Citat:
Ursprungligen postat av
blown
Lärarlönen är ju låg för att det är inflation i utbildade lärare. Läkarna har vett att hålla nere utbildningsplatserna och hålla statusen på yrket högt, men lärarutbildningarna på högskolorna har bara ett uppdrag - att examinera så många som möjligt för att få större anslag från staten. Höjer vi lärarlönerna så innebär det bara att fler korkade idioter med lärarutbildningar får högre lön, ingenting annat. Det är för många utbildade, och de konkurrerar lättast med låg lön, eftersom de är dåligt utbildade, och skolor ställer inga krav på att lärare ska vara duktiga.
Jag orkar knappt nysta i det. Allt staten rör vid blir obönhörligen till bajs. Dyrt bajs, men fortfarande bajs.
Det råder ju lärarbrist i större delen av landet, så hur kommer du fram till att det finns för många kvalificerade lärare? Rimligen är det ju för få eftersom det råder lärarbrist.
Det råder också en enorm läkarbrist i landet, så jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till att det är bra att man har så få utbildningsplatser att man inte klarar att fylla behovet av läkare.
Höjer man lärarlönerna så kommer fler personer att söka lärarutbildningarna och intagningskravet höjs därmed också, vilket onekligen leder till färre pappskallar som läser till lärare. Det är en mycket enkel ekvation. Att ytterligare begränsa utbildningsplatserna i ett bristyrke är knappast en vettig lösning, det hoppas jag att du förstår också.