Citat:
Ursprungligen postat av
pizza-face
Att tumskruvarna dras åt för studenterna ser jag som bra. Jag hade helst sett att allt var lån för minska slentrianstuderande och sålla bort alla som bara är där för att få bidraget. Jag skulle därför gärna se terminsavgifter också. Kanske inte för hela kostnaden men måste man betala 5-10.000 per termin för att studera och enbart får ta lån så sållar man ännu hårdare.
Dessutom borde högskolan bantas och utbildningarna anpassas efter arbetsmarknaden så länge utbildningen kostar. Måste folk betala själva så ser jag inget problem med att man kan läsa vad man vill. Däremot att för skattebetalarnas pengar läsa utbildningar som sedan inte ger jobb är riktigt sjukt.
Generellt så måste högskolan bli mer elitistisk och vara en sållningsplats i högre grad än vad den är idag. Redan idag så läser de mest drivna eleverna prestigeutbildningarna vid de fina universitetet så redan idag sållas det. Skillnaden är bara att de som idag läser t.ex. vid Högskolan i Dalarna helst inte ska läsa alls.
This.
Jag studerar själv. Det är meningen att studierna ska ta 40 h/vecka, men mina föreläsare säger att de förväntar sig att eleverna lägger ner minst 60 h/vecka, då det är en linje med högre krav än de flesta andra. Jag har inte tid att arbeta vid sidan av studierna, vilket det heller inte är avsett att man ska göra, och klarar mig bra. Jag gör inte av med jättemycket pengar, men lever heller inte så billigt som möjligt och unnar mig saker ibland. Trots detta kan jag lägga undan pengar varje månad. Jag tar fullt lån då detta är så fördelaktigt, men har alltså samtidigt ett växande sparkonto.
Jag tycker som många andra att högskolan är för slapp. Det finns linjer som behövs, då det finns en efterfrågan från arbetsmarknaden, men det finns också väldigt många kurser som inte behövs. Jag har sett exempel på alla möjliga kurser från "flumhögskolor" som ingen arbetsgivare skulle se som meriterande (t.ex. Disney- och Harry Potter-kunskap). Trots detta får de som läser dessa kurser samma bidrag och lån som de som läser läkare.
Vill man vara en student som glider tycker jag att man ska få jobba på annat håll också. Något rimligare än att diskutera hur mycket bidrag och lån studenter får skulle alltså vara att diskutera vilka kurser som berättigar studenter till detta.