Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-15, 14:22
  #1
Medlem
Nedomanskys avatar
Mitt abonnemang med Tele2 går snart ut o jag skall skaffa ny lur (Nokia 925) o ny leverantör då jag inte har täckning "överallt" med Tele2. Jag ringer mestadels med mobilen o surfar bara lite, så viktigast är att jag kan ringa.

Hur är täckningen med Telenor i gamla Skaraborgs län, ngn som har erfarenhet av det irl, täckningskartor är nog inte helt pålitliga..
Citera
2014-02-15, 14:59
  #2
Medlem
3G-täckningen skulle kunna vara bättre. Annars är det likvärdigt då de bygger 2G och 4G-nätet tillsammans och använder alltså samma antenner (master).
Citera
2014-02-15, 16:54
  #3
Medlem
Telenor har ju täckningsgaranti då skulle kunna använda dig av. Du beställer telefon och abonnemang och så får du ett extra simkort med som du får använda i en annan telefon i upp till 14 dagar, upplever du sedan dålig täckning är det bara att skicka tillbaka.

alternativt, prova med ett kontantkort ett tag först.
Citera
2014-02-15, 17:39
  #4
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Mitt abonnemang med Tele2 går snart ut o jag skall skaffa ny lur (Nokia 925) o ny leverantör då jag inte har täckning "överallt" med Tele2. Jag ringer mestadels med mobilen o surfar bara lite, så viktigast är att jag kan ringa.

Hur är täckningen med Telenor i gamla Skaraborgs län, ngn som har erfarenhet av det irl, täckningskartor är nog inte helt pålitliga..

Innan du bestämmer dig för Nokia 925, så bör du veta att den tillsammans med iPhone har marknadens absolut sämsta mottagning pga. en mycket dålig antenn. Pekmobiler över lag har mycket dålig mottagning. Sony är minst dålig.

Det påverkar ju täckningen väldigt mycket.
Citera
2014-02-15, 18:34
  #5
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeg
Innan du bestämmer dig för Nokia 925, så bör du veta att den tillsammans med iPhone har marknadens absolut sämsta mottagning pga. en mycket dålig antenn. Pekmobiler över lag har mycket dålig mottagning. Sony är minst dålig.

Det påverkar ju täckningen väldigt mycket.

Håller verkligen med dig där! Det verkar som kunderna totalt struntar i att själva se till att de har täckning.

I nån av trådarna här fanns en länk till senaste undersäkningen av de pinsamt dåliga antennerna på pekmobiler. Nån som minns?
Citera
2014-02-15, 19:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Håller verkligen med dig där! Det verkar som kunderna totalt struntar i att själva se till att de har täckning.

I nån av trådarna här fanns en länk till senaste undersäkningen av de pinsamt dåliga antennerna på pekmobiler. Nån som minns?
Hej,

Här har du en rapport gällande en undersökning av antennerna i mobiltelefoner. Tryck här för att kolla.

William
Telia kundtjänst
Citera
2014-02-16, 01:03
  #7
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Håller verkligen med dig där! Det verkar som kunderna totalt struntar i att själva se till att de har täckning.

I nån av trådarna här fanns en länk till senaste undersäkningen av de pinsamt dåliga antennerna på pekmobiler. Nån som minns?

Denna länk kanske?

http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435...mance_2013.pdf
Citera
2014-02-16, 12:50
  #8
Medlem
Nedomanskys avatar
Ok, jobbigt att 925 var absolut sämst.. inte helt lätt att fokusera om på en annan modell nu. Har en Xperia S nu o har problem med mottagningen med denna, om det beror på operatören eller mobilen är ju svårt att veta..
Citera
2014-02-16, 13:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Ok, jobbigt att 925 var absolut sämst.. inte helt lätt att fokusera om på en annan modell nu. Har en Xperia S nu o har problem med mottagningen med denna, om det beror på operatören eller mobilen är ju svårt att veta..

Har du dålig 2G-täckning kommer det inte bli bättre med Telenor.
Citera
2014-02-16, 13:17
  #10
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Har du dålig 2G-täckning kommer det inte bli bättre med Telenor.

Har ju egentligen ingen aning om vilken täckning som är dålig...
Citera
2014-02-16, 14:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Har ju egentligen ingen aning om vilken täckning som är dålig...
2G-täckningen brukar visas som 2G, G eller E vid täckningsstaplarna.
Citera
2014-02-16, 15:41
  #12
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
2G-täckningen brukar visas som 2G, G eller E vid täckningsstaplarna.

Om jag väljer GSM nätet manuellt på luren så har jag full täckning där jag är nu, det har jag inte när luren står i läget WCDMA/GSM ska kolla hur det verkar på de ställen där jag tidigare inte har haft täckning. Fast borde inte luren själv välja bästa täckningsläge sas?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback