• 1
  • 2
2014-02-19, 14:52
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8-bit
Det vanligaste drogtestet är väl den där stickan som ger utslag på 8 olika droger. Iaf om det är urinprov, vilket det troligtvis är.

Jag fick pissa i en kopp som dom skickade iväg på analys, innan jag pissade så fick jag se vilka droger dom skulle testa mig för
Citera
2014-02-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Men när du säger att hon skriver upp de mediciner som ni har på recept, måste ni inte kunna intyga att ni just har dessa mediciner på recept, eller skriver hon snällt upp dom bara?

Hon har snällt skrivit upp dem. Men hon sa att om det blir frågetecken på testet så kommer de att höra av sig och DÅ behövs läkarintyget. Jag hade käkat Stesolid och Quetiapin bla. Quetiapin ger utslag för Metadon. Men de har inte hört av sig efter testet.
Citera
2014-02-19, 15:25
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Jag är ganska säker på att arbetsgivaren inte får reda på vilka tabletter man äter så länge man
säger till vid provtagningen.
Citera
2014-02-19, 18:17
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Har en ansälld knark i sig så kommer "bossen" reagera så enkelt ärdet. bäst för dig att du sedan har recept från läkare annars blir det sparken

Men det är ju inte knark om man har recept som man visar vid provtagningen.
Då är det medicin
Citera
2014-02-19, 20:23
Medlem
rejmans avatar
Antar att du bor i Sverige. Att en chef skulle sparka dig när du har fast anställning för OAVSETT ORSAK.. det händer bara inte.

Du har ingen skyldighet att berätta att du går på några mediciner överhuvudtaget - kanske om du är kranförare/arbetar med maskiner/chaufför eller liknande. Så det du kan göra:

1. Du berättar ingenting om din medicinering - pissar - hoppas på att inget händer.
2. Du berättar ingenting om din medicinering - pissar - det visar sig vara positivt - dom kontaktar dig - du visar intyg från läkaren att du har recept (behöver fortfarande inte berätta varför du tar dom).
3. Du tar med dig intyg från läkaren till drogtestet - berättar vad du har utskrivet och hela köret - du pissar - ingenting händer.
4. Du tar med dig intyg från läkaren till drogtestet - berättar vad du har utskrivet och hela köret - du pissar - det visar sig positivt - ingenting händer.
5. Du tar med dig intyg från läkaren till drogtestet - berättar vad du har utskrivet och hela köret - du pissar - drogtestet visar negativt - ingenting händer.

Vad oroar du dig för? Finns ingen risk att du blir av med jobbet.. om dom nu försöker sparka dig så har du fortfarande intyg att du får medicinering utskriven från läkare - du är på den säkra sidan - du kan anmäla dom ifall du får sparken.

Hade du "åkt fast" för att det är positivt och inte haft ett intyg från läkare (du har helgknarkat eller något) så är arbetsgivaren tvungen att se till att då dig drogfri och erbjuda dig vård = du behåller fortfarande ditt arbete. No worries!
Senast redigerad av rejman 2014-02-19 kl. 20:27.
Citera
2014-02-19, 20:38
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Jag ska börja på en ny arbetsplats där jag har hört att nyanställda får göra ett drogtest. Nu är det så att jag har citodon och benzo utskrivet mot smärtor för en åkomma som jag äter i små mängder i perioder. Hur ska jag gå till väga för att sköta det här på bästa sätt? Jag har givetvis inte informerat om mina åkommor vid intervjun då jag anser att dessa inte försämrar min arbetsprestation. Borde jag kanske redan nu i förväg ordna ett läkar intyg för dessa läkemedel, som jag lämnar över innan utfört test eller vad tycker ni är bäst i detta fall?
Det sköts av ett annat företag. Du behöver inte berätta något för arbetsgivaren, men allt för den person som sköter provtagningen, även icke narkotikaklassade och receptfria. Vad jag vet räcker räcker det med en läkemedelsförteckning som du kan får gratis på ett apotek eller via internet, men ring till dem (vårdföretaget, inte din framtida arbetsgivare) innan för säkerhets skull om det inte framkommer av kallelsen.
Citera
2014-02-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Antar att du bor i Sverige. Att en chef skulle sparka dig när du har fast anställning för OAVSETT ORSAK.. det händer bara inte.

Du har ingen skyldighet att berätta att du går på några mediciner överhuvudtaget - kanske om du är kranförare/arbetar med maskiner/chaufför eller liknande. Så det du kan göra:

1. Du berättar ingenting om din medicinering - pissar - hoppas på att inget händer.
2. Du berättar ingenting om din medicinering - pissar - det visar sig vara positivt - dom kontaktar dig - du visar intyg från läkaren att du har recept (behöver fortfarande inte berätta varför du tar dom).
3. Du tar med dig intyg från läkaren till drogtestet - berättar vad du har utskrivet och hela köret - du pissar - ingenting händer.
4. Du tar med dig intyg från läkaren till drogtestet - berättar vad du har utskrivet och hela köret - du pissar - det visar sig positivt - ingenting händer.
5. Du tar med dig intyg från läkaren till drogtestet - berättar vad du har utskrivet och hela köret - du pissar - drogtestet visar negativt - ingenting händer.

Vad oroar du dig för? Finns ingen risk att du blir av med jobbet.. om dom nu försöker sparka dig så har du fortfarande intyg att du får medicinering utskriven från läkare - du är på den säkra sidan - du kan anmäla dom ifall du får sparken.

Hade du "åkt fast" för att det är positivt och inte haft ett intyg från läkare (du har helgknarkat eller något) så är arbetsgivaren tvungen att se till att då dig drogfri och erbjuda dig vård = du behåller fortfarande ditt arbete. No worries!

Låter bra det, men jag är inte orolig för att få sparken, snarare att inte bli anställd.
Citera
2014-02-20, 00:36
Medlem
slaskpacks avatar
TS, om du har dessa mediciner på recept, så behöver du bara ta med pillerburkarna och visa upp. Behövs inget läkarintyg till det, så länge ditt namn och föreskriven dos finns angivet på etiketterna..
Citera
2014-02-20, 21:23
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Låter bra det, men jag är inte orolig för att få sparken, snarare att inte bli anställd.

Jag började precis nytt jobb där man fick genomgå drogtest från början och jag har kodein utskrivet.

Jag berättade för testföretaget samt arbetsgivare att de skulle få positivt utdrag på opiater. De frågar om alla mediciner man äter och när man tog dem senast.

Gjorde sedan testet och fick förklara varför jag behövde smärtstillande för en läkare och beskriva hälsotillotillstånd i övrigt. Han vill inte ha intyg eller "se på burkarna"

När resultatet kom ringde en kvinna upp och begärde att få veta namn, tel och vilken vårdcentral den utskrivande läkaren finns på och ringde och pratade med henne.

TS, ett tips är att inte gör en stor sak av det utan ge dem informationen då frågar om. Jag berättade för arbetsgivaren först efter testet efteraom det var testföretaget som redde ut resultatet också så det som kom till mitt arbete visade att jag inte var en knarkare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in