2014-02-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Räntan på studielån 2010 2,4%
http://sv.wikipedia.org/wiki/Studiemedel
Räntan på bostadslån 2010 mellan 1.59% och 3,19 Dessutom får man dra av 30% av räntekostnaden på bostadslån, vilket man inte får på studielån.
http://hypotek.swedbank.se/rantor/hi...tor-2008-2012/

Och hur ligger det till alla andra år än 2009-2010?

Edit:
Räknar vi med den första räntan varje år:
År, Ränta bolån efter reduktion, studielåneränta
2013, 2,128 %, 1,3 %
2012, 3,115 %, 1,5 %
2011, 2,268 %, 1,9 %
Osv

Anledningen till att situationen var som den var är att studielånsräntan är kopplad statens utlåningsränta de senaste tre åren, medan bankernas räntor är satta efter utlåningsränta vid en viss tidpunkt. Räntesänkningar och -höjningar sker alltså långsammare för studielånet. Förstår du nu?
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-20 kl. 16:46.
Citera
2014-02-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Räntan på studielån 2010 2,4%
http://sv.wikipedia.org/wiki/Studiemedel
Räntan på bostadslån 2010 mellan 1.59% och 3,19 Dessutom får man dra av 30% av räntekostnaden på bostadslån, vilket man inte får på studielån.
http://hypotek.swedbank.se/rantor/hi...tor-2008-2012/

Ett bra argument, men frågan kvarstår vem som slagit vem över tid och om dina tips verkligen håller i längden, då 2009-2010 kanske får ses som undantag?
Citera
2014-02-20, 16:44
Bannlyst
Gott detta slår ju på precis rätt personer.. haschrökande vänsterflummare som läser socionom utbildningar halva livet..
Citera
2014-02-20, 16:47
Medlem
autostoperkas avatar
Rätta mig om jag har fel, men Sverige är det ända EU land som där studenterna FÅR BETALT för att de pluggar!
Skolan är gratis och dessutom FÅR man c:a 120.000kr för att ta examen. I andra länder kämpar man med blod för att få studera och betalar allt själv.

Så tacka och sluta tjafsa.
Citera
2014-02-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Ett bra argument, men frågan kvarstår vem som slagit vem över tid och om dina tips verkligen håller i längden, då 2009-2010 kanske får ses som undantag?

Argumentet är dåligt, se min edit. Anledningen till att studielånsräntan var hög då beror på dess koppling till de tre senaste årens utlåningsränta. Eftersom räntan sänktes kraftigt 2008-2009 hann inte studielåneräntan med.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-20 kl. 16:50.
Citera
2014-02-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Att tumskruvarna dras åt för studenterna ser jag som bra. Jag hade helst sett att allt var lån för minska slentrianstuderande och sålla bort alla som bara är där för att få bidraget. Jag skulle därför gärna se terminsavgifter också. Kanske inte för hela kostnaden men måste man betala 5-10.000 per termin för att studera och enbart får ta lån så sållar man ännu hårdare.

Dessutom borde högskolan bantas och utbildningarna anpassas efter arbetsmarknaden så länge utbildningen kostar. Måste folk betala själva så ser jag inget problem med att man kan läsa vad man vill. Däremot att för skattebetalarnas pengar läsa utbildningar som sedan inte ger jobb är riktigt sjukt.

Generellt så måste högskolan bli mer elitistisk och vara en sållningsplats i högre grad än vad den är idag. Redan idag så läser de mest drivna eleverna prestigeutbildningarna vid de fina universitetet så redan idag sållas det. Skillnaden är bara att de som idag läser t.ex. vid Högskolan i Dalarna helst inte ska läsa alls.

This.

Jag studerar själv. Det är meningen att studierna ska ta 40 h/vecka, men mina föreläsare säger att de förväntar sig att eleverna lägger ner minst 60 h/vecka, då det är en linje med högre krav än de flesta andra. Jag har inte tid att arbeta vid sidan av studierna, vilket det heller inte är avsett att man ska göra, och klarar mig bra. Jag gör inte av med jättemycket pengar, men lever heller inte så billigt som möjligt och unnar mig saker ibland. Trots detta kan jag lägga undan pengar varje månad. Jag tar fullt lån då detta är så fördelaktigt, men har alltså samtidigt ett växande sparkonto.

Jag tycker som många andra att högskolan är för slapp. Det finns linjer som behövs, då det finns en efterfrågan från arbetsmarknaden, men det finns också väldigt många kurser som inte behövs. Jag har sett exempel på alla möjliga kurser från "flumhögskolor" som ingen arbetsgivare skulle se som meriterande (t.ex. Disney- och Harry Potter-kunskap). Trots detta får de som läser dessa kurser samma bidrag och lån som de som läser läkare.
Vill man vara en student som glider tycker jag att man ska få jobba på annat håll också. Något rimligare än att diskutera hur mycket bidrag och lån studenter får skulle alltså vara att diskutera vilka kurser som berättigar studenter till detta.
Citera
2014-02-20, 16:52
Medlem
sharkbaits avatar
Detta är en mycket bra åtgärd och jag hoppas fler kan inse detta nu när de börjar tjafsa på fb om hur de måste finna billigare nudlar för att överleva.
Citera
2014-02-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Rätta mig om jag har fel, men Sverige är det ända EU land som där studenterna FÅR BETALT för att de pluggar!
Skolan är gratis och dessutom FÅR man c:a 120.000kr för att ta examen. I andra länder kämpar man med blod för att få studera och betalar allt själv.

Källa tack?
Citera
2014-02-20, 16:57
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka

Ska du vara så jävla säker på någonting så kanske det kan vara en idé att faktiskt ha kunskap om ämnet?

Då ska jag upplysa dig om hur det ligger till.

Danmark är enda landet som har högre om du bor hemma, men bor du självständigt så har Sverige lägst bortsett från Island.
http://www.kela.fi/documents/10180/1...b-69c14044c897

Edit: Ändrade lite skrivfel.
Gäller norden.
Senast redigerad av SilentVictory 2014-02-20 kl. 17:43.
Citera
2014-02-20, 17:01
Medlem
El Capitanos avatar
Man borde egentligen styra bidraget mot vettiga utbildningar istället. Man kan göra en behovsprognos med jämna mellanrum och styra bidragen utifrån det. Om man kommer behöva ingenjörer så borde inte samhället subventionera genusvetare och annat strunt.
Citera
2014-02-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ska du vara så jävla säker på någonting så kanske det kan vara en idé att faktiskt ha kunskap om ämnet?

Då ska jag upplysa dig om att Sverige är det land i norden som har LÄGST bidrag till studenter om de bor hos föräldrarna. Island har visserligen noll oavsett.

Danmark är enda landet som har högre om du bor hemma, men bor du självständigt så har Sverige lägst bortsett från Island.
http://www.kela.fi/documents/10180/1...b-69c14044c897

Dussutom har väl vi den sämsta allmänna arbetslöshetsförsäkringen i Norden. Vi är på väg åt fel håll.

Källa:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/tc...samst-i-norden
Senast redigerad av fuckuto 2014-02-20 kl. 17:18. Anledning: språk
Citera
2014-02-20, 17:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Dussutom har man väl den sämsta allmänna arbetslöshetsförsäkringen i Norden. Vi är på väg åt fel håll.
Så har det tyvärr varit i många år. Och sämre har det blivit.

Inte nog med det så har även skolan och sjukvården fallit något groteskt.

Jag undrar verkligen vad som måste till innan folk förstår vart fasiken detta slutar.
Jag kan inte på något sätt förstå hur dessa människor tänker som fortsätter rösta fram denna dekadens och anser att vi fortfarande lever i ett bra land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in