litar på en person som du inte källgranskat!
Vad vet du om det?

Citat:
Men du kommer med någon påståeenden om fältstudier om det utan just det ja källa!
Min källa är just nu Sherry P. Fiester. Om du ifrågasätter hennes uppgifter och expertis föreslår jag att du gör så genom att åberopa annan refererad expertis.

Citat:
Filmen visar en klassiskt skott bakifrån.
Enligt vilken expertis?
Senast redigerad av onopono 2015-01-01 kl. 00:32.
Citera
2015-01-01, 01:26
Avstängd
Citat:
Sedan kommer en del saker helt utan källa så nu är det dags för dig att leva upp till det som du avkräver andra.
Precis. Om du ifrågasätter en uppgift så ber du om källa och precisering för att i detalj diskutera det du bestrider.

Hur många gånger tror du att jag behöver upprepa det här innan du begriper?

Citat:
Menar du att det stod folk vid flygplatsen in till dallas …
Fler eller färre, ja.

Citat:
… och att man körde lugnt källa?
Nej. Hastigheten varierade avsevärt beroende på var kortegen befann sig mellan Love Field och Dealey Plaza.

Citat:
Och källa på att Secret Service agenterna stod i 70 knyck på bak på bilen och höll i handaget!

1. Agent Lawtons förbryllade gester när han beordras bort från presidentens limo indikerar tydligt att han upplevde ordern som oväntad. Därmed inte sagt att han planerade att åka där bak på limon hela vägen mellan Love Field och centrala Dallas.

2. Secret Service-agenterna var tränade i att stå bak på limon oavsett dess hastighet, beroende på hotbild eller i händelse av ett attentat. Det fanns alltså ingen hastighetsgräns för den insatsen.

3. Så här skriver Palamara om ett presidentbesök i Venezuela (Vincent Palamara, 2013):
Citat:
Lilley also refuted the Bishop and Manchester accounts, adding that on a trip with JFK in Caracas, Venezuela, he and “Roy Kellerman rode on the back of the limousine all the way to the Presidential palace” at speeds reaching “50 miles per hour [with the bubbletop on].”
… och så här om besöket i Tampa, fyra dagar innan Dallas:
Citat:
In the photographs contained in Exhibit A, agents are kneeling on the running board of the Presidential limousine, while the vehicle was traveling at a high rate of speed …

Dvs, att åka där bak på limon under hög hastighet ingick självklart i SS-agenternas arbetsrutiner.

Citat:
Nu har du kastat ur dig att loggarna förstörts av Secret Service meeeen ingen källa, tydligen måste man be dig varje gång om källa, lev som du lär!
Precis. Du ber om källa och preciseringar när du stöter på något som du ifrågasätter. Precis så går det till.

Här beskriver Douglas P. Horne det hela med egna ord: http://youtu.be/svDEw3Jgkw8

Vem är då Douglas P. Horne? http://insidethearrb.livejournal.com/profile
Citat:
My name is Douglas P. Horne. I served on the staff of the President John F. Kennedy Assassination Records Review Board (ARRB) from 1995 to 1998, for the last three years of its four year existence as a temporary Federal agency. I served as the Chief Analyst for Military Records, and was intimately involved in the staff's interviews and depositions of medical witnesses in the JFK case. These witnesses included the three military pathologists who performed President Kennedy's autopsy; the two photographers who photographed the autopsy; the two Navy x-ray technicians; a Navy photographer's mate who developed post mortem photographs of JFK; and the two FBI agents who were present during the autopsy. Prior to serving with the ARRB, I worked for the U.S. Navy for 20 years: for ten years as a Surface Warfare Officer on active duty, and for ten years as a Civil Servant providing logistic support for a key Cold War antisubmarine warfare surveillance system. I graduated Cum Laude from The Ohio State University, with a B.A. in History, in 1974.

Citat:
Sedan kommer ett av det mer patetiska försöken att racka ner på återskapandet av en kula teorin.
Vilken av single-bullet-teorierna menar du att det är patetiskt av mig att racka ner på? Samtliga eller endast en av dem, och i så’ fall vilken?

Citat:
Att du fortsätter kalla den magic är fånigt och totalt okunnigt om man seriöst tittar på frågan.

1. Jag påstår att single-bullet-teorin/erna populärt kallas magic-bullet-teorin/erna därför att man fortfarande, 51 år senare, trots ihärdiga försök inte har lyckats återskapa någon av dessa teorier i verkliga experiment.

2. Du bestrider det här och länkar till två videor där man helt uppenbart INTE lyckas där heller.

Vem är det som framstår som ”fånig” så här långt, tror du? Handen på hjärtat?

Citat:
Sedan tramsar du loss om att kulan är deformerad på gränsen att falla isär.
Förklara gärna hur du skulle gå till väga för att deformera den ytterligare utan att den faller i bitar. Spännande.

Citat:
Ja kunskap i ball[i]estik och metallurgi det har du inte.
Lyckligtvis är min eventuella brist på expertis ovidkommande. Antingen beskriver testresultaten en positiv reproduktion av en teori eller så gör de det inte. Det finns inget i dina två videor som visar att man lyckats återskapa de resultat som behövs för att kunna återskapa något av de scenarier som beskrivs av någon single-bullet-teori.

Om du inte håller med föreslår jag att du förklarar varför.

Citat:
Kulan är mer deformerad och det förklaras varför.
Kulan är extremt mycket mer deformerad. CE 399 är i princip oskadd även när man analyserar den i ett mikroskop. De enda medium man idag känner till som den kan ha passerat igenom är vakuum, luft eller vatten.

Citat:
Att upprepa exakt är inte nödvändigt heller utan att visa att en kula från det vapnet kan penetrera två personer och ge upphov till multipla skador, vilket konspirationsnissar skrikigt sig hesa att det går inte och förlöjligar det genom namnet magic bulle.
Halmgubbe. Varken jag eller någon annan kritiker bestrider det här.

Citat:
Likheterna och skillnaderna förklarsas i videon, …
Vilka likheter och skillnader förklaras i vilken av dina två videor? Var precis.

Citat:
… och att du inte vill källgranska företaget som gjort det visar att du har tunnt i bagaget för att hävda felaktigheter.
Hur källgranskar man ett företag?

Citat:
Nu gör man bara ett test, dyra dockor att göra, så hade man upprepat hade man kunnat upprepa det väldigt nära, exakt är svårt.
Helt korrekt, 100% exakt är svårt om inte omöjligt, det är det heller ingen som förväntar sig.

1. Totaldemolerad kula vs i princip oskadd kula är inte ens i närheten av ”nästan”. Tvärtom, resultatet refuterar hypotesen.

2. Fel byggnad och fel våning är inte ens i närheten av ”nästan”. Tvärtom, resultatet refuterar hypotesen.

Citat:
Ska kolla videon en gång till om det som jag upplever som felsägning.
Ja, gör gärna det. Jag kan ha missat något.

Citat:
Men på din fråga om jag vet vad du har för kunskap om detta så är den uppenbar, ingenting då du bara upprepar utan att förstå Sherry Feisters påståenden …
Nämn ett eller flera av Sherry Fiesters påståenden som jag refererat till men inte förstått.

Citat:
… eller från konspirationsidor som du inte kollar mot andra källor som hävdar andra saker.
Vad vet du om vad jag har kollat och inte har kollat? Ge exempel med hänvisning eller länk till aktuellt inlägg.

Citat:
Du är säkert en trevlig prick och kunnig på annat men inte inom området kriminalteknik och ball[i]estik.
Återigen, jag behöver lyckligtvis inte vara expert om jag refererar till expertis. Är DU expert på området?
Citera
2015-01-01, 05:51
Avstängd
Citat:
Så du menar att man använder en platt tvättsvamp för att avgöra ingångshålblodskvätt från ett klotformat huvud inneslutet i ett kranium? Eller är det möjligen i andra sammanhang som denna metod duger för ändamålet?
Nej, jag menar att laboratorieförsöken med tvättsvamp är en del av den samlade forensiska forskningen på blodstänk och dess karaktäristiska kännetecken. Självklart används annan metodik och objekt, som fältstudier, kemi, anatomi, osv, där data från de olika studierna jämförs och eventuellt korroberar slutsatser från ytterligare andra studier. Allt för att kunna dra så säkra och välgrundade slutsatsr som möjligt i varje enskilt fall. Som i vilken annan vetenskaplig disciplin som helst.

Citat:
Är vi tillbaka på teorin om multipla skottvinklar och olika vapen med olika ammunition nu?
Nja, hur tänker du nu?

Citat:
Bestäm dig gärna för hur många vapen som var inblandade så kan vi sedan diskutera från den utgångspunkten. Om svaret skulle råka vara fler än ett och samtidiga träffar döljer varandra så får du gärna komplettera med svårighetsbedömning av att synkronisera dessa skott eller sannolikhetsbedömning för att det skulle bli så av en slump.
Till skillnad från dig och FBI/WC/Clark/HSCA är jag inte mycket för att bestämma mig för en teori INNAN all möjlig data är insamlad och förutsättningslöst analyserad.

Citat:
Tror du verkligen på det där? Att blodet fanns men inte fastnade på film på grund av dessa egenskaper?
Du påstår att det Fiester kallar bakåtstänk inte kan vara bakåtstänk därför att Zapruder inte visar något framåtstänk, och att ett antal vittnen heller inte såg något. Jag föreslår tre möjliga alternativ till din slutsats: 1. Vinkel och bakgrund till stänket, 2. Den kula som ger upphov till bakåtstänket har inget utgångshål, 3. Någon har manipulerat Zapruder-filmen. Allt det här är möjligt och är i det här skedet nog skäl att fortsätta med analysen av det bodstänk som faktiskt syns i Zapruder.

Om jag vänder på det och frågar: Var finns bakåtstänket om det som syns i Zapruder är framåtstänk, så förstår du kanske bättre? Det är en förutsättningslös studie av stänket i sig det handlar om i det här skedet. Inte vilka implikationer en eventuell slutsats kan ha avseende andra faktorer i fallet.

Citat:
Ja gör gärna det. Ena stunden fastnar det inte på bild och i nästa stund måste man pilla bort det från filmen.
Så här långt räcker det bra med att presentera möjliga alternativ till din hypotes, för att visa att den är ogiltig.

Citat:
Du får gärna komplettera det med ett förtydligande av exakt hur mycket "move minutely" handlar om?
Jag tolkar det som att det står i relation till den påföljande rörelsen med kraften hos den inkommande kulan:
Citat:
This initial transfer of energy causes the target to move minutely into the force, and against the line of fire, prior to movement with the force of the moving bullet.

Citat:
Är det ens praktiskt märkbart?
Tydligen, eftersom den expertis jag refererat till så här långt är överens om det, och att det förklarar den lilla framåtrörelsen i Zapruder 312 - 313.

Sherry P. Fiester
William (Billy) LeBlanc
Bernd Karger

... är överens om det här, och så här säger ytterligare en forensisk expert, Herbert MacDonell, om bakåtstänket i Zapruder 312 - 313 och Fiesters slutsatser:
Citat:
MacDonell approved the presentation, stating the technique and conclusion were forensically sound, but commented the finding was “old news, everyone knows that blood in the Zapruder film represents back spatter” (MacDonell, 1995).”

Jag har nu refererat till fyra experter vilka samtliga bekräftar Sherry P. Fiesters expertis OCH hennes slutsatser presenterade här. Är det inte dags att du kontrar med annan expertis och fakta ... om du nu insisterar på att Fiester har fel?

Citat:
Har du någonsin sett en film (utom Zapruder då) där man kan observera detta fenomen?
Nej.

Citat:
Om du inte sett någon sådan film... Vad kan det bero på tror du?
Det är den enda film jag kan påminna mig ha sett där någon i verkligheten blir skjuten i huvudet. Vad kan det bero på tror du?

Citat:
Men inte utan att ännu snabbare slungas framåt först…
Hur mycket snabbare?

Citat:
Är vi helt överens om att den initiala framåtrörelsen är orsakad av en kula?

Det är min uppfattning så här långt, ja.

Citat:
… och att det bara förekommer EN kula i dom relevanta bildrutorna?
Det vet jag inte. Vet du? Återigen, det jag diskuterar här är om det blodstänk som syns i Zapruder är ett typiskt framåtstänk eller ett typiskt bakåtstänk, inget annat.

Citat:
Om man sedan tar hänsyn till att han är lutad framåt, …
Överkroppen aningen lutad snett framåt vänster, ja.

Citat:
att huvudet inte är gjort av metall, att kulan passerade igenom huvudet, att det var en mycket mindre kula …
Vi vet inte i det här skedet om den kula som gav upphov till blodstänket passerade igenom huvudet och fortsatte vidare. Om 100% av kulans kinetiska energi togs upp av huvudet är det likvärdigt med ”metall”. Det kan ha varit 50%, 80%, 30% … av energin, vem vet?

Citat:
… och att hela poängen var att kulor i människor helt enkelt har en väldigt liten rörelsepåverkan, …
… jämfört med vad som visas i action- och våldsfilmer, ja. Är sekvensen i Zapruder förenlig med vad forensisk forskning säger i dag?

Tydligen.

Citat:
så kommer man fram till att det stämmer bra överens med den lilla rörelsen framåt.
Med referens till vilken forensisk expertis kommer du fram till det?

Citat:
Jo, det är imponerande resuméer... Men det finns även NASA-forskare som är kreationister och kläcker ur sig riktigt fåniga saker också. Så tyvärr räcker inte resuméer ensamt för att övertyga mig, utan jag vill gärna se lite substans i påståendena också. Men visst ökar det trovärdigheten enormt mycket med en seriös resumé…
Det var som respons på dina misogynt sexistiska ad hominem-kommentarer om Sherry P. Fiester (en kärring, en kärring som vill låta mystisk) jag postade hennes referenser. Se det som ett befogat auktoritetsargument.

Citat:
Japp, den lilla rörelsen framåt är inte konsekvent med en kula framifrån men den är konsekvent med en kula bakifrån.
Med referens till vilken expertis vill du hävda det?

Citat:
Den stora rörelsen bakåt kan mycket väl vara delvis orsakad av en kula framifrån, …
Bra, då är vi åtminstone överens om att rörelsen bakåt inte är oförenlig med en kula framifrån. Bra.

Citat:
… men i så fall en annan kula än den som orsakade framåtrörelsen.
Du återkommer till det här, men jag ser fortfarande ingen refererad forskning eller expertis. Har du någon sådan, eller hittar du bara på vart efter?

Citat:
Om kulorna träffade samtidigt så borde dessa negera varandra och den senare kulan borde definitivt inte ha flera gånger större effekt. Det är dock hopplöst att diskutera flera motsägelsefulla teorier på samma gång så när du bestämt dig för om du tror på zapruder-filmen visar en eller flera samtidiga kulor så kan vi diskutera utifrån det.
Precis min uppfattning. Det är helt hopplöst att diskutera en mängd teorier samtidigt som basic facts inte är utredda.

Bakåtstänk eller framåtstänk? Allt annat på vänt.

Citat:
Fast nu är det så enkelt att rörelsen bakåt kan förklaras utan en kula framifrån.
Hur då?

Citat:
Alltså är en kula framifrån redundant för rörelsen och alltså är rörelsen inget bevis för en kula framifrån.
Det beror naturligtvis på hur sannolik den alternativa förklaringen är, och i vilken mån den korroboreras av övrig data. Det här är inget du kan postulera.
Citera
2015-01-01, 17:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nej, jag menar att laboratorieförsöken med tvättsvamp är en del av den samlade forensiska forskningen på blodstänk och dess karaktäristiska kännetecken. Självklart används annan metodik och objekt, som fältstudier, kemi, anatomi, osv, där data från de olika studierna jämförs och eventuellt korroberar slutsatser från ytterligare andra studier. Allt för att kunna dra så säkra och välgrundade slutsatsr som möjligt i varje enskilt fall. Som i vilken annan vetenskaplig disciplin som helst.

Nja, hur tänker du nu?

Till skillnad från dig och FBI/WC/Clark/HSCA är jag inte mycket för att bestämma mig för en teori INNAN all möjlig data är insamlad och förutsättningslöst analyserad.

Du påstår att det Fiester kallar bakåtstänk inte kan vara bakåtstänk därför att Zapruder inte visar något framåtstänk, och att ett antal vittnen heller inte såg något. Jag föreslår tre möjliga alternativ till din slutsats: 1. Vinkel och bakgrund till stänket, 2. Den kula som ger upphov till bakåtstänket har inget utgångshål, 3. Någon har manipulerat Zapruder-filmen. Allt det här är möjligt och är i det här skedet nog skäl att fortsätta med analysen av det bodstänk som faktiskt syns i Zapruder.

Om jag vänder på det och frågar: Var finns bakåtstänket om det som syns i Zapruder är framåtstänk, så förstår du kanske bättre? Det är en förutsättningslös studie av stänket i sig det handlar om i det här skedet. Inte vilka implikationer en eventuell slutsats kan ha avseende andra faktorer i fallet.

Så här långt räcker det bra med att presentera möjliga alternativ till din hypotes, för att visa att den är ogiltig.

Jag tolkar det som att det står i relation till den påföljande rörelsen med kraften hos den inkommande kulan:

Tydligen, eftersom den expertis jag refererat till så här långt är överens om det, och att det förklarar den lilla framåtrörelsen i Zapruder 312 - 313.

Sherry P. Fiester
William (Billy) LeBlanc
Bernd Karger

... är överens om det här, och så här säger ytterligare en forensisk expert, Herbert MacDonell, om bakåtstänket i Zapruder 312 - 313 och Fiesters slutsatser:

Jag har nu refererat till fyra experter vilka samtliga bekräftar Sherry P. Fiesters expertis OCH hennes slutsatser presenterade här. Är det inte dags att du kontrar med annan expertis och fakta ... om du nu insisterar på att Fiester har fel?

Nej.

Det är den enda film jag kan påminna mig ha sett där någon i verkligheten blir skjuten i huvudet. Vad kan det bero på tror du?

Hur mycket snabbare?

Det är min uppfattning så här långt, ja.

Det vet jag inte. Vet du? Återigen, det jag diskuterar här är om det blodstänk som syns i Zapruder är ett typiskt framåtstänk eller ett typiskt bakåtstänk, inget annat.

Överkroppen aningen lutad snett framåt vänster, ja.

Vi vet inte i det här skedet om den kula som gav upphov till blodstänket passerade igenom huvudet och fortsatte vidare. Om 100% av kulans kinetiska energi togs upp av huvudet är det likvärdigt med ”metall”. Det kan ha varit 50%, 80%, 30% … av energin, vem vet?

… jämfört med vad som visas i action- och våldsfilmer, ja. Är sekvensen i Zapruder förenlig med vad forensisk forskning säger i dag?

Tydligen.

Med referens till vilken forensisk expertis kommer du fram till det?

Det var som respons på dina misogynt sexistiska ad hominem-kommentarer om Sherry P. Fiester (en kärring, en kärring som vill låta mystisk) jag postade hennes referenser. Se det som ett befogat auktoritetsargument.

Med referens till vilken expertis vill du hävda det?

Bra, då är vi åtminstone överens om att rörelsen bakåt inte är oförenlig med en kula framifrån. Bra.

Du återkommer till det här, men jag ser fortfarande ingen refererad forskning eller expertis. Har du någon sådan, eller hittar du bara på vart efter?

Precis min uppfattning. Det är helt hopplöst att diskutera en mängd teorier samtidigt som basic facts inte är utredda.

Bakåtstänk eller framåtstänk? Allt annat på vänt.

Hur då?

Det beror naturligtvis på hur sannolik den alternativa förklaringen är, och i vilken mån den korroboreras av övrig data. Det här är inget du kan postulera.

Tillåt mig presentera det moderna underverket LiveLeak:

http://www.liveleak.com/view?i=2b3_1380206446
Förklara gärna var det modernforensiska bakåtstänket är? Överdelen av skallen sprängs bort väldigt likt JFK och blodet skvätter uppåt och i kulans riktning.

http://www.liveleak.com/view?i=182_1378881206
Inget märkbart skvätt alls åt något håll och knappt någon rörelsepåverkan heller.

http://www.liveleak.com/view?i=6c4_1365729613
Var är det enorma bakåtskvättet?

Slutsatserna jag drar av dessa tre filmer är följande:

* Dina experter är riktiga jävla äckel som, baserat på sina resuméer, garanterat vet bättre och ljuger medvetet.

* Direktorsakad huvudrörelse till följd av huvudskott är liten eller ingen alls.

* Det blir inga märkbara matrix-moves i kulans motsatta riktning.

* Det blir inte alls något explosivt blodskvätt i kulans motsatta riktning när man skjuter en människa i huvudet.

* Om huvudet sprängs så blir det ett explosivt blodstänk i dom riktningar huvudet sprängs. Vilket i den första filmen uppenbarligen är i kulans riktning och och uppåt om överdelen sprängs loss.

* Om Kennedy sköts framifrån på Zapruder-filmen så ljuger alla dina 42 stjärnvittnen på sjukhusen eftersom det inte syns något explosivt blodskvätt bakåt i enlighet med deras vittnesmål.

* Zapruder-filmen är konsekvent med den effekt man kan förvänta sig av en kula som träffar någon i bakhuvudet.

Edit: Fixat felskrivningar
Senast redigerad av kurrekotte 2015-01-01 kl. 17:50.
Citera
2015-01-03, 04:27
Avstängd
Citat:
Ja majoriteten av dom. Noggrannheten i läsningen avtog ju längre jag kom, då dom precis som du säger, var väldigt lika varandra.
Jag förstår att du med ”väldigt lika” vill antyda att vittnesmålen är inrepeterade för att konformera till en gemensam bild av hur skadorna såg ut.

Varför- och hur har det här gått till, tänker du dig?

Citat:
Jag väljer att lita på dig här.
Jag tror att du missförstod här.

Du skrev så här:
Citat:
Nu gjorde jag mig faktiskt besväret att läsa igenom majoriteten av beskrivningarna.

Sedan gjorde jag mig besväret att googla efter lite förklaringar. Nedan följer några godtyckligt handplockade länkar och kommentarer från en av dom mer strukturerade sidorna:

För det första så verkar man dra väldigt stora växlar på att direktöversätta "occipital" till baksidan av huvudet, vilket inte alls verkar vara praxis:
http://mcadams.posc.mu.edu/occipital.htm

1. Direktöversätta occipital till baksidan av huvudet:

Längre ner i det här inlägget skriver du så här:
Citat:
Hur ska du ha det?

2. Ingångshål:

Det som Clark- och HSCA-panelerna diskuterar i MacAdams artikel är det föregivna ingångshål som obduktionsläkarna, Humes, Boswell och Finck har placerat så här (Autopsy Report and Supplemental Report): http://www.paulseaton.com/jfk/humes-notes/autopsy-report.htm
Citat:
Situated in the posterior scalp approximately 2.5 cm. laterally to the
right
and slightly above the external occipital protuberance is a
lacerated wound measuring 15 x 6 mm. In the underlying bone is a
corresponding wound through the skull which exhibits beveling of
the margins of the bone when viewed from the inner aspect of the
skull.
Dvs, det är den här placeringen, mer än 10 cm längre ned på bakhuvudet och ca 2,5 cm till höger, som MacAdams försöker att trolla bort med lite semantisk simsalabim.

Clark- och HSCA-panelerna insåg nämligen att obduktionsläkarnas (Humes et.al.) placering av vad de menade var ett ingångshål precis ovanför ”External Occipital Protuberance (EOP)” var helt oförenlig med fotografierna från samma obduktion:

1. Röntgenbilderna visade metallfragment fördelade över ett smalt stråk (kulbana) i övre delen av av huvudet, där den bakre änden av stråket är placerad just ca 10 cm ovanför EOP där obduktionsläkarna (Humes et.al.) placerade ingångshålet.

2. Fotografiet av huvudets (välfriserade) baksida, där ingenting syns som kan tyda på någon skada alls, utom en liten röd fläck (blood clout) strax nedanför ena änden av röngenbildernas ’metallfragment-stråk’.

Vad göra?

Clark och HSCA menade kort och gott att obduktionsläkarna hade sett ”fel”, och flyttade ingångshålet >10 cm! uppåt och till vänster. Det bisarra i det här arrangemanget har lyckligtvis inte undgått MacAdams, varpå denne kontrar med en möjligen än mer bisarr manöver där han helt ogenerat hävdar att förvirringen beror på olika tolkning av ordet ”occipital”.

Det stämmer att ordet kan användas mer generellt och ungefär synonymt med ”posterior” (bakre), och det stämmer att båda föregivna ingångshålen är placerade i ”bakre” delen av huvudet (occipital/posterior). Det som inte stämmer, däremot, är att dessa ingångshål är specifikt placerade i motsatta delar av samma bakdel av huvudet.

- Humes et.al (WC): Nästan längst ner till höger av bakhuvudet (EOP, occipital bone).
- Clark/HSCA: Högst upp i mitten av bakhuvudet (cowlick area, parietal bone).

Översatt till en jordglob blir det: "Bankrånet utfördes i Auckland NZ men det utfördes egentligen i Sapporo JPN. Orsaken till förvirringen var att båda orterna var belägna vid Stilla havet."

"Frågor på det?"

3. Utgångshål:

Ingen annan av de medicinska vittnena beskrev något som kan liknas vid ett ingångshål i bakre delen av huvudet, och är därmed inte inkluderade i MacAdams semantiska akrobatik.

4. Slutsats?

Var försiktig med MacAdams ...

Citat:
Framför allt saknas det väl motiv för dom att ljuga både då och sen?
Jag tror inte att något av vittnena till huvudskadorna ljuger, varken då eller senare. Möjligen med undantag av de tre militära obducenterna, Humes, Boswell och Finck ... och kanske även en senare Dr. Perry på Parkland.

Citat:
1. Som sagt, att de medicinska panelerna (Clark/HSCA) kör med vissa ”tumregler”, visar inte att den medicinska vittnes-expertisen gör det.

2. Även om dessa ”tumregler” gäller så har de i så’ fall noll bäring på de olika medicinska vittnenas placering av de olika huvudskadorna. Se ovan.

3. Utöver de medicinska vittnesmålen fanns andra vittnen, vilka inte använder medicinsk terminologi i sina beskrivningar, och är därmed även de exkluderade från MacAdams begreppsförvirring.

Citat:
Sedan kanske dom helt enkelt inte är så pedanta med exakt var gränsen går.
Här har du en poäng, det var ju bara det seklets kanske allvarligaste politiska mord. Inte så noga …

Citat:
Dom kanske till och med är direkt dåliga på att positionera dessa gränser när dom skall göra det på ett liggande huvud med hud, hår, blod och hjärna i vägen samt tillhörande förvrängningar på grund av att delar saknas?
De enda av alla de medicinska vittnen som saknade mångårig expertis att på daglig basis göra precis den typen av iakttagelser, var de två obducenterna Humes och Boswell. Vilka dessutom arbetade under direkt order från chain of command.

Citat:
Prova att göra följande lilla experiment själv:
1. Forma handen som om du håller en osynlig tennisboll.
2. Placera handen med fingerspetsarna mot ditt eget huvud där du tror att den stora skadan fanns.
3. Vrid huvudet några cm i olika riktningar.

Hur många cm behövde du egentligen vrida huvudet i olika riktningar för att träffa in samtliga officiella påståenden och konspirationsteoretiska påståenden om var skadan befann sig?
Det här var nog något av det mest egendomliga jag har läst i ett forum på nätet.

Citat:
När jag gör det experimentet så kommer jag fram till att det enbart är om hålet skulle vara helt baktill som det krävs någon stor rörelse alls. Annars handlar det om ytterst små förändringar för att placera hålet "rätt".
Vilket ”hål”?

Citat:
Troligen därför att icke manipulerade foton i allmänhet är betydligt mer trovärdiga än vittnesuppgifter.
Man kan i en brottsutredning inte utgå ifrån att foton inte är manipulerade, det är därför som det behövs korroborerande data. Dvs, fotonas bevisvärde står i direkt proportion till mängden övrig evidens (vittnen, ballistik, obduktionsprotokoll, osv, …), och är det så att en majoritet av trovärdiga vittnesmål (expertis, samstämmighet, osv, …) strider mot vad som syns i fotona så måste dessa i motsvarande grad avfärdas som bevis. Dvs, man behöver INTE ENS bevisa att fotona är manipulerade, det räcker med att en majoritet av vittnesmålen direkt ifrågasätter dess autenticitet eller att innehållet i deras vittnesmål indirekt ifrågasätter samma autenticitet.

Skälet till det här är att konsten att mer eller mindre skickligt manipulera fotografier är lika gammal som konsten att fotografera.

Citat:
Kanske trodde man, rätt eller fel, att det var sådana foton?
Trots att INGET av vittnena från Secret Service, FBI, den medicinska personalen på Parkland, obduktionen och obduktionsläkarna på Bethesda bekräftade vad som fanns i fotona?

Citat:
Det kanske var lättare än att försöka förklara vad motsatsen kan bero på?
1. Det uttryckliga skälet till att HSCA:s forensiska panel (undantaget Dr. Wecht) valde att tro på fotografiernas autenticitet var att samtliga (26 st) obduktionsvittnen direkt eller indirekt bekräftade fotografiernas innehåll.

2. 26 vittnen + fotografier (Bethesda) väger tyngre än 22 vittnen utan fotografier (Parkland)

3. Om det nu visar sig att de 26 vittnena INTE bekräftar fotografiernas innehåll blir bevisläget det omvända. 26 vittnen + 22 vittnen = samtliga vittnen (Bethesda + Parkland) väger massivt tyngre än innehållet i fotografierna.

Vad gör då HSCA:s forensiska panel?

1. Man ljuger/talar osanning och säger att samtliga de 26 obduktionsvittnena bekräftar fotografiernas innehåll.

2. Man hemligstämplar samma 26 vittnesmål i 50 år!

Du menar att skälet till det här var att det var ”lättare”?

Citat:
För att man skulle slippa förklara den föregående motsatsen?
Inte för att dölja det faktum att man ljög om de 26 vittnesmålen från Bethesda?

Hur tänker du nu?
Citera
2015-01-03, 05:01
Avstängd
Citat:
Men hur brunt är mjölet då? Är han medkonspiratör eller bara väldigt enögd?
MacAdams är värd en egen tråd, men han är mer än ”enögd”, så mycket står klart.

Citat:
Vänta lite här nu... Om man sett baksidan av presidentens huvudet bortsprängt …
Nja, del av(storlek: hönsägg —> grapefrukt ca) huvudets höger baksidas skalp och skallben borta, med hjärnsubstansen (cerebellar/cerebrum) blottlagd/synlig.

Citat:
… och sedan presenteras inför en bild med ett runt fint hål i storlek med en pennas tjocklek... Då spelar det ingen större roll om det var 20-30-40 år tillbaka i tiden man ser skillnad i alla fall. Vi pratar inte skillnad på en tioöring eller en krona här utan mer en tioöring och knytnäve.
1. Ju längre tiden går, ju mindre tillförlitliga minnen. Det gäller generellt.

2. Socialt tryck.

3. Rädsla för menlig inverkan på karriär och andra livsviktiga faktorer.

4. Rationaliseringar som:
- ”samtliga fotografier kan inte ha fel … ”
- ”samtliga vittnen på Bethesda kan inte ha fel …”
- ”Dr Perry och andra från Parkland har också ändrat sig …”
- ”de drog över hålet där bak med frihängande skalp innan de tog fotot … ”
- ”WC/Clark/HSCA/FBI/DPD/Texas Rangers/CIA/Pentagon/LBJ/Secret Service/CIA/New York Times/Washington Post/Time Life/CBS/NBC/ABC/ … /, kan inte ha fel.”
- … fyll gärna i om du tycker att jag har glömt något.

Citat:
Alternativt så var kanske skillnaden i observationer och foton inte riktigt så stor som Aguilar vill ge sken av? (Gör gärna det föreslagna experimentet i föregående stycke om du inte redan gjort det)
Jag har gjort det … men hade du feber när du kläckte den idén?

Citat:
MEN vittnen som ändrar den typen av betraktelser baserat på VAD ANDRA PÅSTÅS HA IAKTTAGIT har i mina ögon ingen trovärdighet alls och det väcker istället helt andra misstankar.
Hm … spännande. Vad för misstankar? Om frågan tillåts?

Citat:
Hur är det ens möjligt att sådana vittnen existerar i plural?
Hur det är möjligt? Har du läst Orwell?

Citat:
Inte om flera av dessa vittnen är mytomaner som baserar sina vittnesmål på vad dom tror att andra tror.
Mytomaner anpassar inga vittnesmål. Tvärtom, sådana har ett tvångsmässigt behov av att ljuga, helt oberoende av vad andra tror eller inte tror.

Om du menar att något av vittnena visar prov på den patologin får du gärna berätta mer.

Citat:
I det läget ser jag direkt tre möjliga förklaringar:
A. Det har uppstått någon slags sektbeteende på sjukhusen där man rättar in sig och anpassar sina minnesbilder utifrån vad den stora ledaren säger. I ett sådant läge är det enda trovärdiga vittnet det där vittnet som säger att skadan var på vänster sida. 42 sekterister och 1 som minns fel. Jag litar hellre på den som har fel i det läget.
Även medicinsk personal är exponerade för socialt tryck, men att kalla det sektbeteende kräver nog mer data, oavsett i vilken riktning man vill driva ett argument.

Citat:
Eller

B. Skillnaden i det dom ursprungligen försöker beskriva och bilderna är inte är större än att dessa beskrivningar baseras på exakt samma sak som fotografierna visar. Dvs att dom till skillnad från kameran gjort bristfälliga observationer som sedan förstoras upp helt ur proportion.
Obduktions-fotografi på JFK:s välfriserade till synes helt oskadda bakhuvud:
http://scribol.com/anthropology-and-history/the-autopsy-of-john-f-kennedy-in-pictures/1

Kemp Clark, MD, Professor and Director of Neurological Surgery at Parkland: http://www.assassinationweb.com/ag6.htm
Citat:
- ”There was a large wound in the right occipitoparietal region, from which profuse bleeding was occurring…”
- ”There was considerable loss of scalp and bone tissue. Both cerebral and cerebellar tissue were extruding from the wound.”
Dvs, man måste hänga patienten rakt upp och ner, om man ska kunna hälla ut lite cerebellum (lillhjärnan) genom ett litet kulhål i toppen av bakhuvudet.

Gjorde man det, menar du?

Citat:
Eller

C. Dom har gjort bristfälliga observationer och sedan pratat ihop sig till konsensus som sedan förstoras upp helt ur proportion.
Det är en teoretisk möjlighet, ja, Menar du att du ser tecken på det i de tidigaste vittnesmålen från Parkland och Bethesda? Har de träffats på Parkland eller Bethesda, eller något annat, kanske hemligt ställe, minuterna efter de behandlat presidenten?

Och vad var i så fall syftet?

Citat:
Jämför man då detta med vittnen som stod på höger sida och såg skottet träffa, varav en till och med filmade sin observation så framstår dessa sistnämnda vittnen som mer trovärdiga. Detta helt oavsett om bilen senare åkte ner i skuggan av en bro.
Det fanns flera andra vittnen som befann sig ännu närmare, bl.a Jean Hill och SS-agent Clint Hill (ej släkt) som såg blod och vävnader skjutas ut från höger bakhuvud. Men även dessa rapporter är avsevärt mindre tillförlitliga än de från en i princip samstämmig medicinsk expertis, vilka under ordnade former och på nära håll kunde observera skadorna under allt från tiotals minuter till tiotals timmar.

Citat:
Men dom som stod helt perfekt med rätt vinkel och ljus, vad såg dom? Finns det någon anledning av misstro dom? Var dom medkonspiratörer?
Som sagt, blodsdroppar och andra fragment under mycket hög hastighet kan vara mycket svåra att registrera, beroende på vinkel, belysning, avstånd. etc.

Att en del vittnen inte såg något framåtstänk, eller att heller inte Zapruders kamera registrerade något sådant är således inte bevis för att det inte förekom.

Citat:
Att det finns helt värdelösa teorier om kula framifrån. T ex att mördaren tittade upp obemärkt ur en brunn i trottoaren och sköt snett uppåt.
Här har du en poäng. Att det finns helt värdelösa teorier om kula bakifrån. T ex att mördaren använde plastplugg från Dallas Records-byggnaden och sköt snett nedåt?

Citat:
Eller att det faktum att presidenten har hår på bakhuvudet skulle vara ett bildbevis på att en kula kom framifrån. Om jag inte misstar mig innefattar den länkade teorin båda dessa komponenter.
Här har du en poäng. Vilken länkade teori?

Citat:
Det är just det som är problemet. Teorierna flaxar hej vilt åt alla håll utan ett spår av röd tråd eller sammanhängande logik.
Den enda som svamlar om teorier så här långt är du. Jag vill diskutera datan i relation till:

1. Det synliga blodstänket i Zapruder 313 - 316.

2. Orsaken till att huvudet rör sig aningen framåt i Zapruder 312 - 313.

3. Den massiva diskrepansen mellan samtliga vittnen, från medicinsk expertis och annan expertis, från Parkland och Bethesda vs. det som visas i fotografierna från JFK:s obduktion.

Citat:
Såhär upplever jag argumentationen:
A är konstigt.
Ja, så som du målar upp det verkar det lite konstigt, ja.

Citat:
B är konstigt.
Mot bakrund av den fakta som finns är det här en mycket konstig konstruktion, ja.

Citat:
C är konstigt.
Här var tidsaspekten och syftet lite knepigt, om jag inte missminner mig?

Citat:
C utesluter A men det är inte konstigt.
Ok?

Citat:
B utesluter C men det är inte konstigt.
Ok?

Citat:
A utesluter B men det är inte konstigt.
Ok?

Citat:
Alltså är allting konstigt och alltså är det okej att plocka russin ur kakan och ena stunden påpeka A, i nästa B och sedan C så länge man hela tiden är överens om att den enda rimliga slutsatsen är konspiration.
Fantastiskt. Har du tänkt ut det här helt på egen hand?

Citat:
Kan du inte bestämma dig för EN teori? Det var X antal skyttar i Y antal riktiningar med Z antal vapen. Sedan när denna teori är fastlagd så kan man titta närmare på vad som talar för och emot.
Du ser ingen risk i att bestämma sig för en teori INNAN man samlar in all möjlig data och förutsättningslöst analyserar den?

Känner du till den filosofiska traditionen teleologisk skolastik?

Citat:
Om denna teori inte är tillräckligt välgrundad för att utesluta övriga motsägelsefulla teorier så är den troligen inte välgrundad nog för att utesluta den officiella heller...
Du menar att det finns välgrundade teorier som inte grundar sig på förutsättningslös insamling och analys av all tillgänglig data?

Blir det inte lätt lite ”konstigt” då?
Senast redigerad av onopono 2015-01-03 kl. 05:04.
Citera
2015-01-03, 08:13
Avstängd
(VARNING KÄNSLIGA)
Citat:
Tillåt mig presentera det moderna underverket LiveLeak:

http://www.liveleak.com/view?i=2b3_1380206446
Förklara gärna var det modernforensiska bakåtstänket är? Överdelen av skallen sprängs bort väldigt likt JFK och blodet skvätter uppåt och i kulans riktning.
- Kulan verkar komma snett nedifrån vs. en kula snett uppifrån i Zapruder.

- Kulan är sannolikt en full metall jacket eftersom andra typer är förbjudna i krigföring och därmed svåra att få tag på vs. kula i Zapruder vars typ inte är känd.

- Ljusförhållandena oklara vs. strålande solsken i Zapruder.

- Avståndet ett par meter vs 40 - 50 meter i Zapruder.

- Osäkert om huvudet ”exploderar” eller om skalpen rivs med av kulan vs partiell explosion (strålfraktur + cirkulär fraktur) i Zapruder där fragment skjuter rakt upp 90 grader i relation till kulans bana.

- Inget synligt bakåtstänk vs typiskt bakåtstänk i Zapruder.

- Synligt framåtstänk vs. inget synligt framåtstänk i Zapruder.

Dvs, jag kan inte se något som mig veterligen bestrider något som jag med stöd av expertisen hävdat så här långt. Fast jag är å andra sidan ingen expert på det här, och kan ha missat något.

Vilken expertis har du konsulterat i din tolkning av de här videorna, sa du nu igen?

(VARNING KÄNSLIGA)
Citat:
http://www.liveleak.com/view?i=182_1378881206
Inget märkbart skvätt alls åt något håll och knappt någon rörelsepåverkan heller.
Vilket bevisar vad?

(VARNING KÄNSLIGA)
Citat:
http://www.liveleak.com/view?i=6c4_1365729613
Var är det enorma bakåtskvättet?
Du har nog missförstått något här.

1. Bakåtstänk uppträder inte ALLTID vid skador från skjutvapen.

2. Bakåtstänk är inte ALLTID synligt för blotta ögat.

3. Bakåtstänk registreras inte ALLTID av en kamera oavsett avstånd zoom eller vinkel.

4 NÄR bakåtstänk observeras har det enligt den samlade forensiska expertisen vissa karaktäristiska kännetecken.

Citat:
Slutsatserna jag drar av dessa tre filmer är följande:

* Dina experter är riktiga jävla äckel som, baserat på sina resuméer, garanterat vet bättre och ljuger medvetet.
Det är en slutsats du drar efter att ha slötittat på tre! LiveLeak-videor utan tillgång till övrig information och uppenbarligen inte ha fattat ett smack av den forskning som jag har försökt förmedla till dig.

Tänk lite nu: Tre okända videosnuttar tolkade av dig vs. 4 x 30 - 50 års professionellt arbete och forskning med tusentals analyser av skottskador bakom sig tolkar en av världens mest studerade super 8-film.

Ser du gungbrädan framför dig?

Citat:
* Direktorsakad huvudrörelse till följd av huvudskott är liten eller ingen alls.
Rörelsens storlek mot kulans riktning varierar med en mängd andra möjliga faktorer.

Citat:
* Det blir inga märkbara matrix-moves i kulans motsatta riktning.
Rörelsens storlek med kulans riktning varierar likaså den med en mängd andra möjliga faktorer. Matrix-movesen hoppas jag att du har lämnat bakom dig, som alla vi andra efter vi uppnått en viss ålder.

Citat:
* Det blir inte alls något explosivt blodskvätt i kulans motsatta riktning när man skjuter en människa i huvudet.
Bakåtstänkets kännetecken har jag redogjort för tidigare i tråden, och jag har aldrig skrivit ”explosivt blodskvätt i kulans motsatta riktning”. Här hittar du på för att du känner dig trängd.

Ett gott tecken.

Citat:
* Om huvudet sprängs så blir det ett explosivt blodstänk i dom riktningar huvudet sprängs. Vilket i den första filmen uppenbarligen är i kulans riktning och och uppåt om överdelen sprängs loss.
Va?

Citat:
* Om Kennedy sköts framifrån på Zapruder-filmen så ljuger alla dina 42 stjärnvittnen på sjukhusen eftersom det inte syns något explosivt blodskvätt bakåt i enlighet med deras vittnesmål.
Att inget framåtstänk syns i i Zapruder, och att vissa vittnen inte ser något kan bero på en mängd faktorer och är alltså inget bevis för att något sådant inte uppkom.

Citat:
* Zapruder-filmen är konsekvent med den effekt man kan förvänta sig av en kula som träffar någon i bakhuvudet.
Enligt vilken expertis vill du hävda det?

LiveLeak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in