Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-01, 17:47
Medlem
skelögds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Oliver Stone hittade på alltihop i syfte att skapa en populär film, vilket han sannerligen lyckades bra med. Han är en skicklig filmmakare och bra på att spinna ihop historier.

HA! hittade på alltihop... Antar att du köper den officiella historian till 100 % ?

Citat:
Everything you wanted to know about the JFK assassination in under 5 minutes. The Warren Commission: connecting the dots so you don't have to!
http://www.youtube.com/watch?v=oJFzhbNd1EI
Citera
2013-12-01, 21:49
Medlem
Helt obegripligt att folk fortfarande kan tro att Oswald opererar helt ensam och är ensam skytt, man blir mörkrädd.

Starkaste beviset, ens egna öga. Räcker att man bara kollar på Zapruder filmen så märker man att Warren Kommisionen inte stämmer. End of.

Mordet på JFK förvånar mig inte överhuvudtaget och har svårt att begripa hur folk kan se de så osannolikt med konspirationer etc. Kontroversiella politiska ledare har alltid mördats och kommer göras det i framtiden med, och med tanke på hur mycket vissa mäktiga insutioner i USA lurar och ljuger för sin befolkning (Irak kriget, NSA etc) är det inte ett dugg konstigt med JFK-mordet.

Är ganska säker på vad som hade hänt om en person som Ron Paul hade blivit vald till president, dock så lyckades de styrande (vita huset, media, bankerna) smutskasta, förlöjliga och ignorera Ron Paul innan de ens behövde mörda honom.

Exakt vilka som ligger bakom mordet är bara teorier där vissa teorier har mer kött på benen än andra, fakta är dock att mordet utfördes av mer än 1 person, Warren kommisionen stämmer inte, dvs det är en konspiration, end of. Förstår inte hur folk ens kan argumentera mot detta och då har jag läst igenom alla möjliga dokument och filmer som skall "styrka" LHO teorin samt X antal löjligväckande inlägg här i denna tråden som försöker klamra sig fast sin subjektiva teori. Samma människor hade säkert kunnat argumenterat för att Palme sköts framifrån från ett 10våningshus.
Citera
2013-12-01, 21:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boss-jon
Helt obegripligt att folk fortfarande kan tro att Oswald opererar helt ensam och är ensam skytt, man blir mörkrädd.

Starkaste beviset, ens egna öga. Räcker att man bara kollar på Zapruder filmen så märker man att Warren Kommisionen inte stämmer. End of.

Mordet på JFK förvånar mig inte överhuvudtaget och har svårt att begripa hur folk kan se de så osannolikt med konspirationer etc. Kontroversiella politiska ledare har alltid mördats och kommer göras det i framtiden med, och med tanke på hur mycket vissa mäktiga insutioner i USA lurar och ljuger för sin befolkning (Irak kriget, NSA etc) är det inte ett dugg konstigt med JFK-mordet.

Är ganska säker på vad som hade hänt om en person som Ron Paul hade blivit vald till president, dock så lyckades de styrande (vita huset, media, bankerna) smutskasta, förlöjliga och ignorera Ron Paul innan de ens behövde mörda honom.

Exakt vilka som ligger bakom mordet är bara teorier där vissa teorier har mer kött på benen än andra, fakta är dock att mordet utfördes av mer än 1 person, Warren kommisionen stämmer inte, dvs det är en konspiration, end of. Förstår inte hur folk ens kan argumentera mot detta och då har jag läst igenom alla möjliga dokument och filmer som skall "styrka" LHO teorin samt X antal löjligväckande inlägg här i denna tråden som försöker klamra sig fast sin subjektiva teori. Samma människor hade säkert kunnat argumenterat för att Palme sköts framifrån från ett 10våningshus.

Helt otroligt att en person som reggat sig oktober kommer in i tråden och påstår sig vara mörkrädd att vissa av oss tror på att LHO ensam sköt JFK utan att komma med något enda nytt i tråden eller ens vad som denne stödjer sig på!
Citera
2013-12-01, 22:32
Medlem
Vad spelar det för roll när jag är reggad?

Vad för bevis? Behövs väl inga mer eller "nya" bevis för att påpeka att Oswald som ensam skytt inte stämmer. Förstår inte varför folk gör det så svårt för sig...ni tror alltså på fullt allvar att det är möjligt för en kula som skjuts högt bakifrån träffar i JFKs rygg, stiger uppåt i hans kropp och lämnar från halsen, kulan dyker sedan snett ner och träffar Connally i ryggen vid armhålan, sedan igenom handen och byter sedan riktning och dyker ner i Connalys vänstra lår?

Det är så osannolikt så det borde inte ens behövas nämnas att kulan passerar genom massvis med kläder, hud, vävnad, ben, revben etc och ser senare inprincip helt oförstörd ut? Eller att Connally total nekar till detta förloppet själv, jag finner de helt obegripligt hur fortfarande 20% i USA tror på denna teori.
Citera
2013-12-01, 23:05
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ja fast vittnena måste i såfall ställas mot annan teknisk bevisning som tex det filmade händelseförloppet som inte visar på mindre än en sekund utan tillräklig tid för två skott med det geväret.

Det handlar inte bara om dessa vittnesberättelser. Det finns mer än 2 dussin vittnen som har beskrivit att de hörde minst ett skott från "the grassy knoll".
Det finns beskrivet här: http://jfkfacts.org/assassination/21-jfk-cops-who-heard-a-grassy-knoll-shot/

Det finns andra akustiska evidens. Ljudinspelningen har många ifrågasatt, men den blir mer trovärdig när den blir synkroniserad med Zapruderfilmen (efter 3:55); http://www.youtube.com/watch?v=nq-ZJ99qaCc

Mer ingående analyser av akustiska evidens finns här:
http://jfkproject.org/faqs/
http://themysteriesofdealeyplaza.blogspot.se/2011/01/let-there-be-sound-acoustics-evidence.html
Citera
2013-12-01, 23:12
Medlem
skelögds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Helt otroligt att en person som reggat sig oktober kommer in i tråden och påstår sig vara mörkrädd att vissa av oss tror på att LHO ensam sköt JFK utan att komma med något enda nytt i tråden eller ens vad som denne stödjer sig på!

Nitrattestet hade friat LHO i vilket annat fall som helst. Inte så mycket mer att diskutera.
Citera
2013-12-01, 23:13
Medlem
En hel del om dictabelt-inspelningen.

Här är bara några saker:

Citat:
Crowd noise is not heard on the Dictabelt recording, despite the sounds generated from the many onlookers along Dallas's Main Street and in Dealey Plaza (crowd noises can be heard on at least ten channel-2 transmissions from the motorcade). Someone is heard whistling a tune about a minute after the assassination. No one actually heard gunshots on the recording. The only evidence that HSCA had for a second shooter was the Dictabelt sound recording.
Senast redigerad av Putsch 2013-12-01 kl. 23:27.
Citera
2013-12-01, 23:16
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boss-jon
Vad spelar det för roll när jag är reggad?

Vad för bevis? Behövs väl inga mer eller "nya" bevis för att påpeka att Oswald som ensam skytt inte stämmer. Förstår inte varför folk gör det så svårt för sig...ni tror alltså på fullt allvar att det är möjligt för en kula som skjuts högt bakifrån träffar i JFKs rygg, stiger uppåt i hans kropp och lämnar från halsen, kulan dyker sedan snett ner och träffar Connally i ryggen vid armhålan, sedan igenom handen och byter sedan riktning och dyker ner i Connalys vänstra lår?

Det är så osannolikt så det borde inte ens behövas nämnas att kulan passerar genom massvis med kläder, hud, vävnad, ben, revben etc och ser senare inprincip helt oförstörd ut? Eller att Connally total nekar till detta förloppet själv, jag finner de helt obegripligt hur fortfarande 20% i USA tror på denna teori.

Om du vill sätta dig in mer i obduktionsfynden m m kan jag rekommendera att du lyssnar på rättsläkaren dr Cyril Wecht. Jag tycker att han framstår som mkt trovärdig:
http://www.youtube.com/watch?v=YtUL-BpZAu8
http://www.youtube.com/watch?v=jluwvjm-COQ

Opinionsundersökningar i USA visar säkert att långt över hälften inte tror på Warren-kommissionen. Jag tror inte det finns någon motsvarande undersökning i Sverige, men jag misstänker att den skulle visa att mer än 90 % av svenskarna tror på Warren-kommissionen. Vi har här en lång tradition av att (blint) tro på myndigheter och massmedia. Ett framträdande exempel är svininfluensaepidemin för några år sedan; Sverige hade säkert världsrekord när det gäller andelen vaccinerade i befolkningen, vissa andra länder låg långt under, men klarade sig ändå från katastrof.
Citera
2013-12-01, 23:57
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skelögd
Nitrattestet hade friat LHO i vilket annat fall som helst. Inte så mycket mer att diskutera.

Då kanske du ska kolla detta http://mcadams.posc.mu.edu/factoid2.htm där man beskriver varför ett gevär inte skulle nödvändigtvis ge utslag på ett sådant test, så nej detta friar inte LHO.
Senast redigerad av kjellkritisk 2013-12-02 kl. 00:02.
Citera
2013-12-02, 00:14
Medlem
Jag har läst nånstans att Oswald var högerhänt, men kunde skjuta eller helst sköt som en vänsterhänt, alltså mot vänster axel... vänster kind.

Men den enda källa jag har hittat till det är den här, som får betraktas som osäker. Vet alltså inte om det är sant.
Citera
2013-12-02, 15:23
Medlem
Har inte läst hela tråden, så frågan kanske har varit uppe innan, men läste att en teori om JFKmordet är den om en slarvig säkerhetsman inom SS vars pistol skulle ha gått av och blåst bort Kennedys skalle.

Vet inte vem av agenterna som åsyftas;på Zapruderfilmen syns den närmaste säkerhetsmannen till presidentlimousinen, Clint Hill hoppa upp på bakvagnen och täcka Jackie. Kanske är det CH som jag tänker på skulle ha slarvat...
Citera
2013-12-02, 16:50
Bannlyst
Det har nu gått drygt 50 år och svaret på vad som hände finns ingenstans med hundraprocentig säkerhet. Just detta faktum att svaret inte finns tillgängligt för mänskligheten bevisar med största sannolikhet att en konspiration ägt rum. Hur man än vänder och vrider på alla "bevis" så kommer man inte närmare sanningen än de teorier som lagts fram för flera årtionden sen. Hela diskussionen om vad som inträffade har gått i stå. För att komma så nära sanningen som möjligt så måste man gå tillbaka till den dagen och vad som egentligen inträffade. Allt som hände efter den 22 november, 1963 har förvrängt sanningen. Det man nästan alltid glömmer är hur Lee Harvey Oswald betedde sig och reagerade på frågor från reportrar. Man behöver inte var en utbildad beteendevetare för att se att Oswald är oskyldig till det han anklagades för. Han är lika oskyldig till mordet på JFK som mordet på Tippit. Hela hans kroppsspråk och chockade beteende bevisar att den mannen inte kunde ha mördat två människor på mindre än en timme och sen satt sig ner i en biosalong och fortsatt med sin dag som om ingenting hänt.

Det närmaste man kan komma sanningen är Oswalds egna ord - "I'm just a patsy". Allt utöver det är indicier och antaganden som skapades ur förvirring och press. Det finns inte ett enda fysiskt bevis eller ögonvittne som binder Oswald till mordet på JFK eller Tippit.

"I'm just a patsy"
http://www.youtube.com/watch?v=2rBDihVHfMI

Lee Harvey Oswald in Dallas Police Department
http://www.youtube.com/watch?v=4FDDuRSgzFk

Letar man djupt inne i sig själv så kommer man komma fram till att Oswald var oskyldig. Frågan som kvarstår är - vem var då skyldig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in