Citat:
Det där blir som att jämföra äpplen med päron. Det beror helt på konstruktionen av stärkaren. Nej, det adderas inte några frekvenser i den analoga tekniken, Vet inte vad du tänker på? Den digitala tekniken däremot kan bl.a. ha problem med olinjäriteter i A/D-D/A omvandlare som kan ställa till problem. Men med en bra omvandlare är det ett mindre problem. Ja,"noise"det är brus och kan förekomma i fler sammanhang oavsett vilken teknik.
Den analoga tekniken överför mer ljudinformation än den digitala. T.ex. en LP-skiva innehåller mycket mer "ljud"-info än en CD. Själva grejen med digitalteknik är att diskretisera signalen och därmed får man en "renare signal" när man processar och förstärker den, men det är till priset av informationen som går förlorad A/D-D/A omvandlingen och additionen av brus.
Den analoga behandlingen stympar egentligen aldrig ljudinfo från källan, men förvrider den och adderar till mera brus än den digitala behandlingen (då brus skapas under hela ljudkedjan). Min gissning är att det varma ljudet är en mix av mera ljudinfo + brus.
Men nuförtiden så finns det så bra D/A-omvandlare att det är tveksamt att man kan säga ljud "saknas" när det tas upp från källan. Om man har en bra DAC.
Nah det är inte en jämförelse mellan äpplen och päron. Det är en enkel triangulerisering av datat även om det är bara en jämförelse i mitt fall mellan 3 stärkare (inkl. min NAD 375) och 2 högtalarepar. Om än personlig... Jag väljer att tro på det jag hör.