• 1
  • 2
2014-02-19, 13:13
Medlem
Jag ska börja på en ny arbetsplats där jag har hört att nyanställda får göra ett drogtest. Nu är det så att jag har citodon och benzo utskrivet mot smärtor för en åkomma som jag äter i små mängder i perioder. Hur ska jag gå till väga för att sköta det här på bästa sätt? Jag har givetvis inte informerat om mina åkommor vid intervjun då jag anser att dessa inte försämrar min arbetsprestation. Borde jag kanske redan nu i förväg ordna ett läkar intyg för dessa läkemedel, som jag lämnar över innan utfört test eller vad tycker ni är bäst i detta fall?
Citera
2014-02-19, 13:19
Medlem
Ja det låter ju rimligt.
Citera
2014-02-19, 13:23
Medlem
Strawberryns avatar
Ja det måste du ju göra. Annars kommer de ju tro att du missbrukar! Det är ju bra att du informerar din chef om hur det ligger till också
Citera
2014-02-19, 13:23
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Jag ska börja på en ny arbetsplats där jag har hört att nyanställda får göra ett drogtest. Nu är det så att jag har citodon och benzo utskrivet mot smärtor för en åkomma som jag äter i små mängder i perioder. Hur ska jag gå till väga för att sköta det här på bästa sätt? Jag har givetvis inte informerat om mina åkommor vid intervjun då jag anser att dessa inte försämrar min arbetsprestation. Borde jag kanske redan nu i förväg ordna ett läkar intyg för dessa läkemedel, som jag lämnar över innan utfört test eller vad tycker ni är bäst i detta fall?

Dom flesta som tar drogtester testar mest för marijuana, amfetamin samt nått mer som jag ej minns. tror inte dom testar för piller ( gjorde dom inte med mig ) fick se vilka droger dom va ute efter.
Citera
2014-02-19, 13:30
Medlem
Ja då är det bäst att jag ringer min doktor direkt, för det vore pinsamt att bli av med drömjobbet direkt. Jag får vara noga med att påpeka att dessa åkommor inte kommer påverka mitt jobb.
Citera
2014-02-19, 13:32
Medlem
Strawberryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Ja då är det bäst att jag ringer min doktor direkt, för det vore pinsamt att bli av med drömjobbet direkt. Jag får vara noga med att påpeka att dessa åkommor inte kommer påverka mitt jobb.

Ja det låter som det enda rätta. Jag hade gjort så om jag varit i dina kläder.
Citera
2014-02-19, 13:48
Medlem
Vi har ofta drogtest på jobbet. Flera om året. Nojig arbetsgivare eller nåt. Men iaf. Jag har benz och sånt. De har aldrig ringt tillbaka om att det gett utslag. Hon som tar testet skriver upp vilka mediciner och kosttillskott man tar och vilka man har på recept. Har aldrig varit problem för mig. De kollar amfetamin, morfin, cannabis och ibland steroider. Hos oss iaf.
Citera
2014-02-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Vi har ofta drogtest på jobbet. Flera om året. Nojig arbetsgivare eller nåt. Men iaf. Jag har benz och sånt. De har aldrig ringt tillbaka om att det gett utslag. Hon som tar testet skriver upp vilka mediciner och kosttillskott man tar och vilka man har på recept. Har aldrig varit problem för mig. De kollar amfetamin, morfin, cannabis och ibland steroider. Hos oss iaf.

Då kommer testet hugga på Citodon iaf, då tydligen kodeinet i tabletterna omvandlas till morfin i levern. Bra att veta, tack.
Citera
2014-02-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose

Men när du säger att hon skriver upp de mediciner som ni har på recept, måste ni inte kunna intyga att ni just har dessa mediciner på recept, eller skriver hon snällt upp dom bara?
Citera
2014-02-19, 14:03
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Gör inget och vid provet medelar du bara vilka mediciner du äter.
Du har ingen anning om att dina mediciner är knark, hur som lär det inte påverka din anställning då du har recept.
Citera
2014-02-19, 14:07
Medlem
8-bits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Dom flesta som tar drogtester testar mest för marijuana, amfetamin samt nått mer som jag ej minns. tror inte dom testar för piller ( gjorde dom inte med mig ) fick se vilka droger dom va ute efter.

Det vanligaste drogtestet är väl den där stickan som ger utslag på 8 olika droger. Iaf om det är urinprov, vilket det troligtvis är.
Citera
2014-02-19, 14:27
Medlem
Men om du ändå inte äter dessa dagligen och i små mängder, kan du inte bara se till att du inte tar dessa på några veckors tid då i början när du vet att du kommer bli drogtestad? De försvinner väl ur kroppen på endast några dagar (benzo?) särskilt om du dricker en massa vatten. Om du nu alltså vill se helt clean ut för din nya arbetsgivare. Är det så att du kanske inte fått jobbet om du berättat om din "åkomma"?

Fast då får du ju ljuga när du måste berätta vid drogtestningen när du säger att du inte har några läkarrecept och sen löper du ju risk för upprepade random drogtestning, en del arbetsgivare är nojjiga.
Och då ser det ju verkligen inte bra ut.

Å andra sidan, (vet inte hur det funkar i Sverige) men om du nu har recept och uppger det vid provtagning så "får" väl de som testar inte meddela dina lagliga mediciner och åkommor till din boss eftersom det har han inget med att göra. Det skulle ju i så fall göra att arbetsgivare kan diskriminera och endast välja de som är "helt friska".

I dunno...själv hade jag inte oroat mig över detta och vart helt ärlig. Du gör ju inget fel genom att ha en åkomma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in