2014-02-20, 22:38
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Detta kommer alltså leda till högre skuldsättning...

Det där är helt irrelevant eftersom det viktiga är polariseringen. Massinvandringen? Borg's hästvans??? SOSSARNA!

Lägg ner skolan. Låt folk bara få skuldsätta sig, det blir bäst för samhället så.
Citera
2014-02-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Jag har en kompis som får 8000 i månaden för att går i skolan.
Han får studiebidraget, han får bidrag för att han har adhd och dyslexi samt pengar för att han började gymnasiet 4 år efter alla andra. Välkommen till uppochned vända Sverige

Chansen att han klarar sin utbildning, skaffar sig ett jobb, bidrar till samhället ökar ju tack vare det. Inte direkt lägre kostnad för staten med en arbetslös/kriminell medborgare. Tänk ett steg längre. Alla har inte samma förutsättningar.
Citera
2014-02-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superplura
Chansen att han klarar sin utbildning, skaffar sig ett jobb, bidrar till samhället ökar ju tack vare det. Inte direkt lägre kostnad för staten med en arbetslös/kriminell medborgare. Tänk ett steg längre. Alla har inte samma förutsättningar.
Nja, om han är efterbliven är det ju inte lönt att han läser på universitetet. Ett handfast jobb typ, bygg eller svetsare är ju lämpligare för en sån.

Förövrigt förstår jag överhuvudtaget inte problemet. Studenter tillför ingenting, dom arbetar inte och betalar skatt. Utbildning är förövrigt gratis i Sverige till skillnad från de flesta andra länder så möjligheten att studera i Sverige är fortfarande fenomenal i jämförelse, med eller utan sänkning av bidrag.
Senast redigerad av sumprunkarn 2014-02-20 kl. 22:49.
Citera
2014-02-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Nja, om han är efterbliven är det ju inte lönt att han läser på universitetet. Ett handfast jobb typ, bygg eller svetsare är ju lämpligare för en sån.

Absolut. Ett handfast jobb kan säkert passa och då är väl gymnasiet en stor hjälp?
Citera
2014-02-20, 22:57
Medlem
Fartgupps avatar
Det här måste vara rejält anti-valfläsk? Får väl dock vara tacksam över att Borg är ärlig när det gäller vilken kris landet befinner sig i. Jag tycker förslaget är märkligt från flera aspekter: jag är för solidaritet; det finns perioder i livet då man kanske kostar mer än vad man bidrar med, tex studietiden på 3-5 år, å andra sidan kommer man att jobba och bidra till Sveriges konkurrenskraft i ca. 40 år. Dessutom har väl studiemedlet varit osynkat med inflationen/boendekostnader etc flera år jämfört med vissa andra nordiska länder? Måste finnas andra områden man kan dra ner på innan man går på studenterna?!
Senast redigerad av Fartgupp 2014-02-20 kl. 23:02.
Citera
2014-02-20, 22:58
Medlem
BF_Swedens avatar
Sänkt ersättning för arbetslösa.
Sänkt ersättning för sjukskrivna.
Och nu...sänkt ersättning för studerande.
De är i alla fall konsekventa. Slå nedåt..
Citera
2014-02-20, 23:06
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartgupp
Måste finnas andra områden man kan dra ner på innan man går på studenterna?!
Du tänker kanske på bolånetorskarnas ränteavdrag? Se det går inte. Bostadslånen är den grund varpå det svenska samhället vilar. När bostadsbubblan spricker är det adjö med Moder Svea. Invandringen? Inte den heller. V, S, MP, C, KD, FP, M och SD har nämligen massinvandringen som högsta prioritet. Inget stöd i riksdagen för det förslaget med andra ord. Kräva att företagen i invandrings-, skol-, och välfärdsindustrin levererar valuta för pengarna ek. stud. Anders Borg vräker över dem? Nix, ty då blir "entreprenörerna" ledsna och flyttar utomlands, och "entreprenörer" är precis vad vi behöver i Sverige.

Kan man inte dra in på pensionärernas mat i stället? Behöver verkligen en pensionär ett helt ägg och en hel kopp kaffe om dagen?
Citera
2014-02-20, 23:14
Medlem
Keyness avatar
Jag är student och tycker det här låter jättebra. Går en "fin" utbildning, så kommer inte vara något större problem att betala tillbaks i framtiden. Kommer få totalt mer i månaden och skulle gärna ta ut mer lån om det gick. Folk som vill plugga skräpkurser/program kanske tänker efter lite innan (men antagligen inte).

Finns ingen jävla anledning att ha bidraget öht.
Citera
2014-02-20, 23:17
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Sjysst av dem att öka skuldberget för studenten,verkligen trevligt. Folk kommer verkligen vara sugna att plugga en utbildning då.

Folk kommer bli mindre sugna på att plugga flum på SU, missköta sina studier, läsa program som inte leder till något vettigt eller tänker sig för lite mer innan de läser strökurser som tidfördriv. För de som läser yrkesinriktade studier är den här reformen bara bra, samt är den bra för samhällseknomin. Jag förespråkar inte detta nu - men om hela studiemedlet var lån, då skulle folk tänka sig för innan de läser massa skit och för de som väljer vettiga program, de skulle bli mer motiverade att sköta sina studier bättre.
Senast redigerad av trollgubben 2014-02-20 kl. 23:22.
Citera
2014-02-20, 23:21
Medlem
Christopher.s avatar
Jag är kluven i frågan, att ens få ett bidrag är oerhört generöst av staten, samtidigt betalar jag in dessa pengar via skatten. Problemet är att att det finns 1 000 000 olika bidrag i Sverige därav känner jag att det är sniket av staten att dra godispengar av studenterna.
Citera
2014-02-20, 23:22
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Folk kommer bli mindre sugna på att plugga flum på SU, missköta sina studier, läsa program som inte leder till något vettigt eller tänker sig för lite mer innan de läser strökurser som tidfördriv. För de som läser yrkesinriktade studier är den här reformen bara bra, samt är den bra för samhällseknomin.

Tror tvärtom, studenterna får 1000 SEK mer att röra sig med.
Citera
2014-02-20, 23:24
Bannlyst
sänk herr borgs årslön med 300000 i stället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här