• 1
  • 2
2014-02-19, 19:49
Medlem
Jag är ute efter en större förstärkare och har hittat en 100 wattare från 80-talet som inte fungerar (startar). Vill inte skriva namnet på modellen för att någon annan kanske köper den.
Det kostade ca 6500 i början av 80-talet och han vill ha ca 1700 för den nu. När jag kollar på fungerande så vill de ha 3200+
Den är i bra skick utvändigt och den har varit servad en gång innan (något med strömen).
Jag hade tänkt försöka fixa det mesta själv.
Vad tror ni kan det vara ett bra köp?
Citera
2014-02-19, 19:54
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Jag är ute efter en större förstärkare och har hittat en 100 wattare från 80-talet som inte fungerar (startar). Vill inte skriva namnet på modellen för att någon annan kanske köper den.
Det kostade ca 6500 i början av 80-talet och han vill ha ca 1700 för den nu. När jag kollar på fungerande så vill de ha 3200+
Den är i bra skick utvändigt och den har varit servad en gång innan (något med strömen).

Köpa grisen i säcken är det ett bra köp ?

Du kanske kan göra en bra affär beroende på felet på stärkaren men jag antar att säljaren skulle ha reparerat den om det inte hade varit allt för dyrt,för att kunna sälja den till ett bättre pris.

Urusel affär skulle jag tro.
Citera
2014-02-19, 19:55
Medlem
franges avatar
Det beror ju helt och hållet på vad som faktiskt är trasigt på den.
Citera
2014-02-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Köpa grisen i säcken är det ett bra köp ?

Du kanske kan göra en bra affär beroende på felet på stärkaren men jag antar att säljaren skulle ha reparerat den om det inte hade varit allt för dyrt,för att kunna sälja den till ett bättre pris.

Urusel affär skulle jag tro.

Han har haft den stående i flera år och vill nu bli av med den. Ja svårt att säga vad som är fel. Men jag tror han haft den länge. Ska se om han är enda ägaren till den.
Men är det vanligt med större fel?
Han är lite äldre så tror inte han spelat så hög musik på den. Det hade ju varit värre om en i 20års åldern hade spelat på högsta volym hela tiden
Citera
2014-02-19, 20:28
Medlem
Dessa high-end förstärkarna från 80-90-talet kan vara fantastiska, ex. Sansui, Kenwood, HK.
Men de åldras som alla annan elektronik och är inte direkt enkla att reparera. Och vissa delar är nästan omöjliga att få tag i, som en del effekttransistorer och volympotentiometrar.
Det som troligtvis ditt objekt i vart fall behöver, är ett massivt byte av de flesta elektrolytkondensatorerna. En servicemanual behöver du också skaffa.
Har du ingen vana eller utrustning att felsöka elektronik så avråder jag dig.

För 1700 kan man fint hitta en fungerade god förstärkare på ex. tradera.
Det kan vara så att denna modell är eftersökt av finsmakare , och har därmed ett högt andrahandsvärde, men är det något du eftersträvar?

Nyfiken på vilken modell det är du hittat, pm om du vill.
Citera
2014-02-19, 21:30
Bannlyst
Jag köpte en gång en high end HK från 80-talet som jag köpte för endast 1000 kr på blocket. Jag har aldrig hört ett sånt gott och varmt ljud sen dess. Tyvärr så gick den sönder, endast efter ett år. Nu har jag en NAD för runt 10k och den är sämre. Kallare ljud.
Citera
2014-02-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Jag köpte en gång en high end HK från 80-talet som jag köpte för endast 1000 kr på blocket. Jag har aldrig hört ett sånt gott och varmt ljud sen dess. Tyvärr så gick den sönder, endast efter ett år. Nu har jag en NAD för runt 10k och den är sämre. Kallare ljud.

Ja, jag och många föredrar dessa äldre monster till förstärkare framför det moderna, krispiga men kalla ljudet.
Men att ha en är som att ha en gammal bil, de vill ha omsorg och ibland sällsynta delar. Jag har en Sansui AU-X911DG från sent 90-tal som jag aldrig kommer vilja vara utan. Så jag har skaffat servicemanual, och diverse kritiska reservdelar. Likaså CD-spelaren; Yamaha CDX-1060, till den finns en ny laser i lådan när den dagen kommer.
Citera
2014-02-19, 23:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Nej, det är inget vidare köp enligt mig. På 80-talet (även på 90-talet) fanns det några välkända förstärkare vars främsta egenskap var att dom var extremt strömstarka och dom kunde med andra ord leverera bra och mycket effekt. Helt analoga gamla förstärkare brukar ibland anses ha lite varmare ljud än dagens förstärkare vilket är rent BS.

Köp istället en modern digital förstärkare. Du får då en förstärkare som är lite lättare än en digital och om du spelar mycket CD-skivor så kommer du att märka att CD-spelarens digitala signal låter mycket bättre än tidigare tack vara att du slipper köra signalen via en DAC.
Citera
2014-02-19, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det är inget vidare köp enligt mig. På 80-talet (även på 90-talet) fanns det några välkända förstärkare vars främsta egenskap var att dom var extremt strömstarka och dom kunde med andra ord leverera bra och mycket effekt. Helt analoga gamla förstärkare brukar ibland anses ha lite varmare ljud än dagens förstärkare vilket är rent BS.

Köp istället en modern digital förstärkare. Du får då en förstärkare som är lite lättare än en digital och om du spelar mycket CD-skivor så kommer du att märka att CD-spelarens digitala signal låter mycket bättre än tidigare tack vara att du slipper köra signalen via en DAC.

Det kan jag inte hålla med om. Vi jämförde den head on med en medelbra Denom som också lät bra. Men HK'n utklassade helt Denomen. Det var stor skillnad. Högtalarna då var B&W dm683 för 15k. Vi provade även med ett par 3vägs Snell högtalare, lite äldre men i prisklassen en gång runt 20k. Samma visa. Påtaglig skillnad.

Men ljud är subjektivt så klart. Den analoga tekniken adderar till frekvenser som inte återges i de digitala lösningar. Om det är noise eller vad det är kan man diskutera.

edit: DACen kan du inte komma förbi, det måste finnas en DAC i systemet
Senast redigerad av jungleboy2 2014-02-19 kl. 23:52.
Citera
2014-02-20, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Jag kommer inte köra CD. Har en skivspelare och kommer spela flac så måste ha en DAC.
Jag har svårt att tro att en ny förstärkare låter bättre. Vad jag läst så ska denna låta bättre än de flesta förstärkare upp till 15 000 idag. Jag vill inte lägga 15 000 på en förstärkare när jag kan få en betydligt billigare. Sen tycker ju inte alla samma när det gäller ljud...
Citera
2014-02-20, 01:16
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Det kan jag inte hålla med om. Vi jämförde den head on med en medelbra Denom som också lät bra. Men HK'n utklassade helt Denomen. Det var stor skillnad. Högtalarna då var B&W dm683 för 15k. Vi provade även med ett par 3vägs Snell högtalare, lite äldre men i prisklassen en gång runt 20k. Samma visa. Påtaglig skillnad.

Men ljud är subjektivt så klart. Den analoga tekniken adderar till frekvenser som inte återges i de digitala lösningar. Om det är noise eller vad det är kan man diskutera.

edit: DACen kan du inte komma förbi, det måste finnas en DAC i systemet

Det där blir som att jämföra äpplen med päron. Det beror helt på konstruktionen av stärkaren. Nej, det adderas inte några frekvenser i den analoga tekniken, Vet inte vad du tänker på? Den digitala tekniken däremot kan bl.a. ha problem med olinjäriteter i A/D-D/A omvandlare som kan ställa till problem. Men med en bra omvandlare är det ett mindre problem. Ja,"noise"det är brus och kan förekomma i fler sammanhang oavsett vilken teknik.
Senast redigerad av Rulag 2014-02-20 kl. 01:41.
Citera
2014-02-20, 01:34
Medlem
Rulags avatar
Citat:

Det kan vara vad som helst som har gått sönder. Allt från nät-del till slutsteg eller en enkel sak som det relä som kopplar till högtalarna efter några sekunder när nätspänningen slås på.

Är du kunnig på elektronik och då framförallt på analog elektronik och stärkare? Om inte ska du låta bli att göra något själv, eftersom du måste kunna felsöka med instrument på rätt sätt.

Det fanns många pärlor bland dessa 80-tals stärkare så den är säkert prisvärd i sig.

Om du är kunnig och kan laga själv hade jag rekommenderat dig att köpa men annars så tycker jag du ska avstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in