2014-02-20, 16:05
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Det enda jag gillade med förslaget är att tjuvarna nu inte kan undslippa att betala av sina studieskulder. Resten var bara en massa trams skattehöjningar för att kunna ta in ännu fler tredje världen sopor.

Citat:
Ursprungligen postat av Callistade
Det är väl förhoppningsvis bara en tidsfråga innan folket gör som i Ukraina och sätter ned foten, även om gemene svensk inte har tillräckligt mycket ryggrad för att ens våga ifrågasätta självklara förlustaffärer i stil med just invandring och annan sörja. Jag blir på fullt allvar ledsen när jag ser vilken sorts människor som tillåts styra Sverige...

Det är samma ryggradslösa som tillsätter de.
De är så korkade att de binder ris åt sin egna rygg, sedan skyller de på någon annan för sina egna val, så klassiskt och så roligt.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2014-02-20 kl. 16:07.
Citera
2014-02-20, 16:06
Medlem
Det är kanske dags att Alla elever skicka ut ett kedjemejl angående Detta..

Det ska stå i mejlet:

"Vinner moderaterna valet i år kommer Alla studenter att bli 300 kr fattigare varje månad."

MVH arg student.
Citera
2014-02-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson
Möjlighet till 700kr extra i studielån? Låter riktigt schysst enligt mig.
De flesta studenter tar väl studielån ändå?
Låter jävligt onice att man indirekt tvingar in studenter till att ta lån. Den som är satt i skuld är inte fri!
Citera
2014-02-20, 16:12
Medlem
Inte konstigt att svenska studenter får lida när staten blir tvingade att spara in ännu mer pengar för att föda alla högutbildade arbetskraftiga invandrare som kommer till detta landet.
Citera
2014-02-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Men den är inte avdragsgill i deklarationen, detta är första året den är så låg. Jag betala över 8% för ett antal år sedan, normalränta kanske är 6%.
Det är mer fördelaktigt med huslån.
Sen får inte muslimer låna, de får väl säkert allt i bidrag.

visserligen är räntan rekordlåg, men den har genomgående varit låg jämfört med marknaden eftersom den baseras på utlåningsräntan. Räntan har varit som högst 3,2 % under 2000-talet och snitträntan mellan 2003 och 2013 var 2,3 %, så vilket år hade du 8 % ränta? I vilket universum är 6 % normalränta? "Mer fördelaktigt med huslån" - förklara närmare?

Senast studielånsräntan var kring 8 % var alltså för ca 20 år sedan. Då hade "vanliga" bolån kring 20 %. Att studielånet inte ger skattereduktion saknar större betydelse, det är fortfarande förmånligt. Om du idag får ert banklån på 2 % så har du efter reduktion 1,4 % i ränta, vilket är mer än studielånet. Förmånligaste bolåneräntan idag är snarare på 2,5 % och ett lån utan säkerhet är mycket högre.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-20 kl. 16:20.
Citera
2014-02-20, 16:16
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Låter jävligt onice att man indirekt tvingar in studenter till att ta lån. Den som är satt i skuld är inte fri!

För studielånet existerade inte innan detta? Bor du i en garderob?
Citera
2014-02-20, 16:24
Medlem
ganglere2s avatar
Det slår mig att reaktionerna är relativt milda trots att det är M, det tidigare skattesänkarpartiet som nu går ut och vill höja skatten. Sover människor eller har det med tillvänjningen att göra?
Citera
2014-02-20, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
8% kanske du betalade i början av 90-talet när inflationen skenade. Normalräntan är absolut inte 6% på studielån och bolån har garanterat aldrig någonsin varit mer fördelaktigt än studielån. Jag har haft mitt studielån i över 10 år och det har aldrig varit över 3%. Det ligger normalt sett strax över inflationstakten, d v s det är i princip ett gratislån i realtermer.

Vet man inte vad man pratar om så gör man oftast bättre i att vara tyst.
Hur går det med att lyssna på dig själv?
Citera
2014-02-20, 16:31
Medlem
Jag tycker vi borde helt ta bort bidrag till studenter, sjuka och pensionärer, tänk er hur mycket mer anhöriginvandring bl.a. vi kan föra då!
Citera
2014-02-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
"Regeringen sänker också bidragsdelen i studiemedlet med 300 kronor per månad, vilket ersätts med lån. Samtidigt höjs lånedelen med 1 000 kronor per månad."

http://www.di.se/artiklar/2014/2/20/...d-9-miljarder/

Bara jag som ser det positiva med en ökning på 700 kr per månad? Jag hade hellre fått 700 kr mer gratis, men subventionerade lån duger fint för mig.
Senast redigerad av tago 2014-02-20 kl. 16:36.
Citera
2014-02-20, 16:36
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Hur går det med att lyssna på dig själv?

Enligt tidigare inlägg är du student? Var du student på 80-talet också så är det kanske dags att bli klar...
Citera
2014-02-20, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
visserligen är räntan rekordlåg, men den har genomgående varit låg jämfört med marknaden eftersom den baseras på utlåningsräntan. Räntan har varit som högst 3,2 % under 2000-talet och snitträntan mellan 2003 och 2013 var 2,3 %, så vilket år hade du 8 % ränta? I vilket universum är 6 % normalränta? "Mer fördelaktigt med huslån" - förklara närmare?

Senast studielånsräntan var kring 8 % var alltså för ca 20 år sedan. Då hade "vanliga" bolån kring 20 %. Att studielånet inte ger skattereduktion saknar större betydelse, det är fortfarande förmånligt. Om du idag får ert banklån på 2 % så har du efter reduktion 1,4 % i ränta, vilket är mer än studielånet. Förmånligaste bolåneräntan idag är snarare på 2,5 % och ett lån utan säkerhet är mycket högre.
Räntan på studielån 2010 2,4%
http://sv.wikipedia.org/wiki/Studiemedel
Räntan på bostadslån 2010 mellan 1.59% och 3,19 Dessutom får man dra av 30% av räntekostnaden på bostadslån, vilket man inte får på studielån.
http://hypotek.swedbank.se/rantor/hi...tor-2008-2012/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in