2014-02-20, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Det där blir som att jämföra äpplen med päron. Det beror helt på konstruktionen av stärkaren. Nej, det adderas inte några frekvenser i den analoga tekniken, Vet inte vad du tänker på? Den digitala tekniken däremot kan bl.a. ha problem med olinjäriteter i A/D-D/A omvandlare som kan ställa till problem. Men med en bra omvandlare är det ett mindre problem. Ja,"noise"det är brus och kan förekomma i fler sammanhang oavsett vilken teknik.

Den analoga tekniken överför mer ljudinformation än den digitala. T.ex. en LP-skiva innehåller mycket mer "ljud"-info än en CD. Själva grejen med digitalteknik är att diskretisera signalen och därmed får man en "renare signal" när man processar och förstärker den, men det är till priset av informationen som går förlorad A/D-D/A omvandlingen och additionen av brus.
Den analoga behandlingen stympar egentligen aldrig ljudinfo från källan, men förvrider den och adderar till mera brus än den digitala behandlingen (då brus skapas under hela ljudkedjan). Min gissning är att det varma ljudet är en mix av mera ljudinfo + brus.
Men nuförtiden så finns det så bra D/A-omvandlare att det är tveksamt att man kan säga ljud "saknas" när det tas upp från källan. Om man har en bra DAC.

Nah det är inte en jämförelse mellan äpplen och päron. Det är en enkel triangulerisering av datat även om det är bara en jämförelse i mitt fall mellan 3 stärkare (inkl. min NAD 375) och 2 högtalarepar. Om än personlig... Jag väljer att tro på det jag hör.
Citera
2014-02-20, 12:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Jag kommer inte köra CD. Har en skivspelare och kommer spela flac så måste ha en DAC.
Jag har svårt att tro att en ny förstärkare låter bättre. Vad jag läst så ska denna låta bättre än de flesta förstärkare upp till 15 000 idag. Jag vill inte lägga 15 000 på en förstärkare när jag kan få en betydligt billigare. Sen tycker ju inte alla samma när det gäller ljud...

Så du tror inte att en splitter ny Volvo är en bättre bil än en Amazon som inte ens går att starta?

Jag har själv ett par gamla strömstarka analoga förstärkare som jag plockar fram vid behov. Ingen av dom kommer ens i närheten av min digitala NAD M2.

Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Det kan jag inte hålla med om.

Du pratar mest skit.

Citat:
Den analoga tekniken överför mer ljudinformation än den digitala.

Du pratar ännu mer skit. Försök inte återge saker du läst på nätet som om du förstår vad det handlar om.
Citera
2014-02-20, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så du tror inte att en splitter ny Volvo är en bättre bil än en Amazon som inte ens går att starta?

En vanlig cykel från 70-talet är mycket bättre än en cykel ny. Arkitekturen på hus överlägsen för 100 år sen. Man kan inte resonera som du gör. Det finns massa saker som blir sämre. Men totalt sett blir allt bättre, även om vi enligt psykologerna var lyckligast på stenåldern.

Citat:
Jag har själv ett par gamla strömstarka analoga förstärkare som jag plockar fram vid behov. Ingen av dom kommer ens i närheten av min digitala NAD M2.
Du pratar mest skit.
Du pratar ännu mer skit. Försök inte återge saker du läst på nätet som om du förstår vad det handlar om.

Det är du som pratar skit. Det stämmer det jag säger. Du kan inte grundläggande elektronik. Inte ett enda argument. Inte inte en chans att du kan höra skillnad mellan din M2'a och min överskattade NAD375.

NAD är kända för sina fuskbyggen, dålig kvalité osv. Det kända fallet med att de bara rebrandade en koreansk CDspelare (LG), och sen adderade till 10k eller vad det var....
Citera
2014-02-20, 13:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
En vanlig cykel från 70-talet är mycket bättre än en cykel ny.

En cykel ny? Vad har du rökt till frukost?

En ny cykel är bättre än dom flesta cyklar från 70-talet och speciellt gäller det cyklar från 70-talet som inte fungerar.

För övrigt gäspar intresseklubben mellan gapskratten.
Citera
2014-02-20, 13:39
Bannlyst
Citat:
En cykel ny? Vad har du rökt till frukost?

En ny cykel är bättre än dom flesta cyklar från 70-talet och speciellt gäller det cyklar från 70-talet som inte fungerar.

För övrigt gäspar intresseklubben mellan gapskratten.

Äh, lägg av. Du har inget att komma med. Vad vet du om digitalteknik etc....
Citera
2014-02-20, 13:44
Medlem
Här är en quote från wired.co.uk
http://www.wired.co.uk/news/archive/...ung-hates-mp3s

"By Young's estimation, CDs offer only 15 percent of the recording information contained on the master tracks. Convert that CD-quality audio to MP3 or AAC, and you've lost a great deal of richness and complexity."

"First, there's the source material -- the tracks the band laid down in the studio, and what medium they used to capture the performance. Was it analog tape? Then a vinyl pressing of that performance will probably sound better than a CD. Was it a laptop recording at 24-bits? Then a high-resolution digital copy can equal the quality of the source. Second, how good is the pressing? A clean, 200-gram vinyl disc sounds vastly superior to a thin, flimsy disc, even when the same source material is used. Third, there's your equipment. Steve Jobs' stereo was probably pretty kick-ass. How good is yours?"
Citera
2014-02-20, 13:56
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Köpa grisen i säcken är det ett bra köp ?

Exaktemente.

Jag skulle inte betalat stora pengar för gamla grejer, helt enkelt för reservdelarna kan kosta hur mycket som helst.

Köp en som fungerar, mitt tips.
Citera
2014-02-20, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Exaktemente.

Jag skulle inte betalat stora pengar för gamla grejer, helt enkelt för reservdelarna kan kosta hur mycket som helst.

Ja, jag skulle inte heller köpa en som var söndrig, och 1700 kr är lite väl saftigt.
Citera
2014-02-20, 14:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Exaktemente.

Tur att det finns någon mer förnuftig i den här tråden.
Citera
2014-02-20, 14:31
Medlem
Citat:

Du pratar mest skit.

Vad har en ny Volvo med saken att göra?
Du lyssnar inte på en volvo. Sen höll saker mycket bättre på den tiden…
För det skulle vara relevant skulle du ha möjligheten att köpa en bil som för 17 000 (+ reparationskostnader) som slår de flesta bilar upp till 150 000 kr
Varför säger vissa att den slår de flesta förstärkare upp till 15 000?
Jo för att den kanske är så bra

Jag tänker inte lägga 15 000 för att få en bättre. Kan reparera denna istället och få en med mycket bra ljud som matchar min vinylspelare. Jag kan även lägga lite över 3 000 för en fungerade och då ligga långt under 15 000
Citera
2014-02-20, 14:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Kan reparera denna istället och få en med mycket bra ljud som matchar min vinylspelare.

Du måste vara helt slut i batteriet.

Du startar en tråd...

Citat:
Massa text
Vad tror ni kan det vara ett bra köp?

Du frågar om det kan vara ett bra köp. När du sedan får svar så börjar du publicera information som är helt ointressant. Därefter börjar du argumentera för att du visst skall köpa din gamla förstärkare som inte fungerar.

Om du redan bestämt dig för att köpa förstärkaren...varför startar du då en tråd??

Har du också rökt på till frukost?
Senast redigerad av Moltas666 2014-02-20 kl. 14:50.
Citera
2014-02-20, 14:53
Medlem
Citat:
Du måste vara helt slut i batteriet.

Du startar en tråd...

Du frågar om det kan vara ett bra köp. När du sedan får svar så börjar du publicera information som är helt ointressant. Därefter börjar du argumentera för att du visst skall köpa din gamla förstärkare som inte fungerar.

Om du redan bestämt dig för att köpa förstärkaren...varför startar du då en tråd??

Har du också rökt på till frukost?

Vem var det som börja skriva om Volvo mm. Läs dina egna inlägg istället. Sen märks det att du inte kan argumentera när du skriver "Du måste vara helt slut i batteriet."
Istället får att hålla sig till frågan så skriver du personligt istället. Det brukar ju vara så att när man vet att man har fel så skriver man något om den andra personen som det jag citerade ovan.

Sen om du nu tycker att jag borde köpa en ny. Hur mycket tycker du jag borde lägga för att komma upp i samma kvalitet som en fungerade. Låt oss säga en accuphase e-202 från 1974.
Jag har ju frågat på ett forum innan och de sa att den skulle låta mycket bättre än min Denon från 1998 (de har lyssnat på båda) som kostade 3000 kr då. Accuphasen kan jag få för samma kr nu
Senast redigerad av side 2014-02-20 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in