2013-10-22, 16:59
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Var hittar man bra skoblock till bra priser i Stockholm eller på någon hemsida?
Bäckmans skomakeri på Nybrogatan 15 säljer s.k. tvådelat skoblock med snygg mässingknopp på häldenen. 225 kronor kostade de för ett par år sedan i alla fall.
Annars finns herrstil som säljer billiga skoblock med mängdrabatt på nätet.
Citera
2013-10-22, 22:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag har varit i kontakt med en tysk e-baysäljare av skoblock. Priserna är de lägsta jag har hittat, under 14 euro från och med första blocket. Prisexempel:

1 block x 13,49 euro + frakt 8,9 euro = ca 205 kr st
4 block x 13,49 euro + frakt 17 euro = ca 650 kr, dvs 162,50 kr styck

Jag frågade om mått efter den här skissen och fick svaret att det var samma. Frågan är bara om han svarade så bara för att det var den sidan jag länkade till eller om det verkligen stämmer. Hur som helst är blocken på The Good Things väldigt stora och jag behövde bland annat ett litet damblock den här gången, så det föll av den anledningen.
Citera
2013-10-22, 23:19
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag har varit i kontakt med en tysk e-baysäljare av skoblock. Priserna är de lägsta jag har hittat, under 14 euro från och med första blocket. Prisexempel:

1 block x 13,49 euro + frakt 8,9 euro = ca 205 kr st
4 block x 13,49 euro + frakt 17 euro = ca 650 kr, dvs 162,50 kr styck

Jag frågade om mått efter den här skissen och fick svaret att det var samma. Frågan är bara om han svarade så bara för att det var den sidan jag länkade till eller om det verkligen stämmer. Hur som helst är blocken på The Good Things väldigt stora och jag behövde bland annat ett litet damblock den här gången, så det föll av den anledningen.

Ja, de ser ju klart bra ut. Alla såna här röd cederblock köps ju i gigantiska lådor väldigt billigt från Kina, det är därför det blivit så vanligt med alla dessa "skoblockswebbutiker" i Sverige och annorstädes, och därför de ofta har ordentliga mängdrabatter men fortfarande har bra marginaler. Var Bexley som gick i bräschen för modellen, som nu spritt sig. Iom att konkurrensen på den marknaden hårdnar hela tiden kommer vi säkert få se lägre priser allt eftersom, och folk som denna säljaren som väljer att ha lägre marginalen direkt från första blocket.
Vet du om frakten ökar mkt om man beställer fler från dem?
Senast redigerad av AlisterG 2013-10-22 kl. 23:22.
Citera
2013-10-23, 11:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja, de ser ju klart bra ut. Alla såna här röd cederblock köps ju i gigantiska lådor väldigt billigt från Kina, det är därför det blivit så vanligt med alla dessa "skoblockswebbutiker" i Sverige och annorstädes, och därför de ofta har ordentliga mängdrabatter men fortfarande har bra marginaler. Var Bexley som gick i bräschen för modellen, som nu spritt sig. Iom att konkurrensen på den marknaden hårdnar hela tiden kommer vi säkert få se lägre priser allt eftersom, och folk som denna säljaren som väljer att ha lägre marginalen direkt från första blocket.
Vet du om frakten ökar mkt om man beställer fler från dem?

Fler än 4 par menar du? Vet ej, jag frågade bara för 1 och 4 par som vägledning. Men incitamentet att beställa från Tyskland avtar ju med antalet, då fraktkostnaden ökar samtidigt som prisgapet till svenska shoppar minskar i takt med mängdrabatten. Tippar att den som är på jakt efter 2-3 block har mest att spara på att beställa från t.ex. Rhino (någon med alldeles för mycket fritid får gärna räkna på det optimala antalet).

Jag är dock jävligt less på att behöva beställa så många par för att inte känna att jag betalar ett överpris. Jag har en mogen skosamling som inte kommer att växa med så värst många par till och vill inte har en massa block liggande i garderoben som kanske eller kanske inte kommer till användning om 3-4 år.

Finns mycket block på tyska e-bay, betydligt fler än på brittiska. Sök på "schuhspanner".
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-10-23 kl. 11:51.
Citera
2013-10-23, 13:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag är dock jävligt less på att behöva beställa så många par för att inte känna att jag betalar ett överpris.

Läste om det där nu och det är inte helt klart vad jag syftar på. Med "så många par" menar jag svenska webbshoppar där man i princip måste beställa minst 4+ par för att få ett anständigt styckpris.
Citera
2013-12-02, 13:50
Medlem
Pörrs avatar
Någon som vet hur pass mycket det skiljer i uppsugningsförmåga mellan skoblock i ceder och block av andra material, till exempel björk.

Saken är att jag hade tänkt köpa ett par skoblock i julklapp, men personen är allergisk i största allmänhet och ett par i ceder är därför inte aktuella.

Har försökt hitta något om detta, men vad jag kan se är det marginell skillnad i uppsugningsförmåga och det är om inte annat betydligt bättre med ett par i björk än inget par alls. Eller har jag missat något vitalt?
Citera
2013-12-02, 13:54
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Någon som vet hur pass mycket det skiljer i uppsugningsförmåga mellan skoblock i ceder och block av andra material, till exempel björk.

Saken är att jag hade tänkt köpa ett par skoblock i julklapp, men personen är allergisk i största allmänhet och ett par i ceder är därför inte aktuella.

Har försökt hitta något om detta, men vad jag kan se är det marginell skillnad i uppsugningsförmåga och det är om inte annat betydligt bättre med ett par i björk än inget par alls. Eller har jag missat något vitalt?
Är inte hela grejen med uppsugningsförmåga en myt? Nästan all vätska dunstar bort. Det viktiga är att sulan rätas ut och att skon fylls ordentligt.
Citera
2013-12-02, 14:35
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Är inte hela grejen med uppsugningsförmåga en myt? Nästan all vätska dunstar bort. Det viktiga är att sulan rätas ut och att skon fylls ordentligt.

Dåså, än bättre. För i så fall antar jag att fördelarna med cederträ (eventuellt) inte är så många fler än att det luktar gott.
Citera
2013-12-02, 15:14
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Dåså, än bättre. För i så fall antar jag att fördelarna med cederträ (eventuellt) inte är så många fler än att det luktar gott.

Jepp, dessutom har cederträ en avskräckande effekt på klädmal. Å andra sidan är just mal inget större problem när det gäller skor.

Övertron på olackade skoblock är enligt egna efterforskningar inte evidensbaserad utan snarare uttryck för en metafysisk tilltro till cederträets undergörande uppsugningsförmåga. Jag har flera skoblock som är hellackade, bl.a. av C&J (både lästade och olästade), och har ännu inte upptäckt någon som helst skillnad i jämförelse med olackade skoblock. Skorna bör naturligtvis vila minst 24 timmar efter användning, gärna mer om de har blivit riktigt blöta.
Citera
2013-12-02, 17:35
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka

Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Jepp, dessutom har cederträ en avskräckande effekt på klädmal. Å andra sidan är just mal inget större problem när det gäller skor.

Övertron på olackade skoblock är enligt egna efterforskningar inte evidensbaserad utan snarare uttryck för en metafysisk tilltro till cederträets undergörande uppsugningsförmåga. Jag har flera skoblock som är hellackade, bl.a. av C&J (både lästade och olästade), och har ännu inte upptäckt någon som helst skillnad i jämförelse med olackade skoblock. Skorna bör naturligtvis vila minst 24 timmar efter användning, gärna mer om de har blivit riktigt blöta.

Mitt inlägg i ämnet: Nej, cedertränöock eller block i annat trä spelar ingen roll. Den lilla skillnad i uppsugningsförmåga gör så himla liten skillnad. Är som ni säger främst doften som gör något.

Däremot är jag inte överens om att lackade block skulle vara lika bra. För även om träet inte suger upp jättemkt fukt, så tar de en del och framför allt får lädret andas åt båda hållen, så att säga. Har du lackade block eller plastblock kan fukten bara försvinna utåt, och då går det långsammare, plus att det kan slita lite extra på innerfodret om det allt som oftast ligger mot en yta som är helt tät. Visst fungerar de, och viktigaste syftet att räta ut skon fylls ju, men det finns också vissa nackdelar och det är all expertis jag talat med överens om.
Citera
2013-12-02, 17:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Intressant att se att du sålt av en sån relativt stor andel misfits. Var det beställningsvaror eller butiksprovade ex?

Jag har ibland inte lyckats förutse skinnexpansionen på optimalt sätt och har då suttit där med svarte petter, eftersom jag är allergisk mot för stora skor (trots att det ju oftast finns bra tekniska lösningar på problemet). Men tåkläm har jag aldrig upplevt som obehjälplig. Jag brukar tycka bäst om masochistiska metoder av manuellt snitt (trappgång med fuktiga sockor min favorit när det riktigt kniper), men det finns ju gränser och ibland har det fått bli professionell utlästning. Men jag har aldrig någonsin varit med om att problemet varit större än så. (Ja, ärligt talat blir slutresultatet oftast bäst med dessa initiala problembarn.)

Jag vet förstås inte om jag bara har mkt tåliga fötter, outvecklad känsla för den optimala skokomforten (den som kommer först när man passerat tredje dussinet kvalitetsskor), eller bara tur kombinerat med att jag undvikit att handla annat än skor jag först stegat runt i. Så jag blir lite nyfiken att höra tankar kring dessa från ett proffs som du. Ett framtida bloggämne månne - bevisligen finns det ju andra skosnobbande proffs med problemet.

Självklart inte provade. Och när det gäller F-lästen så satt de egentligen bra, tills jag fick problem med liktornar pga försökt gå in ett annat par skor som var för små (mkt klantigt, jag vet) och då fick jag sen ont av de Vass med. G&G Westbury var en chansning, köpte hyfsat billigt nya från SF, men de sålde jag omgående då direkt märktes var för stora. AS-skorna köpte jag för några hundralappar på Ebay, såg förjävliga ut och var mest tänkta som kul objekt att renovera upp, och de blev väldigt fina. Sen klämde de som sagt över stortån tyvärr, så då sålde jag dem med.

Allt handlar om vilken nivå man vill ha på komforten. Köper man över nätet får man räkna med långa missar, det ingår liksom, och är jag medveten om. Sedan handlar det om vilken nivå på komforten man vill ha, som det är nu så har jag så pass många bra skor som sitter bra eller åtminstone okej att det känns oväder att ha skor som är lite obekväma, och därför inte används så ofta. Då kan de gott få ett nytt bättre hem.
Citera
2013-12-05, 17:42
Medlem
Dags att köpa skoblock till ett par nya fina Carmina gjorda på Simpson-lästen. Funkar herrstils block bra eller skulle ni ha satsat på Carminas egna skoblock? (Jag vet inte om det är svarvade med just Simpson-lästen som model.) Det är ju en relativt långsmal läst och det vore tråkigt om skoblocken skulle trycka ut främre delen av skon för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in